
Political Change, Regime
Legitimation and Zimbabwe
Broadcasting: Lessons for a

Post-Apartheid South Africa? ]

James Zaffiro

Introduction
This study explores the politics of regime transition in
broadcasting, with emphasis on policy implications for new leaders
coining into power using radio and television for legitimation. It
takes the position that lessons from Zimbabwe's post-1980
experience with national broadcasting, and the political history of
radio and television in the territory from Southern Rhodesia days
onward, are relevant to current developments in South Africa, as
that country moves towards a new constitutional and social order
within the next few years.2

A brief comparative analysis of the first decade of changes at
the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) under the ZANU
(PF) regime of President Robert Mugabe and possibilities for
change at the South African Broadcasting Corporation (SABC)
under a majority-rule, coalition government in a future democratic,
non-racial South Africa, is offered.3 Indeed, given the wave of
democratization movements currently sweeping across the
continent, these same issues and challenges may soon be faced by
media organizations and managers attached to incoming regimes
elsewhere in Africa.4

As was recently pointed out in a study of media policy in Ghana,
one cannot escape addressing the larger issues of who rules and the
economic and political framework.5

V0I6N0I • 1992 61



CRITICAL ARTS

Towards a Framework for a National Media Policy:
All governments use broadcasting to help build or reinforce value
consensus among key support groups, as well as to promote
cooperation from integral state institutions in service of policy goals.
Regime broadcast uses reflect and propel wider processes of political
change and legitimacy construction. Media policy illuminates crucial
intersections of conflict, opposition, and power across the political
system and wider society.

For all regimes, broadcasting has proven to be one useful
instrument of political reality definition and self-promotion, through
its capacity to collect, articulate, select, and disseminate political
information state-wide, while controlling access and terms of use.
Elites use broadcasting to unite followers and disseminate images of
national political reality which encourage the citizenry to derive
particular political meanings from media content.

Ideological and policy differences between regimes and leaders
over time might be expected to radically alter proclaimed missions for
broadcasting, transforming services and output to reflect new realities
of the political environment in which they exist. The case of
broadcasting and regime change in the transition decade of 1980 to
1990, from Rhodesia to Zimbabwe, however, tends to support the
opposite position, namely that there does seem to be common ground
in regime media use strategies which transcends ideology.

Comparative examination of changing patterns of media-
government relations, particularly during the years immediately
before and following national independence, has much to offer as an
approach for understanding foundations of mass media legitimacy
and political change.

By examining major political changes within a context of
historical patterns of:
1 Regime influence over broadcasting;
2 Nature and extent of broadcast and racial partisanship;
3 Regime-party- media elite integration, and
4 Character and core values of the regime legitimizing creed as

applied to broadcasting, it will be easier to formulate and propose a
workable and widely accepted mission and goals for broadcasting in
the emerging South African polity.

Regime control of broadcasting is defined here as assertion of the
right of government and parties acting on its behalf, to intervene
directly in the day to day affairs of broadcasting, so as to regulate

62 V0I6N0I • 1992



James Zaffiro

their performance.6 Control and influence are measured along three
major dimensions, including appointments to senior posts in
broadcasting, control over finance, and evidence of partisanship of
government influence in broadcast content, particularly news and
current affairs.

Tb date, the various political party and task group reports on the
future of South African broadcasting have failed to effectively tap
academic existing research on the subject.7 There is a considerable
body of work extending back to the 1940's, including some particularly
relevant recent studies.8 SABC Annual Reports should also be
consulted.

Broadcasting in a majority-ruled South Africa will form an
integral part of a precarious political balance of forces. It is time to
begin asking some of the difficult questions which will determine the
character of that balance, at least initially. How are political
out-groups in South Africa today trying to gain access to broadcasting,
and through it, to the wider political arena? How are entrenched
groups using broadcasting to slow or retard their advance? Do
political parties and factions with greater perceived legitimacy
threats propose to keep a tighter lid on broadcasting than more secure
ones?

As a major contender for political power, where specifically is the
ANC on these questions? What about ANC's own media structures
and policies? What media strategy has the ANC employed and how
has it evolved over the decades of struggle? How successful, in terms
of its own goals and objectives, has this strategy been?

It is one thing to assert that "freedom of speech and press will be
enshrined" in the new constitution but quite another to say how.
Questions of access, goals, funding, management and organization
must be specifically addressed. Media institutions, not only in their
organizational structures and policies but in content as well, are
windows onto the political intentions of the regime in power. They are
also display windows for the regime. In other words, political
messages can be sent both by what is and is not being broadcast, as
well as what the news itself consists of.

Avoiding Zimbabwe's Mistakes
Without arguing that national media developments in Zimbabwe
during the 1980's offer a perfect blueprint for South Africa in the
1990's, it is clear that there are certain significant similarities in the

V0I6N0I ' 1992 63



CRITICAL ARTS

two cases which merit analysis and careful consideration by
interested citizens, government officials, and especially media
policy-makers in South Africa.

In both cases, there are politically-charged tradeoffs between
adopting— or maintaining from the previous political order— a set of
direct regime media controls, loss of audience credibility, and overall
system legitimacy. Tb fully appreciate the significance of media
transition in Zimbabwe one must first attempt to understand the
political consolidation which took place there during the decade of the
1980's.9 Ib the extent people judge Zimbabwe's media policy as falling
short of self-proclaimed goals, they must acknowledge the possibility
that such failings reflect deeper political and economic
disappointments.10

Despite its own criticisms of Rhodesian broadcasting during the
period of struggle and its self-admonitions to build a media for the
masses,11 the Mugabe government instead self-consciously chose to
emphasize regime self-interest in national media policy development,
frequently at the cost of lost audience credibility and system
legitimacy, in the name of eliminating dependence on South Africa.12

Despite a full decade of external criticism of Zimbabwe broadcasting,
shortcomings have only rarely been acknowledged from the media
sector or government itself.13

With a few noteworthy exceptions, particularly a serious
commitment to develop community and educational radio,14 ZANU
(PF) broadcast policy remained, to a large extent, the maintenance of
the status quo, albeit in new ideological clothes.16 In what amounted
to a partisan obsession, ZANU (PF) systematically went about gaining
control of key media institutions in Zimbabwe, in the name of the
people responsible for bringing it to power.18 Will a future South
African regime make similar choices?

RBC to ZBC: From Rhodesia to Zimbabwe
The most important variables in any comparison of the two states are
race, ethnicity, class, and ideology. Of these, the most salient
similarity is the presence of significant but divided white minority
communities in positions of political and economic power.17 Race is a
starting point for negotiations and public policy shifts leading towards
majority-rule political systems and majority-serving media systems.
Ethnic and cultural diversity are a close second and third, followed by
ideological differences.18

64 V0I6N0I • 1992



James Zaffiro

An early but significant test for a new, non-racial, national
broadcasting policy and infrastructure is the first election under a
new constitution. Here the Zimbabwe experience, in particular ZBC
reporting and election coverage, is relevant for SABC today. The final
report of the Commonwealth Observer Group following the February
1980 elections included this telling final paragraph:

Much that happened during the national election campaign
arose out of an irrational fear harboured over many years by one
group of the population towards another. We believe the public
media should have attempted to allay these fears instead of
heightening them further. If the election was itself a step
towards national reconciliation the media should have seen
itself as an integral part of the process. Quite apart from
professional questions of balance, an important national
opportunity was lost. 19

A similar dynamic was present with SWABC involvement in the
Namibian elections, and during the crucial months leading up to it, as
parties vied for electoral advantage.20

Many of the lingering problems at ZBC stem from the abrupt and
overtly partisan nature of personnel shifts, as experienced people
were forced out and relations with those who remained were tense to
the point that normal working relationships proved impossible. The
result was a wave of resignations, firings and replacement by
inexperienced but politically loyal ZANU (PF) cadres.21

Quality of services, as might be expected, declined markedly,
accelerating delegitimation of ZBC output among audiences, some of
whom already objected to the abrupt ideological change of course in
ZBC news and current affairs content. Allegations of corruption also
cast a shadow over ZBC, in the wake of the Willogate scandal which
surfaced in 1989. Among those charged and convicted of fraud was the
former ZBC Director of News and Current Affairs, Charles Ndhlovu.22

Learning from ZBC Under ZANU(PF)
For South Africa today, as was true for Zimbabwe a decade ago, a
political change amidst conflict scenario applies. To some extent, a
regime intransigence dynamic is present. The presence of contending
racial and ethnic groups is salient. Pressure from external as well as
domestic sources is also part of each case. There is no shortage of
recommendations and suggested strategies for media restructuring.

V0I6N0I • 1992 65



CRITICAL ARTS

The ANC, like ZANU(PF), is in many respects the front-runner but
most certainly not the only important player.

Given the political history of broadcasting in Africa, it is
reasonable to expect that for a period following majority rule, national
broadcasting will remain primarily, if not exclusively, a
state-controlled operation. It would be unrealistic to assume
otherwise. Regardless of its condition at the moment of political
transition and onset of some form of majority rule, the SABC, like
ZBC, remains the prize. The sooner all parties with an expectation of
participation in a new regime gain access to SABC and begin to lobby
for desired changes, the more valuable and more immediately useful
the state broadcasting network will be to post-transition social,
economic, and political policy efforts.

In some ways it is to the benefit of the ANC, as the most
broadly-based, representative political faction in South Africa today,
to keep existing workers in the media sector. This will help keep its
competitors out and get more of their own people inside SABC.23

ZANU(PF) succeeded amazingly well in doing this vis-a-vis ZAPU, its
main contender for political power. Once in control, elements of the
broadcasting old guard can always he put out to pasture.

The Transformed South African Political Context
A key factor in the decision by the Ian Smith government in Rhodesia
to begin serious negotiations leading to a new political arrangement
in the country in 1978 was a sense that white Rhodesians would no
longer support a military strategy. Subsequent changes in broadcast
policy were the first significant, visible evidence that this
fundamental point of no return had been reached.

Following the release of Nelson Mandela from jail in February
1990, notable changes in the South African media scene started to
emerge. One was increased international media exposure to the South
African situation, not just the violence in the townships but also the
emergence of someone who could negotiate with popular legitimacy on
behalf of the African majority, over the political future of the country.
Along with President DeKlerk, two top media figures were now vying
for attention.

Issues of race, class, and ethnicity frame questions of power and
privilege. In terms of broadcasting, these are reflected in the issue of
media access. It is reasonable to assume that the time frame for
political transition may prove more difficult to agree upon than the

66 V0I6N0I • 1992



James Zaffiro

character of a transformed system. SABC's new look over the next few
years will serve as a window onto government's thinking and a partial
predictor of its negotiation strategy. It will also be a window onto the
fortunes of the other major factions, to the extent they succeed in
gaining access.

Ultimately, a consideration of political change and its negotiation
at the elite level encompasses a discussion of the future of the SABC.
In broadcasting, as in government generally, the changing character
and shape of institutions and processes over the next few years will
reflect a measure of mixed success of efforts to reconcile, merge, or
dictate media priorities among competing elite groups.

Broadcast policy is primarily a political outcome. Questions of
political and economic control are primary. National media policy, and
broadcast policy in particular, will flow logically from the outcome of
the political debate and the language of a new national constitution.
To begin with questions of broadcasting technology and regulation is
to put the cart before the horse. It is also an invitation to hardware
vendors to transform the media policy debate into a technology-as-
solution to policy dilemmas garage sale. Hardware does not equal
policy.

The frustrating decade of the 1980's in Zimbabwe broadcasting
graphically demonstrates that modern media hardware does not
guarantee access and democracy. Technology is no substitute for a
painful thrashing out of political conflicts and economic inequalities,
nor a substitute for a coherent national education policy. Zimbabwe
leaders and media managers are still in the process of learning such
lessons the hard way, by painful and expensive trial and error.

The Mugabe government and the new managers of ZBC fell prey,
even before independence, to the temptation to call in external
consultants, who prescribed a predictable cure of expensive imported
hardware and then fell short with promises to finance it and train its
local implementors.24

Designs for "public access broadcasting" and "commercial
broadcasting" are meaningless without a well-defined political context
to root them in actual practice and local conditions. National media
policy, like a new constitution, begins at home.

Decentralization, localization, privatization, are not necessarily
better. Undoubtedly, national unity will be a major political goal for
any new South African regime. National media can help.

South Africa now faces a period of media policy transition,

V0I6N0I • 1992 67



CRITICAL ARTS

unfolding in tandem with political transition. What is needed now is
not a self-contained, water-tight plan, but flexible rules for dealing
with what will probably be a fluid, changeable situation.

Opposition politicians will complain about access no matter what
sort of system is worked out. This too is an African universal, in those
few states where opposition survived the post-independence decade.
Adjustments can be made and some regimes (ie. Botswana, Namibia)
have proven very amenable to extending meaningful rather than
simply token access to loyal opposition. Perceptions of self-
legitimation and a willingness to do this, run hand-in-hand.

Broadcasting, Political Change and Legitimacy
The key factor for understanding media transition is the structure of
media-government relations. This must first be described, historically
and structurally. Key explanatory variables are regime type, nature
and extent of regime legitimation (self-perception), media uses by the
regime, including: 1) gaining and maintaining (self) legitimation
(political development); 2) fostering national unity; and 3) promoting
a particular long-term plan-vision of development, economic and
social. A primary assumption is that media, including press and
broadcasting, especially government media, exist as both agent and
index of change (political, economic, social).

Regime legitimacy is understood here as based strongly upon
popular emotional attachment to political leaders, combined with
general acceptance or acquiescence in methods used by the regime to
implement policies and pursue objectives, including via elections,
coercion, and media usesr

Legitimacy itself may be thought of as a floating hierarchy of
mass acceptances, ranging from: 1) outward appearance of public
order and stability; 2) state-structural compliance, where key state
institutions function regularly and most directives meet with
compliance; 3) leadership support, where party and government
leaders operate based on the belief that a working majority of their
constituency supports them personally; 4) policy legitimacy, where a
majority of those affected by key regime policies comply, based on
legal-rational acceptance of the utility and fairness of the policy; 5)
acceptance of fundamental regime values, such as majority rule, or
market-based economic organization.26

Political system legitimacy and regime legitimacy are the keys to
design and survival of legitimate, effective national media institutions

6 8 V0I6N0I • 1992



James Zaffiro

and policies. Failure to come to grips with this difficult truth has been
the undoing of many African media systems over the post-
independence decades.

Broadcasting in the New South Africa
What might a transformed national broadcasting sector look like
under a majority-ruled, quasi-federal, South African political system?
A transition regime would most likely attempt to use the existing
SABC framework, already undergoing at least surface-level changes,
in preparation for more sweeping political changes following a
national common-role election.

It is useful for SABC executives, current political leaders, and
media officials from all perspectives to study and learn from some of
the experiences and decisions made by ZANU(PF) media cadres and
politicos as they began to take control of the ex-Rhodesian
information infrastructure, while at the same time folding-in their
own revolutionary media institutions and cadres from the
Chimurenga years.28

Until January 1992, no official ANC media policy existed. The size
and diversity of the organization, ideologically and as a result of
generational differences, have made for considerable confusion and
difficulty in reaching consensus on a unified information policy, although
considerable progress has been made in the short time since the
organization was unbanned.27 Only in late 1990, as a host of public and
private media study groups began their work on the future of
broadcasting, did the ANC began to address the question more directly.28

Over the years of exile struggle, the ANC developed an extensive
worldwide information network, which included external broadcasts
beamed into South Africa as early as 1963 from Tanzania, Zambia,
and elsewhere.29 It has experienced cadres in publishing, newspaper
production, broadcasting, information, and public relations but lacks
technically trained media specialists. Media and information work
have been managed by a Department of Information and Publicity
(DIP) headed at one time by Thabo Mbeki, a top ANC official.

In addition to Zimbabwe, a critical examination of Namibia's
political and media transition should be undertaken.30 The New
Director of the Namibian Broadcasting Corporation has stated that
the transition from SWABC to NBC is a case of "a new organization
taking over existing infrastructure".31 His advice to South Africans is
political:

V0I6N0I • 1992 69



CRITICAL ARTS

Rather than a policy document regarding how the media can
operate, you should try and establish representation in people
who are going to design the constitution and pressurise them to
put clauses in which protect the rights and freedoms of speech,
press, and broadcasting. Direct your energies towards the
architects of the Constitution.32

His assessment also suggests the value of examining existing
Namibian media research for significant similarities with a future
SABC transition.33 South African media representatives should fully
and immediately begin to integrate themselves into the regional and
continent-wide media infrastructure, through such bodies as PANA,
placing of observers and trainees at national news agencies in the region,
participation in regional and international conferences, and locally, via
regular liaison across South African media bodies, research institutes,
and other organizations to the full extent legally possible.

Conclusion
This is a politically important moment to examine the politics of
broadcasting in South Africa, as external and internal forces press
upon CODESA process. Significant variations in political awareness,
identification, and mobilization among different groups remain
superimposed atop longstanding racial and ethnic divisions. The
stakes are high, as negotiations intensify. National media bodies will
both reflect and propel political, social, and economic changes in the
months and years ahead. The contending factions presently involved
in constitutional talks which will soon determine South Africa's future
need to find a way to reconcile competing media policy goals in a more
representative and effective way than their brothers and sisters
across the border to the north. Failure to do so will result in a replay
of aspects of the decline of the Zimbabwe broadcasting experience, at
a moment in the nation's history when a democratic, effective,
credible media is needed most.

Amidst a recent regime turnabout towards a more market and
export-oriented economic policy,34 combined with growing pressure for
political pluralism and more open mass media as events in Zambia
and South Africa unfold, Zimbabwe broadcasting may soon be
embroiled in another turbulent period of transition. Should this come
to pass, it may be media policy-makers in Harare looking south for
lessons.

70 Vol6Nol • 1992



Jamas Zaffiro

Footnotes
1. I wish to thank Professor Keyan Tomaselli, Director of the Centre for

Cultural and Media Studies of the University of Natal, for his support
and encouragement with this project while I was a Visiting Scholar in
August-September 1991. Any views expressed here are those of the
author alone.

2. For brief descriptions of Zimbabwean broadcasting, see: Yves Aoulou,
"Zimbabwe", Cinema Action Telerama, No. 48,1989, pp 424-429;
Tabex Encyclopedia of Zimbabwe, Harare, Quest Publishers, 1987,
"Broadcasting", p 50.; Dennis Berens, ed. A Concise Encyclopedia of
Zimbabwe, Harare, Mambo Press, 1988, pp409-15; and Harold A.
Fisher, "Zimbabwe", in George T. Kurian, ed, World Press
Encyclopedia, New York, Facts on File, 1982, ppl058-60.

3. For a detailed examination of the politics of Zimbabwe broadcasting, see:
James J. Zaffiro, "Broadcasting and Political Change in Zimbabwe",
(Unpublished Ph.D thesis, Department of Political Science, University of
Wisconsin Madison, 1984); and "Political Legitimacy and Broadcasting:
The Case of Zimbabwe", Gazette, Vol. 37, No.3,1986, ppl27-38.

4. See Carol Lancaster, "Democracy in Africa", Foreign Policy, No. 85,
Winter 1991-92, p 156, which suggests that radio and television are
likely to remain in government hands, albeit less authoritarian ones.

5. Kwame Karikari, "Media Policy: A Factor in the Search for Democracy",
Africa Media Review, Nairobi, Vol.4, no.l, 1990, p27,39: "The choice of
media policy ought to take the future political system as its framework",
see also Herbert I Schiller, Communication and Cultural
Domination, 1976, p 76.

6. Jay G. Blumler and Michael Guervitch, "Towards a Comparative
Framework for Communications Research", in Steven H. Chaffee, ed,
Political Communication, Beverly Hills, Sage, 1972, p.172.

7. Tomaselli et al, 1989 reference no fewer than 62 studies on South African
broadcasting in their bibliography; see: Currents of Power: State
Broadcasting in South Africa, Bellville, Anthropos, 1989, pp223-27.

8. For recent examples consult: Ruth Tomaselli, "Public Service Broadcasting
in tlie Age of Information Capitalism", Communicare, 8(2), 1989,
pp27-37; E. Pahad, "The Media Are Too Important to be Left to
Professionals to Plan," Rhodes Journalism Review, Grahamstown,
South Africa, No.l, 1990, pp.52-53; L. Raubenheimer, "The Position,
Structure, Control and Financing of the SABC Must Also be Under the
Magnifying Glass," Rhodes Journalism Review, No 1,1990, pp46-51;
PE Louw, "Restructuring the Media: Can Socialist and Libertai-ian
Principles be Combined?", Rhodes Journalism Review, No. 1,1990,
pp34-37; Anti-Censorship Action Group, Johannesburg, Update; FAWO
News, Johannesburg.

V0I6N0I • 1992 71



CRITICAL ARTS

9. See Virginia Curtin Knight, "Political Consolidation in Zimbabwe",
Current History, Vol. 83, No. 491, March 1984, pp. 109-112,135; and
Masipula Sithole, "State Power Consolidation in Zimbabwe: Party and
Ideological Development", in Edmond J. Keller and Donald R. Rothchild,
eds., Afro-Marxist Regimes: Ideology and Public Policy, Boulder,
Lynne Reinner, 1987, pp85-106; Roger Martin, "Zimbabwe: A Status
Report", CSIS Africa Notes, Washington D.C., No.92, November 16 1988;
Hasu H. Patel and HHK Bhila, "The Last Become the First: The Transfer
of Power in Zimbabwe", in Prosser Gifford, Decolonisation and
African Independence, New Haven, Yale, 1988, pp445-60.

10. See "Media Wars Highlight Credibility and Crisis", Mmegi wa Dikang,
Gabarone, 30 March - 5 April, 1990, pp.6-7; Some of the better political
analyses include: Michael Bratton and Stephen Burgess, "Afro-Marxism
in a Market Economy: Public Policy in Zimbabwe", in Edmond J. Keller
and Donald R. Rothchild, eds, Afro-Marxist Regimes, Boulder: Lynne
Reinner, 1987, ppll9-222; Colin Stoneman and Lionel Cliffe,
Zimbabwe: Politics, Economics and Society, London: Pinter, 1989;
Tidings Ndhlovu, Zimbabwe: A Decade of Development, London, Zed
Books, 1990.

11. See Elain Windrich, The Mass Media in the Struggle for Zimbabwe,
Gweru, Mambo Press, 1981; and Julie Fredrickse, None But Ourselves:
Masses vs Media in the Making of Zimbabwe, Johannesburg, Ravan
Press, 1982, which explore the pre-1980 history of the Ian Smith regime
and ZANU media strategies in the context of the liberation struggle.

12. For examples of this argument, see: Tirivafi Kangai, "The voice of
Zimbabwe during and after the War of Liberation", Lusaka, 1980; Eliaas
T. Rusike, "Mass Media has a Key Role to Play in the Future of the
Nation", Sunday Mail, Harare, May 17,1981; Gerald Kmanga,
"Rhodesian Press Served Racists", Daily News, Gaborone, February 14,
1986, p2; and remarks by former Zimbabwe Labour Minister Ernest
Kadungure in "Comtnunications Training for Self-Reliance in Black
Africa", Gazette, Vol. 40, No.3,1987, pl80.

13. See Rafael Suarez Jr., "Reality and Rhetoric i?i a New Nation: The
Promise of Zimbabwe", Worldview, Vol. 27, No.2, February 1984, pp.
9-12; Simba Muzuva, "Communication Through the Media?", Social
Change and Development, No. 1, 1984, pp.15-16; James Roberts,
"More Programmes About us is What we Need", Sunday Mail, Harare,
May 22,1988, p.3; "Senator Slams TV News", Herald, July 13,1988, p3;
"Minister Defends ZBC", Herald, August 17,1988, p5; "1988: Looking
Back in Frustration", Moto, Gweru, January/February, 1990; Colleen
Lowe Morna, "Zimbabwe's Ruling Party Tightens Grip on Power",
Christian Science Monitor, February 6,1991, p6.

14. See: "Radio and Community Development: A Radio 4 Seminar",

72 V 0 I 6 N 0 I • 1992



James Zafflro

Proceedings of a ZBC Seminar, Harare, December, 1983); Tim Chigodo,
"ZBC Seminar draws up Radio Plan", World Broadcast News, London,
May 1986; AC Kashambwa, "Educational Radio: The Zimbabwean
Perspective", Unpublished paper presented to the Interactive Radio
Workshop, Harare, September 1990; Jessie Howlett, "Secondary
Education and the Pattern of Secondary School Broadcasts in
Zimbabwe", Unpublished paper presented to the African Conference on
Radio Education, Harare, January 1990; and "Income Earners on the
Air", Sustainable Development, 1990, pp25-26.

15. See "PM Outlines Media's Revolutionary Role", The Herald, January 6,
1984; Nathan Shamuyarira, "Zimbabwe's Revolutionary Path", World
Marxist Review, Vol 30, No. 1,1987, p.97; Dr Nathan Shamuyarira,
"Transforming the Mass Media", Interview with Mozambique News
Agency (AIM), Maputo, 1981; "More Problems at the ZBC", Parade,
Harare, September 1990; and "Defensive Psychology and the Free Media",
Moto, Gweru, February 1991.

16. For an example of the prevailing justification of this at times heavy
handed approach, in this case as espoused by a sympathetic North
American journalist, see Julie Frederickse, "Who Controls the Media?",
Journal of Social Change and Development, No. 8,1984, pp. 12-14.
Frederickse has recently begun crusading for a similar takeover of South
African by dominant African political forces. For an example of the
official argument, see Dr Natan Shauyarira, "Development of
Broadcasting in Africa", Combroad, No. 64, July 1984, p28.
Shamuyarira was Zimbabwe's first Minister of Information.

17. See Richard Hodder-Williams, "Fissioii and Fusion in Zimbabwe",
Civilizations, Brussels, Vols 32-33,1983,181-207; Richard Harwood,
"Whites in Zimbabwe's Guilded Cage are Living Well", Washington
Post, National Weekly Edition, December 7,1987, pl7; "Zimbabwe;
Black and White, Poor and Rich", New African, London, No.256,
January 1989, pp51-53; Tony Hawkins, "Zimbabwe Whites Lose Special
Political Status", Christian Science Monitor, August 25,1987, p5;
Roger Thurow, "Zimbabwe's Whites Discover Life Goes on After Black
Liberation, A Lesson for South Africa?", Wall Street Journal, August 2,
1988, pp 1,6.

18. See Nina Shapiro, "Zimbabwe Seeks its own Culture", Christian Science
Monitor, Boston, January 8,1991, pl2.

19. Commonwealth Observer Group, Southern Rhodesia Elections, London,
Commonwealth Secretariat, 1980, p50; see also: Report of the Election
Commission, Sir John Boynton, MC, "Southern Rhodesia: Independence
Elections", London, HMSO, 1980, Cmmd. 7935, Chapter 4, "The Media",
for the role of the media in the 1985 elections see Larry Graber,
"Zimbabwe's 1985 Election", in Millard W. Arnold, ed, Zimbabwe:

Vol 6 No 1 • 1992 73



CRITICAL ARTS

Report on the 1985 General elections, London, International Human
Rights Law Group, 1985, pp34-39.

20. See Namibia Peace Plan Study and Contact Group (NPP), 435, "An
Investigation into the Extent of Impartiality of the South West African
Broadcasting Corporation (Radio and Television News)", July 1989; and
Willie Currie, FAWO, "Current Affairs Broadcasting During the
Transition Period", Paper presented to the Jabulani Freedom of the
Airwaves Conference, Doom, The Netherlands, August 1991.

21. See remarks by ZBC Director-General Tirivafi Kangai, "No Shortage of
Staff at ZBC, The Herald, Harare, June 14,1983.

22. See Gift Sipho Siso, "Top Men Face Inquiry", New African No. 258,
March 1989, p22; "Minister Guilty of Fraud", Daily News, Gaborone,
March 1,1989, pi.

23. For a self-congratulatory analysis of changes at ZBC following
independence by two top ZANU PF media managers, see Tirivafi Kangai
and Charles Ndhlovu, "Zimbabwe Broadcasting Corporation: Voice of
Zimbabwe", in George Wedell, ed, Making Broadcasting Useful: The
Development of Radio and Television in Africa in the 1980*s,
Manchester, European Institute for the Media, 1986, pp240-53.

24. See Austin Kark, Report on the Future of Broadcasting in
Zimbabwe, London, BBC, 1980, which became a major basis for
post-independence media policy in Zimbabwe after it was presented to
the newly-elected Zimbabwe Parliament; "Zimbabwe Broadcasting
Corporation: Overseas Study Team", Combroad, No 52, September
1981, pp. 60-61; "Conversion to Colour TV", Combroad, No 56, July
1982, p 70.

25. See Fred M Hayward and Ahmed R. Dumbuya, "Political Legitimacy,
Political Symbols and National Leadership in West Africa", Journal of
Modern African Studies, 24 (2), December 1983, pp645-71, and Dirk
Berg-Schlosser, "African Political Systems: Typology and Performance",
Comparative Political Studies, 17 (1), April 1984, pl27.

26. For discussions of the Zimbabweam media transition from ZANU PF
supporters see Tirivafi Kangai, "Radio and Television Expansion in
Zimbabwe", Combroad, London, No 59, April 1982, pplO-12; Grey
Tichatonga, "Developing a Contemporary Television System in
Zimbabwe", Combroad, No 86, January-March 1990, pp21-22; "TVs
Role in Social Change", Journal of Social Change and Development,
Harare, No.5, October 1983, pp.12-13.

27. See Sello Maqweta, "The Media of the ANC and the New Situation",
Sechaba, 1989.

28. For an overview see Richard Collins and Eric Louw, "Broadcasting
Reforms: Fine Tuning the Apartheid Channel, Indicator SA", Vol 9, No 1,

7 4 Vol6No! • 1992



James Zaffiro

November 1991, in particular the discussion of the
government-appointed Task Group on Broadcasting in South Africa, The
Vijjoen Report, which was presented to the Minister of Home Affairs in
August 1991; Willie Currie, "Who should control the SABC News during
negotiations?", Fawo News, September 1991, ppl7-21; and Michael
Markowitz, "Policy-Making, Transition and the Future of Broadcasting",
Ibid, pp21-23; and "Task Group Recommends Important Changes to SA
Broadcasting - But They May Not Suit Everyone's Interests...", Sunday
Tribune, Durban, September 1991, pp24-25.

29. See Francis Meli, South Africa Belongs to Us: A History of the ANC,
Harare, Zimbabwe Publishing House, 1988, pl72, for a brief discussion of
Radio Freedom; and Ad Hoc Media Trainers' Forum, Durban 1991,
Appendix 2, "ANC Department of Information and Publicity", p4, which
raises the possibility of a DIP FM radio station inside South Africa,
"...which will probably not be an ANC organ, but will be broadly based
and cater for all sectors of society.'

30. For a brief political analysis see Gerhard Totemeyer, "Nation Building in
Namibia", Indicator SA, Johannesburg, Vol 6, No 1/2, Summer Autumn
1989, pp 19-21.

31. Fax letter to the author from Mr Nahum J Gorelick, Director General,
Namibian Broadcasting Corporation, August 28,1991.

32. Nahum Gorelick, "Namibia's Experience Can Offer Some Lessons",
Rhodes Journalism Review, Grahamstown, Vol. 1, No. 1, November
1990, p54.

33. See Ngila RL Mwase, "The Media and the Namibian Liberation Struggle",
Media Culture and Society, London, Vol 10,1988, pp225-37; ITU,
Report on Proposals for Telecommunications and Broadcasting
Organisations for Namibia, Part I, Geneva, March 1983, NAM/79/010;
"Mass Media in Occupied Namibia", SWAPO Information Bulletin,
Luanda, June 1985; Charles Riddle, "A Profile of Namibian Media: The
Censored Debate", Gazette, Amsterdam, No. 44,1989, pp45-55; for
analysis of the recent political transition, see John A Marcum,
"Namibia's Independence and the Transition of Africa", SAIS Review,
Washington, Vol 10, No2, Summer/Fall 1990, ppl53-165.

34. See John Robertson, "Zimbabwe: A Framework for Economic Refoim,
1991-1995", in AI Bulletin, Pretoria, Vol 31, No. 4, 1991, ppl-3.

Vol 6 No 1 • 1992 75


