


ESIE

IV RSITY LIBRARIE!

I 1] |Hllﬂ

3 1293 00891 4

This is to certify that the

thesis entitled

Historical Analysis of
The Macomb Daily

presented by

Cindy Lynn Mooty-Hoffmann

has been accepted towards fulfillment
of the requirements for

Master of Arts degreein _Journalism

Sor =

Major professor

bot. 27 199¢

MSU is an Affirmative Action/Equal Opportunity Institution

e —— &



LIBRARY

Michigan State
University

PLACE IN RETURN BOX to remove this checkout from your record.
TO AVOID FINES return on or before date due.

| QAMUE DATE DUE DATE DUE "

=
—

— |

MSU Is An Affirmative ActiornVE qual Opportunity Institution
— . cmw:l-p:!r




HISTORICAL ANALYSIS
OF
THE MACOMB DAILY
By

Cindy Lynn Mooty-Hoffmann

A THESIS

Submitted to
Michigan State University
in partial fulfillment of the requirements
for the degree of

MASTER OF ARTS
School of Journalism

1990






ABSTRACT
HISTORICAL ANALYSIS OF THE MACOMB DAILY
By

Cindy Lynn Mooty-Hoffmann

Between 1964 and 1988, The Macomb Daily was owned by a
private family, a public chain and a private chain. Based on
circulation figures, it was most successful when it was owned
privately, followed by private chain ownership, and lastly as
a public chain.

As a private newspaper (1964-1971), local news accounted

for 52 percent of the stories counted, 46 percent of the front
page column inches, and 13 percent of column inches on the
editorial pages. There were also fewer reporters writing the
shortest articles.

As a private chain (1982-1988), local news accounted for
64 percent of the stories counted, 100 percent of front page
column inches, and 34 percent of the column inches on the
editorial pages. The reporters also averaged the most
articles.

As part of a public chain (1971-1982), 'local news
accounted for 43 percent of the stories counted, 81 percent
of front page column inches, and 36 percent of column inches
on the editorial pages. There were also the most local
editorials, and the 1largest staff writing the longest

articles.



For my husband, Peter Thomas Hoffmann.

iii



ACKNOWLEDGMENT

This thesis could not have been completed without the
assistance of Michigan State University Associate Professor
Stephen Lacy. He has helped through each phase of this
thesis.

Also, gratitude is owed to co-workers Diane Kish and
Donna Zetterlund. Ms. Kish assisted in the reliability check
for measuring and coding the newspapers, while Ms. Zefterlund
provided the artwork in Appendix 1 and Appendix 2.

Thank you all, sincerely.

iv



TABLE OF CONTENTS

Listof Tables...........iivvvvnn ettt et Ceet e vi
List of Figures.......c...... Ceeeereceenanas Ceeeesenaan vii
Chapter 1 -- Introduction....... . |

Chapter 2 -- Review of Literature
Ownership patterns affecting news-editorial content..... 7
Historical review of The Macomb Daily's ancestors....... 12

Research questions........ee0eev U X -
Chapter 3 -- Methods............... > {0
Quantitative......c.cciiiiin Ces et e s e e ceeeaeseses 20
PageOne........ ceee e e X |
Editorial Page............. k<
News Section..cceveeeeeees ceesrsecesenenns ceerncseseses 24
Variables........... ceeeeeen .Y
Statistical Analysis............ cesaann N X

Qualitative. ...ttt iiirereitrreescesassscsancacsaseecs 25
Chapter 4 -- Results

1967
General Observations of 1967......cccietceececsserscsces 28
Quantitative Analysis of 1967.......... v ceeeees 32

Qualitative Analysis of 1967.......ccc0iteetrrnncecsess 37
1977

General Observations of 1977 .... .ttt eeconns cess 40

Quantitative Analysis of 1977..... ¢ttt ieeennnns 44

Qualitative Analysis of 1977.....cci v ceeereses. 47
.1985

General Observations of 1985........cciteeeeeecceeeaaess 50
Quantitative Analysis of 1985.....cccciteeeeceesncecese 54
Qualitative Analysis of 1985.....ccc0cveeveeeensocsness 57

Summary of three ownerships.............. e ececreeenanes 60
Chapter 5 -- Conclusion.............. e s e R -1
Future........... s ettt e et aens Y ¥ §
Appendices

Appendix 1 -- Macomb County, Michiganmap......cccc0e... 176
Appendix 2 -- Macomb Daily AncestorsS......cececeeeeeeeee 17
Appendix 3 -- Coding Sheets used for analysis........... 78
Appendix 4 -- A 1967 Macomb Daily issue.....ccce00ceee.. 80
Appendix 5 -- A 1977 Macomb Daily issue.........c0vee... 81
Appendix 6 -- A 1985 Macomb Daily issue......cceceveee.. 82
Appendix 7 -- Macomb Daily Managers.........cce000ece... 83
Bibliography......i ittt rieeeeeeceonennnnns ceesesesaesa. 84



Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table
Table

-~ Characteristics of 1967......cc000...
-- Characteristics of 1977............
-- Characteristics of 1985....

LIST OF TABLES

oooooooo

-- S8ize of paper and news hole....

-- Source of Information for Entire Paper...

-- Source of Information for Front Page
-- Source of Information for Editorial Page...
Emphasis for Entire Paper........
Emphasis for Front Page........

1
2
3
4
5 -- Reporter's
6
7
8
9 -- Geographic
10 -- Geographic

11 -- Geographic
12 -- Comparison

responsibilities..........

e 00 0 06 00 0

.

Emphasis for Editorial Page.......

of circulation figures.

vi

o o 0



LIST OF FIGURES

Figure 1 -- The Macomb Daily New Analysis....... 71

vii



CHAPTER 1

INTRODUCTION

From 1964 to 1990, Macomb County's only local daily
newspaper, The Macomb Daily, has had four different types of
owners--private, independent owners; a public corporation
which owned approximately 100 other newspapers; a private

corporation which had six newspapers all in the Detroit area;

and a private, out-of-state corporation which owns other
newspapers and magazines.

This thesis examined the news-editorial content of the
newspaper during its first three ownerships to determine the
percentage of local news which was printed. The newspaper
under the current owners, Adams Communication Corp., was not
analyzed because the format changes in the news-editorial
pages took place near the end of the research portion of this
thesis.

The purpose of this paper is to determine the future of
The Macomb Daily by analyzing it's past. Specifically, the
author wanted to establish under which type of ownership was
the newspaper most successful based on its circulation and

Penetration figures and the amount of local news that was

Printed.



2

Analyzing this daily newspaper is significant because the
variety of owners it has had during the past twenty-five years
is consistent with ownership patterns of newspapers across fhe
nation.!

Previous research has determined that newspapers owned
by public chains have a variety of problems, most of which
center around the desire to have maximum profits in order to
create a high valuation of the company's stock.! This desire
for profits could cause publishers to place a greater emphasis
on earnings over the quality of the publication so they can

3

climb the corporate ladder.” Other problems of public chains

include using chain-owned wire services which result in less
local reporting and similar opinions on the editorial pages.!
There also may be fewer editorials on local issues, fewer
editorials on controversial topics and the paper's editorials

could become '"less v:lgo::ous."5 Another problem is that

political endorsements could become more homogenous in their

lgen H. Bagdikian, "Conglomeration, Concentration and the
Media," Journal of Communication, Vol. 30, 1980, pp. 59-64.

2Philip Meyer and Stanley Wearden, "The Effects of Public
Ownership on Newspaper Companies: A preliminary inquiry," The

Public Opinion Quarterly, Vol.48, 1984, New York, pp. 564-577.

33ohn Soloski, "Economics and Management: The Real
Influence of Newspaper Groups," Newspaper Research Journal,
Vol. 1, No. 1, Nov. 1979, pp. 19-27.

1bid.

sRalph R. Thrift, Jr., "How Chain Ownership Affects
Editorial Vigor of Newspapers," Journalism Quarterly, Vol. 54,
1977, pp. 327-331.



3
support of the favored candidate.®

Private ownership has its own unique set of problems,
primarily a lack of funding which could lead to a reduced
staff.’

An examination of a newspaper, like The Macomb Daily,
that has gone through these different types of ownerships, can
be used to further test those research findings.

A secondary importance for this thesis is that there is
a lack of resegrch concerning suburban dailies and their
various owners. Research on suburban newspapers has detailed
at length the type of articles that are printeda and the
variety of competition the suburban papers face.} However,
there have been few analyses done comparing one particular
newspaper's performance under different owners. Perhaps, the

best analysis in this area is The Buying and Selling of

6Daniel B. Wackman, Donald M. Gillmor, Cecilie Gaziano
and Everette E. Dennis, "Chain Newspaper Autonomy as Reflected
in Presidential Campaign Endorsements," Journalism Quarterly,
Vol. 52, 1975, pp. 411-420.

7Loren Ghiglione, The Buying and Selling of America's
Newspapers, R.J. Berg & Co., Indianapolis, Ind., 1984.

8George A. Donohue, Clarice N. Olien, and Phillip J.
Tichenor, "Reporting Conflict by Pluralism, Newspaper Type and
Ownership," Journalism Quarterly, Vol. 64, 1985, pp. 489-499;
Ronald H. Wagenburg and Walter Soderlund, "The Influence of
Chain Ownership on Editorial Comment in Canada," Journalism
Quarterly, Vol. 52, 1975, pp. 93-98.

SGerard H. Borstel, "Ownership, Competition and Comment
in 20 Small Dailies," Journalism Quarterly, Vol. 33, 1956, pp.
220-222; Stephen Lacy, "The Effects of Group Ownership on

Daily Newspaper Content," Journal of Media Economics, in
press.



4

America's Newspapers in which Ghiglione analyzed ten

newspapers which had been sold from families to chains and
found mixed results as to whether private or public ownersﬁip
was best .l However, that study was done nearly a decade ago
and needs to be updated.

A final rationale for this paper is to discover the
amount of local news printed under the various owners to
calculate when it was the most successful. An analysis of
what has been successful in the past, may be used to draw
conclusions about what can be done in the future to make the
paper more prosperous. This may be helpful especially now
that the paper has experienced a recent drop in circulation
figures.

The Macomb Daily is a suburban daily newspaper based in
the county seat of Mount Clemens, Michigan. (See Appendix 1
for area map.) Since 1923, the Mark McKee Sr. family of Mount
Clemens owned several newspapers in Macomb County and created
a daily newspaper in 1942. However, it wasn't until 1964 that
the family decided to combine their weekly papers with the
daily newspaper to make one large newspaper circulating
throughout Macomb County. They named this paper The Macomb
Daily. It remained in the McKee family until 1971 when they
sold it to the Panax Corp., a public chain of papers owned by
John McGoff. During the economic strain.of the 19808, McGoff

attempted to sell all of his newspapers, but could not find

UGhiglione, Buying and Selling, 1983.



5
anyone willing to purchase The Macomb Daily. At that time,
he sold the paper from his public Panax Corp. to his private
SEM Newspaper chain in 1982. Both newspapers were officially
owned by McGoff, who worked from his corporate offices in
Williamston, Michigan, near Lansing.

The Macomb Daily is currently the property of another
chain, the Adams Communication Corp. However, this company
differs from the others in two ways: it has headquarters in
Florida and Minnesota, not locally like the rest, and The
Macomb Daily was the only newspaper within that corporation
at the time of purchase. It has since added other newspapers,
including one in a county adjacent to The Macomb Daily.

In order to determine how much local news was printed
under the first three ownerships, two weeks during each of the
first three years were selected to be analyzed. Each of
these newspapers were then compared in several ways:

» One was an item count of the articles and visual
material printed in the news sections. This information was
used to compare the total number of local articles and visual
material printed during the ownerships.

> A second method was to measure the column inches of all
articles and visuals which appeared on the front pages and
editorial pages. This information was used to compare the
total amount of space in these key pages during the
ownerships.

All the articles and visuals were then organized into



6
several geographic categories to determine the amount of local
news each ownership published.

» A supplementary source of information came from
interviews with key newspaper officials. These were used to
determine the philosophies of the owners and the editorial
policies each ownership had.

» Lastly, after all this information was compiled,
circulation figures were used to determine under which type
of owner circulated newspapers in the most homes in the
county. Specifically, this analysis attempted to determine
if the paper was more successful when it featured "local" news

or when it emphasized articles about the world or nation.



CHAPTER 2

REVIEW OF LITERATURE:

This literature review is organized into two sections.
One is an analysis of existing literature depicting the impact
of chain ownership on newspaper content. A second portion
details The Macomb Daily's ancestors, which date back 150

.

Years.

Ownership Patterns '
Affecting News-Editorial Content

The issue of newspaper's ownership impact on the news-
editorial content needs to be examined especially since chain
ownership is becoming more common. 1In 1960, chain newspapers
owned 30 percent of daily newspapers in the United States.
By 1974, that figure nearly doubled with chains owning 55
percent of daily newspapers.11 By 1985 chain control of the
nation's daily newspapers rose to 71 percent.12 Bagdikian

also reported that in 1980, the ten biggest chains controlled

11Raymond.B. Nixon, "Number of Dailies in Groups Increased

by 11 Percent in Three Years," Editor and Publisher, Feb. 23,
1974, p. 9.

12William Gloede and Robert Goldsborough, "Big Spenders
up the Ante in Ownership Game," Advertising Age, Vol. 58, Jan.
26, 1987, pp. Sl-s2.



8
36 percent of all circulation and 20 percent of all newspaper
companies.n
While chain newspapers began in the late 1800s wiih
pioneers E.W. Scripps and William Randolph Hearst, it was not
until 1929 that these papers started going public when
employees of Scripps-McRae and Gannett purchased stock in

these companies.“

Since then, public corporations have noted
a variety of dilemmas, most of which center around a desire
to have maximum profits to create higher valuation of company
shares. Because chain ownership is becoming more common, it
is important to examine these obstacles.

One of the problems Soloski noted was the publisher's
role changes when they focus on the bottom line and not the
content of the paper. He also said chain-owned wire services
encourages members to print certain news stories which results
in less local reporting and similar opinions on the editorial
pages since they are using the same copy.15

Olien, Tichenor and Donohue also said ownership may

affect the type of reporting being done. ¢ They discovered

that corporate owners are more likely to run business articles

13Bagdikian, "Conglomeration,”" pp. 59-64.

“San\Kuczun, "Ownership of Newspapers Increasingly Becom-
ing Public," Journalism Quarterly, Vol.55, 1978, p. 342-345.

lsSoloski, "Economics and Management,"” pp.19-27.
clarice Olien, Phillip Tichenor and George Donohue, "Re-

lation Between Corporate Ownership and Editor Attitudes About
Business," Journalism Quarterly, Vol. 67, 1988, pp. 259-266.



9
than articles on arts, cultural or civic events. Their
results supported Demers and Wackman's work which said most
of the independently owned newspaper editors they surveyed
were more interested in "community service" than profit.”

On the other hand, in Lacy's study of 114 newspapers
(thirty-nine privately-owned independent papers, thirty-nine
privately-held chain papers and thirty-six publicly-held chain
papers), he discovered that chain newspapers had larger staffs
but had fewer square inches of copy per reporter, indicating
the reporters had more time to devote to writing copy. He
also said that chain papers had more editorials about the city
where they were located and more editorial cartoons.w

This study was supported by several others who determined
there is very little difference between private and public

newspaper chain ownerships.19

Shoemaker also suggested that
ownership may not be a big issue in the day-to-day running of
a newspaper, because the various owners of group corporations

act differently.zo

"David Demers and Daniel Wackman, "Effect of Chain
Ownership on Newspaper Management Goals," Newspaper Research
Journal, Vol. 9, No. 2, 1988, pp. 59-68.

lsLacy, "Effects of Group Ownership," in press.

19Ghiglione, Buying and Selling, 1984; Stephen Lacy and
Frederick Fico, "Newspaper Quality and Ownership: Rating the
Groups," A paper presented to the Midwest Association for
Public Opinion Research, Chicago, Nov. 1988.

Vpamela J. Shoemaker with Elizabeth Kay Mayfield,
"Building a Theory of News Content: A Synthesis of Current
Approaches," Journalism Monograph, Vol. 103, June 1987.



10

Rystrom's results about the editorial pages were
consistent with Lacy's findings. Rystrom reviewed thirteen
independently-owned newspapers for their election coverage in
six elections from 1970 to 1980. He discovered that eleven
of the thirteen papers were more "diligent" in taking an
editorial stand after they were sold to chains.!

These findings contradict earlier studies completed by
Borstel and Thrift. Borstel's study of twenty small dailies
found nominal difference between chain and non-chain
publications on its editorial pages.22 Thrift's study of
twenty-four West Coast daily papers, and their 1,445
editorials, discovered that once an independent publication
is purchased by a chain, there will be fewer editorials on
local issues, fewer editorials on controversial topics and the
papers' editorials will become "less vigorous."23

Wackman et al. also discovered that chain newspapers are
more likely to endorse political candidates than independent
papers. However, they said the endorsements were more
homogeneous in their support of the favored candidate.l This
contradicted a study of Canadian newspapers by Wagenberg and

Soderlund. They determined that editorial writers within a

lkenneth Rystrom, "Apparent Impact of Endorsements by
Group and Independent Newspapers," Journalism Quarterly.
Vol. 64, 1987, pp. 449-453, 532.

22Borstel, "Ownership, Competition," pp. 220-22.
Bphrift "Editorial vigor," pp. 327-331.

24Wackmam, "Chain Newspaper Autonomy," pp. 411-420.



11
chain network do not show conformity on their issues or
endorsements .’

While the future at The Macomb Daily cannot be easily
predicted, if Donohue, Olien and Tichenor are correct, there
will be less conflict reporting in the publication now that
it is owned by an out-of-state corporation. 1In their study
of twenty-one daily newspapers in Minnesota, they found that
newspapers owned by chains within the state contained three
times as much conflict reporting about local governments than
newspapers with owners outside of the state. 2

In summation, when a newspaper is owned by a public
chain, it appears the publishers may become concerned about
the financial stability of the paper. This interest in making
the paper profitable may be due to ulterior motives in the
publisher wanting to climb the corporate ladder. These
publishers also tend to print articles supplied by the company-
sponsored wire service or running other articles which fit
into the philosophies of the owners.

However, most of the research to date has centered on
metropolitan or small dailies and not medium-sized suburban
dailies, like The Macomb Daily. PFurther research is needed
in this area to determine if suburban dailies fall into the

same pattern of if they need a category to themselves.

25Wagenburg and Soderlund, "Influence of Chain Ownership,"
pp. 93-98.

2‘Dom:;l'n.ue, Olien, and Tichenor, "Reporting Conflict" pp.
489-499, 507.



Historical Review of
The Macomb Daily's Ancestors

The first newspapers delivered in the Mount Clemens area
arrived in about 1840, when both the Statesman and the Mount
Clemens Patriot were created. The Statesman only lasted a
decade, but the Mount Clemens Patriot continued for the next
150 years, going through several owners and name changes. It
is the forerunner of The Macomb Daily. (See Appendix 2.)

Thomas Perry is credited with founding The Macomb Daily,
because he created the democratic Mount Clemens Patriot. He
had settled into the area via steamboat with printing
materials in an area now occupied by the Macomb County Jail.
In addition to being a printer, he was said to be entirely
suited for his new profession:

The Patriot was a Democratic newspaper, edited

and conducted in the interest of the local

democracy, with more than the ordinary ability

bestowed on country newspapers. Mr. Perry was, in

his way a remarkable specimen of pugnacity and

tenacity. He had seen much of the world, and was

entirely absorbed in his editorial profession.”

His newspaper, which was published on a sometimes weekly
basis cost $2 per year if it was paid in advance. Otherwise,
it was $2.50 per year. Perry moved his newspaper to an office
on Pearl Street, now North Gratiot Avenue, where he continued
to operate it successfully until 1849, when he was challenged

by The Macomb Gazette. The Gazette, created that year by

Allen P. Bentley, began to 1lure away some of Perry's

y.a. Leeson, History of Macomb County, Michigan,
(Chicago: M.A. Leeson Co., 1882) p. 332.

12



13
the Gazette absorbed the Patriot.?® Perry next went on to the
Macomb County Herald, which was created in 1848, while Bentley
operated The Gazette.

The Gazette then changed hands three times during the
next ten years. It was first sold to Abner P. Smith, a lawyer
who was described as one of the prominent men of the county.
The Gazette, under Smith's guidance, supported the democratic
cause. However, when he sold it to William L. Canfield in
1856, it became known as the Republican Standard. Canfield
retained the newspaper for four years before he sold it in
1860 to two printers, Walter T. Lee and Edgar A. Weeks. They
renamed it The Monitor -- a name which was carried on for the
next sixty-three years. The pair remained partners until
Weeks left the newspaper in 1867 to devote more time to his
law practice and to pursue public office. He later became the
county's first congressman. Lee sold the paper in 1870 to
D.M. Cooper. Cooper kept it for nine years before he sold it
to E. O'Brien, who turned around and sold it one month later.

However, the man who bought the newspaper from O'Brien,
also brought a sense of consistency to the paper. John E.
Nellis & Son bought the paper in 1879, and it remained in
their family's hands for the next forty-three years.

"Under their management the paper has been a progressive

and consistent Republican sheet and an important factor in the

B3ohn Harwood, "The Monitor begins its 75th year,"
January 5, 1934. Not published.



14

Republican politics in the county," Eldredge stated.29

When John Nellis died in 1904, the Monitor was passed on
to his son, Frank. When Frank died in 1923, the paper was
sold to longtime family friend Mark Thompson McKee, Sr. for
$5,000--as stipulated by Nellis' will. It then remained in
the McKee family for an additional forty-eight years with
McKee's brother, Paul, becoming the family's first publisher.

Under his guidance, the family began an active role in
the Macomb County newspaper market. In 1926, they created
six weekly newspapers: the St. Clair Shores News, Roseville
Record, East Detroit News-Post, Warren-Fraser Herald, Van Dyke-
Center Line Press, and the New Baltimore-New Haven Star. Less
than five years later, these first five weeklies were combined
into The South Macomb News. The newspaper, at that time, was
said to be one of the largest weekly newspapers in Michigan.30

Meanwhile, the family began head-to-head competition with
Samuel Price's Daily Leader by operating the Monitor on a
daily basis in 1940. Unfortunately, the tiny community
couldn't support both daily newspapers, and it wasn't 1long
before Price sold his Leader to Frank McKay of Grand Rapids.

Less than one year later, McKay sold it to the McKee's who

merged it with the Monitor, calling the merged newspapers the

BRrobert Eldredge, Past and Present of Macomb County,
(Chicago: S.J. Clarke Publishing co., 1905) p. 619.

30Dorothy M. Magee, Centennial History of Mount Clemens
Michigan 1879-1979 (Mount Clemens: Mount Clemens Public

Library, 1980) p. 78.




15
Daily-Monitor Leader. On April 3, 1942, the first issue of
the combined newspaper was printed.

The next project the McKee's undertook was creating
another weekly newspaper the Tri-City Progress, which served
Warren, Center Line, Sterling Heights and Utica.

Paul McKee died in 1964 and the control of the properties
were passed on to Mark McKee's son, Mark Jr. Mark Jr. had
returned from World War II in 1946 and had been working in
various media positions throughout the McKee holdings. He
served first as the telegraph news editor, moving to station
manager at the family's radio station before becoming
circulation manager and then assistant publisher at the
newspaper.

Under Mark McKee Jr.'s leadership, an ambitious expansion
program began with the purchase of a sixty-four-page high-
speed press to replace a fifty-year-old unit which the paper
was using. He also constructed an addition to the Monitor-
Leader building to make room for the new equipment. However,
McKee said at this time, their presses couldn't haﬂdle
producing both weekly papers in addition to the growing daily
paper:

The little daily was Mount Clemens only paper,

and the weeklies would cover the other communities.

We thought, wouldn't it be great if we could have

one giant daily covering the whole county? We

decided t9 have one big daily and kill off the two
weeklies.”

31Mark Thompson McKee Jr., interview at his Mount Clemens
home, July 1988.



16

On Sept. 1, 1964 the Daily-Monitor-Progress first hit the
news stands. However, McKee said people had trouble accepting
the paper because of its name. He said they had to then come
up with a new name for the paper:

We tried to have one big daily newspaper with

one encompassing name and for a while we thought

why not call it The Macomb News? But the trouble

was we already had a weekly called the South Macomb

News. So I thought, let's call it The Macomb

Daily, because 1 thought people would say, Macomb

Daily What? " I thought it would cause people to

question it.

So, on Oct. 15, 1964, The Macomb Daily was published for

the first time. It continued to be published Monday through

Friday until the following January when a Saturday paper was
added.

The newspaper ambled on--with relatively few high or low
points--until 1971 when the McKee's sold the paper to the
Panax Corp. headed by then-media mogul John McGof€f. Mark
McKee Jr. stayed on as publisher for several years, while
McGoff hired general managers to oversee the business aspects
of the paper. When McKee Jr. retired in 1975, he was replaced
by Ronald Hedley.

Under Hedley's leadership, the company began
construction of a $6.5 million printing plant in Clinton
Township. Within that facility was a 128-page Goss-Cosmo

offset press capable of producing 52,000 newspapers per

21pid.



17
hour .
McGoff purchased several weekly papers in the area,
namely the Advisor (covering the Sterling Heights and Utica
areas) and the Richmond Review (covering the Richmond and
Lenox Township areas). The Macomb Daily also created a weekly
newspaper called the Community News, which covered the
southern portion of the county. This paper was phased out in
1986.
During the economic strain of the early 1980s McGoff had
decided to liquidate all of his various media properties.

However, he was unable to find a buyer for those in the Macomb
County area including The Macomb Daily. Therefore, in 1982,
McGoff sold the Macomb County papers from his publicly-owned
Panax Company to his privately-owned SEM Newspapers. Around
the same time, Hedley retired and J.Gene Chambers was brought
in as the new publisher. Chambers was then credited with
turning around the financially-struggling newspaper and making
it profitable.34

McGoff sold The Macomb Daily, Advisor and Review in 1988
to the Adams Communications Corp. This was the first newspaper
purchased by Adams, a company based in Florida and Minnesota.
However, less than one year later, it also purchased a daily

newspaper in a neighboring county, The Daily Tribune.

¥ngov. Milliken dedicates new Macomb Daily printing
plant," The Macomb Daily, August 29, 1980. page Al.

34"Suburban newspapers maintain watch on Adams
Communications," The Detroit News, Nov. 27, 1988.



18
redesign, which made them nearly identical in graphical form.
The two daily newspapers combined some departments, including
the composing room and circulation staff, and are also
combined on Sundays--producing the first Mount Clemens-based

Sunday daily newspaper.

Research Questions

Once The Macomb Daily was sold to an out-of-state private
corporation, the newspaper was redesigned to reflect a new
management style. However, there was no change in the type
of articles printed or where these articles were placed. It
is still primarily a "local product,"” but is this the most
successful use of the reporters or should they be writing
articles of state or national significance.

This research concentrated on what happened with the news
and editorial pages through each of the three ownership types
in order to determine a successful approach to the paper's
future. This analysis will then be compared to the
circulation figures for the various years. The highest
circulation figures compared to the county's population will
denote the highest level of success. A key question is
whether the paper was more successful with a local news focus
or when it presented national and foreign news.

Specific research questions are:

1) What were the policies toward the news and editorial

content during the three ownership periods?



19

2) What was the geographic orientation of the articles
and photographs in the news sections during' the three
ownership periods? |

3) What was the focus of the editorial pages during the
three ownership periods?

4) Was the content of the news and editorial pages
consistent with the news-editorial policies during the three
ownership periods?

5) How did the content of each era affect the paper's

performance in the area of circulation?



CHAPTER 3

METHODS

The goal was to examine how changing ownerships at The
Macomb Daily affected the content of the news and editorial
pages by compiling both a quantitative and qualitative
analysis of the newspaper.

The years 1967, 1977 and 1985 were selected for analysis.
These years are approximate mid-points during the three types
of regimes which operated the publication. Any changes of
content that took place following an ownership change would

likely have been in place by these years.

Quantitative
The quantitative analysis of The Macomb Daily consisted
of a detailed measurement of the items on the front pages and
editorial pages and an item count of the remaining news pages
during the years 1967, 1977 and 1985. (See Appendix 3.)
Information was compiled from two randomly constructed
weeks of the six-day-a-week paper during each of the three

years.35 As Stempel's research determined, the success rate

¥The dates used were: 2nd, 27th Monday; 5th, 32nd
Tuesday; 9th, 38th Wednesday; l4th, 41st Thursday; 20th, 45th
Friday; 23rd, 50th Saturday. 1In 1967, a strike occurred on
the 41st Thursday, the 42nd Thursday was used. 1In 1977, July
4th fell on the 28th Monday, the 29th Monday was used.

20



21
for reviewing twelve newspapers for one year is as sufficient
as reviewing forty-eight papers.36

Specifically the analysis concentrated on:

» What was the geographic orientation of the lead article
and lead editorial?

» How many local, metro, state, national or foreign
articles or photographs appeared on page one, the editorial
page and the remaining news pages?

» How many square inches of the front page and editorial
page did the respective geographic categories occupy?

» How many articles had local bylines?

Based on the analysis of the above information, what
percent of the articles were from a wire service or bureau or
by a staff reporter?” If the article had a staff byline, it
was measured in full length to compare the amount of work the
reporters did during each of the three years.3a

In order to make a comparison over the years, the front

page articles were also measured for their prominence based

¥Guido Stempel, "Sample Size for Classifying Subject
Matter in Dailies," Journalism Quarterly, Vol. 29, 1952, pp.
333-334.

1f the article was on "local"™ news but did not have a
byline or wire service slug, it was assumed to be by a staff
reporter. If it could not be determined, a separate category
of "no identification" was created.

38Community round-ups were not counted as staff, because
they could be written by several staff members combined or
even community stringers. Also, columnists were not counted
as gtaff unless it appeared they did the work of a full-time
reporter.



22

on Richard Budd's research.39 The prominence factor for this
paper is as follows: one point was given if the article was
above the fold, one point was given if it was at least two
columns wide, and one point was given if the total length of
the article and correlated art work equalled 2/3rds of a
column length. For this paper, any item which received three
points was noted to compare the nature of play the various
geographic categories received over the years.

Before this paper can go any further, the terms need to
be operationalized.

The "news" section included pages designated for news
articles, excluding the editorial pages, society, religion,
entertainment, sports, business or any other "special pages."”
There may be advertisements on these pages, but there must be
at least one article with a minimum of three paragraphs in it.

"Local" articles included news about Macomb County or
its twenty-three communities. Lists such as community
calendars, honor rolls or marriage licenses were not counted.

"Metro" articles included news about neighboring Oakland
or Wayne counties.

"State" articles included news within Michigan, but
excluded the previous categories.

"National” articles included news reported in the other
forty-nine states in the United States.

"Foreign" articles included news anywhere in the world,

YRichard Budd, "Attention Score: A Device for Measuring
News Play," Journalism Quarterly, Vol. 41, 1964, pp. 259-263.



23
excluding the United States.
"General" articles were feature articles which didn't

belong to any one particular geographic category.

Page One

This content analysis consisted of the square inches
devoted to each article exceeding three paragraphs, photograph
or art. Measurement was rounded to the nearest one-eighth
inch. This excluded headlines, bylines, jump lines, 1lift
quotes, white space, indexes and weather conditions not in
story form. This analysis addressed the geographic
orientation of each item measured and the category of each
lead. On this page only, articles with bylines were measured
completely, including the measurements of jumps. This
measurement was used to compare the amount of work reporters

were responsible for during each of the three years.

Editorial Page
This analysis consisted of measuring each editorial,
column, letter to the editor, cartoon, photograph or other
related items on the editorial page and placing the items in
various geographic categories. This analysis also addressed
the geographic orientation of the editorial. As on page one,
the analysis excludes measurement of headlines, bylines, jump

lines, lift quotes and white space. If the staff box appeared

on this page, it was not considered.



News Section
This analysis determined the total pages devoted to the
news of the day and the number of articles or photographs
appearing on these pages. Geographic orientation was aiso
addressed. Only articles of more than three paragraphs were
considered to eliminate counting "fillers." However, if
articles of this length, appeared in a "news briefs" category,

they were counted.40 Obituaries were not considered.

Variables

The independent variables include the ownership:

private, public chain or private chain.

The dependent variables include the number of reporters,
square inches of copy per reporter, percent of news space
given to each of the geographic categories: 1local, metro,
state, national, foreign or general; percent of editorial
space given to each of the geographic categories; percent of
page one space given to each geographic category.

After the content analysis was completed local content
became an independent variable and circulation was a dependent
variable.

Statistical Analysis
In order to analyze the information from the various

years, a confidence interval was created using the standard

Y%?he rational for counting articles in a "news briefs"
category was the management had to devote a specified amount
of space to these areas on a daily basis.

24



25
error of proportion based on the number of stories studied
from each of the years. The author assumed P = 50 percent,
or .5, and derived the standard error by comparing saméle
size.41 At the 95 percent probability level, the standard
error of proportion for 1967 was 3.5 percent, and the standard

errors for 1977 and 1985 were each 3.4 percent, also at the

SE proportion = «I 2—-:73

ualitative

95 percent level.

Since the amount of local news in the newspaper is
dictated by an owner or publisher, the philosophies of the
newspaper's decision makers had to be determined. 1In ordér
to do this, at least two people who were involved in the
editorial product during each of the eras analyzed were
interviewed.

» The McKee administration (private owners from 1923 to
1971): interviews were conducted with Mark McKee Jr. and
Maurice Vincent. McKee's family owned the paper, and he was
the paper's assistant publisher for eleven years and the
publisher for an additional eleven years. Vincent was the
City Editor. He was hired as a reporter in 1953, and is the

current Editor Emeritus.

uN for 1967 was 796; N for 1977 was 866; and N for 1985
was 455.



26

» The Panax regime (public chain owners from 1971 to
1982): John McGoff, Ronald Hedley and Mitch Kehetian were
interviewed. McGoff was the owner of the company. Hedley
was the publisher from 1975-1982. Kehetian was the managing
editor. Kehetian is currently the senior managing editor.

» The SEM administration, a division of Global
communications (private chain owners from 1982 to 1988):
interviews were conducted with McGoff, Kehetian, and Publisher
J. Gene Chambers.

» The Adams regime (private chain owners from 1988 to
present): Publisher Benjamin Burns was interviewed. No one
else was interviewed since the author was only interested in
the newspaper's future.

The questions placed to each of these men varied
depending on the position they held with the newspaper.

John McGoff's questions focused on his requirements when
he purchased a newspaper, the qualifications he wanted in a
general manager or publisher, if there were any specific goals
he had for The Macomb Daily, and if his personal involvement
in the paper change over the years.

The questions posed to publishers Mark McKee, Ronald
Hedley, Gene Chambers and Ben Burns ranged from their
involvement in the publication to their personal background,
if they had any personal goals for the paper, and if their
goals emphasized local or non-local coverage. For McKee, the
author was also interested in his family's philosophy in

operating the paper and to what extent was he involved in the



27
paper.

The questions for editors Maurice Vincent and Mitch
Kehetian centered on their daily involvement in the paper, ‘if
they had any control regarding the content of the news
sections, or if their preference was local or non-local

articles.



CHAPTER 4

RESULTS

This chapter presents a chronological analysis of the
three years studied. Each year consists of three parts:

General Observations noted by this author, a Quantitative
Analysis of what was on the pages, and a Qualitative Analysis
of what the key newspaper officials thought about the

newspaper.

General Observations of 1967

The Macomb Daily of 1967 was a combination of many
different formats which included having a variety of
syndicated columnists with no regular placement on the pages
and having one-column house ads on the front page.

Articies on page one in this year, which the masthead
stated was the 107th year of the publication, were primarily
about World War 1I, Macomb County crimes or fires, and
national tragedies. Also printed were running lists of
~marriage licenses, Parent/Teacher Association notes and long
columns of honor roll students at the local schools.

A byline count revealed twenty-three people were writing
for the paper in 1967, six could be considered full-time

staff, six were columnists and the remaining eleven writers

28



29

had less than five articles printed each.!! The most
bylines anyone had was eight. That reporter covered local
education. Other reporters covered a variety of topics, and
it was difficult to determine "beats." There were
approximately six bylines in the paper and usually only one
or two on the front page. There were commentaries appearing
on the editorial page, while some editorials appeared on the
front page. The reporters averaged 25.38 inches of copy each.

A 1966 memo showed reporters were hired in at $70 and
could earn a maximum of $110 a week. The paper's circulation

in 1967 was at 41,228,43 or in 27 percent of the homes in

Macomb County.44

In 1967, the paper contained approximately thirty, eight-
column pages. The smallest paper was a Tuesday in August when
there were eighteen pages. The largest papers had forty
pages: a Wednesday, two Thursdays and a Saturday that was
published the week before Christmas.

The approximate breakdown of the paper consisted of:

» twelve pages for a news hole;45

{lphe author determined full-time reporters should have
written five articles during the two-week period.

43Standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and
Data, Vol. 49, No. 12, Dec. 12, 1967.

“Macomb County Planning Commission reported 150,496
Macomb County households in 1967.

Phe news hole consisted of any page that had an article
of at least three paragraphs, excluding editorial pages,
society, religion, entertainment, sports, business or any
other "special pages."



30

v

one editorial page (excluding Thursdays)

» one or two society pages;

v

three sports pages;

» one page for television listings and crossword puzzles;
» one business page (excluded on Mondays):;

» five pages for classified ads; and

» one or two full pages for display advertisements.
Specialty pages were also featured throughout the week:
¢ four pages on Wednesday and Thursday were related to

the food and home section;

¢ one page on Friday was on entertainment news; and

¢ two pages on Saturday were on religion.

Although the biggest paper of the week was on Thursday,
it was the only day without an editorial page, and was the
only day when a "second front page" was used. It featured
local news and appeared as the front page in section B.

The number of full-page display advertisements fluctuated
on a daily basis. In the smallest paper analyzed that year,
none of the ads were a full page. Yet, before Christmas,
there were seven full pages of advertising in the Saturday
issue. On average, there were fewer than two full pages of
advertising in a paper.

On page one, the weather was printed alongside the
masthead, and there was also a "special reading" index on the
lower left-hand corner of the paper. This index was two

columns wide and three and one-half inches deep. (See

Appendix 4.)



31

Another common sight in 1967 was a banner headline
running across all eight columns of the paper, with the
article placed only in the right-hand column. This usual}y
led to an important shorter story. However, this skewed the
measurements because headlines weren't included in the
calculations. Shorter articles also seemed to be a normal
occurrence during this year, because most of the front page
articles did not "jump" to an inside page. Only two of the
twelve papers observed had jumps from the front page.

Inside pages didn't have much consistency. One of these
"news" pages had almost no advertising, but instead of
containing lengthy articles, it was jammed with filler
material (Jan. 9). That page had eleven articles ranging from
two paragraphs to four paragraphs and two freestanding
photographs. It appeared jumbled by 1990 standards.

There were also interesting items mentioned in shorter
articles or photos which in later years could have
necessitated full-length articles. One exampleAis a free-
standing photograph which showed a jet engine lying alongside
a Mount Clemens house (Jan. 9). The cutline said the engine
fell from a jet flying over the Selfridge Air National Guard
Base in Mount Clemens. With the scare from airplane crashes
in the 1990s, this issue probably would have necessitated a
full-length article with multiple pieces of art if it ran in
present day.

Smaller freestanding photographs also were more common

in the 1967 issues. One in particular was a front page one-



32
column photo of Ronald Reagan discussing the possibility of
running for the governor's office in California.

As mentioned previously, columnists didn't have a regular
placement. Syndicated writers such as Dick West, Walter
Winchell and Don MacLean sometimes appeared on the editorial
pages, but they also were jammed together with other
columnists on a "feature page" in the back of the newspaper.

Most of the front pages in 1967 dwelt on national or
foreign news. There was only three papers when this was not
the case. On Aug. 8, Sept. 5 and Oct. 26, five out of the six
front pages articles were local.

A "News in Briefs" column was started on page three late
that year to provide a consistent placement for articles
concerning events outside the county. These articles covered
events from the metro area to the foreign countries.

However, there was no consistency for the obits during

1967. They could be on page two, six or twenty.

Quantitative Analysis of 1967
A story count analysis of the entire paper showed local
copy was used slightly more often than wire service copy.
Fifty-two percent of the articles and photos used in 1967 were
generated by the local staff, while 48 percent came from a
wire service or syndicate.!¥ (Refer to table 1.)

While 52 percent of the articles and photos used in the

YThe author assumed any articles on local news were
written by local staff.



KAKKKKKKAKKRKKAKKARKRAKRKAAKRAKARKA KRR KA KA KRR AR AR ARk KRRk Ak kkkkkk

*
*
*
*
x
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
x
*
*
*
*
X
*
*
x
*x
*
*
x
x
3
*x
*
x

TABLE 1--CHARACTERISTICS OF 1967

Entire Front Editorial

Paper Page Page

Geographic Emphasis

Local News 52% 46% 13%
Metro News 3% 9% 0%
State News 4% 9% 0%
National News 16% 24% 43%
Foreign News 7% 12% 18%
General News 18% 0% 26%

AKEKKKKKKKRKKKRKKRKKK KKK KR KAK KKKk hkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Source

staff 52% 46% 6%
Other 48% 54% 76%
Identity Unclear 13%
Letters to Editor 5%

K g Kk ke ok de kK ke gk ok kK kR ok kK gk ok k ok k Kk dek ok ok k Kk kdk ok k ok k ok ok kkkkkkkkkkkkkkkk

Totals

Items Analyzed 796
Square Inches 2,484 2,393

KARKKKKK KKK KA KKK KA KRR AR AR AR IR kA ARk hkkhkkkkkkkkk

33

*
*
x
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
x
*
x
*
*
x
*
*
*
*
*
*
*
%
*
*
*
*
*



34

paper were on local news, the percentages given other
geographic categories varied extremely. The second most
popular category used in this year was general news--news
which had no geographic basis, with 18 percent of the items.
The third most popular category in 1967 was national news.
It constituted 16 percent of the items. The rest of the
categories were relatively minute: metro news--3 percent,
state news--4 percent, foreign news--7 percent.

On page one, however, these non-local categories received
more prominent play than local news. Wire copy made up 54
percent of the space while staff news figured in 46 percent
of the space. However, when comparing local articles with
articles in other areas, local articles appeared more often.
On this page, articles on Macomb County people or events were
featured in 46 percent of the front pages and were the lead
article in 25 percent of the issues. Local photos were used
far less on the front page. They constituted only 8 percent
of the total measurement.

National news was the lead article on the front page 17
percent of the time, and it constituted 24 percent of the
front page measurement (17 percent of the space was for
articles and 7 percent was photos).

As mentioned, articles and photos on foreign news barely
made a dent in the news hole allocation for the paper. Yet,
they were the lead article on page one 33 percent of the time,
and the articles and photos combined on page one represented

12 percent of the page.



35
The metropolitan and Michigan categories combined
averaged 9 percent of the total copy on the front page. The
lead article or banner was about "metro" news 17 percent of
the time and on Michigan news 8 percent of the time.

i Local

The prominence index followed this same pattern.
articles contributed to 41 percent of the category followed
by 31 percent for national news. Thirteen percent of the
foreign news in 1967 met all the requirements in this
category, as did 11 percent of the metro news and 5 percent

of the state articles.

On the editorial pages, wire copy produced an
overwhelming amount of the total articles and visual--76
percent. Whereas, the staff copy was only featured in 6
percent of the space on the editorial pages, and letters to
the editor totaled 5 percent of the pages. Unidentified copy,
which was usually the non-local editorials, appeared in 13
percent of the editorial page analysis.48

Specifically, 13 percent of the information printed on
this page was local news. Considering this, it was somewhat

surprising that 20 percent of the editorials that year were

on local events. There were no local photos whatsoever on the

Urhe prominence factor included all articles placed above
the fold, of at least two-columns wide and at least 2/3rds of
a column in length.

Brhis category was created when the editorials were about
news of a state, national or foreign influence, because an
interview with Mark McKee Jr. revealed most editorials were
"canned." Therefore, it could not be assumed the editorials
were written by staff members.



36
editorial pages.

By far, the majority of the editorial page space was on
national news--34 percent of the space was on nationgl
articles and 9 percent for visuals. It was also the focus of
the editorials in half of the papers.

Editorials on foreign news appeared 20 percent of the
time. In the space allocation category for the editorial
page, foreign articles represented 15 percent of the copy and
3 percent of the visual. There were also many articles and
visuals of a "general" nature on this page--16 percent, and
10 percent, respectively. These were primarily guest columns
that had no geographic orientation, or possibly cartoons.

There were no articles or photographs on the editorial
pPages on metro or state news.

Length of the editorials fluctuated. Some days, there
were two short ones; other days, only one longer one appeared.
Still other days, as mentioned, there were none. The average
length was 31.06 inches.

In summation, the majority of the copy throughout the
entire paper came from the staff (52 percent). However, on
page one and the editorial pages, the other geographic
categories received the most play. On page one, local news
was used 46 percent of the time and on the editorial page it

was used 13 percent of the time.



Qualitative Analysis of 1967

Former Macomb Daily publisher Mark McKee Jr. mentioned
there were two distinct times in history for The Macomb Daily:
before the famous Detroit newspaper strike, and after it..

He said before the year-long 1964 strike, the paper's
ancestor, the Mount Clemens Monitor-Leader, had a 15,000
circulation, and had a 3 p.m. press deadline the day of the
publication. He also said the tiny staff consisted of an
editor, sports reporter, society editor, columnist, "who did

other things too," photographer and "probably two or three

guys you might call reporters." After the strike, he said
they backed up the press deadline and enlarged the staff:

I think the most significant thing was before
the newspaper strike, it was a typical small town
newspaper. It had the bias of the people in the
town. We didn't try and be noble--just reflect
what people thought...but, after the strike we
tried to be more liberal, to a limited degree.“

However, after the strike, the Detroit News and Detroit
Free Press took their readers and advertisers back. "We never
lost money, but if we made $200,000, we thought, 'Wow!'" McKee
said. The staff went down right after the strike to a small
degree, but he could not remember how many.
My first thought was to be the William
Randolph Hearst of Macomb County, and then my quick
second thought was to somehow survive....Small town
newspapers can be independent and go broke, or you

can be as respectful as you can without losing the
respect of the advertisers.¥

49McKee interview, 1988.
chKee.

37



38

Maurice Vincent, city editor in 1967, said while they
competed with the Detroit newspapers for advertising, The
Macomb Daily's news staff far surpassed the other papers in
terms of local coverage: |

We were always competing with the News and

Free Press. During the strike, of course, we had

the guns, but when the strike ended, we were back

where we started. Although we  always thought we

had the edge on local coverage.®

Vincent, current Editor Emeritus at The Macomb Daily,
said when the strike began, they launched an effort to have
reporters throughout the county "covering all the communities
from one corner to the other." However, he said with the
limited staff after the strike, it became a matter of
selectivity.

Shortly after the strike ended, McKee said some
advertisers wanted the newspaper to keep the "entire world"
coverage it provided during the strike. However, McKee
balked. He said the cost was too high to continue. Besides
he said if they wanted to do that, they would need more
reporters. Instead he decided to reduce the editorial staff,
and concentrate more on the coverage from the wire services.
"It was a lot cheaper to buy AP and UPI, and we did both," he
said. This lack of staff also prevented the paper from
printing local editorials, McKee said. He said they were
"mostly canned" and that the staff would write one if there

was some important local event.

Y Maurice Vincent, interview at his home, May 1990.



39

While McKee said it may have been cheaper to subscribe
to the wire services in lieu of hiring reporters, as mentioned
earlier, wire copy and staff copy were pretty well evenly
matched during the two weeks analyzed in 1967. Wire copy ﬁas
used 48 percent of the stories counted and wire photos 47
percent of the time. Staff copy fared slightly better at 55
percent of the total articles and 53 percent of the total

photos.
However, that still didn't help make the small paper
profitable. McKee said they were only making 4 to 6 percent

profit at a time when other newspapers were making 12 to 16

percent profit:

Aside from the strike, where we made enough
money to buy new equipment, we never made more than
4 percent profit. So, why did we sell the paper?
That (lack of profit) was as good a reason as any.
The other thing was we were very reluctant to raise
advertising rates. Probably, we shoul have.
Selling the paper was kind of sad in a way.2

In 1971, the McKee family sold the newspaper to then-
media mogul John McGoff because of financial concerns and the
fact that Mark McKee was the only family member interested in
operating the newspaper. Mark McKee stayed with the newspaper
for another four years as a publisher until he retired in

1975.

S1hid.



General Observations of 1977

In 1977, The Macomb Daily appeared more structured than
in 1967. It used "news in brief" columns on the left side of
the first three pages, a '"second front page" for local news
on page three, and it used the page one index to promote An
article on one of the inside pages. There were also political
endorsement ads on page one.

Articles on the front pages of 1977, which the masthead
revealed was the 117th year of the publication, were mainly
about local government news followed by (either local or
national) crimes and fires news. News from the local schools
was the third most popular topic from this year.

A byline count revealed there were twenty-two reporters.
However, five were columnists and two others only had two
articles printed. The remaining fifteen reporters averaged
eight articles during the two weeks. It appeared there was
a reporter covering the municipalities of Roseville, Warren,
Sterling Heights, St. Clair Shores, Shelby and Washington
townships. Also being covered was the Macomb County Circuit
court building, the Macomb County Board of Commissioners and
education in general. There was an average of twelve bylines
in any given paper and usually four on the front page.
Reporters generated approximately 34.33 column inches of copy
on a daily basis.

According to the Newspaper Guild handbook for 1977, the

reporters' starting salary was $256.03 a week and topped out

40



41

at $383.51. The paper's circulation was 46,536,"'3 or in 22
percent of the homes in Macomb County.54

On average, the paper contained twenty-eight six—colﬁmn
pages. The smallest papers were on Tuesdays, when there were
only twenty pages. The largest papers had thirty-six pages
--a Wednesday in September, the other two were Thursdays.

The approximate breakdown of the paper consisted of:

» nine pages for a news hole;

» one editorial page;

» two society pages;

» four sports pages;

» one comic page;

» one page for television listings;

» one page for full page display advertisements;

» five pages for classified ads;

Specialty pages were also featured throughout the week:

¢ One or two pages on Wednesdays were for Food and Home.

¢ Thursdays had one page for Outdoors and four for
Building and Home improvement.

¢ saturdays had one business page and two religion pages.

¢ Two or three pages on Fridays went to Real Estate news.

¢ There was also a Lawn and Garden page in May and a

Hobby page in October.

¥Standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and
Data, Vol. 59, No. 12, Dec. 12, 1977.

“Macomb County Planning Commission reported 211,811
Macomb County homes in 1977.



42

The first five papers studied that year had a full page
of advertising. Yet, in the second half of the year there
were only two days with full page ads.

The general design of page one had two distinct formats.
One style consisted of running a three-column photo on the
top left hand side of the page, balanced with an equally large
photo on the bottom right-hand corner of the paper. A second
style called for a banner headline with the article running
across all six columns. There was generally no more than two

photos on any of the front pages. (See Appendix 5.)
The masthead said The Macomb Daily was "Macomb County's

Complete Newspaper," and it sold for 15 cents.

The front page index was one-column wide and placed at
the bottom of the paper, it was called "Inside Today." 1In
addition to mentioning the location of various articles, it
also promoted an article on an inside page.

Most of the articles on the front page were about local
news. There were only two days when the percentages were
reversed. On Jan 10, the lead article was local, but the
entire right-hand side of the paper was from the wire service.
The material included a four-column photo of California fans
at a Super Bowl celebration, and a three-column article about
Congressional measures. Also, on Dec. 17, the lead article
was local, but the majority of the page was filled with
national news, particularly on President Jimmy Carter who was
covered in a five-column article and a separate article of

three columns in width.



43

There were only four instances when the lead article was
not about local news. Twice it was about metropolitan news,
once it was about former President Richard Nixon saying the
Vietnam war was prolonged because of the activities bf
dissenters (May 20), and on June 11, the lead article was on
the Dutch army.

Monday through Friday the paper used "briefs" columns
running the entire length of the paper on pages two, three and
four. On page two the "Michigan Today" briefs consisted of
news in the metro area or state. Page three had a "Nation
Today" column that included briefs on national news and listed
the weather outlook as the final entry. Page four utilized
a "World Today"” which printed articles from the wire service
regarding foreign issues.

On Saturday, there was only one column, generally on page
three, combining all three topics. The editorial page on this
day was changed from its regular placement on page five during
the week to page six.

Articles jumped from page one usually ended up on page
two, four or five, and obituaries generally appeared on page
four or five.

It is interesting to note that there were articles
generated from the Panax news bureaus in Lansing and
Washington D.C. Panax owned the newspaper at this time. The
paper used the bureaus for articles in addition to subscribing

to the AP and UPI.



Quantitative Analysis of 1977

A quantitative analysis of the entire paper showed the
articles and photographs were split between those from the
staff and those from a wire service or bureau: 57 percentlof
the articles and photos used throughout the paper were from
the wire service compared to 43 percent from the local staff.
(See table 2.)

Local news only constituted 43 percent of the articles
and photographs throughout the paper. This category was
followed closely by national news which had 31 percent of the
items in paper. The rest of the geographical categories were
mixed: 8 percent on foreign news, 8 percent on state news,
7 percent for metro and 3 percent for general.

While the non-local categories receive the most play
throughout the entire paper, on page one this relationship was
reversed. News and photos from a wire service or news bureau
comprised only 16 percent of the total space, while 84 percent
of the copy was written by the local staff. This being the
case, it is not surprising that local news far surpassed the
other geographical categories on page one. In 1977, articles
and photos on Macomb County people or events were featured in
81 percent of the front page space (54 percent was articles
and 27 were photos). A local event or person was the lead
story 67 percent of the time.

National copy was the next largest category. It was the
lead article only once (8 percent), and comprised 11 percent

of the page (8 percent articles and 3 percent photos). bhile,

44



2332222222222 222222222222 2222222222222 22222222322 2

TABLE 2--CHARACTERISTICS OF 1977

Entire Front Editorial
Paper Page Page

Geographic Emphasis

Local News 43% 81% 36%
Metro News 7% 3% 1%
State News 8% 3% 1%
National News 31% 11% 52%
Foreign News 8% 2% 4%
General News 3% 0% 6%

Source

staff 43% 84% 20%
Other 57% 16% 51%
Identity Unclear 11%
Letters to Editor 18%

3 I I I T S I T T
Totals

Items Analyzed 866

* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
ARKKKKARKE AR KA K KA KRR KA RKKARRARRKR AR ARRKRRRRARRKAR KKk
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* *
* Square Inches 2,159 2,450 *
* *
* *

AKEAREKKKKKEKRKAEKAK KKK KRARKKA KRR KKK KR KRR AR KRRk kkkkkkkXk

45



46
state, metro and foreign news combined for 8 percent of the
space on page one. Metro and state news each represented 3
percent of the front page, while foreign news only comprised
2 percent. However, metro articles were the lead articlel17
percent of the time and foreign news 8 percent.

Local news was also better represented in the prominence
rating devised by the author. Local news constituted 84
percent of this category followed by 6 percent of metro news,
and well as 3 percent each from the state, national and
foreign categories.

On the editorial page, the 1local staff was only

responsible for 20 percent of the total copy, barely topping
the amount of space dedicated to letters to the editor which
comprised 18 percent of the space measured. Whereas, the wire
services or syndicate, were used for 51 percent of the space.
Again, on this page there was an additional category for "no
identification" referring to editorials which could have been
picked up from a wire service or syndicate (11 percent).

Specifically 36 percent of editorial space was on local
news, and local editorials were printed 58 percent of the
time.

The most popular topic on this page was national news.
It was featured in 52 percent of the space available. It was
also the editorial topic 25 percent of the time. The other
categories barely made a dent in the measurements: metro copy
and state copy measured 1 percent of the space each (and each

represented 8 percent of the lead editorials); foreign copy



47
measured 4 percent of the space, and general articles were
featured in 6 percent of the space.

Editorial length fluctuated slightly. The editorials
were still on the left-hand side of the page, and either two
short editorials or one longer one was printed. The average
length of space dedicated for the editorials was 38.64 inches.

In summation, the majority of the copy throughout the
entire paper came from the wire service or syndicate (57
percent). On the editorial pages, that is especially true
since only 36 percent of the news was local. However, on page
one, local news received the most play--81 percent of the

space.

Qualitative Analysis of 1977
The Macomb Daily owner John McGoff said when he wanted
to buy a newspaper, he looked for one which was broken down
and not making money, which he said he found in The Macomb
Daily. Next, he examined those who worked at the paper to see
if they would fit in his "team":
If they were competent and could grow with us,
we developed them through the management teams we
created. That was my form of managing my 100 and
some properties. To attempt to tnanaqe5 on a day-to-
day basis would have been impossible.5

Those who belonged to his "team" he said were creative,

aggressive and had a willingness to move around in his

YInterview with John McGoff, July 13, 1988, at his office
in Williamston, Mich.



48

organization. That willingness to change positions within the
company also created a situation where there were six general
managers at The Macomb Daily within the first five years.he
owned the paper. During this time, Mark McKee Jr. was still
the publisher. While some could have thought the constant
movement at the top of the paper meant an inability for McGoff
to find any quality operators, he said the opposite is true.
McGoff said he considered the general manager position a
stepping stone:

If you 1look casually at all the general

managers, you say 'holy cats, they must have had
all kinds of problems. No it was really a great
stepping stone. It was a large daily and the chain

group always looked for people who were creative -

- those things that I already mentioned -- and good

managers and entrepreneuri&l in style. All the

general managers were that.

This "stepping stone" mentality continued until 1975 when
McGoff hired Ronald Hedley to be his general manager and
publisher, forcing Mark McKee to finally retire. McGoff
described Hedley as being in the "waning of his career" and
said he was not interested in moving around in the Panax
organization. However, McGoff said he liked what Hedley did
with the newspaper and said he was very successful. "He was
very committed there," he said.

Hedley also agreed with McGoff's philosophy of providing
world coverage in the newspaper. He said he wanted a '"good

representation” of national news, but he did not want to see

many columns.

¥1pid.



49

"I wanted national news on the front page, because there
was not always a good local story in Macomb County. All I was
trying to do was create a much better paper,'" he said.’!

McGoff said that providing non-local articles was
necessary since the newspaper was part of a large chain and
had bureaus in Lansing and Washington. McGoff was so involved
in that respect that during the 1970s he also wrote a column
on a semi-weekly basis, and he said he had no qualms about
submitting an article to his newspapers and demanding it be
published. He said that was his "prerogative" as the owner
and publisher of all the newspapers.

The managing editor of the newspaper during the Panax
regime was Mitch Kehetian, who was first hired as a reporter
for the Daily Monitor-Leader in 1961. Kehetian recalled that
under Hedley's leadership, there was a large staff, but an
even larger newspaper to fill. He said that Hedley believed
the best way to attract readers was to give them a complete

package of news:

When Hedley came on, the advertising was
horrendous, but how do you sell the paper? His
theory at that time was give them a complete
newspaper with five solid pages of editorial copy.
At the time it seemed feasible, we all agreed we
could put ?ut a complete package, but it was
incomplete.5

Kehetian said that filling all that space taxed the

'Ronald Hedley telephone interview, Feb. 25, 1990 at his
home in Florida.

Mitchell Kehetian, July 13, 1988, interview in his
office in Mount Clemens, Mich.



50
reporters. He also said that was one of the main reasons they
started relying on the wire service so much.
"All of a sudden we became a national newspaper, not
because we wanted to, but because we just ran out of copy and

the planning was poor. That's the way it was, and nobody

wanted it any other way," Kehetian said.

He said he still relied on his reporters to attend the
council meetings in the respective communities they covered,
even if they did not write an article. He said that the
presence of a reporter showed the community that the newspaper

cared about their community.

And, he said, the community, or local news should be the
focus of the newspaper. His suggestion was not to compete
with the considerably-larger Detroit News or Detroit Free
Press, but to "saturate and cover everything and anything that
is going on in the county--do what they can't do or don't want
to do:"

I want to make the paper so anyone living or
working in this county must subscribe to The Macomb

Daily. Give them such a local product, but also

with a package of state, national and worl?Qnews
that they can't be without The Macomb Daily.

General Observations of 1985
The Macomb Daily of 1985 was heralded as "Your Community
Information Center." That statement was made obvious when

reviewing the number of local articles which appeared in the

M1pid.



51
paper that year.

The Macomb Daily in the year 1985 was packaged in such
a way to present a very slick appearance. A "Second Front
Page" appeared on page three with a "news briefs" column on
the left side. Page headers or "ribbons" were also used for
each section or special page.

Articles on the front page in 1985 primarily concentrated
on the local governing bodies, followed closely by local
crimes or tragedies. Education was the third most popular
topic.

A byline count revealed sixteen reporters were writing
for the paper. Two were columnists, while five others had
fewer than the required five articles for the two weeks
analyzed. The remaining nine reporters had at least one
article printed in each day's paper. It appeared that three
reporters were on a general assignment beat, while the others
covered the county government, education, and the communities
of Warren, Roseville, Clinton Township and Mount Clemens.
There was an average of nine bylines in the paper each day
while five of those appeared on page one. The reporters
averaged 28.05 inches.

According to the Newspaper Guild handbook for 1985,
reporters starting salary was $386.08 a week and topped out

at §559.22 a week. The paper's circulation was 55,092,60 or

standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and
Data, Vol. 67, No. 12, Dec. 12, 1985.




52
in 23 percent of the homes in Macomb County.61

On average, the paper contained twenty-two pages using
a six-column format. Three papers only had sixteen pages--
both Tuesdays and the last Friday. The largest was a Thursday
in October when there were thirty-two pages.

The approximate breakdown of the pages were:

» seven pages for a news hole;

» one editorial page (excluding Saturdays);

» two society pages;

» two or three sports pages;

®» one comics page;

» two full pages of display advertising pages;

» five pages of classified ads.

Special pages used in 1985 include:

¢ saturdays had one page each for entertainment and real
estate, two pages for religion, and four for a pull-out
television section.

¢ Wednesdays had one page each for home improvement and
hobbies/pets.

¢ Thursdays had one page for a Kitchen Corner.

It was interesting to note that the Saturday paper was
published in tabloid form without an editorial page. It was
a compilation of various special pages with two or three
articles on the front pages. Also, the column width was

shrunk to make it a five-column page.

“Macomb County Planning Commission reported 241,048
Macomb County homes.



53

The Thursday paper carried the most advertisements.
There were six full-page ads in the first Thursday paper
analyzed and four full-page ads in the second Thursday. The
papers on Tuesdays had no full-page ads, same with the last
Friday of the year.

The design of the front pages fluctuated on a daily
basis. Several pages had banners running across the top of
the page and others used a three-column photo on the left side
of the page balanced with a two-column article on the right.
(see Appendix 6.)

Perhaps most interesting was the variety of column-widths
used. The paper was basically printed in a six-column format
using 2-1/8 inch columns. When banners were used, they were
usually spaced out to where they were five-columns of type
used (2-3/4 inch columns). However, if an article was boxed
in a three-column format, the type was shrunk to present four-
columns in the box (1-7/8 inches wide).

The masthead said, "Your Community Information Center,"
selling for 20 cents. The masthead was also used to refer to
something inside the paper. It usually included an artwork
and several words used to describe an article or section on
one of the inside pages.

The front page index was one-column wide and 1-1/2 inches
deep listing the various sections in the paper. It also
printed the weather for "today" and "tomorrow."

On page three Monday through Friday, news briefs ran on

the left side of the page encapsulating Macomb County,



54
Michigan, national and world news. The lottery numbers were
printed at the bottom of this column. On Saturdays, this
column was replaced by "People Talk"--a man-on-the-street
section including photos of those interviewed.
Obituaries generally appeared on page four where the
"jumped" articles were. On occasion, they appeared on page

two.

Quantitative Analysis of 1985
A quantitative analysis of 1985 revealed the majority of

the articles and photographs were submitted by the local
staff: 64 percent of the articles and photos used throughout
the paper came from the local staff, while 36 percent came
from the wire service. (See table 3.)

As mentioned, 64 percent of the items in the paper was
local news (42 percent was articles and 22 percent was
photos). The next most popular topic in 1985 was national
news, which totaled 19 percent. The rest of the categories
were: 7 percent for state news, 5 percent for metro, and 5
percent for foreign.

All the front page articles were local news, and there
was only one article used on the front page from the UPI wire
service. However, this article was also on a local news event
(July 1).

S8ince all front page articles were 1local, it's not
surprising that 100 percent of the articles which qualified

for the prominence rating (above the fold, at least two



KRR Rk KK KKKk KKk ok K Kk ok kK sk kK ko ok o g ok e ok ok s g K g Kk de d K Kk g % Kk % % gk sk ok ok kK kK

TABLE 3--CHARACTERISTICS OF 1985

Entire
Paper

Geographic Emphasis

Local News 64%
Metro News 5%
State News 7%
National News 29%
Foreign News 5%
General News 0%

Source

Staff 64%
Other 36%
Identity Unclear

Letters to Editor

Front
Page

100%
0%
0%
0%
0%
0%

100%
0%

Editorial
Page

34%
0%
9%

50%
7%
0%

12%
53%
13%
22%

% e K e de s e g K K de K K b g de e e e K de d Kk K de I K e K g de K ek de ke Kk gk Kk Kk ke ke ke kR ok ok ok ok ok

Totals

Items Analyzed 455
Square Inches

* 3
* *
* x
x *
x %*
* *
* x
* %*
3 *
*
x *
x *
* *x
* *x
x *
x *
1322333223323 3282 3322233023333 2232222233233 32323232332 222232 % 2]
% %
* *
* *
* *
x *
x *
* x
* *
* *
* *
* x
* 4
* *
* 1,702 *
* *
* X

2,009

t 2333223232222 3223222232322 3222322t d st

55



56
columns wide and 2/3rd of a column in length) were all local.
Twenty-eight stories qualified for this rating.

The editorial page presented a different picture: 53
percent of the page cameAfrom the wire service, 12 percent
from staff, 22 percent letters to the editor and 13 percent
were unidentifiable, which were primarily editorials on state
or foreign news.

Local news or visuals were featured on 34 percent in the
editorial space in 1985 and was the lead editorial 40 percent
of the time. The most often used category was national news

(22 percent of the articles and 28 percent for visuals).

However, the lead editorial was never on this topic. It was
also interesting to note that while state and foreign news
combined only constituted 16 percent of the editorial space
in 1985 (9 percent and 7 percent, respectively), they made up
the bulk of the editorials (40 percent were on state news and
20 percent were on foreign news).

The editorial length was fairly consistent. They still
ran down the left side of the page with either one long
editorial or two shorter ones. The average length was 43.59
inches.

In summation, the majority of the copy throughout the
entire paper came from the local staff (64 percent). This
finding was consistent on the front pages which had 100
percent of the total items on local news. However, on the

editorial pages, only 34 percent of the news was local.



Qualitative Analysis of 1985
While the papers in the 1960s and 1970s seemed to focus

on providing news of a national and international basis, the
opposite was true in the 1980s.

Publisher J. Gene Chambers, said that providing "world
coverage" was causing the paper to lose more than a million
dollars a year:

Editorially, it did not play to the community.
It was more of a national paper then it was a
Macomb County newspaper. It tried to compete too
much with the News and Free Press from a stand
point of page one and inside stories. The first
thing I tried to do was analyze the newspaper.
After extensive Tfetings with the staff, we started
to make changes.

Chambers, who was hired as publisher in 1982, was
previously the publisher of a group of weekly newspapers in
Macomb County. He moved on to publish weekly papers in the
Upper Peninsula and finally to Little Rock, Arkansas.

When he was hired to publish the Macomb Daily, he changed
the paper's philosophy. He wanted a local product:

We made changes in the editorial product with

the understanding that we are going to produce the

best local product in Macomb County, and that we

were going to get out of some of the old things

like covering all of the (municipality) meetings.

We only started going to meetings where we knew

something of significance was happeaing that would

effect the people of Macomb County.

Macomb Daily Owner John McGoff, who very much wanted a

"complete" paper in the 1970s agreed to the change in format.

62J.Gene Chambers interview in his Mount Clemens office,
July 1988.

B1pid.
57



58

"It was not very wise to think we were a metro daily in
dealing with national and international news as the number one
priority. The number one priority has to be the local
community and its needs," he said.

If that sounds like a change in tune from when he owned
the paper in the 1970s, it is. He said they changed because
Panax was no longer involved in other media businesses:

We definitely had to change to reflect that
community 100 percent. It always did reflect the
community, but there was a major portion that had
to relate, in my Jjudgement to national and
international news. We were an organization that
had a circulation of five million and we had
broadcast radio and TV and UPI. I was very much
involved gp an international level with these other
entities.

Chambers said they zoned the paper so smaller advertisers
could purchase ads. They also cut the size of the staff and
news hole, and redesigned the paper in 1982 or 1983. He said
the redesign was undertaken because he didn't like what was
in the pages. He solicited staff reaction and three months
later, the format was changed.

Managing Editor Mitch Kehetian had a different philosophy
as to why the paper was redesigned:

The paper was wasn't generating enough revenue
to make the overhead. So that meant cutting down
the size of the paper. OK, while we are doing
this, let's redesign it so people won't say "how
come the paper is so skinny?" We wanted to let the

readers know they are going to have a new Macgmb
Daily. You do things only because of a crisis.

“McGoff interview, 1988

65Kehetian interview.



59

Kehetian, who said the thirty-one-member editorial staff
started "shrinking" when Panax decided to liquidate in the
early 1980s, had lost five reporters on the first crack. Two
others left and were never replaced.

"That was difficult. The complete local paper we
couldn't do any more," he said.

Chambers also instituted a number of policies regarding
the editorial content which called for eliminating non-local
wire articles from the front page and making all the
editorials significant to the readers:

No more wire stories on the front page unless
they were earth shattering news such as the
president getting shot or a plane crash--somethin
that would be of great significance to the Macom

County resident. And, then it was not to be the
lead story. The direction for the entire neys
paper from the editorial page on down was local.6

To provide a forum for the state and world news, they
created a '"news briefs" <column on page three which
encapsulated the non-local news.

Whether it was Chamber's ©policies or a changing
environment, the paper started prospering. Chambers said at
the tail end of 1983, they started making a profit; in 1984,
the company "broke even;" and in 1985, they had a cash flow
of "well over" $2 million. That was also the year the company
issued profit-sharing checks with the employees the first time

in the company history.

“Chambers interview.



Summary of Three Ownerships

The size of the paper and news hole continued to shrink
over the years. The paper in 1967 averaged thirty pages with
a twelve-page news hole. In 1977, that figure dropped to
twenty-eight pages total and nine pages for news articles. In
1985, that figure dropped even further to a twenty-two page

newspaper with only seven pages for news. (See table 4.)

KEKEKKIKEKKAKKKKKKRKKKKKKRKRKKRKRKAKRKRRKRKR AR AR AR ARk Ak hkkkkkhkkkhkkkk

* *
* TABLE 4--Size of paper and news hole *
* *
* Year #/Pages #/News Pages  Percent *
* *
* 1967 30 12 40% *
* 1977 28 9 32% *
* 1985 22 7 32% *
* *
T I I s e T L

This research has determined there were an average of
nine pages for news during the three years. It also
discovered that there were always approximately one or two
pages of full-page display advertising, two pages for society
news, three pages for sports, five pages for classified and
two religion pages every Saturday. Editorial pages ran every
day, excluding Thursdays in 1967 and Saturdays in 1985.
.Comics were not printed in the 1967 issues, but the 1967 pages
had a daily business page which the others lacked.

The amount of work the reporters did in each of the three
years varied greatly. 1In 1967, there were more bylines than
any of the other years, but fewer reporters (numerous staff

members had less than the prerequisite five articles to be

60



61
considered a staff reporter); in 1977, there were the most
reporters writing the longest articles; and in 1985, the
reporters generated more copy. In 1967, the six reporters
generated a total of six bylines a day and 25.38 inches of
copy for their articles. This compared to 15 reporters
combining for 12 articles a day in 1977 and 34.33 inches of
copy. In 1985, nine reporters generated 10 articles a day in

1985 of 28.05 inches in length. (See table 5.)

K% Kk K g g Kk gk Kk K Kk ok Kok ok ok kK kok ok ok kK k Kk ok Kk k ok kk ok kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

% *
* TABLE 5 -- Reporter's Responsibilities *
* *
: Year #/Reporters #/Articles/day Length/Articles :
* 1967 6 6 25.38 inches *
* 1977 15 12 34.33 inches x
* 1985 9 10 28.05 inches *
x x
x *

KEAEKKAKAKAKRKEKRE A KAARKA A AR AKRA KA AR ARk Rk kkkkkk

The smaller number of reporters in 1967 did not have much
of an impact on the overall scenario of the paper since there
was an average of only one or two bylines on the front page
that year. In 1977, the front page averaged four bylines, and
in 1985, it averaged five.

On the average, Macomb County crimes and fires were the
most popular topic during each of the three years. This was
followed by Macomb County government, 1local education
articles, foreign news and national tragedies. A story count
analysis for the entire paper showed the staff contributed
more than the wire services and in 1967 and 1985, but not in

1977. (Refer to table 6.)



62

%% K % %k kK K e e e g K vk K gk ok ok ok ok ok %k ok k3 ok e e ok ok 3k ok K ko %k %k ok kK kK ok ok ok ok ok ok ok ok

TABLE 6
Source of Information for Entire Paper

Staff 52% 43% 64%

* *
* *
* *
* *
* _ 1967 1977 1985 x
* %
* *
x Other 48% 57% 36% *
* *
X *

KRKRKKKRKKK KKK KRR K KKK KRR KRR R KRR KRR KRRk kA Ak kA kkhkkkkkkk

On the front pages, the source of information was a
different story. In this section, the staff contributed more

articles in 1977 and 1985 than in 1967. (Refer to table 7.)

%% Kk ok K Kk kK Kk Kk Kk Kk K Kk ok k% kK kK ok ko ok dk kK ok Kk k% gk ok ok ok sk ok ok ok ok ok %k ok ke ok ok Kk Kk ok k k&

* *
* TABLE 7 *
* Source of Information for Front Page *
* *
* 1967 1977 1985 *
x *
* staff 40% 84% 100% *
* Other 59% 16% 0% *
* No I1d 1% *
* *
* *

ke de kK de K de kK d Kk gk kK K gk de kK gk Kk de K d kK Kk Kk K kK Kk Kk K d Kk Kk dk ok Kk d gk Kk kg ok d ok ok ok kokokk

Local news was also the most popular lead article. When
averaged over the three years, it was the lead article 61
percent of the time. Foreign news was the next popular,
featuring in 14 percent of the lead articles over the three
years, with metro and national news taking 11 percent each.
News in Michigan was the lead only once, or 3 percent of the
time.

The articles which qualified for the author's prominence
rating were also of a local nature. Seventy-five percent of

the articles were local, followed by 1l percent on national



63
news, 6 percent for metro news, 5 percent for foreign news and
3 percent for state news.

The editorial page was a different story. The majority
of this page was always from the wire services or syndicates.
Macomb Daily staffers contributed 6 percent to this page in
1967, 20 percent in 1977 and 12 percent in 1985. Space for
Letters to the editor increased over the years. It began with
5 percent in 1967, rose to 18 percent in 1977, and was printed

in 22 percent of the editorial space in 1985. (See table 8.)

% d g d K J Kk K K Kk K d ok Kk K Kk ok Kk K Kk Kk ok Kk k Kk Kk Kk Kk k Kk k Kk Kk Kk ok Kk k Kk %k ok k %k k Kk k Kk k Kk k kK k ok ok ok ok

* *
* TABLE 8 %
* Source of Information for Editorial Page x
* *
* 1967 1977 1985 *
* x
* staff 6% 20% 64% *
* Other 76% 51% 36% *
* No id 13% 11% 13% *
* Letters 5% 18% 22% *
* Editor *
* *
g ¢ e 3k 3k 9 e o ok 3¢ 3k ok kA e ok 3k 3k 3k ok ok ok ok ok ok ok ok ko ok ok ok ok ok ok ok ok 5k ok ok ok ok ko ok kX

Even though a majority of the paper was not produced by
the staff, 39 percent of the editorials were on local news
during the three-year period. That figure was followed
closely by national news, 25 percent. State news was the lead
editorial 16 percent of the time, foreign news was featured
13 percent of the time and metro and general topics each
represented 3 percent of the column.

The length of the editorials grew longer as the years

progressed. In 1967, they averaged 31.06 inches, in 1977,



64
that figure increased to 38.64 inches and in 1985, the
editorials were 43.59 inches.

In summation, when the paper was owned by a private
family, it had the least amount of local hews on the front
page and editorial page and had the least amount of reporters
writing the shortest articles and shortest editorials. Six
full-time reporters responsible for 52 percent of the articles
printed in the paper.

When the paper was owned by a public chain, it had the
most reporters writing longer articles. It also had the least
amount of local news but had the most local editorials.

When it was a private, chain paper, the nine reporters
generated more articles than the other ownership periods and
had 63 percent of the publication full of local articles. It
had the most local news in the entire paper and most 1local
news on the front page. The reporters in this year were also

responsible for writing more articles and longer editorials.



CHAPTER 5

CONCL.USIONS

The first research question asked was: What was the
policies toward the news and editorial content during the
three ownership periods? Both Mark McKee Jr. and J.Gene
Chambers felt The Macomb Daily should be a local paper.
Whereas, Publisher Ron Hedley, with the backing of Panax owner
John McGoff in the 1970s, felt the most successful paper was
one which had a variety of geographical areas.

However, McGoff must have realized the error in packaging
The Macomb Daily in such a way, because when Chambers was
hired and wanted to have a "local" paper, McGoff thought the
format change was a good idea.

"It was not very wise to think we were a metro daily in
dealing with national and international news as the number one
priority," McGoff said. '"The number one priority has to be
the local community and its needs."

The second research question asked was: What was the
geographic orientation of the articles and photographs in the
news sections during the three ownership periods? This
research determined that local news was the focus of the news
section in all three years. However, in 1977, local news was

only in 43 percent of the items counted in the paper. This

65



66
was followed closely by 32 percent for national news. (Refer
to table 9.) When trying to draw a comparison through each
of the years, the statistical analysis were distinctly
different at the .05 level. 1In 1967, there is a 95 percent
probability that the local news constituted 48.4 percent to
55.6 percent of the entire paper.’ In 1977, there is a 95
percent probability that the local news constituted 39.6
percent to 46.4 percent of the entire paper.ss In 1985, there
is a 95 percent probability that the local news constituted
58.3 percent to 6l1l.2 percent of the entire paper.s9 The
differences could be the result of the different owners or

publishers seeking different goals.

ARKEKEKRKRKRKARKEKRKKKARKEKRKERKRKKRKEKRK KK KRR AR KAk kkkkhkkkkkkkkkkkkx

* *
* TABLE 9 *
* Geographic Emphasis of Entire Paper *
* *
* 1967 1977 1985 *
* *
* Local 52% 43% 64% *
* Metro 3% 7% 5% *
* State 4% 8% 7% x
* National 16% 31% 19% *
x Foreign 7% 8% 5% *
* General 18% 3% 0% *
* Total Units *
bd Analyzed 796 866 455 *x
* *
% % % 3 e % K Ik ek ok ok ok % %k ok k% sk sk Sk 3k ok ok 3k ok ok e k% ok ok ok o o ok ok ok ok ok ok 3k ok ok ok ok ok ok ok ok ok 3 K ok

The focus of the front page was also predominantly local

in its content. It was the most popular in 1977 and 1985 (84

!Phe Standard Error was 3.5 percent.
%rhe standard error was 3.4 percent.

69The standard error was 3.4 percent.



67
percent and 100 percent, respectively). But in 1967, local
news carried 46 percent of the page, while the other

categories combined for 54 percent. (Refer to table 10.)

% % % % & kK Kk Kk Kk Kk k& d kK kK gk Kk Kk Kk kK ok k ke kK k ok ke kK ok %k Kk 3k %k ok ok ok ok ok ok ok ko k ok ok Kk

* *
* TABLE 10 %
: Geographic Emphasis of Front Page x

*
* 1967 1977 1985 *
* *
* Local 46% 81% 100% *
* Metro 9% 3% 0% *
* State 9% 3% 0% *
* National 24% 11% 0% *
* Foreign 12% 2% 0% *
* General 0% 0% 0% *
* Total Square *
* Inches 2,484 2,159 1,702 *
* *
% % % % % J d d 3 % % K K Kk 5k 5k %k Kk Kk ok ok ok ok ok ok ok ok ok ok ok ok 9k ok 3k 3k ok ok 3k 3 ok ok ok % ok 3k ok ok ok ok Ik ko ok ok ok k

The third research question was: What was the focus of
the editorial pages during the three ownership periods?
Whereas the front pages and inside pages were predominately
local news, the opposite was true for the editorial pages.
On this page, national news was clearly the favored topic in

each of the ownerships. (Refer to table 11.)

Jo kK kK K ek Kk kK K de Kk kK kK d ok ke k ok kK Kk ok ok k ok ok ke ok ke kK k ko ok k Kk k ok ok ok ok ok ok k ok ok ok ok ok ok ok

TABLE 11
Geographic Emphasis of Editorial Page

1967 1977 1985

* *
* x
* *
* *
% *
% *
* Local 13% 36% 34% x
* Metro 0% 1% 0% *
* State 0% 1% 9% *
* National 43% 52% 50% *
* Foreign 18% 4% 7% *
* General 26% 6% 0% *
* Total Square x
* *
* *

Inches 2,393 2,450 2,009
AR IKKKRIKKIRKRA KA K AR KIAKRKKKRKKRR KRR KRKRKKKRK KKK KKKk K&



68

The fourth research question wanted to know if the
content of the news and editorial pages were consistent with
the news-editorial policies during the three ownerships. It
appears that the content was consistent in all three periods.

In 1967, McKee and Vincent felt the paper should be a
local product, however, McKee said that buying the wire
services were cheaper. That's why the pages were so diverse.
Even though they wanted a local product, they knew it was not
feasible.

McGoff, Hedley and Kehetian all wanted The Macomb Daily
of 1977 to be a complete package of local, national and
foreign news. They accomplished that on most pages but the
majority of the front page had local news (81 percent). It
seems that if they wanted a "complete package," the front page
should have been mixed up slightly more.

The only policy which fell through in 1985 was the amount
of non-local news on the editorial page. Chambers wanted the
entire paper "from the editorial page on down" to be local.
Yet on the editorial pages of that year, local news only
constituted 34 percent.

The final research question was: How did the content of
each era affect the paper's performance in the area of
circulation? Based on the penetration of The Macomb Daily
delivered into the Macomb County community, this study
determined the paper was most successful when it was owned by

the private, independent family (McKees-1960s), followed by



69
when it was owned by a private chain (SEM-1980s), and was

least successful when it was part of a public chain (Panax-

1970s). (Refer to table 12.)

KRR KRAKRRAK KKK KKKk A kkhkkkkkkhkkkkkhkhkhkkhkhkkhkkkkkhkkkkkkkkkkk

* *
* TABLE 12 *
: Comparison of Circulation Figures %

*
% Year #/Households70 Circulation71 Penetration *
* *
x 1967 150,496 41,338 27% *
* 1977 211,811 46,536 22% *
* 1985 241,048 55,092 23% *
* *
* *

% %k d kg K Kk K gk Kk gk Kk kK kg ok Kk ke k ok Kk ke Kk k Kk Kk ke ke ok ke kK ke ke kg ok Kk ok ke k ke k ok ok ok

However, the high success rate of the newspaper in the

1960s could be attributed in part to the high delivery

percentage all newspapers were experiencing at the time. Ever
since the 1940s, Bogart reported that the gap between
circulation delivery and the number of homes nationwide has
continued to widen at a tremendous rate.'’ Therefore, the
penefration decline of the 1970s would seem to fit into this
pattern, but the increase in the 1980s would have to be
considered extraordinary in comparison.

Also, the circulation figures of The Macomb Daily does
not take into consideration other newspapers being delivered

in the county. Both the Detroit News and Detroit Free Press

mFigures provided by the Macomb County Planning
Commission.

'sRps, 1967; SRDS, 1977; SRDS, 1985.
N eo Bogart, "The Challenge to Newspapers," Press and

Public, 2nd Edition; Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum
Associates, 1989.



70
are delivered, as well as several "free" weeklies.

Therefore, the newspaper performed at a lower level in
1977 since the circulation did not increase in proportion to
the number of households in the county. It averaged an
increase of 520 papers per year over 1967, whereas the paper
in 1985 increased 1,089 per year over 1977. At a time when
trends call for the delivery to continue declining, this
increase in the 1980s has to be considered as being as
successful as the paper in the 1960s.

Another interesting facet of the 1980 newspaper, is when
it was sold to the Adams Corp. in 1988, it was the only time
in the paper's history that the paper was sold while it was
making money. The previous sales were orchestrated so the
owners could cut their losses before the paper lost further
money.

In conclusion, local news 1is the best approach in
marketing the paper because the newspaper in 1977 had the
least amount of local news in the entire paper. When the
amount of local news was increased, the penetration figures
were greater. (See figure 1.) When it was the private
property of the McKee family, local news was in 52 percent of
the news hole allocation; in 1977, that figured dropped to 43
percent; and in 1985 it rose to 64 percent.

This study is consistent with several portions of a 1979

study by Soloski.” The similarities entail having the

73Soloski, "Economics and Management."






Figure 1 -- Macomb Daily News Analysis

Macomb Daily News Analysis*

100
90
80
70
60
50
40
30
20
10

El Penetration
3 Local News/Front Pg.

‘tigures in percent

1977 1985

B3 Local News/All Pgs.
Il Local Editorials

71



72
corporate appoint a publisher who may have no vested interest
in the community which the paper reports, and that this
publisher may use that position as a "stepping stone." McGoff
admittéd that was his philosophy when his public Panax Corp.
owned The Macomb Daily.

Soloski also discovered that the chain newspapers tend
to use material supplied by the chain, Panax for example,
which make the content of the various newspapers in the chain
similar. While Soloski said the chains used this material to
save money in lieu of hiring a larger reporting staff, the
newspapers under McGoff used the material because of McGoff's
philosophy in wanting a complete newspaper.

However, Soloski's study said that the publisher may
attempt to save money by cutting back staff. The opposite was
true under Panax. During that regime, the paper had the
largest staff.

A follow-up study to this research may be to examine the
circulation rates of competing newspapers in the area. It
could be that the circulation decline in the 1970s was a
pattern indicative of the entire Detroit-metropolitan area,

and that the public chain ownership was more successful.

Future
When peeking into the future of The Macomb Daily, one has
to be concerned about what is in store. Less that two years
after the Adams Communication Corp. purchased the paper from

John McGoff in 1988, it has begun publishing a Sunday paper



73
for the first time in its history. However, it is also
experiencing one of the worse circulation declines since the
mid-1970s. An inner-office memo reveals the circulation is
slightly more than 51,000, which is a penetration of 21
percent of the homes in Macomb cOunty.“

Publisher Benjamin Burns is counting on the circulation
figureé to rise now that they created The Suburban Sunday.
He said once they lure the readers from the two Detroit
dailies--which has a joint operating agreement publishing a
combined Sunday product--the advertisers will follow. That

thought is interesting considering the circulation began its
descent after the Sunday paper was introduced. This could be
attributed to it being a '"forced buy" for subscribers.
Another problem is that less than one month after the Sunday
paper was introduced as being "free" with home delivery, the
price of the total package was raised.

The Suburban Sunday is a combined product with Adams'
other daily newspaper in Oakland County, The Daily Tribune
which was purchased in 1989. Portions of the staffs were
consolidated with Suburban Sunday being launched in February
1990 with 86 pages. It currently averages 48 pages.

However, Burns seems optimistic. He said the paper has
"far exceeded original projections" and that it will
"probably" become‘profitable'by the end of 1990. He also said

the businesses will start advertising in The Macomb Daily and

“Based on the Macomb County Planning Commission estimate
of 243,652 households in the county in 1988.



74
The Suburban Sunday once they are convinced that the papers

are a viable alternative:

That means we have to produce an editorial
product that the News and Free Press are not
producing. We are not in head-to-head competition
with them, but when the news is on our own turf we
have to try and do some%?ing special. We have to
use our better contacts.

As publishers before him, Burns, a former executive
editor at the Detroit News and director of the Wayne State
University Journalism Program, is a firm believer in keeping
The Macomb Daily, a community newspaper. He also wants to
make The Macomb Daily and Daily Tribune into a '"strong
suburban franchise:"

I want to develop it as one of the premier
daily and suburban papers in the country. I think

that we have an opportunity to do some very good

things in terms of journalism and in terms of

creatinﬂ a solid and well-run company in the next
decade.

To accomplish this, Burns promised an expansion of the
reporting staff. However, both newspapers have the same
number of reporters as before the Sunday paper, but there has
been an increase in the number of free-lance reporters.

In order to make the paper more successful, the reporting
staff has to be increased, but more importantly, more emphasis
has to be placed on the Sunday paper. As this research has

determined, the readers want a local product. Currently, the

Sunday paper combines news from both Oakland and Macomb

“Benjamin Burns interview in his Mount Clemens office,
May 1990.

B1bid.



75
counties. So, what is local for one community, is not local
for the other.

Based on the successful paper of the SEM Corp., a sample
of what the ideal newspaper should look like is: there should
be a minimum of ten full-time reporters (nine reporters were
responsible for the six-day-a-week publication in 1985),
covering local crimes, government and education; few inside
pages for miscellaneous news shorts

Secondly, the "forced" buy has to be eliminated. Other
area newspapers that have a Sunday paper, Detroit News,
Detroit Free Press and Oakland Press, have a circulation
higher on Sundays than during the rest of the week without
being forced buys.

Once these issues are examined, the paper should become

more successful.



APPENDICES




APPENDIX 1

MACOMB COUNTY MAP




MACOMB COUNTY, MICH.

AAAAAA
..... E RICHMOND
lllll
NNNNNNNNNN
-&3
~aw |
lllllllllllllllllllllll
.....................
rnasen
LAKE
ST.CLAIR
nnnnnn
(5-—




APPENDIX 2

MACOMB COUNTY ANCESTORS




THE MACOMB DAILY
1964

Daily Monitor
Progress
1964

South Macomb
News
1932

Tri-City

The Daily
Monitor-Leader
942

The Daily
Leader

The Republican
Standard

Macomb
Gazette
1849

Mount Clemens
Press

Mount Clemens
Patriot
1840

Macomb
B Conservative Press
1863

77



APPENDIX 3

SAMPLE CODING SHEETS



ENTIRE PAPER ANALYSIS

DATE.......... DAY...... ... PAGES............
# ARTICLES............ # VISUALS.....veveeernnnn
LEAD ARTICLE.......... # PAGE 1 BYLINES.........
# REPORTERS........... AVERAGE COPY....cveeveene
LEAD EDITORIAL........ # LETTERS TO EDITOR......

PAGES CATEGORIES
NEWS.................. CRIME/FIRE..........
EDITORIAL........ coeee EDUCATION.....ccc0
FAMILY..... cesenn NN GOVERNMENT..........
SPORTS.....ccivvvnnnnn WEATHER. ... ... een
CLASSIFIED......... oo SPORTS.........c0v0

DISPLAY ADS......cc... SOCIETY..cceeevnnnns
Tv.................... OTHERI...Q...Q.!.'.D

COMICS......... e ****x*,IST OF BYLINES/BEATS.....
BUSINESS............. e e e et eetee sttt s st sttt
FOOD/HOME. ...vtveevrnn teceecesertettert sttt es s e as
ENTERTAINMENT......... e
RELIGION.....cccoeeens T

khkkhkhkkhkhkkhkhkkkkkkkhkkkkkkkkkhkkkkkkhkdhkddkkhkhkikkikhkkkkkkkkkkkkkxkkxk

ARTICLES PHOTOS PROMINENCE
LOCAL.......... ceeseccecc e Ceeereeoene ..;.......
METRO. ...ttt iiieeteeenatene ecosssonnsas ceeseenan
STATE. ...ttt trenencenne sesennnnsas ceseeceene
NATIONAL......civiteeennecee ssessssnaans ceereccans
FOREIGN. ...ttt ererieensnnne coovosecnoncons cecesene

GENERAL.-c.ooovooc-oo-oc-ooo e 6 0 0 0 06 0 0 0 0 0 0 e o 060 0 0 0 0 0 0

78



COLUMN INCHES IN SECTIONS
NEWS » EDITORIAL

......... ceseerenesees s WIRE COPY.... ...ttt nnnnannnns
chese e et et seaees e ..WIRE PHOTOS...... .ttt nnnnas
.................. cee++..STAFF COPY. ...ttt nnncnannns
....... ceteeerinateeese. e o STAFF PHOTOS. .t i vtintntonennonnonens
....................... .NOID COPY....eviiiiiinerenencnsnnns
................ eeee+....NOID PHOTOS . ... ..ttt eneeceansanns

EDITORIAL............. terecsrteeesans

LETTERS TO EDITOR....ctctevevenocenn
AR A A KKK AR KA KRR KR KKK KRKAKRAAKRKR KKK A AR AKRR KRR KKR KKKk kk Kk kkkkkkkkk
........................ LOCAL COPY.... .ttt eneennonnnnnnas
....................... <LOCAL PHOTOS. ... ...ttt rrnncnssans
....... ceessecneeasse . . METRO COPY.....iiiviieinnennnncnnnns
................ +e¢e....METRO PHOTOS......¢ct0vevevecconncns
....... ceseceseeansesss s STATE COPY. .. ittt nnenennnnnnns

Creeesenssan Ceseeeaan «+.STATE PHOTOS.......cittitetennncnns .

e, e NATIONAL PHOTOS. ... vennnnnnennnnns.
............ vevernreee e s FOREIGN COPY .. ovvvreenenernenennnnns
e ceeteitiiresnsess . FOREIGN PHOTOS. . et v e ve e vnnnnnnnnns
et e vveeeGENERAL COPY.....ovvvrvrneenennnnenss

e ceeesereeess GENERAL PHOTOS . o v v et vrernnernnsonans

Kk Kk k ok k Kk ok kK ok ok Kk %k g g Kk gk Kk gk ok ok ke ke ke ke k ok ke ok ok ok ok Sk kK ke kS ko ok ok ok ok ok ok ok Kk ok ok ok kK

LIST REPORTERS AND LENGTH OF COPY....:vtveenocoonannnasacens

LR D I I A B IR I I I R I I I I I I I Y S I N I R N S S N ST R N T N N N R R NN R T R )

® © 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 000 L L L0 L0 L0 L 0L 0L 00 0000 0 060 00 00 0 0 00 000 0 00000000

79



s T ST 0, AR08 8 e




APPENDIX 4

A 1967 ISSUE




Ulw Mammh Bmly B

TN Toan, 30 0 MONDAY, ZANGART o, iver

Gl WAR LOOMS OVER RED CHINA

Probe Murder in Sterling Blaze &

Paralyzed

HousE DEMOCRATS CAUCUS TODAY Find 2 Dead

Powell Faces Ouster ;’na::r;;:ck

Roseville Marine
‘Wins Bron: "

Rep. 0'Hara

fo Vote ‘No’ o Tat PBN Nom oy
on Powell . kit Decisée L US. War Strength
== Tops Korean Peak :.%

IG-UP_FINISH TO FAMILY QUARREL
Irate Mate Rams Wife's Car




APPENDIX 5

A 1977 ISSUE




THE MACOMB DAILY

; ; .. New state gun law
gets test in county

Congress has busy week;
Carter choices. Ford finale

ses underground

]jNR probes Shelby landfill fire

. ‘72 Olympic
« terrorist
suspect held

st Detroit recycling center
to continue operations in city

81



APPENDIX 6

A 1985 ISSUE




monday.

. | Maury and h
{ ‘Swami’
friends

Apartmen;
fire leaves
4 families |
homeless

Ul Clinton college student
. | waits for heart transplant

GRANT SAVES LIVES
Crackdown!

County drunken driving arrests up

New
friends
for
Capricorns

Roseville eyes
millage vote
for buildings

Arbitration
continves for
dispatchers

Cultural exchange

82




APPENDIX 7

MACOMB DAIIL.Y MANAGERS




MACOMB DAILY MANAGERS

1964 Owner: McKee's
Mark McKee Jr., Publisher
Maurice Vincent, City Editor

1971 Owner: Panax
Eldon Gensheimer, General Manager
Richard Borghi, Assistant General Manager
Mark McKee Jr., Publisher
Maurice Vincent, City Editor

1972 Richard Borghi, General Manager
(Jan.) Mark McKee Jr., Publisher
Maurice Vincent, City Editor

1972 Marty Heim, General Manager
(Nov.) Mark McKee Jr., Publisher
Maurice Vincent, City Editor

1973 James Brown, General Manager
Mark McKee Jr., Publisher
Maurice Vincent, City Editor

1974 Gary Blower, General Manager
Mark McKee Jr., Publisher
Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

1975 Ronald Hedley, Publisher
Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

1981 Ronald Hedley, Publisher
Frank Shepherd, co-publisher
Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

1982 Owner: SEM Newspapers
J. Gene Chambers, Publisher
Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

1988 Owner: Adams Commnunication Corp.
J. Gene Chambers, Publisher
Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

1989 Benjamin Burns, Publisher

Mitch Kehetian, Managing Editor
Maurice Vincent, Editor

83



BIBIL.IOGCRAPHY



BIBILIOGCGRAPHY
Books

Bogart, Leo, Press and Public, 2nd Edition, Hillsdale, N.J.:
Lawrence Erlbaum Associates, 1989.

Eldredge, Robert. Past and Present of Macomp County.
Chicago, §S.J.Clarke Publishing Co. 1905.

Ghiglione, Loren, The Buying and Selling of America's
Newspapers, Indianapolis, Ind., R.J. Berg Co. 1984.

Leeson, M.A. History of Macomb County, Michigan. Chicago,
M.A. Leeson Co. 1882.

Magee, Dorothy. Centennial History of Mount Clemens,
Michigan. Mount Clemens, Mount Clemens Public Library.
1980.

Standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and Data, Vol.
49, No. 12, Dec. 12, 1967.

Standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and Data, Vol.
59, No. 12, Dec. 12, 1977.

Standard Rate and Data Service, Newspaper Rates and Data, Vol.
67, No. 12, Dec. 12, 1985.

Periodicals

Bagdikian, Ben, "Conglomeration, Concentration and the Media,"
Journal of Communication, Vol. 30, 1980, pp. 59-64.

Borstel, Gerard H., "Ownership, Competition and Comment in 20
Small Dailies," Journalism Quarterly, Vol. 33, 1956, pp.
220-22

Demers, David and Daniel Wackman, "Effect of Chain Ownership

on Newspaper Management Goals," Newspaper Research
Journal, Vol. 9, No. 2, 1988, pp. 59-68.

Donohue, George A., Clarice N. Olien, and Phillip J. Tichenor,
"Reporting Conflict by Pluralism, Newspaper Type and
Ownership," Journalism Quarterly, Vol. 64, 1985, pp. 489-
499, 507.

84




85

Gloede, William and Robert Goldsborough, "Big Spenders up the
Ante in Ownership Game," Advertising Age, Vol. 58, Jan.
26, 1987, pp. S1-82.

"Gov. Milliken dedicates new Macomb Daily printing plant," The
Macomb Daily, August 29, 1980. page Al.

Kuczun, Sam, "Ownership of Newspapers Increasingly Becoming
Public," Journalism Quarterly, Vol. 55, 1978, pp.342-345.

Lacy, Stephen, "The Effects of Group Ownership on Daily
Newspaper Content," Journal of Media Economics, in press.

Lacy, Stephen and Frederick Fico, "Newspaper Quality and
Ownership: Rating the Groups," A paper presented to the
Midwest Association for Public Opinion Research, Chicago,
Nov. 1988

Meyer, Philip, and Stanley Wearden, "The Effects of Public
Ownership on Newspaper Companies: A preliminary
inguiry," The Public Opinion Quarterly, Vol. 48, 1984,
Elsevier Science Publishing Co., New York, pp.564-577.

Nixon, Raymond, "Number of Dailies in Groups Increased by 11
Percent in Three Years," Editor and Publisher, Feb. 23,
1974, p.9.

Olien, Clarice, Phillip Tichenor and George Donohue, "Relation
Between Corporate Ownership and Editor Attitudes About
Business," Journalism Quarterly, Vol. 67, 1988, pp. 259-
266.

Rystrom, Kenneth, "Apparent Impact of Endorsements by Group
and Independent Newspapers,'" Journalism Quarterly. Vol.
64, 1987, pp.449-453, 532.

Shoemaker, Pamela J. with Elizabeth Kay Mayfield, "Building
a Theory of News Content: A Synthesis of Current
Approaches," Journalism Monograph, Vol. 103, June 1987.

Soloski, John, "Economics and Management: The Real Influence
of Newspaper Groups," Newspaper Research Journal, Vol.l;
No. 1; Nov. 1979, pp. 19-27.

Guido Stemple, "Sample Size for Classifying Subject Matter in
Dailies," Journalism Quarterly, Vol.29, 1952, pp.333-334.

"Suburban newspapers maintain watch on Adams Communications,"
The Detroit News, Nov. 27, 1988.

Thrift, Ralph R. Jr., "How Chain Ownership Affects Editorial
Vigor of Newspapers," Journalism Quarterly, Vol. 54,
1977, pp. 327-331.




86

Wackman, Daniel B. Donald M. Gillmor, Cecilie Gaziano and
Everette E. Dennis, '"Chain Newspaper Autonomy as
Reflected 1in Presidential Campaign Endorsements,"
Journalism Quarterly, Vol. 52, 1975, pp. 411-420.

Wagenburg, Ronald H. and Walter C. Soderlund, "The Influence
of Chain Ownership on Editorial Comment in Canada,"
Journalism Quarterly, Vol. 52, 1975, pp.93-98.

Other Sources

Burns, Benjamin, private interview in his Mount Clemens
office, May 1990.

Chambers, J. Gene, private interview in his Mount Clemens
office, July 1988.

Harwood, John, "The Monitor begins its 75th year,'" January 5,
1934. Unpublished fact sheet.

Hedley, Ronald, telephone interview to his Florida Home,
February, 1990.

Kehetian, Mitchell, private interview in his Mount Clemens
office, July 1988.

Macomb County Planning Commission.

McGoff, John, private interview at his office, Williamston,
July 1988.

McKee, Mark Thompson Jr., private interview at his Mount
Clemens home, July 1988.

Vincent, Maurice, private interview at his Mount Clemens home,
May 1990.



NMICHIGAN STATE UNIV. LIBRARIES
(LMERTMRIA R
31293008914214



