CASE STUDY: NEWS DEPARTMENT MANAGEMENT
IN A MIDWESTERN MIDDLE SIZE MARKET

Thesis for the Degree of M. A.
MICHIGAN STATE UNIVERSITY
DENISE R. TESAR
1971



LAESS

LIBRARY

Michigan State
University




ABSTRACT

CASE STUDY: NEWS DEPARTMENT MANAGEMENT
IN A MIDWESTERN MIDDLE SIZE MARKET

By
Denise R. Tesar

News department management has been the source of
several lively conversations on procedure, structure, etc.
Middle market news organizations often vary the most in
these ways. This is partially because of the market size.
If it is a small middle market station, the burden of news
production is more likely to fall on fewer shoulders, to
be less structured, and to have narrow coverage. In a
large middle market station, there is usually a more defi-
nite departmental structure, more personnel, and a broader
scope of coverage. The middle size, middle market station
often finds itself somewhere in between these two extremes.

The station under study here is such a station. It
is a station trying to find itself in an increasingly com-
petitive news market. It is the purpose of the author in
this study to explore the development of a transitional
station. In having carried out extensive interviews with

members of the station's news staff and management, the



Denise R. Tesar

author has reached the following conclusions in regard to
the news operation management of the station studied.

l. The station has become, especially over the
past three years, increasingly aware of its competition
and the impact they could potentially make upon the market,
and the ratings of the station.

2. The attitude of management at the station has
changed drastically since the arrival of the last news
director, in July, 1969. This man brought to the news
department a real sense of potential development. He made
the management aware of the importance of adequate staffing
and equipment, and of having a professional, polished prod-
uct to present to the viewers. He helped to instill in
the operations manager and the owner/president, the idea
and philosophy of visual news, in-depth coverage, and indi-
vidual expression within the personnel ranks of the depart-
ment.

3. Personnel at the station have developed an atti-
tude of trying to produce the best possible work, under
management that continually fluctuates in its position re-
garding available financing, coverage area, and coverage
of specific leaders in the coverage area.

4. The station has become increasingly aware of
its power as an influential force in the community, and
has developed the use of editorial comment to give its
opinions on almost all controversial issues that it feels

it can and should speak out on.



Denise R. Tesar

5. The public affairs program has yet to develop
itself at this station. It is not yet recognized as an
influential, visually exciting vehicle for group statement
and/or comment.

6. People acquainted with this station, from other
media, have found that this station is developing rapidly
into a respectable, challenging news operation that is
building a growing reputation and a large influence in its

coverage area.



CASE STUDY: NEWS DEPARTMENT MANAGEMENT

IN A MIDWESTERN MIDDLE SIZE MARKET

By

Denise R. Tesar

A THESIS

Submitted to
Michigan State University
in partial fulfillment of the requirements
for the degree of

MASTER OF ARTS

Department of Television and Radio

1971



Accepted by the faculty of the
Department of Television and Radio, College
of Communication Arts, Michigan State
University, in partial fulfillment of the

requirements for the Master of Arts degree.

Director of Thesis



ACKNOWLEDGMENTS

The author is most grateful to Dr. Thomas Baldwin,
thesis academic advisor, for his many kindnesses extended
the writer. Especially does she wish to acknowledge his
counseling in helping narrow the scope of the thesis to
specific objectives.

Appreciation is also expressed to members of the
news department in the station under study; to the opera-
tions manager, who spent many hours explaining departmental
operations to the author, and offered free access to any
and all files requested by the author; to the former news
director of the station, whose long hours of discussion,
files on his tenure at the station, and special insight
into departmental operations, helped build the core of the
thesis; and to the senior reporter in the station news
department, who so graciously allowed the author to spend
time with him learning the department's approach to news,
and giving his views of the department's operational struc-

ture, difficulties, and positive points.

ii



TABLE OF CONTENTS

Page

ACKNOWLEDGMENTS . . . . . o e . . . . o . ii
Chapter

I. INTRODUCTION. . . . . . . . . . . . 1

A Pattern Develops. . « ¢« o« ¢« o o . 2

The Market . « .+ « « o« o o o o 2

II. THE STATION DEVELOPS . . . o e e e . . 4

News Programming . .« =+ « o o o o o 4

Editorial Development. . .+ .« « =« « 10
Public Affairs Programming Development . . 12

III. THE OPERATION TODAY . . . . o . o e . 16
News Programming . « « « o o o o o 16
Editorial Commentary « « « « o o« o 23
Public Affairs Programming . .« « =« .+ . 26

IV. CHANNEL O: A CRITIQUE FROM THE COMPETITION . 30

TV Stations Comment . .« . =« ¢ o o o 30
Other Media Comment . .« . e s e R . 34

V. CHANNEL O VIEWED BY ITS PERSONNEL. . .« =« 40

Previous News Directors . . « « =« « . 40
Channel O's Present Staff . « .« «+ .« 48

VI. CHANNEL O IN COMPARISON . . o o s e . . 57
News in Comparison. .« « « « o« o o 57
Editorials in Comparison. . .« « .« =« 59
Public Affairs in Comparison . . .+ . . 60

VII. CHANNEL O LOOKS AT THE FUTURE « « ¢« ¢ o & 62

Management's View . . + « + o+ « o+ 62
Personnel Views. . . . e e o e e e 65

iii



Chapter Page

VIII. THE AUTHOR'S ANALYSIS. s e e e o e e 69

News Development . . .+ « + « « & 69
Editorial Development. . . . « « «+ . 74
Public Affairs Programming Development . . 76
BIBLIOGRAPHY . .+ « « & « & o« « o & « .« « 81

iv



CHAPTER I
INTRODUCTION

Middle market television news: a classification
of broadcast news that contains within it the most out-
standing local news coverage aired, and the poorest cover-
age, as well. The middle market: a market in transition;
a market trying to find itself; a market where television
fights to serve its public and to stay alive. This is a
study of a middle market television news department: a
department that has existed as the only television news
organization in its immediate coverage area; a department
that has an almost captive audience, and is now in the
process of changing its entire news philosophy, from one
of strictly profit-motivated coverage, to a department
that shows through its program content, its concern with
the welfare of its viewers; that gives complete coverage
of the day's events in its coverage area, as it views their
importance and relevance to its audience; and that is a
department that is respected as informed, reliable, and
responsible in its news gathering and reporting, both by

its news sources and its audience.



A Pattern Develops

Within this thesis, there will develop a definite
pattern in approach to news, at the station under study.
The author intends to trace the development of the news
department, on both a material and philosophical level.
This shall be carried through to show the development of
the station's editorial policy, as well as their public
affairs programming. 1In all three areas, there has been
and is, a marked change in approach and development. This

change, then, is the topic of this thesis.

The Market

The station is located in a city in the Mid-West
United States. The city is the capitol of the state, and
home of a state university. In addition, the city has a
two year community college, and a small business university.
The city supports three large industries. There are
several theater groups, and a symphony orchestra and choir.
It supports a semi-professional football team, and is active
in support of city recreational teams, as well as university
and high school groups. The city is served by three com-
mercial television stations, and a part-time educational
station, supported by the university. It also is served
by five AM-FM radio stations, and one FM-only station.
Printed news vehicles include one daily newspaper, distrib-
uted in the evening; a suburban weekly; and the university's

daily student newspaper, printed Monday through Friday.



The station under study includes in its primary
coverage area two other cities, of a similar size. Both
of these cities are industrial in nature, and the three
areas make up a potential audience of almost one million
people, for the station. Of this audience, the station
under study, as of the latest ARB ratings, had a 40 metro
rating in its 6:00 to 6:30 P.M. news block, and a 19 metro

rating for the 11:00 to 11:30 P.M. news block.l



CHAPTER II1

THE STATION DEVELOPS

News Programming

For purposes of easing identification of the station
under study, we shall refer to it as Channel 0. Channel O
first went on the air in 1950; the property of one man.

The station ran network programming and syndicated films,
for at that time it had no cameras of its own. The station
operated this way for three years. There was no attempt

at local programming of any sort, including news.

In 1953 Channel O purchased one camera, and pro-
ceeded into the area of local programming, with some en-
thusiasm, but little know-how or creativity.

The year 1954 brought with it a film camera, and
news was on its way. The purchase of the camera allowed
limited use of film for newscasts. The station approached
news from a strictly local angle, relying entirely on the
network for national and world news. Channel O is a CBS
affiliate.

Two years later, in 1956, Channel O began sub-
scribing to a film service for world news. That was all
well and good, but it seemed that the film always arrived
three days late. Showing old news, while somewhat

4



embarrassing to station management, proved no disaster
with the audience. Station personnel said ratings indi-
cated the audience seemed to watch the films as much as
they watched any other news programming.

By 1958, the station was financially stable. That
year, there were some major equipment purchases made, with
the news department in mind. The station bought two silent
film cameras and made basic lighting equipment purchases.
The processing of newsfilm was left to a local processing
company. That provided several headaches, since the com-
pany's deadline was rigidly enforced, thereby letting
Channel O be put in the position of having no film for
most late breaking stories.

By 1961 the station was well established within its
coverage area. And it was facing real competition from
two other network affiliates. The decision was made to
purchase a sound camera. This placed Channel O on a plane
equal to that of its two competitors. As had been the
case throughout the development of the station, Channel O
had been the follower; always making equipment purchases
after the other two stations had done so.

By 1962, the station's coverage was expanded enough
that the department could no longer operate under the dead-
line of the processing company. So, Channel O purchased
a black and white film processor. This allowed the depart-
ment to set its own deadline for film stories, and to

stretch that deadline for its own convenience.



In 1968 the station purchased a color film pro-
cessor. This went along with the purchase of a color film
camera, and by March the station's news operation was all

color.

Until 1953, because the station had no cameras of
its own, there could be no real news department. The
station simply inserted bulletins off the wire, as they
came over.

By 1955 the network was running a 15 minute nightly
newscast. Channel O developed its own 15 minute newscast,
to be aired at 6:30 P.M., right before the network program.
The major portion of Channel O's newscast--around 75%--
was devoted to news. The remaining time was divided be-
tween sports and weather, with sports getting the greater
emphasis. All air work was done by one man at this time.

In 1965, CBS began carrying a full half-hour of
world and national news. To go along with this, Channel O
lengthened its newscast to a half hour. This is the format
it presently operates under. News gets about 11 minutes
out of the hour, sports about 6 minutes, and weather
another 6 minutes. This varies with how heavy a day's
news load has been for the station.

When Channel O purchased their first camera in
1953, they decided to have an on-camera newsman. So they

converted one of their radio newsmen (Channel O is part of



a TV-AM-FM Radio combination) to television. He was served
by a part-time photographer, who occasionally got still
pictures of fires, floods, or other visually exciting
stories.

In 1956, Channel O expanded their news department
to four men. This included a full time photographer and
three reporters (all converted from radio). Local film
shooting was still not a reality, despite the camera the
department owned. The operation was still largely run from
the wire service, and coverage by the reporting team was
confined almost exclusively to the city Channel O is lo-
cated in.

Local film began to come into its own by 1958.
Channel O shot about 200 feet of film a week, locally.

The photographer was kept busy, and eventually one of the
reporters learned enough about cameras to be able to help
out in the shooting.

In 1962, two men were added to the department; one
of them a full time photographer.

The department size fluctuated from here on, but
was considered at full capacity with six members. By 1968
the two photographers were shooting 3000 feet of film a
month, all in color. Coverage by the reporting team had
broadened to include the other two cities within the prime
coverage area, and the anchorman was allowed some degree

of flexibility: he no longer had to go out and cover



stories; he could spend time at the station, planning,

writing, and polishing his newscasts.

Channel O has always carried the traditional news
sponsors: banks, gasoline companies, and other companies
concerned with image promotion. This has been to the
station's liking. They have had no desire to try to sell
the program to another type of sponsor, which is in keeping
with the rather conservative nature of the station, as it

shall develop throughout this paper.

When Channel O first began its news operation, they
were limited in what they could cover, simply because of
lack of manpower. When a reporter did get out into the
field, he was confined to the city Channel O calls home.
For some reason, although the management recognized their
audience in the areas surrounding the immediate city, they
did not recognize them as news sources. They felt that
their news audience was limited to the residents of their
home city, and therefore were late in developing their
secondary coverage areas.

Within the realm of the immediate city they cov-
ered, there were also some taboos. Despite the fact that
the city is the state capitol and the home of a large uni-
versity, these two institutions constantly found themselves

out of the prescribed coverage area of Channel O. This



seemed to be the policy of the station owner. The reason
he did not see fit to cover the university was because it
was a place for thought and philosophy, and not factual
material. And the university served as a haven for lib-
erals, which the owner is not. The capitol of the state
was not covered because, to the owner, it fell under the
umbrella of state-wide coverage: something his station
did not have the physical capacity to cover adequately,
nor did it have the audience interest in his mind, that
would be necessary to increase audience viewing of the
news programs. So, for the first years of the news opera-
tion at Channel O, these two major news sources were almost
completely neglected by the station, and were given at
best, minimal treatment when they were covered.

As the owner of Channel O went through more and
more news directors, he became more aware of their opinions.
The station would not release an exact number of news
directors to the author, but by her own count, there have
been eight, with long periods with no leadership, none
having stayed longer than nine months, and one having
lasted only two weeks. A big complaint of news directors
was lack of sufficient coverage of both the home city and
the coverage area. Gradually, the owner came to see that
point of view. He began to realize that people in his
news audience were genuinely interested in the events at

the capitol, and at the university, which is a nationally



10

acclaimed institution. Through talks with his news direc-
tors, and with help from his advisory board, the owner
became aware of the need to offer total coverage of the
city, and eventually to expand the coverage to the total

. 2
viewing area.

Editorial Development

Around 1961, the broadcast media came under public
attack from the FCC and other media, for not taking stands
on issues of the time. The broadcast media, especially
television, were taken to task for trying to pacify the
public, and to please all the people all the time. At
this time, Channel O decided to combat this view of the
medium by beginning an editorial program. Editorials were
aired within the half hour news block, with no real contro-
versial content, and without any frequency.

By 1965, Channel O was receiving enough response
to its editorials that it began to realize the effective-
ness they could have. The station at this point began to
editorialize on a frequent basis (once a week, approximately).
And up to the present time, it has continued to editorialize
more and more often, until now it airs two or three edi-
torials a week, on a wide variety of topics.

The station did not really begin to take stands on
controversial issues until around 1967. Up until that

time, editorial content was usually of the following type:



11

If you look--while standing directly beneath it--
it resembles a gigantic spider descending ominously
from a cobweb in the sky. A side view will likely
give you the impression that an octopus is extending
its tentacles from the lamp post. What is it? Wwhy,
it's (the city's) downtown Christmas decorations.

Apparently--the adverse comments of citizens
and visitors who encountered last year's tinseled
arms which hung from the downtown lamposts--failed
to reach the ears of City Officials--or whoever is
responsible for selecting Christmas decorations.

Christmas is a most festive and beautiful season
and it seems to us that our downtown streets, which
are the scene of holiday activity, should be deco-
rated with beauty symbolic of the occasion. Un-
fortunately, they are not.

We don't know this year's theme, but we hope
that the spider or octopus or whatever it is hanging
from the lamp posts does not attack the gay unsus-
pecting Christmas shoppers or give holiday visitors
the impression that this is (the city's) idea of
Christmas . . . it definitely is not.

This example of Channel O editorials is repre-
sentative of the lack of controversial, substantive content
in the early days of their editorial programming. Channel O,
as the only CBS affiliate in the market, had little to fear
in the way of possible audience loss. But audience size,
and related sales, have always held such an incredibly
important hold over station operations (as shall be seen
later), that the owner seemed afraid to antagonize anyone.
Eventually, he realized his power as the only CBS affiliate
in the market, and as the only commercial station in the
city. These two pluses combined to show him the potential
power his editorials could wield. He began to realize that
he could use his station as an effective voice, both for
himself and for the public. This developed his editorial

content, through the efforts of his operations manager,



12

beginning in 1967. Examples of this new style of edito-

rializing will be seen later in the thesis.

Public Affairs Programming Development

Public affairs programming, by FCC definition, is
programming in the public interest, for public convenience,
and for public necessity. To define public affairs pro-
gramming as it relates to this thesis, it is necessary to
add to this basic definition the definition offered by the
operations manager of Channel 0O, and by the author.

The operations manager at Channel O offered the
FCC definition at first. When pressed, he explained that
in the eyes of Channel O, public affairs programming is
programming that deals with current issues of public con-
cern; issues that have been reported in the news, and re-
quire in-depth study for full understanding.

The author would add to the definition of the opera-
tions manager by saying that public affairs programming must
also include programming that brings to the public view
new issues that, in the station's opinion, should be, or
will be, of public concern in the future. It is the job
of the station, through public affairs programming, to be
an investigator and an innovator; to search out problems,
expose them to public concern, and to initiate public ac-
tion in overcoming the problem, or in reacting (negatively
or positively) to a situation. Public affairs programming

is programming that is an extension of the news: programming



13

that delves into the news in detail, and develops it for
public consumption.

The area of public affairs programming has been,
and is, one of the most vaguely drawn areas at Channel O.
Public affairs programming has been, traditionally, a
haphazard, last minute affair. If a topic of some sort
of interest arises, and can be conveniently filmed, a pro-
gram is produced. There is no schedule, no program cate-
gories, no special crew assigned to public affairs.

The main source of public affairs programming at
Channel O has been on the air for almost seven years. In
1964 it was begun, as a weekly presentation, which fea-
tured different occupations and innovations within certain
fields from throughout the state. It is not dated at all,
and is not really related to news, in that it does not
usually contain material that was derived from newscasts
or stories currently making the news. It is almost a
feature program, and although it falls under the broad
umbrella of public affairs programming, it cannot be said
to be public affairs as they relate to hard news.

The university is allowed use of Channel O's
facilities on occasion, and from this arose, three years
ago, a érogram produced by students about the campus and
events going on there. Although the program has made in
the past an attempt to be relevant to the community, it

has, since its beginning, become pretty much a vehicle for



14

university students to express themselves and their
actions within the university.

In November of 1969 Channel O began presenting a
weekly program about area community and junior colleges.
The program was produced at various places throughout the
state, so the burden of production expenses did not always
fall on Channel O. The show again, while falling under
the public affairs category, was not public affairs as it
relates to hard news and presentation of those news events
in depth.

The catch-all category for public, affairs program-
ming at Channel O went on the air in 1966. It was not
regularly scheduled, it did not have a production staff
assigned to it, and it did not fit into any specific mold
with regard to content.

The philosophy behind public affairs programming
at Channel O has been slow to develop. It was viewed for
many years as a sort of required loss of profit, by the
owner of the station.4 The idea of creatively programming
public affairs has not yet come to light, with the manage-
ment of Channel O. Until it can be proven to the owner
that public affairs programming can and should be a profit-
able, worthwhile investment, this type of programming is
not too likely to play the role it is capable of playing

at Channel O: the role of surveyor of community needs and



15

actions; innovator in community planning and development;
and public forum for discussion of issues and events of

concern to the viewing audience.



CHAPTER III

THE OPERATION TODAY

News Programming

The staff of the news department has recently
undergone a few drastic changes. There has been, as of
January 4, 1971, the addition of a new man, who although
not given the formal title of news director, is viewed by
the other staff members to have that position. His formal
title is assignment editor. He began in broadcasting in
1956, as an all-purpose announcer, with an eventual empha-
sis on news, at WCAX-TV, in Burlington, Vermont. In 1965
he came to Channel O as a staff announcer, host of a
children's program, and substitute anchorman for news,
weather and sports. He left Channel O in 1968 to be news
anchorman at WKBD-TV in Detroit, Michigan. From there, he
went on in 1970 to become press secretary to the Mayor of
Detroit, and then to direct a successful candidate's public
relations campaign in his quest for a seat on the Michigan
Supreme Court. He returned to Channel O in January of 1971
to fill his present position. ‘

The man who was acting writing editor has the most
seniority on Channel O's news team. After graduation from

college in 1965, he taught speech in a Michigan high school.

16



17

The following year he went to WPON radio in Pontiac,
Michigan as a newsman. In 1966 he entered the Army as an
education television specialist, and later as a corre-
spondent in Vietnam for the Americal Division, in television
news. In the fall of 1969 he came to Channel O as a news-
man, and anchorman for the Noon News, aired daily from
noon until 12:10.

The man who was acting assignment editor is second
in seniority at Channel O. He began his career in 1966
as a part time news copy boy at General Electric Broad-
casting in Schenectady, New York. 1In 1968 he went to
WSBT-TV in South Bend, Indiana as a reporter/cameraman.
He arrived at Channel O in September of 1969 as a reporter.
He came at the persuasion of the new news director at
Channel O, who had been his boss at WSBT.

The junior member of the Channel O news staff has
had perhaps the widest variety of broadcast experience.
In 1960 he was floor director at WMBD-TV in Peoria, Illinois.
From 1961 to 1965 he was with the public relations depart-
ment of the Navy, dealing with print media. In 1965 he
went to UPI in Chicago, as a news writer for the national
radio wire. After three months he went to WIML-FM in
Petosky, Michigan as news director. From there, in 1966,
he worked at WTOM-TV in Cheboygan, Michigan as news and
sports director, and the only on-air personality at that

station. From 1967 to 1970 he went to school. at Michigan



18

State University, to earn his B.A. and M.A. in Radio and
Television. While there, he worked at WKAR as assistant
news director, WMSN as station manager, and WFMK-FM radio
as a staff announcer. 1In 1970 he came to Channel O's
radio operation as a newsman, and in November of that year,
joined the television news staff there.

The news staff is served by three cameramen. They
have all come to Channel O within the last six months
(since July of 1970) and all without any previous film
experience. Their ages are all under 25. The lack of
experience of these three men has taken its toll in the
quality of film aired recently, as well as the editing
and camera shots being of poorer quality than the staff is

used to airing.

The station's equipment is at an all-time high,
in quantity, as well as quality. There are two Bell and
Howell silent film cameras, an Auricon PRO-600 sound
camera, two General SS III sound cameras. The sound
cameras have completely portable sound and lighting gear,
contained within aluminum trunks. All film is magnetic
striped, and cameramen run the sound as well as film.

The film processor is a Filmline gravity pull color
processor, that runs through 14,000 feet of Ecktachrome
EF-7242 film per month. Out of this 14,000 feet comes not

only news film (10% of which is allotted to the sports



19

department) but public service programming, and commer-
cial filming.

The station owns four cars. Two Opal station
wagons are on call for the news crew only, at all times.
There is also a large Oldsmobile station wagon that is
used on occasion, and an Olds sedan. All cars are equipped
with mobile telephones, for contact with the station.

Each reporter is provided a transistor tape re-
corder, to be carried with him. Its purpose is to get the
audio portion of an interview on tape casette, for editing
purposes at the station. It is an added safeguard for
every sound-on-film story covered.

The station is served by the Associated Press Radio
Wire Service; the Western Union weather teletype service,
hooked in with civil defense and the U. S. Weather Bureau;
and the CBS daily electronic feed: a fifteen minute feed,
with five or six national and international stores.

Channel O has seven police and fire monitors:
state police, city police and fire, county sheriff, uni-
versity police, neighboring county sheriff, and police
from a suburb of the city. All monitors are on at all
times of the day and night.

The station also subscribes to the three newspapers
of the cities within its prime coverage area, takes two
county weeklies, and gets the morning paper from a nearby

large city.



20

Budget has always been a touchy subject with the
management at Channel O. They were not too free with
their information, and the author has had to rely mostly
on figures based on a memo from the latest news director
to the station owner. The operations manager told the
author, "There is no overall week-to-week systematic bud-
get in the news department."5 The operations manager
then explained that the news department is the most ex-
pensive department of Channel O to operate. News costs,
as everything else, have been increasing steadily. Now,
with salaries, film, equipment, and the like, Channel O
spends between $200,000 and $250,000 each year on its news
operation. This amount does not now appear to be suffi-
cient to run the department. As of January 14, 1971, the
department had already totally used up the January film
allocation (35 400-foot rolls).6

Equipment purchases are made on no set schedule;
just when the need arises, or the owner can be persuaded
that a new piece of equipment would be beneficial to the
station.

Salaries are a source of great dissatisfaction
among staff members. Raises are given only at the begin-
ning of each calendar year. For 1971, no raises were given
within the news department, with the explanation that 1970

had been a difficult year for the department.



21

Salaries during 1970 averaged $575 per month, for
the reporters and the entire camera crew. This low base
was partially due to the fact that the staff, for the most
part, was relatively new to Channel O. But the owner
starts all his help at extremely low salaries, and is not

known for generous raises.

Management of the Channel O news department is right
now in a changing period. It had been run by the opera-
tions manager, in the absence of a news director. Under
any circumstances, the department is indeed run by the
operations manager, since the news department falls under
his jurisdiction. Up until January 4, 1971, the operations
manager had been the real force in guiding the department.
Under him, twc men--senior members of the staff--worked
together closely as assignment editor and writing editor,
to run the department on a day-to-day basis. Under any
unusual circumstances, however, they reported immediately
to the operations manager.

Now the department finds itself with a new member,
who has been given the official title of assignment editor.
He uses the news director's office, anchors the 6:00 P.M.
news (their major newscast), and for all appearances seems
to be the news director. The staff of the department imme-
diately recognized him as such, based on his previous em-
ployﬁent at Channel O, his age (he is approximately fifteen

years older than the other staff members), and the way he



22

was introduced to the department: a memo pinned to the
bulletin board by the back door. That was the staff's
first hint of a new person being brought in. He was intro-
duced in the memo as assignment editor, and as the person
who would "oversee" operation of the news department. But
he still must report to the operations manager, and follow

his lead.

The Channel O news department is responsible for
three newscasts daily, Monday through Friday. They run a
ten minute newscast from 12:00 noon until 12:10 P.M.,
anchored by the junior member of the news staff. There is
the 6:00 P.M. to 6:30 P.M. newscast, anchored by the assign-
ment editor. He has approximately eleven minutes for his
newscast. The weather follows him, for approximately six
minutes. And finally, the sportscast is placed, with the
remaining time. The emphasis in this broadcast, with re-
gard to the news portion, is strictly local and regional.
There is never any national news, unless it is something
from the station's coverage area that has made national
news.

At 11:00 P.M. Monday through Saturday, Channel O
again runs a half hour news block. This show is anchored
by the man who was acting writing editor. His news block
runs again, about eleven minutes. Sports following for
around six minutes, and weather is last, with the remaining

time.



23

If there is an editorial on any given day, it is
aired in both the 6:00 and 11:00 newscasts, immediately

following the news segment of the block.

The management of Channel O is in a transitional
period in its approach to news. Over the past three years
it has become aware of the competition. And it has also
become aware of its own potential as an aggressive, in-
formed, seeking-out new operation. The ratings have always
shown that the news block belongs to Channel O. For a news
block, Channel 0O's news has sold well, both locally and on
a national level. But with the addition of the present
operations manager, and with the short tenure of the latest
official news director, the owner of Channel O has been
made to more clearly see his responsibilities to his audi-
ence, and to himself, to present the best possible newscast
under the best possible conditions. He has become more
aware of the possibilities, given adequate staffing, better
equipment, and a higher film budget. His philosophy to-
wards the news department is changing, gradually, from one
of news as a dictated evil, good only to keep the station
license, to news as a visual, complete story of the events

of the day, told to the people who will be affected by them.

Editorial Commentary

The editorials at Channel O are written by the

operations manager. They are occasionally written by the



24

owner (who up until the arrival of this operations manager
wrote all editorials), and all must have his approval before
being aired. This, of course, presents a problem of ex-
pression for the operations manager if he differs in view-
point from the owner. In most instances where this is the
case, the operations manager avoids editorializing on the
topic unless told to do so by the owner.

The owner's one tragic flaw in editorial comment
is that he too often involves himself personally in his
editorials. He has been accused (although no decision has
been reached in the case), by the Federal Aviation Agency,
of discriminating in his editorials against the local air-
port, because a business venture he entered into at the
airport failed. He often takes stabs at the iocal news-
paper, which is his only real competition as far as per-
suasive ability goes, within the city. The newspaper in
turn is often as petty in its criticism of Channel O, since
the feud has reached the point of all emotion, no reason.

Channel O was recently involved in one of the most
publicized editorial decisions ever made in the industry.
In November of 1969, Vice President Agnew blasted the tele-
vision medium for its "instant analysis" of presidential
speeches; claiming that the network interpretations did not
give the viewers time to analyze the speeches on their
own, first.

A few days later, on November 14, Channel O ran

an editorial agreeing with the Agnew criticism, and stating



25

that the station would no longer carry the CBS news analy-
sis immediately following the President's speeches.

Frank Stanton, president of CBS, attacked the sta-
tion a few nights later, in a feature on the CBS evening
news, carried by Channel 0. He claimed that the station
was not living up to its responsibility of total news
coverage, and was failing its audience by refraining from
network interpretation. Stanton criticized the station
for giving in to the Vice President's attempt to censor the
medium.

Channel O at this point turned to its viewers to
ask their opinion. They were (and had been to that point)
overwhelmed with mail favoring the instant analysis.
Deeply embarrassed by the situation, the owner used this
idea of letting the audience make the decision, as an ex-
cuse to return instant analysis to the air. The former
news director said that regardless of audience opinion,
analysis would have been returned to the air, to help the
station (owner) regain his good standing with the network
personnel.

Editorials currently are on no set schedule. They
are written when a suitable topic arises. This now seems
to average about two editorials a week. As stated earlier,
when they are scheduled, they are inserted immediately
following the news segment of the news block. All edi-

torials are taped earlier in the afternoon, the day of



26

broadcast, and are read by the assignment editor. They
are read on Tele-Prompter, from the news set, with the
newsman in his Channel O news jacket.

Opportunity for individuals and groups to reply
to Channel O editorials is readily available. It is often
wished by the staff and management at Channel O that con-
cerned citizens would take the time to air different views
than those presented on the station. When individuals do
reply on the air, they are allowed to come on themselves,
if they wish, or to have the Channel O anchorman read
their statements. At the end of each editorial, the sta-
tion carries a standard close, requesting people with
opposing views to comment. |

Content of editorials ranges from the daylight
savings time controversy currently being aired in Channel
O's state, to election stands, to stabs at local charities.
As will be seen later, the content of Channel O editorials
has become considerably broader and more issue-oriented

than it was ten years ago.

Public Affairs Programming

Public affairs programming still ranks unfortunately
at the bottom of the Channel O priority list. There is no
public affairs staff. If someone is needed to fill a spot
on a public affairs program, they are borrowed from the

news staff.



27

Public affairs programming falls exclusively under
the domain of the operations manager. If a public affairs
program is requested by Traffic, or if a worthy issue comes
up, the idea for the program and the arranging of details
is all carried out by the operations manager. He does not
have to seek out approval of program ideas from the owner,
but his ideas are presented to him in most instances, to
protect against misunderstandings.

There is no set budget for public affairs program-
ming. If film is needed for a program, it comes out of
the news department's allocation. This is on an infrequent
enough basis that the news department can usually set a
little film aside, to prepare for the onset of another
public affairs program.

Public affairs programming is given exceptionally
poor time slots at Channel O. Their weekly program on
community and junior colleges is aired at 4:30 Saturday
afternoons. Their program on employment and new innova-
tions in modern living is aired Tuesday nights at 10:00,
in the time that the CBS network returns to local stations,
bi-weekly. Their umbrella public affairs program fills
time returned by the network in evenings, or is aired
usually from 7:00 to 7:30 P.M. Saturdays. This is typical
of the poor placement given public affairs programming in

most stations.



28

As stated earlier in this paper, there is no real
attitude towards public affairs programming in existence
at Channel 0. It is viewed with some disdain by manage-
ment, as something that is required to keep a license.

But it is not given the chance, either monetarily or cre-
atively, to be visually stimulating and informative. The
operations manager views public affairs programming as
coming from "the minutia of news."7 He takes events of
local concern, and reports on them with the people involved,
in a sterile set, with a news personality, and literally
no other visual interest in the program. A recent example
of this type of programming occurred when the local uni-
versity selected a new president. Rather than show the
man in a variety of ways, such as at work, visiting the
campus, talking with students, with his family, etc., the
station brought him to the studio, sat him down against a
panelled wall with two reporters facing him, and taped a
half hour of rather routine questions and answers. This
is the norm for public affairs programming. It receives
as little attention as possible, and always has. It shows
no signs, from the point of view of station management, of
ever being developed to its fullest potential, or even
being expanded to a wider variety of types of programming.

Public affairs programming is, according to the
Channel O operations manager, programming that appeals to

highly educated, community-oriented people. He believes



29

that people who are genuinely concerned about public af-
fairs will watch public affairs programming, regardless of
format. He says that this type of audience is composed of
few people, yet they are loyal to public affairs program-
ming. Public affairs programming, in his eyes, is not
appealing to people other than those with a high community
involvement because it does not affect the rest of thg
potential audience in a direct way. And that greater mass
of people is not concerned with public affairs unless the
programs directly confront and affect each individual

audience member.



CHAPTER IV

CHANNEL O: A CRITIQUE FROM THE COMPETITION

TV Stations Comment

Channel O's most direct competition is with an NBC
affiliate that shares its time with the educational tele-
vision station at the local university. The NBC affiliate--
we will call it Channel Y--is located in a town that is
included in Channel O's primary coverage area. The author
spoke to the news director there, to find his impressions
of Channel O's news operation.

Channel Y suffers from a lack of money. As a
shared-time station, they lose a great deal of potential
profit each year, and have a hard time finding money or
talent that is sufficient to develop the station. The staff
at Channel Y is young and largely inexperienced. Yet, for
the equipment available, they produce a respectable news
program.

Channel Y's news director seemed to be greatly con-
cerned with the immediacy aspect of Channel O's coverage.

He challenged the station's policy on news bulletins, say-
ing that too often they announced bulletins before the
public should be notified, or they made bulletins out of

incidents that should not have had so much significance

30



31

placed on them. As examples, he cited last Spring,
when the campus of the university was briefly upset by a
group of students that broke windows and vandalized area
stores. The police had requested that no announcements
of the disturbance be made until it was relatively well
under control. According to Channel Y's news director,
Channel O went ahead and released the bulletin, causing
several curiosity seekers to move to the scene and disturb
the police by getting under foot.

The news director then cited a recent incident of
a fire in a suburb of the city Channel O is located in.
The fire turned out to be a small one, causing perhaps
$3,000 of damage. But Channel O put a bulletin out on the
fire, saying that the downtown business district of this
suburb was on fire, and extent of the fire was not known.
The fire was in an apartment upstairs from a store on the
edge of the business district. When the bulletin was read,
again curiosity seekers took to the scene, to find that
the fire was already out, and that they were only in the
way of firemen, who were cleaning up.

After taking Channel O to task on these points,
Channel Y's news director changed his attitude. He spoke
then of the improvement of the department, and discussed
what he felt to be a definite trend of growth and develop-
ment at the station. He said that he was impressed most
with the station's attempt to become a visual news depart-

ment. Their attempts at making a high percentage of their



32

stories filmed ones, and of trying different types of
shots (reporter walk-ons, cut-aways, unusual angles, etc.).
Especially since the arrival of the last news director in
June of 1969, he had noticed an increased attempt at real
professionalism in presentation. He felt that that news
director had worked hard at establishing himself and his
reporters; at gaining recognition for his staff as reporters
for certain areas of the community, and for himself as a
sort of coordinator of the news, and producer of the pro-
gram. He felt that this was the first time the station
had really begun to establish a pattern of continuity, and
a structure of organization, to lend professionalism to
the on-air product.

Since the departure of the news director, Channel
Y's news director sees the staff of Channel O as sort of
"struggling to maintain a new-born image."8 Without
leadership of a formal nature, he realizes the problem the
staff faces in maintaining control of their finished prod-
uct. He has high respect for the men who were acting as-
signment and writing editors, and sees them as the two
forces who worked to try to keep up the image, and to
develop it further, despite the lack of leadership they
faced.

Channel O also competes with an ABC affiliate, in
the third major city within its coverage area. This sta-

tion shall be referred to as Channel X. Channel X has a



33

well established news department, that does an excellent
job of coverage and production for such a small station.
As an ABC affiliate, it is not exceptionally well off
financially, but, as the other two stations, it is the
only commercial station in its city. The news director
there has put together a young, competent staff, and has
been able to hold onto his personnel rather well, and
develop a favorable news image for his men as individuals
as well as a team.

This news director spoke of Channel O as a growing
competitor. He seems to feel that his department is cur-
rently superior to that of Channel O, but that Channel O
is raising the quality of its news product continually.

He said his main complaint against Channel O was their some-
what biased news coverage. He said that too often the
owner's views were subtly influencing the broadcasts. As
an example, he cited the owner's rather vocal distaste for
one of the local city council members. This councilman
has yet to receive any air time on Channel O, despite any
news he may have created. When he is mentioned on the air,
it is in editorials, and then he is treated rather harshly.
Channel X's news director stated that this sort of "ex-
clusion from the news"9 is the type of thing that has

kept Channel O's credibility as a news department very low,
over past years. He feels that too often Channel O has

underestimated their audience, and thought they could be



54

swayed in their opinions without having heard the full
story. Although Channel X's man is not one to overestimate
the intelligence of any given audience, he does see this

as a vital problem to Channel O's coverage. He credits
them with vast improvement in their coverage and tech-
niques, but at the same time, takes management to task for
not doing a job that is suitable for the market being

served.

Other Media Comment

The city Channel O is located in is served by one
daily newspaper, circulated in the evening. This paper has
a standing rivalry with Channel O, and despite similar
political stands, the two companies go at each other's
throats as often as possible. It is the feeling of both
the Channel O management and the people at the newspaper
that this is an o0ld rivalry founded on a fight for the
license for Channel O, which the newspaper lost. Although
that was a number of years ago, the feud continues, now
based on little else but tradition. Finding someone who
could/would objectively analyze the news operation at
Channel O was a little difficult at the newspaper.

The editor of the newspaper spoke of the station
with as huch objectivity as possible. He rated the news
operaton at Channel O as an up-and-coming situation, with
a lot of room for expansion. He discussed the paper's

role in relation to that of the television station, and



35

commented that the main difference between the two, in his
opinion, was that television served as an immediate news
source, for persons interested in the basic facts on the
major news stories of the day, as interpreted by each

organization's news staff. His paper's role, then, is to

10 11

provide a "complete, in-depth" report of "all the news"
of the day.

The editor's main criticism of the station opera-
tion was that it took so much effort to try to scoop the
paper, when the purposes of the two media are so different.
He claimed the owner of the station constantly gives his
newsmen memos regarding obtaining stories before the paper
prints them. He said that too often the desire to beat
the other media to the story led to inaccurate reporting,
and misplaced emphasis. Here he cited, as had the news
director at Channel Y, the case of the station bulletin on
the suburban fire. He said that the other reporters, both
at his paper and in other media, felt the station made the
announcement for the sole purpose of being the first to do
so. Part of Channel O's problem as he sees it, is a lack
of leadership. He sees this as partly the fault of manage-
ment, for not providing a news director and keeping him.
But he also feels the relatively young age of the staff is
a factor. These young men are not as experienced as other
newsmen, and therefore cannot be expected to handle all

situations well, and he feels they will only learn with



36

time. The problem lies in the high turnover rate, which
results in frequent hiring, usuaily of young, inexperienced
help. Then, the station is left back at its starting
point: it must re-educate its staff to its own style of
reporting.

The author spoke with the regional bureau chiefs
for both the Associated Press and United Press Interna-
tional. Channel O subscribes to AP, but both men are
familiar with the station's operation. The criticisms were
almost identical. Both men cite the lack of leadership as
the main stumbling block for Channel O. They both attri-
bute the lack of leadership to poor management; specifically,
to the character of the owner. They said that the reason
the station cannot keep leadership in the form of a news
director is that the news directors there are forced to
work with incredibly little money, and with an owner who is
in a constant state of flux with regard to what he feels
should be covered by his staff, and what must not be al-
lowed on the air. They could give no specific examples of
instances where this had occurred, but rather seemed to
base their comments on the owner's reputation as it has
gone before him. They both commented, however, on the
station's improved visual coverage. They said that they
felt as though the news team they were watching, while
young and inexperienced, was aggressive, concerned, and

learning with experience. They also commented on the



37

reputation of the news staff within that select group of
people who regularly make the news. They both agreed that
the reputation of this reporting team, as a trustworthy,
reliable group, had improved substantially in comparison
with other reporters who apparently had gained a reputation
for Channel O as a rather unreliable news department. News
sources apparently had complained freely that Channel O
reporters repeated confidences, broke stories before
scheduled release time, and generally did their best to
discredit the department.

The author spoke with two radio news directors in
the city. Both were reluctant to comment on Channel O's
news operation, saying that they didn't know much about it,
and were more concerned with the company's radio news since
it is direct competition. Both news directors were, however,
eager to point out that their respective stations repre-
sented the only "liberal" views presented in the city.
They commented on Channel O's editorials, saying that they
were usually written by the owner, to be against a personal
enemy of the owner of his company. They commented on the
slant that the department put on its news, by omitting cer-
tain people from coverage, and by even going so far as to
cut those people out of film in which they appeared with a
group. None of these comments could be backed with specific
instances.

When asked how he viewed the news department at

Channel 0O, the mayor of the city said that he believed they



38

were genuinely concerned with the welfare of the city
(and then proceeded to list exceptions such as the airport
affair mentioned earlier), but that their news gathering
tactics, until recently, had not been the most ethical.
He complimented the reporter who has been covering city
hall, as being a thorough man who always checked all sides
of a given story before reporting it. However, he cited
times in the past when he believed the station had been
unethical: tape recorders at special council sessions,
favors to city employees in return for "scoops," and some
stories that the Mayor believed had been falsely reported.
An aide in the Governor's office had high praise
for the Channel O news staff. She stated that they were
a much-improved team, that gave fair and thorough coverage
of the state's daily news as it arose in the capitol. She
praised the coverage given the Governor as exceptionally
fair, and very extensive. She stated that while the sta-
tion gave a thorough capsule of the news from the capitol,
they did not dwell on detail, and represented, in her

opinion, an outstanding example of news editing competence.

There were a few comments that the author found to
be common to all the interviews conducted. One was the
idea of the owner being at fault for the fluctuating news
policy. Although most comments were based on old stories

passed around the press rooms, the idea shows how prevalent



39

the station's--and the owner's--reputation is. All the
people interviewed commented on how underpaid the news
staff at Channel O is, and how they are forced, out of
pride for their work and by management order, to work
overtime on many occasions with little compensation. The
men interviewed all also commented on the lack of suffi-
cient equipment for the staff at Channel 0. They had all
seen the equipment at one time or another, and referred to
the frequent times cameramen and reporters had struggled
to keep a tripod up, or to get an old light to work. They
assumed this all to be part of the owner's reluctance to
put money into the news operation, when it could not re-
turn any. As good newsmen, they all showed proper resent-
ment for this point of view, stating in various ways that
news is a necessary part of every station's operation, and
cost should not be such a major factor.

Another comment the author found common to all
interviewees was with regard to the development of the
news staff over the past two years. Since the arrival of
the last news director (all interviewees cited this event
as a real starting point for development), they had all
noted a stronger approach to news coverage: more aggres-
sive reporting, stronger identification for the individual
reporters, and a sense of growing organization within the

department.



CHAPTER V

CHANNEL O VIEWED BY ITS PERSONNEL

Previous News Directors

The author found only two former news directors
still in the general area of Channel O, who were willing
to offer experiences and opinions of their time there.

The first was news director for six months, during 1965.
During his brief tenure, he found the most frustrating
aspect of the job to be his total lack of power within

his department. He constantly struggled with the owner

to be granted some degree of authority within the depart-
ment. For other than doing day-to-day assignments and
doing most of the writing for the program, he had no power.
He was told what to cover, how it should be covered, and
which one of his staff was to cover the event. He had no
say in equipment purchases, departmental organization, or
budgeting. At the time, the owner was very much involved
with keeping costs at a bare miﬁimum. No threat was posed
by either Channel X or Channel Y, and the owner found he
could get by with a minimum amount of expenditures, and
still come out first in the ratings. In short, the news
director at that time found conditions intolerable, and

moved out of broadcasting after six months at Channel O.

40



41

During his time at Channel O, the news director
read all editorials (as is the policy now). His major com-
plaint was having to carry out this function. He has
strong feelings about mixing editorial comment with news,
and felt that his image as an objective newscaster was
dangerously eroded by his appearance as an editorial com-
mentator. Whenever there was public comment on Channel O
editorials, it was directed at the news director, as though
he had written the editorials, and it was his opinion.
This news director felt this was the single greatest cause
of loss of credibility for his news department.

He worked at Channel O with at times as little
personnel as one other reporter, and only two cameramen.
He was then forced to spend a great deal of time in the
field, gathering stories. But at the same time, he was
criticized by the owner for not having broader coverage,
with reporting from the two other major cities within the
coverage area. When he explained that with only one other
reporter, and a film deadline of 4:00 P.M., he could not
send the man to two cities in one day, he was told to bud-
get the reporter's and his own time more carefully. The
owner said there was no need for additional personnel if
the two men were more conscientious in their use of time.

When the author spoke with the national sales
manager of Channel O, she was told that this news director

had been hired away from Channel O by a company that



42

Channel O was trying to help become stable, financially.
The sales manager appeared to be quite bitter toward the
man, and toward the company as well. When asked why
Channel O seems to have such a difficult time employing
and retaining news directors, with specific reference to
the last two news directors however, he answered, "No

comment.“12

The latest news director at Channel O arrived in
July of 1969. He had been a radio news director in
Indianapolis, Indiana and for five years after that with
WSBT-TV in South Bend, Indiana as a reporter, writer and
anchorman. He was 27 years of age when he arrived. At
the time of his arrival, he was staffed with three camera-
men (one part-time), and two reporters. He immediately
set to work to outline for the owner the equipment, budget,
and personnel he believed would bring the department up to
minimum oberating standards.

This news director's recommendations included the
addition of two regional reporters, to cover the other two
major cities in the coverage area. 1In addition, he recom-
mended the hiring of two new reporters for strictly local
coverage, and the addition of an anchorman/reporter. These
three positions had been authorized by the owner, as part

of a verbal agreement when the news director was hired.



43

The department was operating with one sound camera
when the news director arrived. A second camera was on
order, but did not arrive until December, 1970. The news
director recommended that a third camera (all General
SS-III's) be ordered, and that the one camera then owned
by the station be equipped with a power supply, to give it
portable capability. Two additional silent cameras were
also requested, to be used by the suggested regional re-
porters, and a third one was requested, since one of the
two cameras then owned by the station was not operational.
In addition, the news director recommended that the part
time cameraman be hired on a full time basis, and that a
fourth cameraman be hired in addition.

He then recommended salary increases for two key
personnel: his chief cameraman, who was being paid $575
per month, and his senior reporter, who had been acting
assignment editor and anchorman, and was earning $560 per
month.

Additional recommendations included the installa-
tion of direct two-way communication systems in the news
cars (the station owned two, which were shared with the
radio news department), and purchase of basic lighting
equipment and camera tripods.13

The owner of the station let the news director
then hire two full-time reporters, and one part-time man,

to strengthen regional coverage, and provide more complete



44

local reporting. He did not allow additional photography
staff to be employed, nor did he purchase the requested
equipment. He also failed to give raises to the two men
the news director had requested them for, and soon there-
after lost the services of the two.

When the news director was hired, he was told that
he had an eleven man department. He arrived to find eleven
men, but they were from television and radio. He found the
11:00 P.M. news anchored by a part-timer: a moonlighting
school teacher. News at noon and on the daily women's
program was being aired by the host of the daily children's
program. The 6:00 P.M. news was written, anchored and pro-
duced by a man who had been hired as assistant sports
director, and admitted hating news.

When the news director arrived at the station, he
found that no announcement had been made of his hiring.
Morale was very low, because there had been no leadership
structure for some time within the department. Most of
the staff was limited in their ability (with the exception
of the chief photographer), and did not have the desire or
the incentive to learn. The news director took it upon
himself at that time to try to instill in the men a sense
of professionalism and pride.

With the addition of two reporters (who were to
become acting assignment and writing editors after his de-

parture), the news director began to build his department.



45

He worked to get each man identified with a single news
beat, and to build a professional approach within the men,
in their coverage techniques and on-camera appearance. He
encouraged creative photography, and tried to establish
with the owner the importance of a visual newscast. He
was working on a film budget of 33 400-foot roles per
month, which he found totally unsatisfactory.

By October the news director decided that lack of
film was one of his most severe problems. He approached
the owner with a request for a raise in the budget to be-

14 He justified his re-

tween 55 and 60 reels per month.
quest with the comment that two men had been added to the
reporting staff, and the part-time photographer had been
made full-time.

The owner replied by saying that the 30 extra rolls
the news director had used during the preceeding month
would come out of his November budget (thereby leaving him
with 3 rolls of film for the entire month).15 He went on
to say that the department could cut down on the film being
used by not using "random shots" of meeting rooms and backs
of heads. He then told the news director, "Another place
to cut down is a reduction of film taken at City Hall. I
reminded you of this on several occasions that we are an
'area station' and the normal proceedings of City Council
and comments of city officials, etc., are not to be in-

cluded on TV news."16



46

At a later date, the owner called the news director
into his office to complain that city council was not being
covered sufficiently, and as the core of city operations,
should be included in most newscasts.17

Another example of the inconsistency the news
director faced was in the wrap-up for both the 6:00 and
11:00 P.M. shows. The owner sent word to the news director
that he favored a post-show wrap-up, with the sports,
weather, and news men spending 30 seconds or so talking
with each other. He noted it favorably with the following
memo, when the wrap-up was not done one night: "I noted
that there was no wrap-up or rapport between the three of
you in last nights [news]. I thihk this is a good bit
which added a little personality to the show and would like
to have it cortinued as it has in the past."18 A few
months later, the news director received a memo complaining
about how poorly the news segment time was being used. With
reference to the post-show wrap-up, he said, "I think you
are all experienced enough to time this segment to come
out on time and not have to fill with unprepared pretty
amateurish comment."19

The news director came into work every morning by
9:00 A.M. He had been told upon hiring that he would be
expected to anchor both the 6:00 and 11:00 P.M. néws, until

his name was established throughout the market. At the

end of five months, the news director felt that his name



47

had been established with his audience. A memo from the
owner had stated that indeed, his name was becoming well-
known throughout the community. So, the news director
naturally assumed the time was right to move out of the
11:00 P.M. anchor spot. His memo to that effect was never
acknowledged by the owner, and he continued to put in a

14 hour day until he left the station.

When asked what his impressions of the Channel O
news operation were, the former news director listed two
major problems: too little film budgeted, and too many
hours per day expected. He was impressed by the people he
worked with for the most part, and enjoyed their ideas,
talent, and mutual understanding of the situation.

In all situations, the news director found he
could rely on the operations manager for help. Since the
news department was forced to share its meager film budget
with the sports department, and much of the pubiic affairs
programming that the station produced, it often found it-
self short of film. The news director found that many
times he could request the operations manager stretch
figures on film used for public service programming and
station features, in order that the department be reim-
bursed with the supposed extra film used, and thereby re-
ceive a bit more film to work with.

By the time the news director left Channel O, he

felt that despite the handicaps he had faced, a respectable



48

news operation had begun to develop there. He was pleased
with the development of the new men he had hired. He had
managed to get the part-time photographer to a full-time
basis. He had increased the film budget to 35 rolls per
month, and had seen a purchase order for a P-H meter go
through. He also had improved editing conditions for the
staff. They had previously been unable to view sound film
when editing it, and only one person could edit at a time.
Conditions had been approved for editing facility expan-

sion, and sound film viewers.

Channel O's Present Staff

The staff at Channel O seems to have widely diver-
sified opinions on the station. It is interesting to
note, as it shall become clear, the difference between the
younger, less experienced staff members and those people
who have been at the station for some time, or have worked
at a number of other stationms.

The junior member of the reporting team is also
the man with the most experience in broadcasting. He
told the author that staff rapport was as high at Channel O
as he had found it to be anywhere else. Considering the
conditions management enforced upon the department, he
considered morale to be high, and believes Channel O is
a good place to work, in regard to co-worker relations.

His main compalint is lack of a news policy. There

is no news policy statement in written form at the station,



49

and it is his belief that if there were to be one, the
inconsistencies that arise would be alleviated. Because
of the reputation the station has as a difficult place to
work, he believes that many people come to work at Chan-
nel O with the idea that it is short-range employment.
This is part of the reason as he sees it, that people
become dissatisfied with the situation there rather quickly,
and do leave. He also cites the lack of motivation for
professionalism. There is no reward for good work there,
either monetarily or verbally. And it seems to him that
often ineptitude is rewarded: people doing a good job
receive no positive reinforcement, while many people who
do not exert even a half-way effort are left on the staff
with no reprimand.

He, of course, complained that news has very low
status at Channel O (most newsmen feel they are not given
enough recognition). He cited the recent political cam-
paigns, during which news air time was cut to six minutes
of the half hour, in order that candidates could air poli-
tical advertising. Such placement of priorities--news
below political advertising--cannot help but have an effect
on staff attitude towards both management and their own
position in the station organization. He said that if the
owner would make more of an attempt to reward good work
with verbal compliments, that would raise the status of the

news department in the staff's eyes.



50

The sports director at Channel O has been with the
station since June, 1969, when he was hired as a part-time
radio newsman. He became radio and television sports
director in April of 1970. This is the first commercial
station he has ever worked for. He is a 1969 graduate of
the local university, with a major in television and radio.

The sports director views the lack of positive re-
inforcement as the main problem at the station. When ques-
tioned about low pay scales, he said that he believed it
wasn't so much not receiving the extra pay, but knowing
that the owner could afford to pay more, and would not,
that seemed to upset the staff. For all the work, there
was very little reward, either monetary or verbal.

It was the sports director's feeling that the news
department should have complete autonomy. As it is now, he
feels that the department head(s) has no real authority,
and serves as token leadership. He stated that if the de-
partment were allowed internal control, the quality of the
aired product would probably improve. Despite this, he
felt that the quality of the news program was very good
at present. He said that it was because of individual
pride among the staff. If the program looks bad, the
blame falls on the man on the air, not the owner.

The senior reporter on the staff came to Channel O
because he was excited at working for the last news director,

whom he considered to be a dynamic, progressive broadcaster.



51

Since coming to Channel O, he has found that there seems
to be no real commitment to a quality news organization.
There are, in his mind, no long-range image plans made for
the news department. He sees the lack of an attempted
image for the department as its main drawback. By estab-
lishing staff members in specific positions within the
department, by striving for a more exciting (visual) news-
cast, the department can create the image it needs to be

a respected organization, according to his beliefs.

The physical equipment within the department is
also of primary concern to him. With only one projector
available to run news film on the air, there is a limited
ability to air film in the first place. The other two pro-
jectors in master control must be reserved for commercial
film within the news block. Again, he points out, this
seems to stress the overall lack of concern about the news
department compared to the commercial aspect of the station.

Perhaps a little less pessimism comes from the man
who was acting assignment editor. Although he agrees with
the basic flaws that the senior reporter complained of, he
is encouraged by the attitude of the people in the depart-
ment. He feels that although the department lacks experi-
ence and polish, the desire for self-improvement is high,
and the attitude towards management is healthy. By that
he means that although management is contradictory and

difficult to interpret, the staff manages to work well



52

around the circumstances, and get through a respectable
program despite the stumbling blocks. He too was drawn to
Channel O by the former news director, whom he had worked
with before. Naturally, it was difficult for him to cope
with the situation after the news director quit. He feels
that it has been good experience for the whole staff, how-
ever, in that it has given them a chance, although in-
directly, to have a taste of the management side of news
work. The education has been valuable for the entire
department, he feels, and the lack of leadership has been
something they probably would not have experienced for as
long a period of time at any other station, as they have
at Channel O.

The opinions rendered by the new assignment editor
were probably the most mellowing, and most realistic of-
fered. This, of course, is due to his years of experience
with broadcasting, and the variety of situations he has
faced over the years. He sees the main problem at Channel
as being high turnover. But his reasoning for this plight
is that Channel O is a middle market station. They get
talent from smaller markets, develop them, and then lose
them when they become good enough to move to a larger
market, where pay will naturally be higher. What he hopes
for, then, is just to be able to get the best gqualified
personnel possible, and then hold on to them for as long

as possible. But he is realistic in saying that people



53

will move to a better market, and it is just a part of
the industry that he accepts.

He is very pleased with the quality of the present
staff. He feels that his cameramen lack experience, but
are eager to learn. And the reporters seem to him to be
well informed, respected by news sources, and very aggres-
sive. He sees his role as a sort of counselor, to keep
his department on an even keel, and oversee its operation.
Unlike the rest of the staff, he is willing to accept the
owner as the supreme power in the organization, and to
accept his decisions, even though they may not be the ones
that someone else would make.

The assignment editor's one wish is that he had
time and staff to do more in-depth coverage. He realizes
the important role in-depth reporting can have in television
programming, and sees it as an essential area of reporting.
He realizes that the management of the station does not
now recognize the potential in public affairs programming
of this nature, and knows there is little he can do about
it. Of course, he would like to see the news department
developed to its fullest, before there is much more emphasis
placed on public affairs programming. But he is emphatic
in his desire for a fuller public affairs programming, for
the future.

The assignment editor has definite opinions on his

role as anchorman. He is now anchoring the 6:00 P.M. news,



54

while the former writing editor and anchorman anchors the
11:00 P.M. news. In addition, the assignment editor reads
the editorials. He also is called upon to do occasional
commercial announcing for the radio operation. These two
functions are very much against his better judgement. He
feels that these jobs influence his credibility as a news-
man, and strongly believes he should not be allowed to
carry out either function.

The final member of the staff to be spoken with was
the operations manager. As a mouthpiece for the owner, it
was difficult for him to give his opinion exclusively.
Perhaps his actions, especially with the former news director,
speak louder for his beliefs. He did say that he was
pleased with the attitude of his news staff: they are wil-
ling to learn without resenting correction, yet they fight
for their individual principles. He considers them all to
be very bright and talented, and feels they have all pro-
fited from their time at Channel O.

Although he would not admit to having too small a
budget, it would seem evident that he believes that, as he
was so helpful in finding extra film for the former news
director.

The operations manager is the first to admit to a
great change in editorial policy at the station. The
editorials have taken a turn for the better primarily since

his arrival at Channel 0. He has written most of the



55

editorials for the past three years. It was through him
that the owner decided to take a definitely aggressive
stand and approach to editorializing. He firmly believes
it is a station's duty to express a point of view on any
given public issue. He has no fear of the other media, or
of losing his station's strength in the market because of
editorial views. Once he was able to instill this attitude
in the owner, he was allowed to begin an aggressive edi-
torial approach. His scope is somewhat limited however,
in that he believes the announcer-on-camera is just as
effective a method as any of presenting editorials. When
asked how he viewed editorials backed with film evidence,
or with interviews, he declared them "unnecessary"20 to the
influential nature of the editorial.

His views on public affairs programming were even
less evident. He views all public affairs programming as
a product of news, but does not seem challenged to approach
it in a creative style. Again, this may be because of the
tight money situation he is faced with. But he expressed
no concern about having any consistently scheduled public
affairs programming that related to news-in-depth coverage.
He classified the community college program and the employ-
ment series as public affairs programming, but then ad-
mitted that they were not the product of any hard news
information as such. The only real hard news related pro-

gram is his irregularly scheduled, catch-all program, that



56

is produced whenever a locally newsworthy event occurs that
can be studied in depth in the opinion of the operations
manager.

The operations manager recognizes that his news
department is not yet developed to its fullest capacity.
He feels that once it has been developed, public affairs
programming will come into its own at Channel O, and be-
come a major influence in the community. He would not set
a time table for the development of public affairs, but
did not seem optimistic that it would occur in the near
future. He does see tremendous progress within the news
department, and has been greatly encouraged by "the enthu-
siasm of the staff for in-depth coverage of news and public

affairs."21



CHAPTER VI

CHANNEL O IN COMPARISON

Channel Z is a station in a midwest market, similar
to the size of the market Channel O is located in. Chan-
nel Z is a group-owned NBC affiliate, and competes with an
up-and-coming ABC affiliate in the same city. The CBS
affiliate is located in a nearby city.

To give the reader a clearer picture of how Channel
O is operating, the author has chosen to compare it to
Channel Z. Channel Z is probably one of the finest group-
owned stations in a middle American market. 1Its group is
news and public affairs-oriented, and therefore the news
staffs are exceptional. Channel O, while not at the other
end of the spectrum, is a good example of what a single

owner, middle market station can be, and too often is.

News in Comparison

Channel O has four television reporters and three
cameramen. Channel Z has eight reporters and five camera-
men. Each reporter and cameraman has his own silent Bell
and Howell film camera. There are six Auricon sound cam-
eras as well. Channel O has two Bell and Howell silent

cameras, two General SS III sound cameras, and an Auricon

57



58

PRO-600 sound camera. Channel O's film allotment is 35
rolls of 400 feet each, per month. Channel Z shoots 106
rolls each month. Where the average full salary of Chan-
nel O employees is $575 a month, Channel Z starts its
employees at a minimum of $660 a month. There is only
one man at Channel O who makes more than that.

The following table represents a comparison of

Channel O's and Channel Z's news programming schedules:

Channel O Channel 2

Morning Monday-Friday
Local
Noon-12:10 P.M. 12:30-1:00 P.M.
Mid-Day Monday-Friday Monday-Friday
National & Local National & Local
6:00-6:30 P.M. 6:00-7:00 P.M.
Early Evening Monday-Friday Monday-Friday
Local Local

11:00-11:30 P.M. 11:00-11:30 P.M.
Late Monday-Saturday Monday-Sunday
National & Local National & Local

The format at Channel O is highly structured:
straight news at noon, news, weather and sports at 6:00 P.M.,
and news, sports and weather at 11:00 P.M., with the edi-
torial (if one is scheduled) always immediately following

the news. Each show is bought by a different sponsor.



59

Channel 2Z's news format is loose. The weather
usually carries over the 6:30 P.M. spot (usually from 6:28
to 6:32 P.M.) but is flexible. The show is formatted by
the producer, according to the most significant story of
the day. If it is a sports story one day, then the sports-
caster will lead off the hour. Editorials are always
scheduled at the end of the 6:00 P.M., and 11:00 P.M. time
blocks. The Channel Z news show is sold to spot buyers;

not to package buyers.

Editorials in Comparison

Channel O editorials are written by the operations
manager, approved by the owner, and aired by the anchorman
from the 6:00 P.M. news. All of their editorials are re-
searched by the operations manager, and he alone decides
their content.

Channel Z editorials are written and aired by the
news director. This is his only on-air function. He does
not have to have approval from high management. His re-
porters often bring him ideas for editorials, and research
them for him. Editorials are aired at the end of their
entire news block, whenever they are written. Channel 2
has always follwed an aggressive, challenging editorial
trail. They have long led the community in editorial com-
mentary and influence. Unlike Channel O's recent aware-
ness of their potential, Channel Z has long seen itself

as an opinion leader in its market.



60

Public Affairs in Comparison

In public affairs programming, there is no real
contest. While Channel O has no real public affairs
staff, no budget for public affairs programming, and very
little production of public affairs programming, Channel Z
is the exact opposite. It is so involved in public affairs
programming that it has formed a documentary production
unit, with complete autonomy from the news operation. It
is separately budgeted, and given free reign on program
content.

The station (Channel 2) runs two weekly public
affairs programs: one is a review of local and regional
news for the week, and the other is a youth-oriented pro-
gram. It has been public affairs oriented to a high degree
since the early 1960's, when one of the news staff pro-
duced a half hour program dealing with the city's Skid Row.22
The station is very much aware of its potential impact,
as a visual medium. They strive to make all their public
affairs programming as visually attractive and varied as

possible. As stated earlier, this is not the case at

Channel O.

Overall, the difference between the two stations
is almost overwhelming. It does prove what advantages news
and public affairs-oriented group ownership can have for

an enthusiastic, creative broadcaster. By the same token,



61

it shows the challenge that is to be met at the individu-
ally owned station; the potential that lurks there, and
the long road that station must travel to fulfill its
potential. Channel 2, as a group-o&ned station, finds
funding for experiments in programming easier to obtain.
Channel O, owned by an individual, is faced by that indi-
vidual's natural fear of taking too big a risk, and losing
most or all of his money. This, at least, is the fear of
the owner, despite a financial position stated in the
April 22, 1968 edition of "Television Age," in which the
owner states that his profit margin is 29.6% of gross:

23

"much larger than the industry norm." It would seem that

with a profit margin like that, the owner would feel free
to experiment with his programming, and invest money to
improve his product. However, his intent is to make money;
not spend it. He makes no bones about being most concerned
with profit, and not really thinking his audience would
appreciate a substantial investment in program improvement
on his part. Certainly, cost is a factor that all middle
market stations must constantly work against, while trying
to improve their program content. The owner's image of his
station is still one of a struggling middle market station:

not a station that has proven itself financially.



CHAPTER VII

CHANNEL O LOOKS AT THE FUTURE

Management's View

The managerial level of Channel O seems to have
different hopes for the future of the department within the
varied levels of management. The operations manager tends
to look at the news department in terms of personnel, and
the staff he hopes to have, eventually. His eventual goal
would be to have one man as a news director, to administer
the department, and do some reporting, but not to anchor
the news. Since working without a news director, and having
the administrative duties split between the two senior
reporters, he had been pleased with the results. But with
the arrival of the assignment editor, and the staff's al-
most immediate acceptance of him, the operations manager
became aware of the need for the staff to have one central
figure to look to for guidance.

Beyond the addition of the news director, the opera-
tions manager would like to have two reporters on the beat
in the home city, to insure coverage of the state capitol,
City Hall, and the university. He would then have one man
to cover the remaining two major cities in the coverage

area, and a few stringers to complete the station's coverage.

62



63

Additional equipment and a higher budget are things
that the operations manager believes all sfations always
want. But he is realistic about the situation at Channel O,
and realizes that in the owner's mind, each equipment pur-
chase, raise, and film increase request will be weighed
carefully against how well the news block is being sold.
Certainly, at this stage, the owner finds it difficult to
justify even such modest purchases as camera tripods, as
long as old ones can be made to stand.

The station has been considering going to a full
hour of local news at 6:00 P.M. This is due partly to the
half hour of prime time programming that has been returned
to the local stations by the network. It is felt however,
that right now the station's staff size and the "lack of

newsworthy events"24

prohibit that extension of time.
Eventual plans, however, do include an extension of time
for the 6:00 P.M. report.

In talking with the assignment editor, it became
evident that his hopes for the future of the Channel O
news department centered around production quality. A
complete, concise show, run tightly, with peak perfor-
mances on the part of the entire staff topped his list of
future hopes. Of course, he wished for a larger staff.
In the future, he would like to have four cameramen: two

for the home city, and one each for the two other cities

in the market. He would like to have a reporter in each



64

of these secondary cities, and three in the home city
itself: one for coverage of the capitol, one involved
with the city proper, and one for the university and the
surrounding towns.

With regard to public affairs programming, manage-
ment does not seem to have many realistic plans for the
future. Both the operations manager and the national sales
manager agreed that it would be nice to be able to run a
public affairs department comparable to that of Channel Z.
But both also said that in a market like that of Channel
O's, such a project was not foreseeable in the near future,
due to station income and to "lack of sufficient program

25 Neither man seemed at all concerned with

material."”
immediate quality improvement of present programming
(adding more visual interest, etc.).

The assignment editor had a different viewpoint.
He would like to see a great deal more public affairs pro-
gramming being done. And he feels that once his news
department has established itself with stable personnel,
and complete coverage of the market by reporters with a
strong image, public affairs programming can and will be
entered into much more heavily. He believes that the
station must, because of the large number of people it
serves, make an extensive effort to program public affairs:

news in depth, social and political situations within the

market, and features about the people the station serves.



65

He would use film much more extensively, get public affairs
programs out of a question-and-answer format, and try to
involve more of the public both in production and in reac-

tion to programming.

Personnel Views

The staff agrees on one item that probably will
never come to light, but which they feel is essential to
the successful operation of Channel O's news department.
That is: complete autonomy for the news department. They
all believe that the owner is the main source of news de-
partment problems, primarily because he is trying to con-
trol something he knows very little about. If they were
under the sole control of a news director, they feel their
time and money would be more effectively budgeted, and
their product would be of a much higher quality. However,
the men realize that autonomy is something the Channel O
news department will probably never have.

For the future, the staff seems most concerned
with equipment. They all agreed that there is a growing
awareness of the importance of news on the part of the
owner, and that because of that, more of their equipment
needs are being met. They will be going to Chrome-A-Key
soon, and feel this is a major indication of a growing new
attitude on the part of management. They see, for the
future, an additional sound camera, a higher film budget

(most people thought between 50 and 60 rolls per month



66

would be alloted), and eventual salary increases. The
salary increases they believe will have to come about when
the owner realizes the importance of having a news staff
that the audience can identify readily, and count on as
credible information disbursers. Since that can only be
done by retaining a stable staff, salaries will have to be
increased.

Because the staff for the most part is so young,
they tend to be easily discouraged. And too, they do not
look upon their tenure at Channel O as anywhere near per-
manent. The author found in her discussions with the staff
members, that their short-range plans for stay at Channel O
left them more with individual goals, and with individual
plans for the future. Their plans for Channel O were based
on using the station as a place to gain experience, and work
under reputedly poor management, to learn how not to be
managed. When discussing Channel O, their thoughts on the
station's future ran to short range ideas: new equipment
purchases and the like. When asked about aspects of the
operation such as increased program time, and more exten-
sive personnel for complete area coverage, for the most
part they did not think these things would happen.

When asked about public affairs programming, the
staff was even more dismal in outlook. They seem to feel
that management will never consider public affairs to be

anything more than a requirement for keeping a license.



67

And with that attitude, they feel that piblic affairs pro-
gramming at Channel O will always be as it is now: a once-
in-a-while thing, with little real effort at increased
production techniques. Most of the staff did say that
they believed that eventually management would settle on
one or two members of the news staff to be on-air person-
alities in public affairs programming. At present, the
station uses whoever is available at the time of taping,
for their moderators and hosts. Eventually, though, the
news staff thinks the station will use only one or two men,
to try to establish a public affairs-oriented image for the
men and the station.

The most realistic outlook for the future came
from the assignment editor. He spoke freely of the reputa-
tion the owner has at Channel 0, and in fact throughout
the state, as a poor manager, and a hard man to work for.
He (the assignment editor) said that it is his belief that
management at Channel O is not really so poor. He admires
the owner for keeping in touch with what goes on in his
station. And although he does not always agree with the
owner or his approach to management, he believes that he
is typical of management. All management has its quirks,
in his eyes, and this particular owner may have a few more
than others, but even so he is one of a special type of
person. The assignment editor believes that it takes a

special kind of person to manage a broadcast company. The



68

owner of Channel O is that type of person, and is financially
very successful. He plans shrewdly for the future, and
although slow to act, is nevertheless always driving his
station upward in respectability. These opinions give the
assignment editor the most tolerant view of the station,
and the most realistic ideas of what will happen in the
future of the station. He seems very much aware of his
position in the organizational structure, of the attitude
of the owner, and of what he can expect of his staff and

of the operations manager. His ideas on the development of
the station: a slow, but complete development to its full-
est potential in both news and public affairs, offers a
realistic idea of what and how station development will

occur.



CHAPTER VIII

THE AUTHOR'S ANALYSIS

News Development

A station's philosophy of news is evidenced by the
product that appears on the air. Over the years, Channel O
has had a varied philosophy, no philosophy, and now, a
changing philosophy of news. The appearance of the on-air
product is the key to the development of the station's news
department. The station's approach to news can best be
divided into three parts to represent the overall change:
the period of time before the last news director, the time
the last news director was at Channel O, and the time that
has passed since he left the station.

Before the news director, film footage was at a
minimum. There was almost no film being used in the news
block: two film stories per show seemed about average.

The emphasis in these early newscasts was on strictly local
stories. The other two major cities within the market
received minimal coverage, if at all. The newscasts seemed
to the author to cover trivial stories, such as suburban
fires, suburban council meetings, and features that were

easily available from the area within the city.26

69



70

The arrival of the last news director at Channel O
brought numerous changes, both to staff organization and to
the on-air product, almost immediately. Within two weeks
after his arrival, film usage within the news block had
increased tremendously. Film stories were used up to eight
times within one show. Coverage was branched out, to in-
clude the other two major cities in the market, and the
smaller towns as well. The news director, as he employed
and came to know his staff and their capabilites, placed
each man on a specific beat, so that the audience would be
able to establish an identity with each reporter, with re-
gard to what coverage he would be reporting.

This news director also brought with him a new
style of writing for the station. Where former writers
had written in a style that was composed of everyday words
and short sentences, this news director brought a large
vocabulary with him, and put it to use. His stories were
composed of long sentences, with a good deal more back-
ground in them than had been present in other newsmen's
products.

The operations manager commented that at first he
was concerned about the news director's exceptional grasp--
and on-air use--of the language. During the time the news
director was on the air at Channel O, ratings rose from 28
and 13 at 6:00 P.M. and 11:00 P.M. respectively (according

to November, 1969 ARB reports), to 30 and 14 during those



71

same time periods in the May, 1970 ARB report.27 It would
seem, according to the operations manager, that ratings
indicated that the audience did not object to the news
director's extensive vocabulary.

The main difference that developed when the news
director came was a sense of professional pride that de-
veloped within the news department. With the arrival of a
specific person (the news director) to look to for leader-
ship, the staff in the department developed a sense of
unity and identity that became evident not only in their
on-air presentation, but in their attitude toward themselves
as professionals. The changes were obvious to people who
were employed at the station during this transitional
period, including the author. There was a real desire for
a full-functioning, complete coverage, aggressive depart-
ment. That reality was well on its way when the news
director left Channel O.

After the news director left, there was a deep
sense of frustration within the department. He had left
suddenly, after a dispute with the owner of the station.
Mrs. Richard Nixon was in town, and the news director had
only 100 feet of film to shoot the event with. A request
for film was denied by the owner, so the news director was
left with that amount of footage for the event. Later
that day, a CBS news correspondent arrived at the station

to edit her film of the event. She had shot four reels of



72

film on the event, and ended up throwing most of it away
during the editing process. Her final product was not
even used on the CBS news that evening. The sight of all
that film going to waste was the last straw for the news
director, and he simply walked out of the station.

The news director's staff was in complete sympathy.
They had all benefited from their time under him, and
tried to carry on their departmental development without
him. Amazingly, they did a reasonably good job of doing
so. The film coverage continued to be excellent. Re-
porters were still assigned to a single beat, although it
was more difficult, since now one man was forced to remain
at the station, to write and produce the show. The polish
sometimes faded from the production: not quite as much
accuracy, some sloppy film work, and some stories not
covered adequately. But that was all due to the lack of
a single leader within the department. Without one central
figure to guide the staff, they could not be expected to
function with as much certainty and professionalism. They
could, however, work with the goals that the news director
had left behind him. They continued to strive for complete
coverage of the viewing area; more film to be used within
the program; a reputation for themselves based on their
own ability, not the reputation of the station owner.

The station's main problem in the area of news

resides in indecisive management. This is found in the



73

owner. The operations manager, the assignment editor, and
everyone else involved in news production at Channel O

find themselves faced with an owner who must constantly

be reminded of the importance of news; who must be told

and re-told the necessity of having the most basic equip-
ment to air a respectable program; who authorizes purchases,
approaches to news, and personnel changes, then turns
around and denies ever having done so. Part of his inde-
cision--his sudden changes of heart--are due to his chang-
ing philosophy towards news. Once he comes to the full
realization of the importance of his news department, he
will not be so changeable in his attitudes or behavior,

and will have a respectable news operation under him.

Until he recognizes its importance, and until he can give
another man--a news director--complete control of the de-
partment, he will have a department that is in a continuous
state of flux as is the case at present.

When the owner can develop a sense of public re-
sponsibility; a realization that he is in business not only
to make money, but to serve the public via the medium that
is theirs under law; he will begin to allow the news depart-
ment to develop to its fullest.

The owner presently is obsessed with pride in how
profitable his station is. That is his primary concern.

He seems unaware of the reputation his station has had, as

a money-grabbing, irresponsible, irresponsive station. The



74

station has never been given credit for being concerned
about a respected operation, or respectable operating
practises. Until the station can overcome this image, it
will never have the public respect that is so necessary to
public communication and community development.

But before the public can realize that Channel O
is a respected station to be reckoned with, the owner must
come to realize that his station is not looked upon as a
credible news source, or as an ethically operated depart-
ment. Only when the owner comes to these realizations will

the news department begin to come into its own.

Editorial Development

The change in approach to editorializing is the
most startling event at Channel O. The editorial quoted
on page 1l of this thesis is just a sample of what used to
be stock editorial content at the station. Other edi-
torial commentary the author read included statements in

28

favor of Traffic Safety Sabbath, people being more care-

ful of fires, because there have been a lot of house fires

9 and an anti-crime statement that came out

in the city,2
with the controversial decision that "we would like to see
joint efforts by (the city's) influential organizations to
work at solutions to the crime problem."30

Once the station decided to use television effec-
tively as a public forum for airing opinions, it plunged

in wholeheartedly. The station editorializes an average of



75

three times a week. Although too often its statements are
based on what-is-good-for-Channel-O-is-good-for-everyone,
more and more frequently this bias is disappearing to a
real concern for the public interest. A good example is
this editorial, aired January 1l2th of this year:

Quietly, and behind the scenes, the structure of
the (city) United Community Chest is being altered
in some important ways. Since the organization is
directly and totally supported by the citizens of
the community, it is proper that broad policy deci-
sions be subjected to the closest public scrutiny.

The recent decision by the Chest to withdraw
funding from the Community Planning Council is of
genuine concern. For 10 years the council has been
the planning and research arm of the chest and has
made a significant input in terms of providing direc-
tion and initiative. While there are apparent ad-
ministrative justifications for unifying this acti-
vity under the umbrella of the Chest . . . there is
evidence that the move is not being made for these
reasons but that the Planning Council is being dis-
solved partly as the outgrowth of policy dissention
between the two groups. With such questionable
motivatior,, it is not likely that transferring the
planning responsibility to the Chest staff will prove
to be a constructive, farsighted resolution of the
philosophical disparity.

In another controversial move the Budget Steering
Committee of the Chest has proposed that funds be
withdrawn at the end of 1971 for the Family Service
Agency, the (state) Children's Aid society and the
Catholic Social Service Agency. The plan would be
to replace these three organizations with a "super
agency" that would provide broad social services.
The Chest Board will act on this proposal tonight.

On December 15th the Community Planning Council
submitted a comprehensive feasibility study of this
proposed merger to the Community Chest. It is a
thoroughly researched document resulting from five
months of intensive investigation and study. This
report makes it abundantly clear that the merger is
not in the best interests of the community. The
savings, if any, would be minuscule . . . more im-
portantly, the people would be deprived of service in
a very personal and sensitive area. There simply is
no valid argument in the public service field for



76

bigger and bigger bureaucracies . . . the Federal
government is the best example to show you don't
improve things by going that route. BAn essential
ingredient of the United Community Chest has been

its basic pluralism . . . its infinite variety.

There is recent hard evidence that the Chest support
is waning . . . action to arbitrarily withdraw funds
from these four organizations will hardly be sa%Ytary
for the success of future fund raising efforts.

Editorializing like this is what makes the editorial

department the most hopeful sign of future improvement in
both news and public affairs programming at Channel O.
It would be the opinion of the author that Channel O edi-
torials could be made more visual, through filmed support
of stands, interviews with people involved, and other more
visual techniques. However, at present there are no plans
for this type of expansion.

At present, the owner seems to be growing more and
more open to a wide variety of types of editorials. He
seems now to recognize that there is no area of public
affairs he cannot attack or commend via editorial state-
ment, if he so desires. This awakening on his part, to
the power that his station's voice can wield, is the most
encouraging sign the staff has, as to the possible future

of local programming at Channel O.

Public Affairs Programming Development

'

Public affairs programming at Channel O has been,

in the past, the most dismal area of the station. There
has been no attempt whatever at creative, informative

public affairs programming. Unfortunately, such is also



77

the case at the present time. The lack of concern, on the
part of the owner, is almost overwhelming. As far as he
is concerned, there is not any way to sell public service
programming, so he cannot see any point in investing much
in it.

When the author tried to obtain the station's
license renewal application, to study their three-year
public affairs programming proposals, she was told flat out
that that material could not be obtained. Upon insisting
that the application is a matter of public record, she was
then told that she would be contacted when it could be
found. Several hours of fruitless telephone calls and
visits were conducted. The personnel at Channel O claimed
that they could not find the application, because many
records were in the process of being moved around within
the building.

The fact that this obvious reluctance to show the
author the application would seem to be evidence in itself
that Channel O has not, and does not intend, to live up to
its promises in the area of public affairs programming.

The outlook for the future of public affairs pro-
gramming is dim at Channel O. Few people there hold any
hope of a favorable attitude developing on the owner's
part. He seems unaware that with proper production and
an aggressive, imaginative approach, public affairs pro-

gramming can be the success that it has come to be at



78

Channel Z. Until the owner is willing to budget the staff,
money, equipment, and time for development of effective
public affairs programming, the station will approach this
type of programming as it has been doing: haphazard
scheduling, whenever a subject can be brought into the
studio for a question and answer session with members of

the news staff.

The overall view of Channel O's management is a
view of change. The owner has built a national reputation
among broadcasters as a miserly, contradictory manager,
who cannot hold a newsman on his staff for any length of
time. And, in years past, this proves to have been the
case.

The author sees a distinct change, however. The
owner is financially secure with his station now. He
realizes his position within the market, and knows that
position is secure. As he becomes more aware of his sta-
tion's power, he becomes aware of its potential, and now,
slowly, is beginning to develop it. Channel O's outlook
for the future is bright. As the owner's attitude matures,
he will develop a fully equipped, stable news staff, and
will represent his market well in the area of television
news. After he has what he feels is a good news department,
with able leadership, then perhaps he will begin to move
into the area of public affairs programming, and bring
Channel O up to the level its audience deserves in this area

of broadcasting.



10.

11.
12,

13.

14.

15.

FOOTNOTES

Personal interview, sales manager of Channel Y,
February 8, 1971.

Personal interview with national sales manager of
Channel 0O, January 12, 1971.

Channel O editorial aired November 27, 1967.

Personal interview with last news director of
Channel O, November 14, 1970.

Personal interview with operations manager of
Channel O, August 3, 1970.

Personal interview with acting assignment editor of
Channel O, August 18, 1970.

Personal interview, operations manager, Channel O,
January 22, 1971.

Personal interview, Channel Y news director, October
15, 1970.

Personal interview, Channel X news director, October
7, 1970.

Personal interview, editor of daily newspaper in home
city of Channel O, October 22, 1970.

Ibid.

Personal interview, Channel O national sales manager,
January 12, 1971.

Inter-office memo, from news director to owner, July
23, 1969.

Inter-office memo, from news director to owner,
October 6, 1969.

Inter-office memo, from owner to news director,
October 7, 1969.

79



l6.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27‘

28.
29.
30.
31.

80
Inter-office memo, from owner to news director, October
7, 1969.

Personal interview, former news director of Channel O,
November 28, 1970.

Inter-office memo, from owner to news director of
Channel O, September 9, 1969.

Inter-office memo, from owner to news director,
February 10, 1970.

Personal interview, operations manager of Channel O,
August 7, 1970.

Personal interview, operations manager of Channel O,
August 11, 1970.

Personal interview, public affairs director, Channel 2,
January 22, 1971.

"Buildup of a Group," Television Age, April 22, 1968,
p. 53.

Personal interview, national sales manager, Channel O,
January 12, 1971.

Ibid.

Channel O news scripts, January 16, 1968 and March 4,
1967.

Personal interview, sales manager of Channel Y,
February 8, 1971.

Channel O editorial, November 17, 1967.
Channel O editorial, January 3, 1967.
Channel O editorial, March 20, 1967.

Channel O editorial, January 12, 1971.



BIBLIOGRAPHY

81



BIBLIOGRAPHY

Books

Berlo, David K. The Process of Communication, An Intro-
duction to Theory and Practice. New York: Holt,
Rinehart and Winston, 1960.

Bluem, A.William; Cox, John F.; McPherson, Gene. Television
in the Public Interest. New York: Hastings House,
Publishers, 1961.

Bluem, A. William, and Manvell, Roger (eds.). Television:
The Creative Experience, a Survey of Anglo-American
Progress. New York: Hastings House, Publishers,
1967.

Friendly, Fred W. Due to Circumstances Beyond Our Control
« « . New York: Random House, 1l967/.

Froke, Marlowe. The News Director's Role in Information
Programming. University Park: Pennsylvania State
University, 1959.

Interaction. Television Public Affairs Programming . . . at
the Community Level. Television Information Office,
1960.

Unpublished Material

Graziano, Joseph D. "Local News Operations of WOOD-TV."
Unpublished Master's Thesis, School of Journalism,
Michigan State University, 1961.

Other Sources

Personal interview with operations manager of station under
study, August 3, 7, 11, and 17, 1970; November 5,
20, 1970; January 5, 7, 14, 19, 21 and 22, 1971.

Personal interview with acting assignment editor of station
under study, August 18 and 24, 1970; January 21, 1971.

82



83

Personal interview with acting news editor of station under
study, August 26, 1970; January 22, 1971.

Personal interview with acting feature editor of station
under study, August 31, 1970.

Personal interview with junior reporter of station under
study, January 15, 1971.

Personal interview with permanent assignment editor of
station under study, January 8, 1971.

Personal interview with national sales manager of station
under study, January 12, 1971.

Personal interview with former news director (June, 1969
to March, 1970) of station under study, November 14
and 28, 1970.

Personal interview with former news director of station
under study, December 14, 1970.

Personal interview with UPI bureau chief, in market of
station under study, December 18, 1970.

Personal interview with AP bureau chief, in market of
station under study, December 9, 1970.

Personal interview with news director of chief competition
of station under study, October 15, 1970.

Personal interview with news director of local radio sta-
tion "A" in market of station under study, October
2, 1970.

Personal interview with news director of local radio sta-
tion "B" in market of station under study, Septem-
ber 17, 1970.

Personal interview with news director of television station
in similar market, January 22, 1971.

Personal interview with sports director of station under
study, October 13, 1970.

Personal interview with news director of secondary compe-
tition of station under study, October 7, 1970.

Personal interview with public affairs director of tele-
vision station in similar market, January 22, 1971.



84
Personal interview with editor of daily newspaper in city
of station under study, October 22, 1970.

Personal interview with mayor of home city of Channel O,
September 17, 1970.

Personal interview, aide to governor of state, September 17,
1970.

Personal interview, sales manager of Channel Y, February 8,
1971.



40

W

03175 09




