Zambia Broadcasting Corporation

News: A Content Analysis

by Samwilu Mwaffisi

Abstract

This study of the news content of the Zambia Broadcasting Corporation (ZBC)
proceeds from the assumption that ‘a national broadcasting system reflects
the milieu in which it operates, thus taking on the colour of the social, political,
economic and cultural climate’ of its locale. Thus, hypothesizing that in
Zambia, the broadcasting system would fulfil the objectives set by the ruling
party and the government, namely, building a humanist nation, liberation of
Africa, promotion of world peace and justice, and adherence to the policy of
non-alignment, the study confirms that, indeed, the ZBC fulfils these object-
Ives in its world news coverage. However, it identifies such structural constra-
ints as news sourcing, lack of funds and transport, and lack of professional
skills among ZBC newsroom staff as the major factors inhibiting quality per-
formance.

Mr. Samwilu Mwaffisi is Principal of the Tanzania School of Journalism,
Tanzania.

70



La Radio-Télévision Zambienne: La
Nouvelle Analyse De Conte Nu

Résumeé

Cette étude sur le contenu des nouvelles de la Compagnie
Zambienne de Radiodiffusion procéde de I'assomption qu’un
systéeme national de radiodiffusion reflete le milieu dans lequel
il travaille, en l'occurrence, l'aspect social, politique,
économique et culturel de ses nationaux.

Ainsi donc, I'article insinue qu’en Zambie le systéme de radio-
diffusion réalise les objectifs du parti au pouvoir et du
gouvernement & savoir, batir une nation humaniste, la
libération de I'Afrique, promotion de la paix et de la justice
dans le monde, et I’adhésion a la politique de non-alignement.
L'article indique qu’en réalité, la Compagnie Zambienne de
Radio diffusion réalise ces objectifs par le biais de ses
nouvelles internationales.

L'article identifie cependant des problémes structurels tels
que les sources d’informations, le manque des finances de
transport et de formation professionnelle pour le personnel
opérant dans les studios des compagnies comme étant les
facteurs majeurs qui font obstacle a la performance qualita-
tive.

71



Introduction

Zambia gained political independence on October 24, 1964.
Formerly known as Northern Rhodesia, Zambia is a large
country with 752,620 square kilometres. The country is entirely
land-locked and has a population of about six million. For
administrative convenience, Zambia is divided into nine
provinces and these are sub-divided into districts.

Although there are a number of dialects in Zambia, some of
which vary only slightly, there are seven main local languages
spoken: Bemba, Tonga, Lozi, Lunda, Luvale, Nyanja and
Kaonde. While there is no lingua franca, Bemba is widely
spoken on the Copperbelt and in Northern and Luapula
provinces and Nyanja is common in the Eastern Province and
Lusaka. English is the official language of the country,

Zambia became a one-party state in December 1972 when the
Constitution of the Republic was amended to provide that
there should only be one legal political party, the United
National Independence Party (UNIP). The basis of all the
policies and programmes of the Party and Government is the
national philosophy of HUMANISM which emphasises the
importance of MAN as the centre of all activity. As a
publication of the Ministry of Information and National
Guidance says:

The most important thing to this nation is MAN. MAN you,
MAN me and MAN the other fellow. Everything we say and
do evolves around MAN. Without him there can be no
Zambia, there can be no nation. That is why we believe in
HUMANISM. That is why we say MAN is the centre of all
activities (Zambia in Brief, p.2)

There are two national dailies—the UNIP-owned Times of
Zambia with a circulation of about 65,000 and the government-
owned Zambia Daily Mail with a circulation of about 45,000.
The mining companies publish a fortnightly newspaper in
English—The Mining Mirror—while the department of Zambia
Information Services publishes six monthly newspapers in
vernacular. There are also journals serving various commercial
and industrial interests.

72



Zambia Broadcasting Corporation

The Zambia Broadcasting Corporation runs a home service in
the local languages and a general service which has the
majority of programmes in English. A television service is
provided to Lusaka, Kitwe, Livingstone and the Copperbelt
towns.

Radio broadcasting started in Zambia in 1939 when the
Copperbelt Amateur Wireless Club started experimental broad-
casts on the Copperbelt. Officially, however, radio broad-
casting started in 1941 when the Northern Rhodesia Govern-
ment broadcast from a make-shift station situated at the old
Lusaka airport.

The station, which was under the Department of Information,
broadcast for three days in a week for one hour every day in the
first year. The primary objective of the station was to inform
Africans in the country about the progress of the Second World
War. A little broadcasting was also done for Europeans for the
same reason.

However, in the early days of transmission, the facilities were
poor, reception was very unreliable, and receivers were very
few. As a result, only a few Africans, mostly those in the
upper class, owned them. Therefore, in 1945 the colonial admi-
nistration placed 100 receivers at suitable centres throughout
the territory and employers, especially the mining companies,
were encouraged to place receivers at public places, such as
beer halls, in their compounds.

According to the 1949 report on the development of broad-
casting to Africans in Central Africa, however, Africans needed
to listen from receivers at their homes like the Europeans and
not from the community receivers. Following this report, the
first batch of 2,000 simple and cheap receivers known as
‘saucepan special’ arrived in the country in September, 1949.
The set was sold to Africans at five pounds each and a battery
cost one pound five shillings. By the end of 1949, sets were
available in markets in large numbers making reception of the
radio programmes available to many Africans.

73



Despite the efforts of the colonial administration to improve
broadcasting for Africans, after the War most Europeans were
strongly opposed to broadcasting for Africans. These
Europeans believed that if broadcasting for Africans
continued, the Africans would listen to foreign stations, get
wrong ideas and, therefore, cause revolutions in their country.

However, Europeans working in broadcasting supported the
colonial administration in its efforts to improve broadcasting
for Africans. These few Europeans believed that if broadcast-
ing could reach the masses, it could play a big part in the sen-
sible enlightment of the masses and help to avoid the tragic
consequences produced in some colonies where the native
population consisted of a handful of formally educated ‘intelli-
gents' and a completely ignorant majority that could be easily
misled by discontented agitators (Franklin 1950).

The European broadcasters, therefore, were all out to develop
broadcasting for Africans despite the strong opposition from
the majority of the Europeans. However, one of the major
problems they faced was inadequate funds with which to
improve transmission and listening facilities. To overcome
this problem, it was agreed to start a regional broadcasting
system that would involve the two Rhodesias and Nyasaland.

The regional broadcasting system took advantage of facilities
that existed at Salisbury and Lusaka. The studios and a trans-
mitter station at Salisbury were for European broadcasting
only, whereas those in Lusaka were for African broadcasting,
following an agreement to this effect by the Central African
Council.

The agreement became effective in 1950 and the Lusaka
station became the Central African Broadcasting Services
(CABS), but was developed as part of the Information Depart-
ment of the Northern Rhodesia government.

When the Federation of Rhodesia and Nyasaland was started
in 1954, it was decided that broadcasting should become a
Federal matter. As a result, in July, 1954 the Federal Ministry of
Home Affairs assumed responsibility for the English language

74



broadcasts from Southern Rhodesia by establishing the
Federal Broadcasting Service.

The Northern Rhodesia government opposed the decision to
make broadcasting a Federal matter. As a result, the Federal
Government agreed to reimburse the Northern Rhodesia
government cost of running the Lusaka station which
remained under the Territorial Government control, pending
further discussion in the future. Later following the
discussions, the Central African Broadcasting Service and the
Federal Broadcasting Service were amalgamated on February
1, 1959 into the Federal broadcasting Corporation of Rhodesia
and Nyasaland.

During the six years of its existence, the Federal Broadcasting
Corporation recorded gradual developments. For example, by
the end of 1963, the African Service' in Lusaka provided an
average of 124 programme hours per week and the ‘General
Service’ which was introduced for Europeans in Northern
Rhodesia was providing, on a regional basis, an average of 14
programme hours per week.

When the Federation of Rhodesia and Nyasaland was
dissolved in 1963, the Northern Rhodesia government establi-
shed, on January 1, 1964, its own broadcasting service known
as Northern Rhodesia Broadcasting Service. The ‘National
Service' replaced the ‘General Service' and broadcast in
English only, catering for all listeners wishing to listen to
programmes in the English language. The ‘Vernacular Service'
replaced the ‘African Service’ and broadcast in Bemba, Nyanja,
Tonga, Lozi, Lunda, Luvale and Konde. The new corporation
aimed at providing a first class public service in the fields of
news, education, entertainment and culture and from modest
beginnings to become a vital force in the nation's progress'
(Northern Rhodesia Broadcasting Corporation 1964),

Following independence on October 24, 1964, the Northern
Rhodesia Broadcasting Corporation was replaced by the
Zambia Broadcasting Corporation (ZBC) and on January, 1966,
the ZBC became the Zambia Broadcasting Service (ZBS) under

75



the Ministry of Information and Broadcasting. However, in
1984 it reverted to Zambia Broadcasting Corporation.

Broadcasting in Zambia is based on the policy of the Party and
its Government. Basically, the policy aims at (a) building a
humanist society based on the national philosophy of
Humanism, (b) participating in the liberation of Africa, (c)
promoting African unity, (d) promoting world peace and justice,
(e) adhering to the non-aligned policy.

The news bulletins, like the rest of the programmes, aim at
achieving these objectives. The research question that arises,
then, is whether the contents of the news bulletins reflect
these objectives. It is hypothesized that the objectives are met
but structural constraints prevent their full implements.

Methodology

The news reports analysed comprised 360 stories covering the
period from June—August, 1988 and were selected by using a
random interval sample. The stories were coded for five varia-
bles. These were source, length, location, topics, actors and
style. The sources included Reuters, AFP, TASS, Zambia News
Agency and ZBC's own reporters. Location was the country in
which the major event occured. These countries were further
categorized into nine regions: Africa, Western Europe, Eastern
Europe, Asia, North America, Latin America, Oceania and
Mideast. International organizations were placed in a separate
category.

The topics included politics, military and defence matters,
economic affairs, international aid, social services, crime-
police-judicial-legal, natural disasters and ecology. The main
actors were coded according to their ranks, national leaders,
top executives, executives and ordinary people. The stories
were coded by five first year students at the Tanzania School
of Journalism, Fifty stories were chosen at random and coded.
For straight forward choices such as source, location and
length, inter-coding reliability approached 100 per cent. But for
other topics, the agreement was nearly 95 per cent.

76



Results and Discussion
Source

Zambia Broadcasting Corporation has only one major source
of news—Zambia News Agency (ZANA) and, occasionally, it
uses its own reporters. However, ZANA receives news from at
least nine news agencies including Reuters, AFP, TASS and
others within the region on exchange programme.

According to an internal arrangement, only ZANA is required to
receive stories from foreign news agencies and redistribute
them to the mass media in Zambia. There are two reasons for
this arrangement. First, it saves foreign currency since only
ZANA subscribes to the major Western wire services which
demand payment in foreign currency. Secondly, it controls the
inflow of news of ‘bad taste’ to Zambia since ZANA screens
the news, especially from the major Western news agencies,
before redistributing it.

Almost all the journalists in the ZBC newsroom whom we inter-
viewed were not happy with this arrangement. They argued
that it is responsible for their bulletins not having much foreign
news content because the foreign news budget is drastically
reduced by ZANA. They believed that if they had access to all
the news agencies now at the disposal of ZANA, they would
have a bigger menu of foreign news from which to choose their
stories. Peter Mwelwa, confirmed this.

But the Chief Sub-editor of ZANA, rejects this argument
because ZANA files not less than 60 of what he called ‘very
good’ foreign stories daily while ZBC uses only 50 per cent of
the stories.

It was impossible to independently determine which foreign
news agency is mostly used by ZBC because, unlike the news-
papers which credit ZANA and the foreign news agency, ZBC
credits only ZANA for all the foreign news. But according to the
Chief Sub-editor, Reuters is the most frequently used agency;
that TASS is hardly used because of its over editorialzation of
stories.

7



The journalists also argued that the arrangement casts doubt
on their patriotism. They wondered if they were not patriotic
enough to know what foreign news is bad or good for
Zambians. They wanted all stories to flow directly into their
newsroom for them to select rather than have ZANA select for
them,

To diversify their news sources ZBC newsroom staff have
started sending their own reporters on local assignments in
and outside Lusaka. But reporting outside Lusaka is limited to
very important national events, like the 10th Party Congress
which was held in Kabwe where the newsroom sent two
reporters. Reporting in Lusaka is hampered by lack of
transport, the newsroom having no transport of its own. It
relies on transport from a central transport pool of ZBC.

News Geography

ZBC puts great emphasis on news from Zambia and then
Africa. The rest of the world is reported according to the news
worthiness of the events rather than on a policy favouring one
region against the other. The study showed that 71 per cent of
the stories were from the developing region (Africa, Asia and
Latin America) compared with 23 per cent from the developed
region (Eastern Europe, Western Europe, North America and
Oceania). However, if you take out Africa, then the developed
region was more covered than developing region.

Africa was the most covered region. But most of the stories
were from Zambia (42%). If you take out Zambia, Africa comes
second to the developing region in frequency of coverage.
However, each region taken separately, Africa minus Zambia is
still the most frequently covered region.

Table 1. ZBC News Coverage by Region

Region Percentage
Africa 63
Eastern Europe 9
Western Europe 8
Asia 4

78



Mideast

Latin America

North America
International Organisations
Oceania

Total 100

The wide coverage of Africa is based on Zambia’s policy of
supporting African unity, African liberation and African
economic groupings. Therefore, most stories were centred on
speeches of African leaders, OAU activities, African liberation
movements and economic groupings mostly from southern,
and eastern region such as the Preferential Trade Area (PTA),
the Southern Africa Development Co-ordination Conference
(SADCC) and Frontline States.

Eastern Europe and Western Europe were almost equally
covered with Eastern Europe leading by one per cent. Most of
the stories from Eastern Europe were centred on Soviet ‘pere-
stroika’ and ‘glasnost’ and the Polish conflict between the
Communist Party and Solidarity. Speeches of East European
leaders and either African leaders or African delegations
visiting Eastern European countries were also responsible for
the Eastern European lead over Western Europe.

e IR - -

Most of the stories from Western Europe centred on the
region's aid to Third World countries. Therefore, most of the
stories were on speeches or activities at meetings of European
Economic Community, U.N. Agencies, IMF and World Bank.
The story on three Italian Air Force jets that collided and
plunged into spectators watching a military airshow at a US
base in West Germany killing 31 people and injuring more than
100 and its follow-up stories boosted the coverage of Western
Europe.

Asia, Middle East, North America and Latin America had an
equal coverage of 4 per cent. The Afghanistan conflict and
USSR pull-out from that country and student protests in Burma
were responsible for most of the coverage in India. The truce
between Iran and Iraq, and the UN efforts in making the truce
stay were given wide publicity. PLO activities, Israel brutality

79



against Palestinians and the latter’s protest against the former
were also responsible for wider coverage on the Middle East.
The deteriorating relation between U.S.A. and Nicaragua on
the one hand, and USA/Mexico on the other, was responsible
for higher coverage of North America and Latin America.
However, Canada did not feature at all in the stories during the
period under review.

Other than the UN, international organizations that featured
were either economic groupings in eastern and southern
region or Western international organizations involved in aid to
Africa. Therefore, the most covered international organizations
were PTA, SADCC, Frontline States and other international
organizations and associations. Others were EEC, IMF, U.N.
agencies, World Bank and other organizations which in one
way or the other, were involved in reviving the economies of the
African countries in the region, but particularly Zambia. The
Oceania was the least covered region.

This study has, therefore, shown that ZBC devotes most of its
attention to Africa, particularly Zambia. Eastern Europe and
Western Europe were almost equally covered. But the reports
no longer centre on the cold war’ between the opposing
camps. In Eastern Europe, the stories centred on the Polish
conflict Soviet ‘glasnost’ and ‘perestroika’ and speeches of
Eastern European leaders and other African leaders or African
delegations or the situation in Africa.

Topics

Politics was the most covered topic followed by economics
(Table 2). Local politics, meaning political affairs limited to a
country’s national boundaries, was the most covered political
sub-topics (61%) followed by relations between states (34 %)
and diplomatic relations between states was the least covered
political sub-topic (56%). Economic matters was the second
most covered topic.

The most covered economic sub-topic is agriculture (60%)
followed by industrial development (40%). This result is not
surprising because, although agriculture stands second to

80



copper mining in importance in the national economy, about 85
per cent of the people of Zambia derive a living directly from
agriculture. Also, the efforts of the Party and the Government
to increase agricultural produce for local consumption and
export accounts for the high coverage of agriculture.

Table 2. ZBC News Coverage by Topic

Topics Percentage
Politics 43
Economics 25

Social services

Military and defence
Science and technology
Crime

Disasters

International aid
Sports

W ww e o @

Total 100

Social services was the third most covered topic. Most of the
stories centred on problems encountered in rendering social
services to the public. This follows the economic crisis now
facing the country. Stories on military and defence matters
were mostly about the war between Iran and Iraqg, South
African military incursion into its neighbouring states,
militancy of the southern Africa liberation movements, and the
conflict in the Middle East. Sports stories were mostly on
Zambian teams competing in international competitions.

Actors

The study showed that most of the main actors were Africans
followed by international organizations (Table 3). However, the
majority of the African actors wére Zambians (67 %). Interna-
tional organizations that provided most actors were UN, O.A.U,
P.T.A., SADCC and Frontline States.

81



Table 3. ZBC News Coverage by Origin of Actors

National Origin of Actors Percentage

Africa 61
International organizations
Western Europe

Asia

North America

Middle East

Eastern Europe

Latin America

Oceania

Total 100

NN BBOOOO O @

Asia, North America and Western Europe took the third
position with 6 percent each, followed by Middle East with 5
percent. Latin America and Oceania provided the fewest
actors.

About 75 percent of the actors were chief executives and other
senior officials. Out of the 360 stories, 310 concerned these
low categories of actors. They were quoted in 260 stories.
There is very little news about the activities of the ordinary
people. These people are in the news when they are involved in
crimes, protests, or illegal businesses. Otherwise, they are
always the silent listerners to leaders’ speeches and watchers
of leaders activities.

Local Coverage

It was difficult to analyse local coverage because the stories
did not have datelines. Even where a dateline was mentioned,
it was not easy to specify the geographical location in Zambia.
Therefore, we simply made general remarks about local cove-
rage.

According to an internal directive, the first half of the bulletins
must contain mostly stories originating from Zambia or have
something to do with Zambia. For example, when President
Kaunda is out of the country, his story will be placed within the
first half of the bulletin, Stories about foreign leaders can only
be on the first half of the bulletin when they are in Zambia. Very

82



rarely can a foreign story be placed in the first half of the
bulletin.

Whereas on the one hand this arrangement can be said to be
good because it emphasises local stories, on the other hand it
is bad professionally because it ignores the newsworthiness of
a story. Some of the international stories are more newsworthy
than local stories but they are placed in the second half. A
reporter in the newsroom commented on this situation saying:
‘Sometimes | wish | could start the bulletin with a foreign story
that | consider worth a lead, but | cannot because | am required
to always put foreign stories in the second half of the bulletin’.

The number of stories originating from Lusaka are by far the
largest. Most of the stories originating from outside Lusaka
are mostly centred on either national leaders touring the
regions or senior executives in the regions,

Style

This study reveals also that the ZBC newsroom does not have
a house style. As a result, there is a lot of inconsistency in the
writing style. One reporter would use a name followed by a title
while another one would use a title followed by a name. For
example, one reporter would put the word ‘Comrade’ before a
Zambian personality, another one would simply drop it and use
title and name thus: ‘Prime Minister Comrade Kebby Musoko-
twane’ and ‘Prime Minister Kebby Musokotwane’, .

In fact, the use of the word ‘Comrade’ is very confusing.
According to the Chief Sub-editor, the word is used for only
those people who are said to believe in humanism or socialism.
However, whereas the Chairman of the Mozambican
Parliament was addressed ‘Mr. Marcelino Dos Santos’ the
Sierra Leone Foreign Minister was addressed as ‘Comrade
Hassan Kanu’.

The language used is mostly of print media. Some sentences
are very long and overloaded with facts, whereas past tense is
more used than present or present perfect tense which is more
appropriate for broadcast news.

83



Conclusion

This study shows that the main source of news for ZBC is the
Zambia News Agency. Reporters in the newsroom do some
local reporting, especially in Lusaka, but they have a long way
to go to be a challenge to ZANA as a source of local news.
Africa is the most covered region and Zambia is the most
covered African country. Eastern Europe and Western Europe
are almost equally covered. The coverage is not based on cold
war. Whereas coverage of Eastern Europe is based on political
development taking place there, coverage on Western Europe
is based on aid to Third World countries, especially Africa.

Politics was the most covered topic followed by economics.
Local politics was the most covered political sub-topic
followed by relations between states and diplomatic relations
between states was the least covered political sub-topic.
Economic matters was the second most covered topic. The
most covered economic sub-topic is agriculture followed by
industrial development.

The study has also shown that most of the main actors were
Africans followed by those from international organizations.
However, the majority of the African actors were Zambian.
International organizations that provided most actors were
U.N., 0.A.U,, P.T.A. SADCC and Frontline States.

According to an internal directive, the fist half of the bulletins
contains mostly stories originating from Zambia or have
something to do with Zambia. Foreign stories are mostly
placed in the second half of the bulletin. Very rarely can a
foreign story be placed in the first half of the bulletin. This
arrangement has its advantages and disadvantages. Most
stories originate from Lusaka. Most of the stories from outside
Lusaka are centred on either national leaders touring the
regions or senior executives in the regions.

The study has shown that the newsroom does not have a
house style as a result of which there is a lot of inconsistency
in the writing style. The language and writing style used is
more suitable for print media than electronic media. A style

84



book is important if the newsroom is to have consistency of
style; the newsroom staff also need more training in Broadcast
news writing.

This study confirms that broadcasting in Zambia reflects the
official policy of the Party and government. However, full
implementation of the policy is hindered by structural const-
raints facing ZBC. Among these are financial limitations,
shortage of transport and internal and external controls,

References

Franklin, H. (1950) Report on this Development of Broadcasting to Africans in
Central Africa. Lusaka: government Printer, p. 7.

Market Research Africa (Rhodesia) Ltd. (1964). Northern Rhodesia Listerner-
ship Survey of Northern Rhodesia: Main Urban Areas—Salisbury, p.11.

Ministry of Information and National Guidance. Zambia in Brief. p.2

85



