


N S

WAL T 91 59 .50 2

31293 006120

This is to certify that the

thesis entitled

NATIONAL FACTORS AND
INDIGENOUS TELEVISION CULTURE:
THE DEVELOPMENT OF KOREAN TELEVISION

presented by

Young-Joo Moon

has been accepted towards fulfillment
of the requirements for

M.A. Telecommunication

degree in

/W/ o/

Ma]or professor

0-7639 MSU is an Affirmative Action/Equal Opportunity Institution




=

PLACE IN RETURN B
TO AVOID FINES ret

DATE DUE DATE DUE DATE DUE

OX to remove this checkout from your record.
Urn on or before date due.

M»{tﬁ:m_
. 10 ,
w'\\g
.109 . ,
r ‘ .
Y 2 2 1992 - J
A '
J
1

—’ﬁﬁ%ﬂg kua% ‘

—[—[—]

MSU Is An Affirm.

ative Action/Equal Opportunity Institution



NATIONAL FACTORS AND
INDIGENOUS TELEVISION CULTURE :
THE DEVELOPMENT OF KOREAN TELEVISION

By

Young-Joo Moon

A THESIS

Submitted to
Michigan State University
in partial fulfillment of the requirements
for the degree of

MASTER OF ARTS

Department of Telecommunication
1989



ABSTRACT

NATIONAL FACTORS AND
INDIGENOUS TELEVISION CULTURE :
THE DEVELOPMENT OF KOREAN TELEVISION

by

Young-Joo Moon

This study examines the development of Korean television,
focusing on the broadcasting structure and programming. The major
purpose is to measure the degree of independence and autonomy in
Korean television culture, in an attempt to contribute to a better
understanding of the global communication flow and the media growth
of individual countries. Based on the national case-historical design,
archival research and simple categorical content analysis are employed
to investigate the effects of foreign and domestic forces on the growth
of Korean television. As an analytical tool, two competing theoretical
perspectives, media imperialism and media diffusion, are put forward,
seeking a balanced approach to the questions of this study. The
research concludes that, in contrast to prevailing assumptions about
the continuing inevitability of cultural dominance by American media
in the world's television system, Korean television has achieved a
relatively large measure of self-reliance and indigenous cultural
autonomy in control of its television system and in the creation of
programming. It also finds that this process has been significantly
influenced by the national factors of indigenous cultural preference
and the government cultural policies.



Copyright by
YOUNG-JOO MOON

1989



Accepted by the faculty of the Department of
Telecommunication, College of Communication Arts and
Sciences, Michigan State University, in partial fulfillment
of the requirements for the Master of Arts degree.

cecad] Bt

Director o( Thesis

.,



To my mother and father,
with all my love and gratitude



ACKNOWLEDGMENTS

I wish to thank Dr. Joseph D. Straubhaar, adviser and chairman
of this thesis committee, for his support, understanding, and
friendship during my stay at Michigan State University. His wisdom
was essential in guiding this study.

Appreciation is due also to Dr. Charles Steinfield for his
invaluable time and assistance.

A personal thanks goes to Yun Ahn, my ardent friend, who
provided me with helpful comments and encouragement.

Finally, special recognition is given to my parents, Joon-Chule
and Hyang-Lim, for their steadfast love and faith in me.



TABLE OF CONTENTS

LIST OF TABLES ix
LIST OF FIGURES X
CHAPTER 1. INTRODUCTION 1

CHAPTER II. THEORETICAL PERSPECTIVES:
MEDIA IMPERIALRISM versus MEDIA DIFFUSION --- 9

2.1. Causal Mechanisms of Global Imbalance
in Television Programming 9
2.1.1. The Imperialistic Interests
of the United States 9
2.1.2. The Natural Market Force 12
2.2. The Effects of the One-Way Flow 16
2.2.1. A Threat to Indigenous Culture 16
2.2.2. The Growth of Domestic Cultural Capabilities 21
2.3. Toward a More Adequate Analytical Framework 26

CHAPTER III. THE OWNERSHIP AND STRUCTURE
OF KOREAN TELEVISION --- -- 32

3.1. History of Korean Television 32
3.1.1. Introduction of Television Broadcasting 32
3.1.2. Formation of Three National TV Stations 34
3.1.3. Expansion and Competition of
Commercial TV 37
3.1.4. Adoption of the Public Broadcasting System 39
3.2. Political Influence on Korean Television 42

CHAPTER IV. PROGRAMMING ON KOREAN TELEVISION --------- 47

4.1. Program Patterns on Korean Television 47
4.2. Imported Television Programs 56
4.3. Entertainment-Oriented Programming

and Cultural Benefits 66



CHAPTER V. NATIONAL FACTORSAND THE INTRODUCTION OF
CABLE TELEVISION INTO KOREA 69

5.1. Main Contributing Factors to Relative Independence
in Korean Television Programming 69
5.1.1. Indigenous Cultural Preference 69
5.1.2. Government Control of Foreign Content 73
5.3. Cable Television: Concern and Hope 77

CHAPTER VI. SUMMARY AND CONCLUSION -83
NOTES 87
REFERENCES 91




LIST OF TABLES

TABLE 1 : PROLIFERATION OF TELEVISION

IN KOREA, 1965-1979 ——--
TABLE 2 : STANDARD FOR BROADCAST

PROGRAMMING IN KOREA -

TABLE 3 : TYPES OF PROGRAMS IMPORTED
BY KOREAN TELEVISION, 1984 ---

38

48

61



LIST OF FIGURES

FIGURE 1 : THE TREND IN KOREAN TELEVISION
PROGRAMMING 50

FIGURE 2 : PERCENTAGE OF TOTAL BROADCAST HOURS
FOR IMPORTED PROGRAMS
ON KOREAN TELEVISION 57

FIGURE 3 : PERCENTAGE OF TOTAL PRIME-TIME HOURS
FOR IMPORTED PROGRAMS
ON KOREAN TELEVISION 58

FIGURE 4 : SOURCES OF IMPORTED PROGRAMS

ON KOREAN TELEVISION

BY NUMBERS AND PERCENTAGES OF IMPORTS, 1984
64

FIGURE 5 : SOURCES OF IMPORTED PROGRAMS

FOR TYPES OF PROGRAM ON KOREAN TELEVISION

BY NUMBERS AND PERCENTAGES OF IMPORTS, 1984
65




CHAPTER 1
INTRODUCTION

The media of mass communication have been a major subject of
discussion among national media planners and communication
researchers since the "dominant paradigm" came into prominence in
the mid-1960s as a way to explore the role of communication in
national development.

Through the late 1960s, mass communication was often
considered to be a very powerful, positive, and direct force for national
development, especially in the new, independent nations of the Third
World. At that time, many national policy-makers in the Third World
had high hopes that the new technologies of transistor radio and
television could be harnessed to the overall development process.

However, the practical performance of the communication
technologies in facilitating development did not seem to approach the
announced goals of national integration, socioeconomic modernization,
and authentic cultural self-expression in Latin America, Africa, and
Asia. It was realized that the role of communication in development is
complex and complementary to social change, but is not
independently powerful (Schramm and Lerner, 1976; Rogers, 1978).

Consequently, the thinking on communication in development
has shifted its major focus to inequitable and dysfunctional social

structures existing in the Third World, and to the dependency
1



2

relationship between nations within the context of the entire world
political-economic order (McAnany, 1983; Lee, 1980).

Schiller first argued in his influential book, "Mass Communication
and American Empire" (1969), that the American military-industrial
complex controls the world's communication system in order to
maintain a political, economic, and cultural domination. Shortly after,
Kaarle Nordenstreng and Tapio Varis (1974), in their UNESCO study
of international television flow during 1972 and 1973, demonstrated
that there was a "one-way flow" of television programs internationally,
from a small number of industrialized Western countries to the rest of
the world. The empirical evidence of this study has demanded an
examination of the once taken-for-granted American principle of "free
flow of information."

Along with this empirical documentation of the skewed global
distribution of television programs, the changing milieu of
international concerns and the corresponding Third World agenda
added a great deal of momentum to the overall discussion of
international communication and the eventual call for a "New World
Information Order" (Straubhaar, 1983; Lee, 1980; McPhalil, 1987,
Smith, 1980). The first change of world context was the new
adjustment of the power structure within major international
organizations such as UNESCO (United Nations Educational, Scientific,
and Cultural Organization) and ITU (International Telecommunications
Union). As the Third World countries have come to play an important
role in these international organizations where the traditional ideology
of "free flow of information" had been dominated, complaints about the

"one-way flow" of global communication became salient in the



international debate. Second, with the rise of nationalism in the
Third World countries during the 1960s, a parallel concern for control
of their economies, cultures, and media systems was strongly
established (McPhail, 1987). Third, the media's cultural function has
received unprecedented emphasis, for it has been perceived that
cultural control has important implications for political and economic
structures. Many Third World countries also seem to have shifted
priorities from national integration and socioeconomic modernization
to indigenous cultural expression, as they are concerned with the
instrumental use of the themes of traditional culture as a more
effective means of reaching people (Katz, 1977; Lee, 1980).
Subsequently, international communication researchers have
attempted to analyze the unbalanced global flow of television programs
and the impact of those imported programs on the indigenous
cultures of the Third World countries. With an enormous growth in
research on the international flow of imported programs, many
communication researchers have concluded that the one-way flow of
cultural content from a few Western centers, mainly the United States,
to the rest of the world, and increasing dependence of Third World
countries on Western media products, might result in the dominance
of alien values, molding the minds of Third World individuals to ideals,
opinions, and ways of life that are generated by the United States'
capitalistic interests (Schiller, 1969, 1976, 1982; Nordenstreng and
Varis, 1973; Tunstall, 1977; Beltran, 1978; Lee, 1980; Hamelink,
1983). This prevalent assumption has portrayed a vision of inevitable
dominance by American media products, which has brought the Third

World and even some Western European countries worries about the



long-term independent development of their indigenous cultures and
media systems. Furthermore, from this perspective, the prospects for
the future rest on the assumption that new television services like
cable television will also be dominated by imported programs.

Nevertheless, recent studies of the available empirical evidence
demonstrate major changes in the international flow of television
programs and in Third World media development (Straubhaar, 1981;
Mattos, 1984; Antola and Rogers, 1984; Lee, 1980; Tracey, 1988;
Ogan, 1988). A number of Third World countries exhibit certain
characteristics in media development which deviate from the
prevailing orthodoxies. Hence, the generalization of prevalent
conclusions--the continuing inevitability of cultural dominance by
American television programs--about the present and the future of
television in Third World countries is now being questioned by many
critical writers.

It is in this context that my basic research inquiry is based. Has
initial dependence by Korea on the foreign media products created a
reinforced pattern of dependency, or has it allowed Korean television
to accomplish a relative independence in terms of the broadcasting
system and programming ?

The ultimate goal of this thesis is to analyze precisely the
development of Korean television, within both a national and an
international context, in an attempt to contribute to a better
understanding of the global media flow and Third World media
development.

First of all, this thesis will attempt to examine thoroughly the

history of Korean television broadcasting, focusing on the ownership



pattern and organizational structure (Chapter III). The cause and
effect of the foreign influences on Korean television industry will be
investigated, using historical analysis. Furthermore, an attempt will be
made to identify the role of foreign and domestic forces in shaping the
present form of the Korean television system.

Secondly, it will explore the evolution of television programming
in Korea via archival research and simple categorical content analysis
(Chapter IV). In particular, television programming will be sampled
for a two-week period once every three years, from 1964 to 1988, in
order to measure the proportion of imported versus domestic
television programming in terms of both number of broadcast hours
and of prime-time hours. Using selected ideas of both the media
imperialism and the media diffusion perspectives, the degree of
independence and autonomy in Korean television programming will be
gauged.

Finally, this thesis will try to identify some national factors and
their role in the process of television development and apply those
factors to evaluation of the future of cable television in Korea (Chapter
V). The impact of the introduction of cable television on Korean
television culture will be briefly éxamined by assessing the possibilities
for indigenous cable programming in Korea.

As a research methodology, the present study uses both
qualitative and quantitative analysis, although more emphasis is placed
on the former. Based on the national case-historical design, archival
research and simple categorical content analysis are employed in this
study, utilizing documentary sources and interviews.

As an analytical tool, two competing theoretical perspectives,



media imperialism and media diffusion, will be put forward in this
study. In brief, proponents of media imperialism tend to view the
existing imbalance of global communication flow as the economic and
ideological dominance of American imperialistic interests, and
therefore a threat to indigenous culture (Schiller, 1969, 1976;
Nordenstreng and Varis, 1973). Media diffusionists, on the other
hand, tend to see the imbalance as only a temporary and positive
process, followed by a relative growth of domestic cultural capabilities
(Read, 1976; Pool, 1977). Both perspectives appear to have merits as
well as demerits in analyzing the international flow of TV programs.
The media imperialism perspective tends to explain the unbalanced
media flow and Third World media development within a global and
external framework, to the exclusion of internal forces and their
potential role. In contrast, the media diffusion perspective is willing
to put an emphasis on national factors to illuminate the same subject,
but it is not concerned with international politico-economic
relationships and their effect on domestic development. This thesis
argues the respective importance of both perspectives, seeking a
‘balanced approach to the questions of this study.

A single interpretation, without danger of bias, usually can not be
applied to diverse cases. In this sense, national case studies may be a
more useful research design for understanding mass media
development in the Third World and the international flow of
television programs than are more aggregate approaches that follow a
only global perspective (Mattos, 1984). At the same time, two

competing perspectives need to be compounded for a more balanced

analysis.



Since it is felt that the growth of Korean television can be better
appreciated by looking at national factors than at international factors,
this study will be conducted mainly within a national context. It will,
however, also consider the external influences imposed by the United
States. This thesis will concentrate on the following three specific
research questions :

1. Do the ownership and structure of Korean television still
reflect initial foreign influence? What is the role of foreign and
domestic forces in the development of a television broadcasting
system in Korea? Is control of the Korean television industry in
domestic or foreign hands?

2. How has the Korean television industry developed in terms of
programming? Has Korean television, which relied heavily on
imported programming in its early development, increased its
dependence on foreign media products or has it achieved a relatively
large measure of self-reliance and indigenous cultural autonomy in the
creation of programming? If more programming is being created in
Korea, is it truly "Korean" in nature and thus beneficial to indigenous
television culture?

3. Have national factors played a much larger part in the
development of Korean television than foreign forces? If so, what are
the main contributing national factors identified to explain the relative
independence of Korean television programming? Will these
particular national factors contribute to future development of cable
television in culturally specific ways?

Chapter II will examine the two theoretical perspectives for the

global media flow and summarize some arguments which may have



significance to the concern of this study. It also argues for the
importance of in-depth historical analysis for understanding mass

media development.



CHAPTER II

THEORETICAL PERSPECTIVES :
MEDIA IMPERIALISM versus MEDIA DIFFUSION

This chapter will review the two overarching umbrella
perspectives by contrasting their different explanations with respect
to: (1) causal mechanisms of global imbalance in TV programming and
(2) the effects of the one-way television flow. Then, a critique of both
perspectives will be offered in an attempt to establish a more adequate

analytical framework for this study.

2.1. Causal Mechanisms of Global Imbalance
in Television Programming

2.1.1. The Imperialistic Interests of the United States

Originally the media imperialism perspective grew out of a
Marxist theory of political economy and dependency.. The basic
assumption is that the national and international power structures
lend themselves to various levels of class conflict between the
economically dominant "cores" and the poor "peripheries"
(Wallerstein, 1979; Frank, 1972). Therefore, the economic
dependency of the Third World on advanced capitalistic powers
constitutes the central feature of international power relationships,
and rich capitalistic centers exploit the Third World countries in
order to maintain a political and economic superiority (Schiller, 1969;



10

Lee, 1980).

Relying on this assumption, proponents of media imperialism
consider that emphasis should be laid on the imperialistic interests of
the United States for understanding the global phenomenon of
unbalanced TV program flow. They believe that American hegemony
and domination are evident in the present pattern of the media flow,
in the sense that the United States intentionally imposes its values,
norms, and beliefs upon the other dependent countries through
communication via the mass media. In particular, media imperialism
advocates stress that American TV programs reflect the capitalistic
interests of the senders and not the unanimous output of the receivers
(Nordenstreng and Varis, 1974; Hamelink, 1983). This proposition
is well presented by Boyd-Barrett's (1977: 117) definition of "media
imperialism": "the process whereby the ownership, structure,
distribution or content of the media in any one country are singly or
together subject to substantial external pressures from the media
interests of any other country or countries without proportionate
reciprocation of influence by the country so affected." Thus, the
one-way flow of TV products from the United States to the Third
World, and the dependency relationship that could be established by
the importation of foreign TV programs, can be interpreted as an
intended effort by the United States to perpetuate political, economic,
and cultural domination.

More detailed attention has been drawn to the role played by the
American transnational corporations in determining the flow of TV
programs. It is certain that the transnational 'media corporations

contribute considerably to the present imbalance of global TV flows.



11

Proponents of media imperialism have pointed out that the American
transnational corporations have great control over international
finances, technology, and marketing by exerting their great economic
power which is gained from the enormous size of their national
market. Media imperialism advocates maintain that the control and
concentration of resources and infrastructure by transnational
corporations significantly affect the freedom and democratization of
international communication by wielding decisive influence in the
international marketplace (Tunstall, 1977; Schement et al., 1984).
Moreover, in their opinion, such concentration and
transnationalization tend to create international monopolies and
standardization in media products, which may establish a worldwide
uniformity in ideas, values, life-styles, and consumer behavior.

A more critical argument is that the American transnational
corporations fully collaborate with American political, financial, and
military circles and have a mutual interest with them (Schiller, 1969;
Hamelink, 1983). The capitalistic self-interest of transnational
corporations tallies with the imperialistic interests of the United
States. Accordingly, in the view of the radical writers, the
transnational corporations willingly strive to expand American foreign
and defense policies, including international military control,
electronic surveillance, and homogenized American commercial
culture, to Third World countries on the behalf of the U.S.
government.

Furthermore, analysts of media imperialism claim that the locai
ruling elites in the Third World play the role of the intermediaries for
the global spreading of metropolitan cultures. If the interests of elites



12

in the Third World fit those of international capitalism, they will
introduce the cultural system of the hegemonic centers, and impose
metropolitan culture on the rest of the population (Salinas and Paldan,
1979). Thus, the imperialistic interests of the external capitalist
powers are adopted and incorporated by internal ruling elites into
Third World.

In summary, the present global media flow of TV programs is
criticized as an explicit manifestation of the American hegemony and
will to dominate the Third World. As the agents of capitalist
expansion, the American transnational corporations aggravate the
international flow of TV programs and perpetuate the dependency of
the Third World. The proponents of the media imperialism
perspective add that those media corporations seek to disseminate a
great deal of American TV programs which represent the
communication interests of the ruling classes, both external and
internal. The values and images contained in those alien programs are
seemingly opposed to the interests of the majority of the people in the
Third World, and therefore jeopardize cultural autonomy. What is
more, critical writers indicate that the local ruling class is the crucial
link between American imperialistic interests and exploited people in
the Third World.

2.1.2. The Natural Market Force
As an alternative to the media imperialism perspective, the
media diffusion perspective has a directly opposite implication for the
global media flow (Lee, 1980). Basically, the media diffusion

perspective is evolved from the anthropological theory of cultural



13

diffusion. Anthropologists have analyzed the process of cultural
diffusion to show that all cultures owe many of their elements to
borrowing from other cultures. They believe that internal processes
such as invention and discovery can account for only a part of the total
inventory of any sociocultural system, and that the diffusing cultural
items provide the basis for much of the culture (Malinowski, 1945;
Benedict, 1959; Schwartz and Ewald, 1968). The borrowing culture
reinterprets the diffusing item to fit its existing patterns and makes it
quite different from its original state (Schwartz and Ewald, 1968;
Lauer, 1973; Pool, 1977). Media diffusionists hold this position.
They argue that sociocultural development accrues to a nation from an
open interaction with metropolitan culture. Mass media, for them,
play a leading role in the domestic cultural growth of the Third World
because they provide greater opportunities to adopt a vast amount of
cultural information and knowledge from most of the world's major
cultural areas on a continuing basis (UNESCO, 1982). When members
of a society are faced with diffusion of a component of culture, it is
argued, they will either modify the component to adapt it to their
culture or reject it in response to their cultural need.

Anchored in this theory, proponents of the media diffusion
perspective seem to understand the existing imbalance of global
television programs as the initial process of interaction with foreign
cultures. The present structure of production and distribution is in its
infancy, and will grow as the century proceeds and the television
market evolves (Tracey, 1988). In their opinion, if the free flow of
information is genuinely guaranteed, the present uneven flow will be

self-correcting and eventually will result in the cultural growth of the



14

Third World countries (Lee, 1980; Read, 1976; Pool, 1977).

This explanation seems to concur with the cultural implications
of the "product life cycle" theory. The business-organization model of
the product life cycle predicts that the early monopolistic situation of
American transnational corporation expansion will later reverse itself
as the foreign media companies begin to have the ability to produce
their own programs. It also predicts that local companies will have a
distinct advantage in the competition for an audience, due to the
relative appeal of the domestically produced programs to national
populations (Vernon, 1971; Read, 1976; Pool, 1977; Straubhaar,
1983; Mattos, 1984; Schement et al.,, 1984; Lee, 1980; Tracey,
1988).

Based on this line of thought, proponents of the media diffusion
perspective explain the existing unbalanced flow of TV programs
chiefly as the result of natural market forces. Read (1976) is one of
the key writers to have applied the product life cycle theory to the
global media flow in order to account for global expansion of
transnational corporations. He argues that the condition affecting the
global media flow is the great ability and inclination of American mass
media merchants to sell their media commodities in foreign markets,
where demands for their products are governed by political,
economic, social, and cultural factors. In fact, American multinational
corporations have entered the international marketplace with
abundant resources derived from a communication-intense native
society. Such a firm national base gives the United States a
comparative advantage, facilitating expansion into the international

market. Therefore, the global expansion of American multinational



15

corporations is the consequence of the technological capability and
the marketing ability of the big American companies to provide a
product or service at the lowest price in the international
marketplace.

As regards the impact of transnational corporations, Read (1976:
180-191) suggests that there are fair benefits to both American
transnational corporations and their consumers. The parties
separately expect rewards for their participation. This implies that
the Third World countries offer access to transnational corporations in
return for their expectations being rewarded. Within their limited
economic situation, the Third World countries can purchase American
programs for less than the cost of producing local programs, and
thereby satisfy the local audience. He adds that the host government
and consumers in the Third World have a strong bargaining position.
Local consumers, according to his argument, adjust or terminate the
foreign program importation by all possible means, including quotas,
censorship, bans, and boycotts, when their expectations are
inadequately fulfilled.

Moreover, as soon as the Third World countries learn and adapt
the technology and culture from abroad, the domestic cultural industry
begins to produce its own product, in the native language and with
local relevance, and thereby wins the bulk of the audience,
terminating the monopolies that the American enterprises enjoyed at
the outset (Pool, 1977; Read, 1976).

In the view of media diffusionists, the activities of the
multinational media corporations are not necessarily collaborative with

the U.S. government. Rather, American transnational corporations act



16

mainly from the pure motive of profit maximization (Lee, 1980).

In sum, the demands of the Third World countries for the
plentiful supply of inexpensive media products, together with the
ability of the United States to provide media content more cheaply
than its international competitors, contributes to the global expansion
of American transnational media corporations. This expansion results
in the one-way flow of TV programs. Media diffusionists, as
represented by Read (1976), believe that American transnational
corporations contribute to the decision-making processes affecting
sociocultural development in the Third World through the
marketplace system by which they make deals with foreign

consumers.

-W, W
2.2.1. A Threat to Indigenous Culture

Proponents of the media imperialism perspective claim that the
one-way flow of television programs from a small number of Western
countries, mainly the United States, to the rest of the World and the
increasing dependence of Third World media system on the imported
foreign material jeopardizes a country's national identity and
indigenous culture.

They stress that the United States strives to propagate
exogenous cultures using television programs in order to induce Third
World countries to accept capitalist values and behaviors. It seems
necessary to influence the attitudes, desires, beliefs, lifestyles, and
consumer patterns of those ‘who consume the imported media

products to maintain a global communication hegemony and cultural



17

domination (McPhail, 1987). Sarti (1981) contends that the task of |
the mass media as instruments of the process of ideological
domination is to disseminate values that are guided by the capitalistic
interests of hegemonic centers and that are opposed to the national
interests of Third World countries. The Third World countries are
incorporated into the market-oriented capitalist world economies by
the powerful U.S. transnational corporations. As mentioned
previously, these big American firms are held to be responsible for the
global spreading of synchronized TV programs. Writers such as
Hamelink (1983: 6) note that : "Transnational firms consider national
boundaries politically, economically, and culturally obsolete and unable
to define business requirements or consumer trends. The world is
one marketplace and the world consumer is essential for that market.
World market and world consumer demand an optimal
synchronization of cultural values so that authentic national
characteristics do not jeopardize the unity of the transnational
system.”" Therefore, the transnational corporations have no regard for
national culture and content diversity, and force a global
synchronization of television culture to guarantee the imperialistic
interests of the United States.

Analysts of media imperialism emphasize that the values
inherent in the homogenized TV content seriously affects a nation's
cultural autonomy. They maintain that U.S. TV programs reflect
American middle-class values and aspirations, which have nothing to
do with the genuine culture of the Third World. Heavy doses of these
foreign cultural values, many conclude, would threaten indigenous

cultural values and traditions.



18

Beltran (1978: 79-81), in his study touching on program content
of Latin America television, asserts that the intoxicating TV images
that assail the mind of Latin Americans are, to a large extent, "made in
the U.S.A.." These TV images that foster the cultural values of an
advanced capitalist society contribute to selling both consumer goods
and a "way of life" based on the norms of that capitalist society
(Williams, 1975).

Other writers such as Lee (1980: 100-108) note that the
imposition of alien cultural values may contribute to externally forced
changes in common thinking about society, human relations, and life.
For example, U.S. TV programs present an ideology of consumption
that may nourish aspirations and expectations that are difficult to
satisfy given the low income of the majority of the population in the
Third World (O'Brien, 1974; Sarti, 1981; Beltran, 1977). According
to this argument, this "consumerism" introduced by foreign programs
may bring about mass frustration and disintegration of society, which
results in the continuing underdevelopment of the Third World.

In addition, it is argued that the strong presence of cheap and
polished American media products may impede any effort toward
utilizing local resources and stimulating local talents in the
development of an indigenous cultural industry. Thus, such foreign
media products contribute to perpetuation of a long-term dependence
of Third World economies and cultures on the American media
industry.

On the other hand, Nordenstreng and Varis (1973) argue that
media programs which originate in the United States minimize the
portrayal of class conflict and serve to make illegitimate the concrete



19

social alternatives to capitalistic society. It is noteworthy that the
radical writers tend to suggest the so-called "socialist alternative" as
the way to achieve national identity and cultural autonomy.

In short, proponents of the media imperialism viewpoint
consider the existing one-way flow of TV programs as the intended
cultural domination of the United States. To them, the consequences
of the present TV flow are deemed undesirable because the
importation of a vast amount of American TV programs results in
dominance of alien values over the domestic culture, and therefore
contributes to furthering the present dependence of the Third World
on the dominant culture.

Concurrently, analysts of media imperialism claim that the
expansion of new communication technologies does not seem to
change the current global flow of television programs. Varis (1984:
152) argues: "The new communication technologies may offer some
alternatives for the future. But they may also serve only to widen the
gap between those who have access to information and the means of
using it and influencing others, and those who do not have these
capabilities. If access to information is dependent solely on wealth
and income, no change in this current flow of information seems likely
in the future".

There is a widespread belief that the introduction of new
communication technologies--cable television, direct broadcasting
satellites, video cassette recorders--add a great number of new
channels primarily filled with foreign material, thus increasing the
Third World's importation of U.S. TV progranis. It is obvious that the

extension of media infrastructure is only feasible if there is a



20

corresponding extension of the media content. Grounded in this
belief, radical writers argue that the introduction of new media
systems may create not only one more means of control, whose sole
objective is cultural domination, but also a reinforced pattern of
dependency (Nordenstreng and Varis, 1973; Schiller, 1976; Varis,
1984; Sarti, 1981; Hoffmann-Rein, 1987). At the same time, they
stress the adverse effects stemming from the current form of
technology transfer (Tunstall, 1977; Hamelink, 1983). It is argued
that when a communication technology is imported, inevitably, its
supporting social structure is introduced. Hamelink (1983: 17)
claims: "many countries, in choosing to adapt U.S. radio and television
technology, have also introduced the United States model of
commercial media. This structure was originally designed to suit
specific United States commercial interests." Hence, the introduction
of new technologies often can not effectively represent the interest of
the developing countries. In particular, advanced communication
technologies such as satellite broadcasting and cable television, by
their capital-intensive and technologically sophisticated nature, may
introduce a complex array of factors into the development process,
which may hamper rather than facilitate certain desired outcomes
(Clippinger, 1975).

To sum up, proponents of the media imperialism perspective
arguing from the radical viewpoint, conclude that the present
unbalanced TV flow constitute an extreme threat to indigenous
culture. The expansion of new communication technologies, in their
opinion, serves the capitalistic interests of the hegemonic centers as

one more means of cultural control.



21

2.2.2. The Growth of Domestic Cultural Capabilities

Contrary to the media imperialism perspective, proponents of
the media diffusion perspective argue that the outcome of the present
TV flows is beneficial to the recipient nations of the Third World.

As discussed previously, the foreign influx of media products
offers great opportunities for contact with a wealth of cultural
information that is not available at home. Media diffusionists believe
that, in most cases, the diffusing items are modified to suit to the
recipient culture because the process of adaptation is selective and
accommodative. The new items are given meaning in the terms of the
borrowing culture. In this way, the borrowing culture absorbs
elements from other cultures into a native organism to develop the
existing cultural heritage (Schwartz and Ewald, 1968: 433-458).

From this point of view, media diffusionists contend that an
open interaction with foreign culture is essential for sociocultural
development. The present unbalanced flow, for them, is only a
temporary process and will change soon to a more diverse flow.

Pool says, in his influential article, "The Changing Flow of
Television" (1977), that there is a cycle of initial dependence on
interaction with the source culture, but that that is followed by a
relative growth of domestic cultural capabilities. He also suggests that
this cultural growth is nurtured by the local cultural preferences. In
his opinion, if other things are equal, local consumers pick local
products, which have the great advantage of familiar common language
and cultural traits, and of social support.

Read (1976) has a similar viewpoint. He points out two major
reasons for the Third World's importation of U.S. TV programs. First,



22

the price of importing U.S.-made programs is much cheaper than that
of using domestically produced one. Second, the initial audience for
television in any society is usually composed of a wealthy elite that can
afford to buy a TV set and whose tastes tend to be cosmopolitan.
Hence, a foreign broadcaster depends on the United States as the
most readily available source for TV programs at the early stage of TV
development. However, according to Read (1976: 91), as the local

television industry grows, a new situation develops:

As foreign television systems matured, just as had the
American system, their audience base broadened, they
increased the number of telecasting hours, and they
acquired more wherewithal to do their own productions
that had greater local appeal. This development did not
necessarily diminish the amount of imported
programming, but rather the kind. With more air time to
fill, the inexpensive import remained desirable, but the
type of shows preferred changed. Whereas at first any
film, almost irrespective of 1its political/cultural
dimensions, could be exported, the new situation reduced
the scope of the international telefilm market to
entertainment action- adventures. Foreign stations could
and would do their own musical comedies, soap operas,
and political documentaries. What they still could not
afford to do was what Hollywood did so well: the western
with the great exterior scenes, the cops and robbers story
with a big chase, and the dramatic adventure with special
production effects.

The free flow TV programs may impose initial constraints on
indigenous cultures in the Third World, but will bring about eventual
cultural enrichment. Given the labor-intensive nature of the TV
industry, the initial advantages of the U.S. programs can not last long.
Locally produced programs will gradually get ahead of foreign
programs in the Third World due to the natural force of local cultural
tastes, and thus contribute to indigenous cultural expression.



23

Analysts of media diffusion tend to place emphasis not only on
the development of new exporting centers within Latin America, Asia,
and Europe but also on the decreasing dependence of some Third
World countries on U.S. TV programs (Mattos, 1984; Antola and
Rogers, 1984: Tracey,1988). They point out the success of new
production centers such as Brazil, Mexico, Egypt, and Hong Kong as a
positive outcome of the free flow of TV programs and media diffusion.
The reverse media flow via the Spanish International Network (SIN) to
the United States is favorably cited to support media diffusionists’
arguments. 4 .

Furthermore, Pool (1977) claims that those new production
centers will originate from countries which encourage free flow and
free development in the future. Those nationalist, authoritarian
governments that use the slogan of national integrity to resist change,
in his opinion, are chiefly responsible for cultural backwardness. That
is, cultural protectionism is usually self-defeating and pays the price of
mediocrity and primitiveness. Preferably, the free inflow of foreign TV
programs permits the greatest amount of individual choice and
improvement in domestic cultural capabilities.

Particularly, media diffusionists argue that the marketplace
system enhances the prospects for the free flow of information to be
genuinely free (Read, 1976). They claim that, in the marketplace
system, it is the producers who conform to the consumer's taste, and
that it has never been possible to impose a type of cultural product or
service on users against their will (UNESCO, 1982). Accordingly, in
their view, Americén programs abroad reflect world cultural tastes and

have international human appeal, given the ability of American



24

transnational corporations to make their products universally available.

However, American mass media do not seem to have the power
to bring about adoption of values contrary to Third World audiences'
true beliefs (Read, 1976). Foreign television content can provide
alternative cultural values, but it can not effectively impel audiences to
change their cultural values against their will. Depending on the
audience's cultural needs, a diffusing item of foreign culture can be
rejected, modified for adoption, or accepted as it is. Therefore,
according to this argument, the importation of foreign TV programs,
which has a strong economic rationale given their low cost, appears to
have little adverse cultural impact.

In brief, media diffusionists contend that open interaction with
metropolitan culture, specifically foreign inflow of U.S. TV programs,
results in long-term cultural growth in the Third World.

Viewed in the same light, proponents of media diffusion assert
that new communication technologies increase the importation of a
wide variety of foreign programs of specialized kinds which are not
available domestically. Pool (1977: 148) argues: "Specialized material
for diverse audiences may be produced in many places in many
countries, and may in time be distributed economically to local
redistribution channels by taking advantage of the new technology of
satellites and cassettes." He believes that new communication
technologies will aid more the development of multiple cultural
centers than the concentration of world production centers in
relatively few places. In his opinion, the development of cable
television or video cassettes creates a variety of specialized local

channels These local distribution channels are linked by the satellites.



25

The satellite transmission increases the importation of international
programs which offer diverse cultural information and knowledge. In
addition, thanks to the development of cheap TV cameras and
inexpensive editing equipment of good quality, local producers in the
Third World can more economically produce their own materials.
Indeed, new technology may promote local origination of TV programs
by reducing the economic burden of production equipment.

In a similar vein, Ogan (1988) argues that substantial changes in
media delivery systems expand the range of choice beyond the more
limited selection of broadcast administrators and theater owners.
Particularly, the availability and spread of the videocassette recorder in
developing countries, according to Ogan's study of VCRs in Turkey,
encourage the production of more culturally authentic materials and
their distribution outside the centralized mass media system.

Moreover, the new channels, using a considerable amount of U.S.
material, may increase the amount of viewing and advertising revenue.
Based on Bekkers'(1987) research, Tracey (1988) points out that the
extra viewing is going not to the new channels, but rather to the
traditional domestic channels, and that the potential growth in
advertising is national rather than transnational. He then suggests that
the strength of national cultures, the power of language and tradition,
and the force that flows within national boundaries should be carefully
taken into consideration, in assessing the likely success of new
communication technologies such as cable, DBS, and the VCR. This
implies that what makes the new technologies viable is a national
productive force that is attuned to local audience's tastes.

In sum, analysts of media diffusion claim that the free flow of



26

media eventually leads to indigenous cultural development. For them,
if the free flow of information is genuinely guaranteed, the present
one-way flow of TV programs will change expeditiously to a more
adequate and balanced flow. The introduction of new communication
technologies, in their view, would not only aid the development of
diverse cultural centers but also contribute to the relative growth of
cultural capabilities in the Third World.

W, 1 W

Both perspectives have been put forward by various writers, and
are considered to be a very important theoretical base for explaining
not only the imbalance of the international communication flow but
also the development of mass media in the Third World. However, it
is fair to say that the media imperialism perspective has attracted the
research interest of communication scholars more than has the media
diffusion perspective, though its preeminence has obviously
diminished in recent years.

Proponents of the media imperialism viewpoint have tried to
place the analysis of the media in the context of the international
extension of capital, unmasking the liberal rhetoric of the "free flow of
information" (Lee, 1980; Sarti, 1981). It is true that the media
imperialism perspective has made a valuable contribution to diagnosis
of the inequity and inadequacy in international communications.
However, this radical perspective seems to have at least three serious
flaws.

First, the media imperialism perspective tends to put emphasis

on the world-system analysis to the neglect of the complex internal



27

dynamics of individual recipient nations (Lee, 1980; Katz and Wedell,
1977; Tunstall, 1977; Mattos, 1984). Analysis of media imperialism
appears to overlook the importance of national factors, such as
government policies and national cultural preference that a country
may have, in counteracting foreign influence. If this perspective does
not consider national variations, it is in danger of being used to
understand everything in general about the media in the Third World
and hence nothing in particular (Ogan, 1988). While there are some
countries that are heavily dependent on foreign programs, there are
also some that are relatively self-reliant in TV programming.

Second, there appears to be unrealistic policy prescriptions in
their suggestions on how to redress the imbalance in global media
flow. Proponents of the media imperialism perspective have argued
for isolation from the world capitalist system and its dominant
cultures (Schiller, 1976; Read, 1976; Lee, 1980). Lee (1980)
contends that socialized central control does not necessarily present a
possible alternative to media imperialism, citing as an example China's
media policy and practices. Hence, media imperialism seems to fail to
provide viable policy solutions to the problem of the existing
dependency relationship.

Third, proponents of the media imperialism viewpoint often
assume that U.S. television programs are popular, and that these U.S.
programs have an impact on the cultural orientation of Third World
viewers. However, there seems to be considerable evidence that local
viewers basically prefer national programming (Read, 1976; Pool,
1977; Straubhaar, 1983; Lee, 1980; Mattos, 1984; Tracey, 1988).
The radical writers tend to ignore the possibilities for viewers to avoid



28

foreign programs when local programs are available. Moreover,
although media may play an important role, it is not possible to impose
cultural values on viewers against their true beliefs (Read, 1976). Katz
(1984: 32) argues: "The reading of a TV program is a process of
negotiation between the story on the screen and the culture of the
viewers themselves.” Indeed, it seems that the potential cultural
impact of media content may vary depending on the relationship
between the cultural values of the imported programs and those of the
domestic viewers. The importation of foreign programs does not
necessarily establish a set of foreign cultural values in the minds of
Third World viewers. In other words, foreign programs alone are not
so powerful as to affect the cultural values of the Third World
audience, because television is only one small factor among many other
social factors that affect society and its culture.

On the other hand, the media diffusion perspective, which views
the unbalanced media flow as a result of global market forces, also has
its critics. Lee (1980: 63) claims: "The more conservative element of
non-Marxist analysts appears to defend the established interests of the
strong nations under an illusion of a bright and rosy future. -That time
and market will not automatically take care of the present inequity in
media production and distribution if no actions are to be taken
resolutely by the nations involved does not deter them at all." The
ideological roots of the media diffusion perspective appear to be
closely related to the "free flow" principle of the United Nations
Universal Declaration on Human Rights (1948). This principle
stresses the individual's right to information through any media,
- regardless of frontiers. Accordingly, the individual's right to



29

information is considered to be of greater importance than the
nation's right to protect its borders. However, the development
process and strategies of the Third World are considerably different
from those of advanced Western countries. Given the weak social,
political, and economic background of the Third World, government
leading of purposive and planned development may bring about more
fruitful results. Third World countries have the right to protect their
cultures from the inflow of what they deem undesirable. Under the
existing political and economic dependency structures of international
relationships, the free flow of media means consolidating the interests
of the advanced Western centers in the international marketplace.
Underdeveloped countries may suffer from negative consequences
economically and culturally before positive benefits are in sight (Lee,
1980). Therefore, the media diffusion perspective can be criticized
for overemphasis on the positive function of open interaction and for
reluctance to recognize fundamental political and economic
dependency dynamics.

In conclusion, different theoretical lenses provide different
explanations for the global media flow. Both perspectives, which
respectively contain valid points of arguments, appear to function as
valuable theoretical frameworks for discussing the relative causes and
effects of the unbalanced global TV programming. However, problems
remain with both of the extreme perspectives. It seems that both
competing perspectives usually oversimplify their arguments, and lack
concrete empirical observation. In particular, the media imperialism
perspective, and to some extent the media diffusion perspective, tend

to explain the global media flow and Third World media development



30

within an international context. Even though the media diffusion
perspective inclines to assign more weight to internal conditions
existing in individual Third World countries, it still depends for its
explanation largely on international market forces. National factors
that influence the media flows are disregarded by both perspectives.
Katz and Wedell (1977) are two of the few scholars to demonstrate the
importance of national variations. They recognize the varying degrees
of media dependency relationships, which are influenced by the
interaction of foreign and domestic forces. Autonomous domestic
forces may play an important role in the development of media by
withstanding foreign influence on the indigenous culture.

What is needed at this point seems to be a concrete analysis of
specific national historical contexts, in which the global perspective of
the nation is maintained. Straubhaar (1981, 1982, 1983, 1984,
1989a) is very instructive in this respect. His historical analysis of
Brazilian TV studies the increasing power of the Brazilian forces
within its TV industry compared with foreign forces. His research
reveal the asymmetrical interdependence of Brazilian TV, focusing on
the influence of the national government and the dynamics of industry
actors, but considering the effects of foreign influences.

Indeed, neither perspective appears to be able to explain
properly TV development in many Third world countries, since they
do not consider the internal dynamics of individual nations in a
historical way. It seems to me that an appropriate synthesis of both
perspectives, as well as in-depth historical analysis of specific cases,
would provide more adequate explanations for both the media

development of individual countries in particular and for the global



31

media flow in general. It is within this analytical framework that the
development of Korean television will be examined. National factors
contributing to media development in Korea, valid points of each
perspective that may have significance in the case of Korea, can both
be analyzed in order to aid recognition of points in common with
other countries.

The following chapter will analyze thoroughly the historical
development of Korean television, focusing on its ownership and
structure. An attempts will be made to analyze foreign and domestic

influences on the television system in Korea.



CHAPTER III

OWNERSHIP AND STRUCTURE OF KOREAN TELEVISION

As a basis for the evaluation of Korean television programming,
this chapter will investigate the television broadcasting history and
processes that led to the current situation in Korea with respect to
ownership and structure. The major focus will be to present the role
of foreign and domestic forces in the development of the television

broadcasting system in Korea.

3.1. History of Korean Television

3.1.1. Introduction of Television Broadcasting:
1956-1960

Television broadcasting in Korea began on May 12, 1956.1 The
Radio Corporation of America (RCA) first established a commercial
television station called "Korea-RCA Distributor” (KORCAD) to promote
the purchase of television receivers and transmitting equipment.
Since the American domestic market for television was almost
completely saturated by the late 1950s, big American media
corporations sought new foreign markets for their finished products.
As a way to secure additional foreign markets, RCA was actively
engaged in activities that would assure them the ownership of foreign
television stations (Lee, 1980: 83-100). KORCAD can be seen as a
product of such activities.

32



33

However, KORCAD did not work well in Korea, a small poor
country torn by the Korean War (1950-1953). Although "radio with
moving pictures" attracted many Korean's attention, most Koreans
could not afford the "luxurious” television receivers. Moreover, few
advertisers were willing to invest in television advertising. Given the
fact that KORCAD adopted the American model of commercial
broadcasting, which entirely depended on advertising revenue as a
financial base for broadcasting, those internal conditions seriously
threatened KORCAD's financial viability. At that time, the total number
of television receivers in Korea was less than 300 sets, and this
extremely small market never supported commercial television
broadcasting (Kim, 1983). In fact, RCA was not invited at the outset to
offer technical assistance or consultancy work in Korea, where local
business capital was not available for initiation of television
broadcasting. It invited itself, to guarantee additional foreign markets.
It did not achieve this goal due to the poor internal conditions of
Korea.

This poor profit picture made RCA hand over its television
business to Gi-Young Chang, the owner of Hankuk Ilbo (Korea Times),
in May, 1957.2 Gi-Young Chang opened a commercial television
station by the name of "Dae-Han Broadcasting Corporation” (DBC),
which was set up using domestic private capital and former KORCAD
personnel. Since DBC embraced the U.S. commercial model of
management, it continuously had financial difficulties in operating its
station due to very limited advertising revenue. For example, DBC
itself sustained fifty percent of its total programming while national
advertisers (30%) and the United States Information Service (USIS)



34

(20%) supported the rest of the programming (Choi, 1979: 69-71).

As for the programming pattern of DBC, the American
commercial style emphasizing entertainment was continued (Hwang,
1982; Choi, 1985). The programming of DBC can be characterized by:
(1) emphasis on entertainment programming, which accounted for
approximately half of the total programming: (2) strengthening of
news programming with the assistance of Hankuk Ilbo, the DBC's
parent newspaper company; and (3) evidence of a sincere endeavor to
produce its own programming, in contrast to KORCAD (Park, 1985:
342-345; Ma, 1985: 75-76).

Unfortunately, in spite of steady efforts in programming and
station management, DBC was destroyed by fire in 1959. After 1959,
until DBC drew down its curtain in 1961, it broadcast only twenty
minutes a day through "American Forces Korea Network" (AFKN)
which was established in 1957 for the purpose of encouragement and
entertainment to the U.S. Armed Forces in Korea. Although DBC's
audience was very small, about 8,000 TV sets in 1960, this limited
broadcasting through AFKN's channel seems to have induced Koreans
to watch more U.S. programs (Park, 1985: 345-347).

3.1.2. Formation of Three National TV Stations:
1961-1969

In December 1961, Chung-Hee Park's revolutionary military
government, which took over power through a coup d’e-tat, launched
the state-owned "Korean Broadcasting System" (KBS) in Seoul. The
government recognized the importance of mass media as an

instrument of the revolutionary tasks. High priority was given to the



35

expansion of mass media systems, in the sense that that not only did
the mass media effectively orchestrate government development plans
and messages but they also helped to create the necessary climate of
political support.

Accordingly, the government played an active role in promoting
the mass media system, particularly television. For example, despite
Korea's uncertain economic situation in late 1961, the government
contracted with RCA for the technical facilities of KBS and approved
the importation of 20,000 television sets from the United States and
Japan to ensure rapid diffusion of television. One possible explanation
for the selection of RCA was that the company was perhaps the only
one that could provide a complete television system by the specific
date (Annual Report of KBS, 1963: 219; Boyd, 1982: 33-50).

When KBS started its regular broadcasting, the poverty of the
national economy made it difficult to support the cost of the
state-owned television service. Under the deficit operation of the
early stage, KBS accepted advertising as a way to finance its TV
broadcasting service. As another means of financial support,
subscription fees were also collected from the owners of television
sets. Thanks to the profit-making proposition of single-channel
commercial operation, KBS gradually grew and expanded into a
national network by 1966.

The lucrative profit picture of KBS and promising future of the
television industry incited commercial interests to participate in the
formation of commercial television companies. It is also possible that
major business companies looked at the potential of television in

gaining political weapons for the protection of their commercial



36

interests.

"Tong-Yang Broadcasting Corporation” (TBC) was established in
1964 as a commercial station by Byung-Chule Lee, a private
entrepreneur of Samsung Industrial Group. TBC primarily relied on
the domestic electronics industry for its broadcasting equipment
because Korea's hard currency holdings in the mid-1960s discouraged
TBC from purchasing foreign equipment (Park, 1985: 360).

In 1969, the "Mun-Wha Broadcasting Corporation" (MBC), which
soon became the leading force in commercial television, followed TBC.
The 5.16 Foundation was a heavy stockholder, while business
enterprises such as Lucky, SSangyong, and Dong-A Group shared the
remaining stocks.3 With improved economic conditions, MBC could
set up its system by importing advanced foreign broadcasting
equipment from the United States (Ampex) and the United Kingdom
(Pye TVT) (Hwang, 1982: 238).

Thus, by 1969, three television systems--KBS, TBC, and
MBC--were firmly erected and put into operation in Korea. It is worth
noting here that two commercial TV stations, TBC and MBC, were
strongly linked not only to the high-ranking politicians but also to
other media outlets such as radio and newspaper (Won, 1984:
126-127). Although this close linkage of political and business elites
might have contributed to rapid construction and expansion of both
commercial stations, it has impeded long-term independent

development of the media system.



37

3.1.3. Expansion and Competition of Commercial TV:
1970-1979

Followmg the lead of KBS, TBC and MBC threw their efforts into
creating a nationwide network organization. In the early 1970s, both
commercial stations rapidly expanded into national networks, building
local affiliated stations in the major cities of the country. Concomitant
with the expansion of the television networks, the national TV
receiver industry was boosted and developed in response to the
increasing local demand for television sets. Further aidéd by
government policies of raising the living standard of the people
through a series of Five-year Economic Plans, television soon came
into wide use as a mass medium (see Table 1).

With the quantitative expansion of television broadcasting, many
scholars and experts have questioned its performance in terms of
quality, for two reasons. First, there was a lack of fairness in news
programs. The information function of television was paralyzed due to
severe control of news programs by the ruling regime. The watch dog
role of media took a back seat, while priority was given exclusively to
"national security” and "rapid economic development" (Nam, 1983b).
Second, two commercial broadcasters suffered from content
homogeneity in low quality programming. As KBS became profitable
solely through the collection of license fees, it decided to withdraw
advertising from its broadcasting in 1969. From that time, there was
filerce head-on competition between the two commercial networks for
advertising revenue. The two commercial broadcasters pitted the
same kind of popular programs against each other in an attempt to

draw viewers from each other. Such a struggle resulted in an overload



38

of serial dramas which could build audience loyalty at a low cost, and

in turn drove the stations toward a majority of their programming

being low-quality.

TABLE 1
PROLIFERATION OF TELEVISION IN KOREA, 1965-1979

Diffusion Distribution
Year Total # of Penetration
Registered per Urban Areas Rural Areas

TV Sets Household
1965 31,701 06% 100.0% 00%
1966 43634 08% 100.0% 00%
1967 73224 1.3% 100.0% 00%
1968 118262 2.1% 100.0% 00%
1969 23695 39% 100.0% 00%
1970 379,564 6.4% 94.5% 55%
1971 616392 102% RO% 80%
1972 905,363 14.7% 9N0.1% 99%
1973 1282122 20.7% 86.7% 13.3%
1974 1618617 260% 825% 17.5%
1975 2,061,072 304 % 773% 27%
" 1976 2,809,131 41.1% 71.7% 283%
1977 3,804,535 55.7% 69.7% 30.3%
1978 5,135,496 70.7% 66.6 9% 3B.4%
1979 5,696,256 785% 63.7% 36.3%

SOURCE: Ministry of Culture and Information, Republic of Korea; The 30-vear
History of Culture and Information (1979: 215).

In response to the prevailing criticism about the low quality
programming, KBS was eventually converted to a public-managed
system under the Revised Broadcasting Act of 1973, emphasizing a



39

more informative and educational role for KBS. Shortl;r\aitg'./the
government also provided certain guidelines on TV programming for
all three networks, which resulted in the reduction of the number of
serial dramas (Kim, 1983: 39).

Despite such restrictions, commercial TV broadcasting with
entertainment programming continued to grow rapidly. As
mentioned, the two commercial stations, TBC and MBC, were built
around an alliance of the high-ranking politiclans and major business
companies. Along with remarkable economic development during the
1970s, the television industry was politically so powerful as to be able
to ignore the critics' constant call for program reform or content
upgrading (Kang, 1987; Choi, 1985). The media elite did not worry
or offend the ruling regime, but rather avoided politically sensitive
subjects. In turn, the government was less concerned with censoring
low quality entertainment programs which came from the commercial
interests of the two private TV networks. Until 1980, when Korean
broadcasting made structural changes, overheating oligopolistic
competition and a pattern of content homogeneity in low quality

programming continued.

3.1.4. Adoption of the Public Broadcasting System:
1980-Present

When Doo-Hwan Chun seized power in 1980 after President
Park's assassination, Korean television broadcasting underwent three
major changes. First, the process called "Unification of Mass Media"
in 1980 resulted in a forced shift of Korean TV broadcasting structure
toward a quasi-public broadcasting system.4 The privately-owned TBC



40

was merged into KBS and 70% of MBC's stocks passed into KBS.
Chun's military government, which was actively and deeply engaged in
this procedure, defended such mass media reformation on the
grounds that concentration of media ownership in a small number of
commercial interests and production of low quality mass culture
through unhealthy commercial competition must be corrected for the
sake of the public interest (In, 1986; Choi, 1985: 124-139).

However, the political intention behind such rhetoric was
ultimate control of the mass media system. The new military regime
found itself very unpopular with the Korean people because most
Koreans anticipated political modernization along with economic
achievement after the assassination of President Park. Moreover, the
government realized the limitations and inefficiency in political
manipulation of the TV medium, which was owned and operated by
rapidly-growing private media conglomerates (Kang, 1989: 643).
Thus, Chun's government saw the necessity of assuming direct control
of the media‘' and decided to bring mass media under its authority
through the abolition of private broadcasting. In fact, under Chun's
regime, Korean television actually functioned as an agent of the
government by advancing the policy objectives of the ruling regime
and by manipulating information received by the Korean people (Kang,
1989: 633-650).

Second, the government introduced color television in 1980,
using the National Television Systems Committee (NTSC) standard.
Some people believed the introduction of color television was another
ploy by Chun's government in its attempt to legitimate its control.

Despite the unsettled political conditions and the ensuing harsh



41

national economy in the early 1980s, Chun's government urged the
spread of color television so as to disguise its self-interested
broadcasting policy (Kang, 1987).

Third, in 1980, one UHF channel was solely dedicated to
specialized education TV service (KBS-3) ranging from lectures for
high school students to foreign language classes for adults. This
educational TV broadcasting was designed to support the
government's educational policy that any tutoring outside school was
prohibited (Choi, 1985: 83-89).5

Since 1980, consequently, Korean TV broadcasting has been run
as a quasi-public system which consists of two TV national
networks--KBS, with three channels, and MBC, with one channel.
However, the public broadcasting model had not functioned well
because Korean broadcasting has been subject to censorship from the
authoritarian government. Furthermore, KBS heavily depends on
advertising revenue even though it collects receiver license fees and
receives government subsidies. This financial dependency on
advertising revenue has led Korean TV broadcasting toward
entertainment-oriented TV programming.

President Tae-Woo Noh, who ascended to power in 1988
through direct presidential elections, promised to "democratize"
Korean television. The government is relaxing control of mass media
and Korean broadcasting now appears to enjoy more freedom than
ever. In addition, the Ministry of Culture and Information has realized
the malfunction of the public broadcasting structure in the past, and
now is considering adoption of a public-private, dual system more like

the Japanese broadcasting structure (Joong-Ang Daily, March 29,



42

1989).

3.2, Political Influence on Korean Television

Television broadcasting in Korea had a strong commercial
orientation in its early development, after the American model of
broadcasting. It has been argued that the ex-colonial powers have
been responsible for transferring their broadcasting model to many
Third World countries (Tunstall, 1977; Katz and Wedell, 1977; Lee,
1980). Yet, this generalization does not seem to apply to Korea. As in
the case of Latin America, the colonial ruler failed to make a strong
imprint on Korea's broadcasting system. During the colonial period
(1910-1945), Japan was not known for its broadcasting strength (Lee,
1980). Given the fact that "Nippon Hoso Kyokai's (NHK)" television
and the first Japanese commercial television both began in 1953,
Japanese colonial rule had no significant effect on the pattern of early
Korean television.® Instead, RCA appears to be responsible for
transferring the American television broadcasting model to Korea.
RCA provided capital, technology, and technical advice for the birth of
a TV station in Korea.

This RCA investment in Korea proved to be unprofitable and was
disposed of, mainly due to poor economic conditions in the late
1950s. Thereafter, mounting nationalism and increasing government
control of media have never allowed foreign investment in Korean
television. Moreover, American multinational media corporations
were gradually convinced of the effectiveness of foreign media
ownership and came to reduce or phase out their foreign investment

(Read, 1976; Lee, 1980).



43

Even after RCA's departure, significant American influence
continued. The American commercial model of management and
programming was clearly transferred to DBC-TV, the first
indigenously-owned TV station. The main elements which came from
the American model include private ownership, finance by advertising,
predominance of entertainment, and minimal government regulation.

However, this initial model was overhauled and modified
following historic changes in Korea's political order. Two
authoritarian regimes--Chung-Hee Park's (1961-1979) and Doo-Hwan
Chun's (1980-1987)--have determined the structure and function of
the mass media system according to perceived social needs and
national political persuasions.

Park's government not only established a state-owned TV system
but also approved commercial TV stations. It is obvious that the
development of a commercial TV system had nothing to do with the
external forces. Instead, it seems to have grown out of the internal
conditions of Korea. Two reasons for the commercialization of TV
come to mind. One, commercial television, through which national
industries could advertise their consumer goods, was seen as suitable,
or at least not objectionable, to the government economic
development policies centering on rapid industrialization; and two,
the expediency of a bureaucratic-commercial alliance consolidated the
commercial basis for television.

Regardless of media ownership, however, Park's government
had a dominant voice in determining what did and did not appear in
mass media. Although there was a genuine need to guide mass media

toward supporting positive government goals that could integrate all



44

people and make them participate in national development schemes,
President Park abused his power by manipulating the media for
perpetuation of his prolonged dictatorship.

Chun's government redesigned its broadcasting structure by
adopting a quasi-public broadcasting system. The government
objective of "social stability" appears to have been used for legitimizing
the abolition of commercial television because of unhealthy
commercial competition and its harmful effects on the public good.
Still, this forced modification of the broadcasting structure has not
well served the public interest due to the oligopolistic commercial
competition between KBS and MBC. Rather, structural change allowed
closer government supervision. In practice, public broadcasting in
Korea was a state-controlled monopoly under Chun's administration.

Thus, the authoritarian governments seem to be the most
important driving force behind the development of Korean television.
In spite of Korea's history as a strong political and economic liaison
with the United States, internal forces have had more influence on the
development of Korean television than have external forces.

It is alsc') true that the present model of Korean TV broadcasting,
although functioning under a quasi-public broadcasting system with
the ultimate objective of contributing to the public interest, borrowed
two important elements from the U.S. commercial model of TV
broadcasting: dependence on advertising support and emphasis on
entertainment. However, the process of adapting the commercial
model to the internal conditions of Korea resulted in the modification
of the original elements. For example, even though Korean television

broadcasting has been mainly financed by advertising revenue,



45

commercial influences seem to be much weaker than in the United
States. To minimize advertiser influence on TV programming, a
public corporation called "Korean Broadcasting Advertising
Corporation” (KOBACO) was established in 1980 (Choi, 1985: 99).
This public corporation has mediated advertising contracts between
advertiser and TV networks in an attempt to protect TV content from
direct influences and pressures from advertisers. Furthermore, the
television advertising market in Korea has favored the seller (TV
networks), mainly because of KBS's monopolistic position in the
marketplace (Kum, 1987: 24-25; Lee, 1987: 16-19). As for the
entertainment programs, Korean TV networks must observe a
standard of balanced TV programming, unlike American commercial
television. According to the Enforcement Ordinance Broadcasting Law
revised in 1981 (Article 29), each TV network must carry at least 40%
cultural and 10% informative programs out of total weekly
broadcasting hours.

In sum, the 33-year history of television broadcasting in Korea
has produced a unique form of broadcasting system through the
process of adaptation. It is clear that the American commercial model
of broadcasting had great influence on the inauguration of Korean
television. However, this initial commercial model has been modified
and mixed with other models to adapt to the particular internal
conditions of Korea. In this process, the authoritarian regimes since
1961 have played an important part in generating the present distinct
TV broadcasting structure. The broadcasting structure of Korean
television has reflected not only the policy objectives of the

governments in power but also the political interests of the ruling



46

regimes. Of course, the existing Korean TV broadcasting system also
reflects commercialism, but to blame i<ns1:XMLFault xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat"><ns1:faultstring xmlns:ns1="http://cxf.apache.org/bindings/xformat">java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space</ns1:faultstring></ns1:XMLFault>