
The Vernacular Press in Zambia:
A Pilot Study of a Provincial Newspaper

by Francis P. Kasoma
and
Michael Leslie*

Abstract

It is a quarter of a century now since Zambia's vernacular provincial press was established
by the government. In this pilot study, the researchers have looked at one of the newspapers
and concluded that it is ineffective content-wide and circulation-wise. The authors
recommend that the Zambian government should take a fresh look at the newspaper, and
perhaps at the other five as well, to ensure that what is published is really about and for rural
people and that copies of every issue are made available to them.

•Mr. Francis P. Kasoma is Head of the Department of Mass Communication, University of
Zambia. Dr. Michael Leslie is teaching Journalism/Mass Communication at the
University of Florida, U.S.A. He was a lecturer at the University of Zambia in 1986 when
this study was undertaken.

62



La presse vernaculaire en Zambie:
une etude pilote des journaux

regionaux

Resume

La presse regionale zambienne a ete creee par le gouvernement il
y a un quart de siecle. Dans cette etude pilote, les chercheurs ont
fait des etudes sur un des journaux et ont abouti a la conclusion
qui'il etait inefficace au niveau du contenu et de la distribution. Les
auteurs recommendent que le gouvernement zambien reevalue le
journal, et peut-etre aussi les cinq autres, pour que ce qui est
publie soit reellement pour et a-propos des masses rurales et que
les exemplaires de chaque numeros leurs soient disponibles.

63



Introduction

In 1986 when this pilot study was undertaken, Zambia had six provincial
newspapers. These were vernacular newspapers edited and published in
metropolitan Lusaka but circulated in the province. Tsopano, the subject
of this study, was one of the six newspapers which the Zambian
government published through its Information Service (ZIS). The
purpose of this study was to establish the effectiveness of Tsopano in the
Eastern Province circulation-wise and content-wise.

It was important to look into the circulation of Tsopano because it was
not uncommon for districts in the Eastern Province to go without the
newspaper for several months, either because it had not been printed or
because it had not been shipped from its printing base in Lusaka or the
provincial headquarters of ZIS in Chipata, some 700 kilometres east of
the capital. It was equally necessary to look at the content of the
newspaper to see whether it presented news, information and views that
mattered in the lives of the people among whom it was circulating. It was
hoped that through this assessment of the content and the factors
influencing it, policy decisions could be made which would make the
newspaper a more efficient tool of communication.

From our interviews with relevant authorities, it was clear that
Tsopano, like the other provincial newspapers, was established to be an
organ of a two-way communication between the people at the grassroots
level, and the local as well as national government leadership. Through it
the people were to make known what was happening in their areas as well
as their hopes and aspirations so as to enable the government to assist
them in their development efforts. The newspaper was also meant to
inform the people about government pronouncements so that the
grassroots could understand why certain decisions which affected their
lives were made at the central as well as the local government levels.

The study therefore had the following specific objectives:

1. To provide quantitative data on the provincial content of Tsopano;
2. To provide quantitative data on factors affecting the content of

Tsopano;
3. To provide qualitative data on factors affecting the content of the

Tsopano;
4. To identify the circulation patterns of Tsopano;
5. To describe the readership of Tsopano;
6. To identify economic factors affecting the content of Tsopano;
7. To identify qualitative factors affecting the distribution and

circulation of Tsopano;
8. To describe the qualitative and quantitative factors influencing the

64



flow of news from rural areas of the Eastern Province to the capital,
that is, news selection; and

9. To assess the attitudes and opinions of the people in the Eastern
Province about Tsopano.

The rationale for this study was based on the fact that the content of the
press sometimes sets the agenda for the public discussion and
implementation of development programmes. The Zambian government
at the time of the study was advocating the decentralization of
administrative, economic and political affairs of the nation. Its efforts
were going to be effective partly to the degree that the press content
reflected the decentralization goals. The main thrust of these goals was to
take power and decision-making to the people. Power and decision-
making entail that ideas flow from the people. The press plays a big role
in the flow of these ideas.

The research was to provide the empirical basis for evaluating the
provincial press as typified by Tsopano. It was going to determine
whether the news and other information the provincial newspapers, such
as Tsopano, carried were indeed really from the provinces and answered
the needs and aspirations of the rural people.

Review of Literature

Related research has been conducted by Smith (1984), Weaver and Elliot
(1985) and Fuller (1983) in the United States on the community press.
Some of these studies used content analysis and interviews with
journalists and editors. In their work they were able to show systematic
biases in the content of the community press and in the selection of news
by editors and journalists. Smith, in particular, established that the
media, newspapers included, are likely both to affect and be affected by
what goes on in a community.

In Zambia, Kasoma has made considerable inquiries in the rural press
in Kabompo, Mongu, Petauke and Serenje which have partly resulted in
the work Publishing Rural/Community Newspapers in Africa
(forthcoming). The book stresses the need for rural folk to set up their
own newspapers because the so-called provincial newspapers, like
Tsopano, which are based and edited in towns, do not seem to answer
their needs. Mytton (1974), in his survey of the mass media in Zambia,
established that newspapers mainly circulated in the urban rather than in
the rural areas. But this study did not deal with content analysis of
newspapers to determine whether the newspapers contained rural news
and information. Lately, Kasoma(1989,1990) has carried out studies in how
to make rural newspapers reflect views of villagers. All this research seems
to demonstrate that there are definite factors affecting the content of

65



provincial newspapers. Policy-makers would find knowledge of these
factors useful in achieving the decentralization goals of government.

Methodology

A one-year sample of issues of Tsopano was content analysed. The
analysis classified and coded the content according to its origin (capital vs
province), theme (capital, national or provincial), size and placement
(front or inside pages). A similar analysis was made of photographs
appearing in the sample of the issues chosen. The year that was randomly
chosen for the study was 1985. Coded data was tabulated and compared
to identify salient characteristics in quantitative terms.

Editors, journalists as well as Eastern provincial and district news
gatekeepers were interviewed on the factors affecting their selection
of news exclusion and inclusion in the provincial press to discover those
most commonly reported. Another instrument used to collect data for
the study was questionnaires which were addressed to the information
sources and the general public. These were pre-tested in the field before
being administered personally by the researchers. They consisted of
mainly closed-ended questions. The questionnaires were translated in
Chinyanja — the dominant language in the Eastern Province where
respondents indicated that they did not speak or read English. The
translations were done by Chinyanja speakers. Apart from the
information solicited for in the questionnaires, the researchers also
searched for and gathered any other relevant information sources that
were willing to give information on the subject. Some of the information
from the random interviews was useful.

Interviews were conducted at randomly chosen places throughout the
Eastern Province from Kacholola, near Luangwa River, all the way to
Lundazi. Altogether, four districts and one sub-boma were visited as well
as those villages in between. The districts were Perauke, Katete, Chipata
and Lundazi. The sub-boma was Nyimba. Only the two districts of
Chadiza and Chama were not visited by the research team.

Data-gathering in the province took almost two weeks. But data-
gathering in Lusaka, with special emphasis at the ZIS headquarters, took
several months and was undertaken after the trip to the Eastern Province.
The search at the ZIS headquarters, where Tsopano is published, mainly
consisted of interviewing the editing staff as well as analysing the content
of the issues of the newspaper from the sample. The researchers also
requested for all the copy that was submitted for publication, including
that which was not used. The same was the case with the photographs.
The senior members of staff of ZIS were requested to make submissions
on how they saw the role of Tsopano, and indeed the other pronvincial

66



newspapers, in informing the rural people. They were also asked to state
what problems ZIS was facing in publishing Tsopano. Some of them
made written submissions while others made oral ones.

Results

Thirty-five percent of the news sources and the general public said they
were happy with the coverage they got in the Tsopano; another 35 percent
said they were unhappy and 20 percent said they had never seen a copy of
the newspaper. Some 10 percent said they were 'somewhat' happy. But
the newspaper had a high rating on accuracy: 30 percent said Tsopano was
'very accurate', 40 percent said it was 'fairly accurate', while only
10 percent said it was not accurate. Although the newspaper had a high
rating on accuracy, it did not satisfy respondents in giving coverage to all
aspects of their activities. Sixty percent said Tsopano was 'unsatisfactory'
in this respect, while only 20 percent said they were happy.

Replies from the questionnaire for information sources and the general
public revealed that ZIS reporters in the districts did not seek
information from the people for publication in Tsopano. Sixty-five
percent of the respondents said nobody had gone to them to seek
information for publishing in the newspaper. Only 5 percent said
information had been frequently sought from them. They consisted
mainly of workers in the health inspectorate at provincial and district
levels. Ten percent said information had seldom been sought from them.

Seeking information and submitting a story based on the information
to the editor is one thing; publishing the story submitted is another. Not
every story or picture a newspaper office receives gets published. Only
about 1 percent of the respondents, who said information was sought
from them for publishing in Tsopano, had stories based on that
information actually published. For instance, during August/September
1985, the ZIS file showed that 24 stories which were sent to Lusaka by
district information officers in the Eastern Province for publishing in
Tsopano were 'spiked', a journalistic jargon meaning thrown away or
'not published'. Eight of the stories were from Chipata and the rest
almost evenly distributed among the rest of the districts.

Almost half of the stories, 11 of them, were interesting hard news stories
which should not only have been published but given prominent places in
the newspaper. They included an excellent and well-written story from
Lundazi about 30 farmers and 11 hammer mill owners marching to the
office of the district governor to protest about insufficient diesel allocated
to Lundazi district. The protectors said unless diesel allocation was
increased, produce in the district would not be collected. The district
administrative secretary agreed with the protestors and called on the

67



government to increase diesel allocation to the district — an excellent
story by any standards.

Another good story that was 'spiked' was about farmers marching to
the office of the district governor in Chipata protesting their not being
paid by the Eastern Province Co-operative Union. The cheques, they had
been given had bounced. In addition to this story was another interest-
ing piece which highlighted the complaint of the Kapata township
residents in Chipata about blocked sewages. This too was not used.

It was remarkable that all three stories submitted about farmers
complaining of lack of empty grain bags for their produce were 'spiked'.
They included two from Chipata, one about farmers in Malambo Valley
complaining over lack of empty grain bags and the other about the
Chipata district political secretary telling farmers not to panic over the
shortage of the bags. The third was from Perauke in which farmers in the
district also complained about the same problem. Indeed, concluding
from these examples, the general trend was to leave out all stories about
complaints or protests by the peasants. There was a deliberate attempt by
the Tsopano editors to paint a picture of'all is well' even when all was not
well.

Twenty-two stories were used in one issue of the newspaper. All but six
were speech stories highlighting party and government officials at
meetings and gatherings. Four of the stories were about the Eastern
provincial political secretary alone — a rather unjournalistic practice. Few
of the stories published were good stories. They included a story from
Chama where health inspectors seized2,768 bags of mealie meal from the
Eastern Province Co-operative Union depot because the food was
reportedly unfit for human consumption. The story said the mealie meal
had been infested with magots and had to be destroyed. Another good
story was about the Minister of State for Power, Transport and
Communications saying construction of the Chipata/Mchinji railway
line was at a standstill due to failure by government to allocate sufficient
funds for the project. The third good story was about Chieftainess Nsefu
of the Kunda people blaming Zambia Broadcasting Services for not
recording for radio and television the annual 'Malaila' ceremony that
had taken place at her palace.

The research team was unable to establish the cause of the poor gate-
keeping at Tsopano headquarters that resultted in good news stories being
'spiked' and poor ones published. The decisions concerning the gate-
keeping were done a year prior to the research and the gate-keepers were
unable to remember what their reasons for choosing or dropping a
particular story were. But, as indicated earlier, one of the reasons was,
obviously, an attempt to paint an 'all-is-well' picture — a case of self-
censorship.

68



Out of the 60 pictures used in four issues of Tsopano (Numbers 400,
401,403 and 404) slightly more than half, 52 percent, showed politicians
presiding over ceremonies or visiting some place. The provincial Member
of the Central Committee appeared in. every issue on an average of two
times. Of the remaining 48 percent pictures that did not involve
politicians, some were hardly newsworthy, such as the picture showing
journalists viewing game in the Luangwa National Park and another
showing a 15-year-old Malawian girl crowned in Blantyre as Miss
Independence. A few of the pictures, however, were newsworthy. These
included the picture of a nearly-tame elephant at Chichere Lodge in the
Luangwa Game Park; others captured workers building a self-help clinic
in Chipata; Eastern Province health extension workers getting bicycles;
starving people in Chama receiving food relief; and Kachasu brewing.
The quality of the 60 pictures used in the four issues was poor in content
and composition. In nearly all of them, the faces of the subjects were
hardly discernible. In some, the reproduction in the newspaper was to
blame. The researchers were unable to compare the pictures published
with those 'spiked* since the latter were not available.

The information supplied to Tsopano, which was often rejected for
publication, included news on disease control for livestock, hybrid
plants, use of fertiliser and co-operative news. An officer of co-operatives
in Petauke complained bitterly that all the news he .had given to Tsopano
on the sector was not published. When the information given was not
published, news sources were, almost in every case, never told why it has
not been published. Again in almost every case, the information given
was never followed up by the reporters.

A surprise finding was the high regard for the competence of the
information officers who reported for Tsopano held by the news
sources and the public. In response to the question 'Do you feel that the
information officer covering your activity is competent and
professional?' only 5 percent said 'No'. The majority, 40 percent, said
'Yes' and 25 percent said 'Somewhat'. But the confidence in the
competence and professionalism of the Tsopano reporters was not
reflected in the sharing of confidential information with them. Only 25
percent of the sources said they were prepared to share information with
information officers, including that which was not suitable for
publication.

Only one person, the provincial agricultural officer in Chipata, said he
read every issue of Tsopano. All the other respondents said they never
read every issue of the newspaper because of its erratic distribution. Even
the Provincial Agricultural Officer (whose office is in the same building
with that of the Provincial Information Officer) had great reservations
about the lateness of the newspaper. He said Tsopano was sometimes six
months late. Of those who did not read every issue of the newspaper, 60

69



percenf said they 'Seldom' read it while 40 percent said they 'Never'
read it. Almost all the respondents who never read Tsopano said they
never saw it being sold in their area. Some even said they had never heard
of it. But 75 percent of the respondents said Tsopano, being a local
language newspaper, was an important communication medium in the
Eastern Province. Only 5 percent said it was not an important medium in
the province.

In response to the question 'In your opinion do most people in your
area read Tsopano?'' 40 percent of the respondents said 'No', 35 percent
said 'Yes',and 25 percent 'Didn't know'. Some of those who said 'No'
said the newspaper would be read if it came to the area. A few
respondents who answered 'No' said they had seen marketeers buying
the newspaper being used in the making of cigars in the villages. Nearly
all the respondents who said they had supplied information to officers for
publication in Tsopano said they had not protested about inaccurate or
biased coverage. Only 5 percent admitted protesting.

Tsopano was so unknown among the respondents that none of them
even knew how often it was published. Eighty-eight percent did not even
want to guess but simply answered 'Don't know', while 5 percent
answered 'fortnightly' — which was, of course, wrong. Thirty percent of
the respondents said they did not know where to get a current issue of
Tsopano and 20 percent said the newspaper was simply not available.
Another 20 percent said they were only able to buy it when they went into
town (either the provincial or district headquarters).

The majority of the respondents said they liked or would have liked
reading Tsopano mainly because it was a newspaper published in Nyanja,
a language most people in the province spoke. Some even said the
newspaper would improve their competence in the Nyanja language.
Other reasons for liking the newspaper included the fact that it contained
interesting farming news, helped readers educate themselves about 'what
was going on', covered the news of the province both town and rural
news, and provided entertainment through sports coverage and short
stories.

Asked what information was not in the Tsopano that they would have
liked included, 35 percent of the respondents said they wanted to see
more agricultural news. Others were current affairs, business news,
health news, co-operative news, development news, information on
road and railway conditions, consumer news, employment possibilities,
crime news, including news about poaching, news on the accidents, news
about the needs of the people that were not being met by the authorities
and more information on what the people living in the province were
saying as opposed to what the politicians were saying.

70



The biggest criticism about news carried by Tsopano was that it was
awfully outdated. Most of it was lifted from the national press and/or
radio and television news bulletins. Even worse was the fact that the news
was mostly what the politicians were saying and rarely about what the
people were saying. Another remarkable finding was that 10 percent of
those interviewed said they did not or would not like Tsopano because it
was published in a language they did not understand. The 10 percent
included those who were new to the province as well as some elderly
people in Lundazi District. They said they could not read Nyanja,
although normally Tumbuka speakers can read Nyanja since it is taught
in Tumbuka schools.

Fifty percent of the respondents said they bought rather than got
Tsopano free of charge. But 10 percent said they got it free. Those who got
the newspaper gratis included senior civil servants, such as the Provincial
Agricultural Officer and senior agricultural and co-operatives officers. A
rather surprising finding was that none of the people interviewed knew
the price of Tsopano. Not even those who said they bought it could
remember its cover price. But most people thought, whatever it was, it
was reasonable.

Thirty-five percent of the respondents said they 'sometimes' required
official clearance before supplying information to en information officer
(presumably for publication in Tsopano). Only 5 percent said they did not
need any clearance. The type of information for which clearance was
'sometimes' required included 'anything likely to cause alarm (for
instance an outbreak of disease),' 'anything that might embarrass the
state', 'anything touching on policy or political organisation' and
'anything that might result in legal proceedings.' Nearly all those who
'sometimes' needed clearance before supplying information said they
obtained it from provincial officers in Chipata. But 5 percent said they
required it from the ministry headquarters in Lusaka. These were mainly
provincial heads of ministries. Fifteen percent said clearance was
normally granted within a day. Five percent of the respondents, all of
whom were in Lundazi, said they obtained clearance in less than a week.
(There is no telephone link between Lundazi and Chipata or Lusaka).
Sources whose requests for clearance were turned down were always told
the reasons for this. The respondents said clearance was most often
denied for information dealing with thefts by co-operative officials since
such information was damaging to the image of the co-operatives. Also
denied was information that contradicted pronouncements of the United
National Independence Party, the country's sole ruling Party.

Asked whether there was any other reason why information a
respondent wanted to publicize did not appear in Tsopano, 20 percent of
the respondents said they had only themselves to blame for not supplying
the information to the information officers in their district. However,

71



some said the problem was that the Tsopano reporters (the information
officers) preferred to publicize political events to farming information.
Other reasons given included: DIO (District Information Officer) is
incompetent; all information is channelled through Lusaka where our
stories are 'spiked'; DIO is too far away for me to supply him with
information; don't know where DIO is; lack of space; DIO does not
come to us.

The respondents also said Tsopano was read by villagers (25%), lower
class people (18%), primary school teachers and pupils (17%) and old
people (7%).

Discussion

Factors Affecting Tsopano Publishing and Circulation

The absence of Tsopano in Chipata and the districts can only be
explained by the high demand for paper — any kind of paper — in the
rural areas. Although the nominal cover price of Tsopano is 6 ngwee,
respondents reported paying anything from 20 to 50 ngwee for it some
years ago. Even those who had never seen the paper suggested that it sold
for somewhere between 20 and 230 ngwee per copy. Indeed, one
respondent said that its value to him was at least 50 ngwee.

In the light of these findings, it is easy to see that Tsopano represents, at
6 ngwee, an unbeatable buy for wrapping paper, regardless of its
information value. Indeed, one storekeeper in Chipata, who is an agent
for Tsopano, said that the newspaper was so much in demand that
he only sold it to his preferred clients. Several respondents said that they
were sure that the paper ended up being used in markets for bundling
vegetables and other perishables. This means then that Tsopano could
easily be retailed at 25 ngwee without any decline in its sales or
readership. It is not surprising therefore that Tsopano fails to reach many
of the readers for which it was intended. The paper is wholesaled to
agents at 4 ngwee per copy, whereas its market value ranges from 20 to 50
ngwee per copy. Little wonder that it does not find its way to readers in
villages.

Even more revealing in explaining the absence of Tsopano is the cost for
its publication compared with the amounts budgetted for printing. The
printing cost for all the six vernacular provincial newspapers in Zambia
in 1986 was K60.000 per issue. But the total amount allocated to ZIS to
publish these newspapers, plus Z-Magazine costs, would only have
funded publication of six issues of the vernacular newspapers in the
whole of 1986. This explains why the publication of Tsopano and other
vernacular newspapers had become 'irregular' during and after 1986 to
the extent that at one time the newspaper only appeared quarterly instead

72



of monthly. It is important that government makes up its mind whether it
wants to publish the newspaper as intended or shut it down. A newspaper
published once every three months is no newspaper. It does not meet the
journalistic definition of a newspaper.

Factors Inhibiting the Circulation and Distribution of Tsopano

At least four main factors were identified as inhibiting the circulation and
distribution of Tsopano. First was the problem of insufficient copies.
Eastern Province had, at the time of the research, a population of more
than 250,000 people, yet only 9,500 copies of Tsopano were distributed
there. The second circulation and distribution problem was that Isopano
invariably arrived late, in some places as late as six months. Because of
this, some people had stopped looking out for it as they believed it was no
longer being published or that the news in it would be outdated. The
unavailability of the newspaper itself was the third circulation and
distribution problem. Because the newspaper was distributed through
the 'agents', it seemed the average person on the street could not get it.
Only those who knew the designated agent and where he or she could be
found were able to buy it. Moreover, the agents were few and far between.
The villages that we visited had no agents. As one villager put it: 'That
paper doesn't come here.'

The fourth circulation and distribution problem for Tsopano was
irregular transport. Tsopano was transported by bus to the outlying
districts, but often, this service was suspended or could not be paid for
because of lack of funds. It was these researchers who carried two issues
of Tsopano from the provincial headquarters in Chipata to the district
office in Lundazi, some 200 kilometres away. Provincial personnel told
us: 'We don't know when we would have been able to get the paper there
if you had not been here to take it.'

Tsopano's erratic circulation meant that the newspaper had few
readers. Forty percent of our respondents categorically said they never
saw the newspaper while the remaining 60 percent said they 'seldom' read
it. This is particularly striking since most of the villages visited and people
we interviewed were close to the main roads or to the district or provincial
towns. No wonder, most respondents did not know how often the
newspaper was distributed, where they could buy a copy or how much it
cost.

Qualitative Factors Influencing the Selection of News for
Tsopano

At least six qualitative factors influencing the selection of news for
Tsopano were identified. First, district information officers generally

73



lacked material resources to get to the people they could write stories
about. A frequent complaint during the course of our survey was that
there was no means of transport to travel to outlying areas, or no fuel for
the government vehicle when it was available. Many information officers
said that the only time they could get to the villages in the hinterland was
when a politician was visiting the area and they hitched a ride from
someone in his or her entourage. It is the observation of these researchers
that sometimes district information officers used the excuse of lack of
transport to sit and do little work at the ZIS district offices. A resourceful
reporter would always find a means to get information from sources. It is
not always by visiting a place in person that one gets news from the
particular place. Moreover, some of the remote villages did not have
roads for motor vehicles and could only be reached by bicycles or on foot.
At some point the reporter had simply to behave like the other villagers
— and walk!

Second, it was the conviction of these researchers that some district
information officers lacked motivation to do development reporting.
Some of the officers were products of the pre-independence days and the
immediate post-independence era, when the coverage of aspiring
politicians and nationalist leaders and their activities was new. Many of
them continue to hold on to the politics-is-news value even to this day as
is evidenced by the bias to political coverage in Tsopano. Time has come
for Tsopano readers to be fed with an alternative news menu. News should
simply be news, regardless of the status of the person who makes it. It is
not always true that politicians always make news. Sometimes they can
even unmake it by repeating the same old stuff that make readers bored
stiff.

Third, it was the informed opinion of these researchers that some
district information officers lacked incentives to write stories about
problems of rural people, as seen from the people's point of view. There
was an obvious attempt by some of these officers to please their bosses —
the politicians, particularly the district governor — instead of genuinely
reporting on the situation as it is. Job tenure as a district information
officer did not depend on whether a story had a development angle or
whether it included comments from the common man or woman, that is,
provided a voice for the masses. Instead, a district information officer's
performance was gauged by the number of stories submitted per day
about the goings on by district government officials. In a way, some of the
district information officers behaved purely and simply as public
relations officers for the governor and his/her fellow district government
and party colleagues.

Consequently, and as a fourth reason, politicians who travelled to
villages in the hinterland expected to get coverage in Tsopano (as well as
on the radio). District information officers felt obliged to write and

74



submit stories about them regardless of whether what they said was
newsworthy or not. This mentality was not conducive to allowing the
common man and woman to gain access to Tsopano.

Fifth, many administrators in Chipata-and in the district centres did
not seem to consider the vernacular press, in particular Tsopano, an
efficient vehicle for communicating with the people. In some cases, they
did not understand the local language themselves and therefore were
prejudiced towards using it. As one administrator put it: 'I don't even
understand the language.' The inefficiency in the distribution of Tsopano
and the irregularity of its publication seemed to justify the disdain they
expressed for it as a communication aid.

Sixth, the prestige needs of district information officers were not met
by covering the needs of the common man, and woman, but by
association with high-ranking politicians, administrators and
government leaders. There was no psychological reward in going out to
talk to the villager. Status came by moving with the people at the top.

Other Factors Affecting the Selection of News for Tsopano

One reason why more grassroots news was not present in Tsopano was
that the journalistic ability of most district information officers was
limited by the fact that few have had the advanced type of training
required for development reporting. In fact, few or none have had
reportorial training before they started work. The majority of the district
information officers is in the 32-52 age range (63%) while the majority of
the editors is between 20 and 31 years of age (56%) (Nyirenda and
Kasoma 1983). This sets up a situation of natural conflict in which the
district information officers, who have been out in the field for some time,
think and feel that they know more than the young editors of Tsopano
about how stories should be covered and are disinclined to follow their
editor's advice. This was confirmed by the editor of Tsopano, who said,
commenting on the absence of development features in Tsopano: 'We
have met with them and discussed the matter and even sent stories back to
them with comments indicating what we are looking for, but when the
stories come back, they are always written the same way.'

According to the survey conducted by Nyirenda and Kasoma, the
highest level of education attained by ZIS personnel was Form V;
25.1 percent of the workforce had only attained the Form II level and the
remaining 18.9 percent were Form VI leavers. Since the district
information officers are generally elderly people, they are most likely to
be part of the less educated group ofZIS's workforce. In addition, many
of the district information officers had no preservice professional
training prior to entering the field as journalists (Nyirenda and Kasoma

75



1983 p. 373). In as much as they were trained 'on the job' they are likely to
have a more narrow view of what the job of a development journalist is.
In view of these facts, it is not surprising that much of the reporting in
Tsopano follows a press release style, bulletin-boarding the
pronouncements of politicians and government officials and neglecting
in general investigative reporting and feature articles that explore the
problems faced by the rural people.

Economics of Tsopano

At the current advertising rates, Tsopano generates about K600 per issue
for business notices and K95 for display advertising which comes to K695
per issue. If advertising rates were doubled, as we suggest here, business
notices would generate K1218 per issue and display advertising would
produce K190 to add up to K1.403 in advertising per issue. In addition, if
the proportion of the advertising hole were expanded from the current
37.5 percent to 60 percent — which is normal for the newspaper industry
— total advertising revenue per issue would be K 1,936.

Both these alternatives for the expansion of advertising revenue would
require an aggressive advertising drive by the newspaper staff. This drive
should aim at mainly localising advertising so that advertisers, like
newsmakers, are local (to the province and districts) people announcing
goods, services and other sentiments that are familiar to the people of the
Eastern Province. Of course there would still be room for standard
advertisements such as those of toothpaste, soap, detergents and similar
toiletries and household goods. But care should be taken not to include
advertisements that might pose danger to the safety or health of the
simple village folk. For instance, advertisements of goods such as
powdered milk for children should be discouraged because they are likely
to endanger the lives of children in a country where child mortality rate,
according to the World Health Organisation statistics of 1987, is as high
as 80 for every 1,000, most of the children dying from malnutrition.

In the light of the dwindling resources available from government
coffers to support provincial newspapers, such as Tsopano, the suggestion
to increase advertising revenue is certainly the most logical since it would
lead to the newspapers becoming self-supporting. It should be explored.
But a newspaper that has poor distribution, resulting in low circulation,
cannot justifiably increase its revenue from advertising. The principle is:
the higher the circulation, the higher the advertising rates. The only hope
for Tsopano to increase its advertising rates is for the newspaper to
improve its distribution which in turn would lead to higher circulation.
Since only a limited number of copies of Tsopano is available, it seems
reasonable to suggest that the distribution of the newspaper should be

76



systematic, that is, that Tsopano should be selectively distributed to those
who most need it — villagers who can read Nyanja. The suggestion made
by the co-operatives that they serve as distribution centres for the
newspaper, taking advantage of their network of 75 shops in remote
areas, seems one way to implement a system of selective and efficient
distribution.

The revenue from sales of the newspaper also needs to be reviewed. It is
obvious that the current cover price of 6 ngwee per copy, of which ZIS
receives only 4 ngwee, is uneconomical and far below what the market
can bear and what readers are willing to pay for, as evidenced by this
investigation. At the current rates Tsopano only generates K360 per issue
or potentially K4.320 per 12-monthly issues in a year. If the rate were
increased to 25 ngwee per copy, a rate many respondents say would be
reasonable, Tsopano could generate K2.250 per issue orK27,000peryear
for 12 monthy issues. This kind of revenue would not only help cover the
cost of publication, but would also allow ZIS to generate funds for
equipment, fuel and other administrative overheads.

Conclusion

This study has conclusively established that Tsopano is not effective as a
vernacular newspaper in Zambia. We strongly recommend that measures
we have suggested in this paper be taken to remedy the situation. If the
findings of this report can be taken to be representative of the other
rural/provincial newspapers in the country, we suggest that the
Government of the Republic of Zambia takes a fresh look at the whole set
up of the newspapers.

References

Fuller, Linda K. (1983). 'The Recorder: An Observational Study of a Community
Newspaper.' Newspaper Research Journal. Vol. 4. No. 3.

Kasoma, Francis P. (1989). 'Participatory Newspapers As Agents of Development: the
Agenda-Setting Model.' Paper prepared for the Seminar on Participation: A Key
Concept in Communication for Change and Development held at the University of
Poona, Pune, India, February 20-27. This paper has been published under the title:
Rural Newspapers As Agents of Development' in Communication Teaching and

Training Materials No. 3. Module on Development Communication 3. Nairobi: ACCE,
1990.
(1990). 'Media Ownership: Key to Participatory Development Communication.'

Media Asia Vol. 17, No. 2.
Mytton, Graham (1974). Listening, Looking and Learning. Lusaka: The University of

Zambia, Institute of African Studies.
Nyirenda, Juma E. and Francis P. Kasoma (1983). 'Mass Communication Training in

Zambia.' African Social Research. No. 35. p. 365.

77



Smith, Kim A. (1984). 'Perceived Influence of Media on What Goes on in a Community.'
Journalism Quarterly, Summer.

Weaver, David and Swanzy Nimley Elliott (1985). 'Who Sets the Agenda for the Media? A
Study of Local Agenda-Building.' Journalism Quarterly, Summer.

78


