Africa Media Review Vol. 8 No. 1 1994
©@African Council for Communication Education

From Revolutionary to Regime
Radio: Three Decades of Nationalist
Broadcasting in Southern Africa

by Lebona Mosia, Charles Riddle and Jim Zaffiro*

Abstract

This is the history of the last four anti-Apartheid radio stations in Africa. The
authors discuss (i) the histories of the African National Congress station
Radio Freedom, the South West African People's Organizations of Namibia(
SWAPQ) Station, Voice of Namibia, the Zimbabwe African National Union
(ZANU) station, Voice of Zimbabwe and the Zimbabwe African People's
Union (ZAPU) station Voice of the Revolution; (ii) the countermeasures taken
by the colonial authorities against these stations; and (iii) the effect these
stations had (or may have in the case of South Africa) on post-independence
broadcasting in the respective countries.

The four stations had the same central purpose: opposition to white-
minority regimes. They all have similar histories and their respective
experiences impacted on post-independence broadcasting in Namibia and
Zimbabwe. Radio Freedom will expectedly play a role in the restructuring of
the South African broadcasting system. Examination of the dynamics of the
four stations proves valuable in understanding the social and political
transformation of the respective societies.

*Mr. L. Mosia teaches in the Department of Politics at Rhodes University,
Grahamstown, South Africa. Mr. C. Riddle teaches in the Department of
Journalism and Media at Rhodes University. Dr. J. Zaffiro is associate
professor and chair of the Department of Political Science, Central College,
Iowa, USA.



De la Radio Revolutionnaire a la
Radio du Régime: Trois Decennies
d’Emisions Nationales en Afrique
du Sud

par Lebona Mosia, Charles Riddle and Jim Zaffiro

Résumé

Il s'agit ici de I'histoire des quatre derniéres stations de radiodiffusion anti-
apartheid en Afrique. Les auteurs s'intéressent (i) a I'histoire de Radio
Liberté de I'ANC (African National Congress); de la Voix de la Namibie, station
de radiodiffusion de la SWAPO (South West African People’s Organization);
de la Voix du Zimbabwe de la ZANU (Zimbabwe African People's Union) et de
la Voix de la Révolution de la ZAPU (Zimbabwe African People’s Union); (ii) les
mesures adoptées par les autorités coloniales a I'encontre de ces stations de
radiodiffusion; et enfin (iii) les effets qu'ont eu ces stations (ou pourraient
avoir dans le cas de I'Afrique du Sud) dans le domaine de la radiodiffusion
dans la période post-indépendance dans leurs pays respectifs.

Les quatre stations ont toutes eu un objectif central; a savoir: 'opposition
aux régimes minoritaires blancs. Leurs histoires se ressemblent et leurs
expériences respectives ont eu un impact sur la radiodiffusion au lendemain
de l'indépendance en Namibie et au Zimbabwe. Radio Liberté aura, sans nul
doute, un role a jouer dans la reconstruction du systéme de radiodiffusion de
I'Afrique de Sud. Une étude de la dynamique des quatre stations fournit un
support inestimable a qui veut comprendre la transformation sociale et
politique dans les sociétés respectives qui les ont vues naitre.



Introduction

A chapter of Southern African media history closed in 1991-largely
unresearched and undocumented by academics and almost ccrtainly
unnoticed by the ordinary person in the street. Unheralded, the
African National Congress (ANC) radio station Radio Freedom, the
oldest liberation radio station in Africa, slipped off the air that year as
its broadcasters joined the queues of exiles on the road back home to
South Africa. The continent's war of words was formally shut down by
Thami Nteteni, director of Radio Freedom, at the Jabulani Media
Conference in Holland in August 1991. Nteteni's quiet announcement
that the ANC station had ceased operations ended almost 30 years of
radio broadcasting in Africa by political groups seeking an end to
apartheid and colonialism. Without fanfare, nationalist radio on the
African continent had signed off.

This paper seeks to document the history of the last four African
nationalist stations: Radio Freedom, the South West African People's
Organisation of Namibia (SWAPQ) station, the Voice of Namibia, and
the two stations that broadcast to pre-independence Zimbabwe, namely
the Zimbabwe African National Union (ZANU) station, Voice of
Zimbabwe and the Zimbabwe African Pcoples’ Union (ZAPU) station,
Voice of the Revolution.

This article is concerned that the stations be placed within their
historical African context. The four stations can be grouped together
for the purposes of this study because
(1) they all had the same central purpose-opposition to white-

minority regimes;

(2) they all have similar histories-relying on extensive help from, in
the early stages, Nasser's Egypt and later Nyerere's Tanzania;
and, finally

(3) their respective experiences impacted on post-independence
broadcasting in Namibia and Zimbabwe, and may be expected
to play a role in the restructuring of the South African
broadcasting system.

Examination of the dynamics of the four stations provides a valuable
source of understanding of political and social transformation in post-
majority rule. For the nationalist, radio furnished an effective means
of military communication. It was also one of several tools of political
education and consciencisation of the people, allowing parties to put
forth their ideological goals and communicate changing conditions of
the struggle with their often illiterate followers. Following independence
in Namibia and Zimbabwe, radio and television were seen as important
tools for bringing about a socialist transformation and rural



development, in addition to providing education, news and
entertainment. A similar scenario is being painted in South Africa
during negotiations toward majority rule.

While the political impact of such radio stations will always be a
topic of debate, there is little doubt they were effective enough to worry
the authorities in Rhodesia, Namibia and South Africa. For decades
the stations attempted to reach supporters through a barrage of State
jamming and censorship. In turn, the Rhodesian and South African
govemments were closely involved in clandestine stations such as Voz
de Africa Livre (which broadcast into Mozambique initially from
Rhodesia and later from South Africa), but also more openly in their
propagandistic use of public radio in all the countries under dispute.

One cannot examine the political significance of nationalist
broadcasting in southern Africa without at least brief reference to the
state-run services which existed side by side with it. Examination of
pre-majority rule radio is also significant because many of the top
managers, as well as reporters, and writers at the Namibian and
Zimbabwean broadcasting corporations began their media careers
with nationalist radio. Again, a similar scenario may be expected in
South Africa.

External Broadcasting to Southern Africa

Nationalist stations in Africa fall within the long tradition of the
international political use of radio not only by nations but also by
political groups. Much has been written about this elsewhere.!

The first concerted attempt to influence political opinion in Southern
Africa by means of radio dates to the 1930s when the Nazi station,
Radio Zeesen, targetted sympathetic elements in both Namibia and
South Africa before World War 1.2 In fact, the use of Afrikaans by
Radio Zeesen arguably makes it the first Southern African language to
be used on international propaganda radio. The war served to underline
to the colonial powers the usefulness of radio in the conduct of
international relations—even in Africa. The BBC, for example, began
broadcasting in Afrikaans in 1937 to counter the perceived Nazi threat.

After the war, the major international powers did not stay out of the
African either for long and the continent was soon dragged in to the
Cold War. In 1958 Radio Moscow began regular broadcasts to Africa.
Prague Radio and Radio Peking began regular African transmissions
in 1959 as did the Voice of America. By the following year, as East
Germany, Poland, Rumania and Bulgaria started broadcasting, the
continent was in the thick of an intemational “war of words”, the main
themes of which were colonialism, white minority regimes, apartheid



and capitalism.?

As colonialism was rolled back toward South Africa, an increasing
number of African states joined the radio war against apartheid, South
Africa’s presence in Namibia and the rebel white-minority regime in
Rhodesia. Many made their radio facilities available to those political
groups recognised by the Organisation of African Unity as fighting for
the independence of their countries. The ANC, SWAPO, ZANU and
ZAPU became major beneficiaries of this trend.

These four nationalist movements, active toward the end of the
colonial struggle in Africa, fought at a time when the potential for
propaganda by radio on the continent was on the increase as radio
ownership climbed. Ironically, the British colonial office helped prepare
the terrain with their “saucepan specials"—cheap battery-powered
radios—which introduced the idea of radio ownership to much of
British Africa

Early on, the South African authorities were aware of the danger
mass ownership of radios posed for the white settler regimes.
Addressing the South African parliament in 1952, the Minister of
Posts and Telegraphs, Dr Albert Hertzog, said:

But a saucepan set is definitely not a success, not for the Natives. .
Those sets are shortwave sets and it makes it possible for them to listen
to the whole world...take Moscow for instance. If they know those natives
have all those shortwave sets there is nothing to prevent Moscow from
giving them all types of information that we do not want the Native to hear
about.®

The first African states to join the propaganda war were Ethiopia
and Egypt—both having shaken off the colonial mantle. Ethiopia
broadcast anti-colonial messages in the 1950s and was soon joined by
Egypt. Egypt, by African standards, had a powerful broadcasting
service dating back to the beginning of the 1940s. The station extended
its facilities to the ANC and SWAPO and Radio Cairo’s broadcasts
were soon noticed by the authorities, with the South African newspaper,
The Cape Times, describing the station in a front page report as
broadcasting “diatribes against White rule in Africa”.¢® The ANC and
SWAPO broadcasts using Radio Cairo were monitored by the South
African Broadcasting Corporation from the outset. In 1958, the Minister
of Extemal Affairs, Mr. E. H. Louw, told the South African parliament:

I am getting the monitored reports regularly, and I am thus fully informed
on this matter....The only object of these broadcasts is to create discontent
in this country amongst the natives.”



Ghana entered the radio war soon after independence when par-
Africanist Kwame Nkrumah announced plans in 1958 to buy three
100-kilowatt transmitters to launch a service to ensure “the liberation
and unity of the entire African continent™?® In due course these
broadcasts were picked up by white settlers in Namibia, and in 1964 it
was noted in the South African parliament that:

there are radio stations in the northern states which broadcast specifically
in the Ovambo language (the dominant Namibian language) with the
express purpose of influencing those people.?

The upshot of this was that by the early 1960s radio in Africa had
become so much a weapon in the struggle of conflicting ideologies that
journalists referred to a:

‘propaganda war of the air’, in which the external services of the leading
African states compete with those of white South Africa on the one hand,
and of foreign countries on the other, to influence the thinking of the
continent.'®

But it was not Radio Ghana or Radio Cairo that were to play the
pivotal role in nationalist broadcasting in Southern Africa. Rather it
was to Tanzania that the nationalist movements active in the 1960s
tumed to utilize radio as a means of communicating with supporters.
Tanzania saw the promotion of nationalist movements in Southern
Africa as one of its foreign policy objectives and was in the forefront of
Organisation of African Unity (OAU) attempts to organise forces directed
against South Africa and its administration in Namibia.!' In March
1964, Tanzania started broadcasts to South Africa and Namibia, and
Radio Tanganyika (as it then was) “began broadcasting daily news
bulletins to the Republic (of South Africa)}—bulletins which included
and emphasized statements by South African opposition leaders and
exiles.'?

The use of the station by nationalist movements was boosted in
1968 with the creation of Radio Tanzania's External Service which
was “given the task of supporting the liberation of Africa, African
unity, harmonising good neighbourliness and portraying Tanzania's
image outside its boundaries”.'* Broadcasts by liberation movements
were intensified and eight nationalist movements, including the ANC,
SWAPO, ZANU and ZAPU used Radio Tanzania in 1968.

In providing radio facilities to the movements it is evident that the
use of radio by white regimes to shore up their positions had been
noticed by newly independent African nations. According to the
Tanzanian Minister of Information at the time, Radio Tanzania's external



services were formed:

...to promote African liberation movements, report their activities and
broadcast correct information to counteract the false and malicious
propaganda broadcast by radios in Mozambique, South Africa and South
West Africa.!

Radio Tanzania gave studio facilities to liberation movements and
paid “nominal fees to freedom fighters” who participated in the
compilation and presentation of programmes. Between 1975 and
1985, approximately 17 per cent (10.5 hours out of a weekly external
broadcast time of 60.45 hours) was devoted to programmes devised by
the liberation movements.'®

Radio Freedom

Of the four stations, Radio Freedom is the only one to have started life
as a clandestine station operating from inside its target country. Radio
Freedom started its regular broadcasts inside South Africa from an
ANC hideout in Johannesburg in 1963. With his organisation recently
banned, ANC vice-president Walter Sisulu, launched the station with
these words:

1 speak to you from somewhere in South Africa. I have not left the
country. I do not plan to leave. Many of our leaders of the African
National Congress have gone underground. This is to keep the organisation
in action, to preserve the leadership, to keep the fight going. Never has the
country, and our people, needed leadership as they do now, in this hour of
crisis. Our house is on fire.

But the smoke attracted attention and shortly afterwards police
raided the hideout and seized the transmitter, thus providing a lesson
in the dangers of operating from within a country’s borders. According
to Nteteni it took six years for Radio Freedom to get back on the air.
When it reopened it was as a piggy-back station on Radio Tanzania's
external service. Nteteni explained the move thus:

The need arose that there should be some form of contact between the
people inside the country and the ANC in exile. The idea of radio arose
because, at the time, we had activists going inside the country and we
needed to compliment this with some form of political mobilisation ... We
approached the Tanzanian government and the first broadcasts of Radio
Freedom in exile began.'®

The ANC was allocated 15 minutes, which gradually grew as the



station was given time on Radio Zambia (1972), Radio Luanda (1977),
Radio Madagascar (1979), Radio Ethiopia and Radio Zimbabwe (1981).
The station was obviously a political radio and had as its task the
mobilisation of followers for resistance against apartheid. For this
purpose its broadcasters were selected from the camps of the ANC,
especially those of Umkhonto we Sizwe, the organisation’s armed
wing. While some of these recruits were sent to Eastern Europe for
training most were later sent to the Harare Polytech following
Zimbabwean independence.

But trained broadcasters had to be found long before 1980. After
the collapse of Portuguese rule in Angola, the ANC was offered studio
time at Luanda. Initially recruits for the new station were found at
Nova Katenga, an ANC camp in Angola that was subsequently destroyed
by the South African Air Force in 1979. Katenga was more than a
military camp, it was also a bush school of politics. From the graduates
of Katenga emerged the first post-Soweto uprising group of announcers.
These were sent on to the Lenin Party School for further training, a
course which announcer Themba Ntshangase subsequently described
as lacking in sophistication, “more of a propagandistic type of course”.
It was this group which opened up Radio Freedom from Luanda in
19777

At first the station had no formal funding. But, then again, it did
not need much. Airtime, production facilities and access to the news
wire services were provided free by host countries. “All we had to do
was to see to it that the guys were eating and smoking and that the
radio was on the air."”'® Later, however, a Dutch organisation, Omroep
Voor Radio Freedom, was established and did provide the ANC with
some broadcasting equipment.

Radio Freedom broadcasts always started with a call-sign of
autornatic gunfire (a vast contrast to Radio South Africa’s Afrikaans
ditty “Ver in die Wereld Kittie”) and generally consisted of a mix of
news, political commentary and music composed and recorded by
exiles in ANC camps. The organisation depended largely on the BBC
Africa Service and South African newspapers for information of events
inside the country as it had no formal correspondents. People,
however, did send the station newspaper cuttings, hand-written
transcripts of interviews and tape recordings of speeches, most of
these being posted in Botswana and Swaziland to by-pass South
African censors.

One of Radio Freedom's biggest problems was a lack of feedback
from its audience. Everest Siyeka, who produced a “listeners’ letters”
programme in Lusaka for Radio Freedom, notes that on average “in a
month we would get something like two or three letters coming in...



which did not give a clear idea of exactly what was happening on the
ground”.® Fellow broadcaster, Justice Maluleka, said people used to
write to them but this “ran into problems because the letters were
intercepted by the South African Govemment. So we ended up without
feedback”.?°

The Voice of Namibia

The Voice of Namibia followed much the same route as Radio Freedom
in its development, piggy-backing host radio stations on the African
continent. Although individual SWAPO representatives broadcast
from Radio Cairo in the early 1960s, The Voice of Namibia officially
started as a planned programme with the Namibian Hour broadcast
from Tanzania in 1966.2! In 1973 Radio Zambia also began
broadcasting the Namibian Hour and in 1974 the service was renamed
the Voice of Namibia, “since it became truly the main channel through
which the patriots of Namibia could freely speak to themselves and
the world about the colonial situation in Namibia".?> The Voice of
Namibia started broadcasting from Luanda in 1976 (the station often
identified with its broadcasts in the 1980s) although it was also relayed
by the Zimbabwe Broadcasting Corporation, the Voice of Revolutionary
Ethiopia and the Voice of the Revolution (Brazzaville-Congo).

Voice of Namibia director, Vinnia Ndadi, noted that the station, like
Radio Freedom, never engaged in a daily war of words with the SABC.
But it did see its role as that of counter-propagandist:

...the station's role was to counter the enemy propaganda against the
SWAPO and to educate our people on what they were expected to do,
namely to support the struggle. For example we broadcast to the people in
the villages telling them to provide food, water and shelter to SWAPO
combatants. We also wanted them to know what was going on and what
SWAPO was doing abroad and that we were actually not terrorists as our
enemies were trying to imply but that we were really the true liberators of
our people....The aim of the Voice of Namibia was to tell our people the
truth, to inform them about the activities of other liberation movements,
for example, the struggle in other countries such as Palestine and the
Sahara. It was to make comparisons between what was going on in
Namibia and other countries.??

The need to provide an alternative version of reality to break the
agenda-setting attempts of the SABC was emphasised by another
veteran Voice of Namibia broadcaster, Mvula Nongolo:

People wanted to hear about politics, about education, health in other
parts of the world to compare it with what was happening in Namibia.

9



They wanted an overall picture of what happens in an independent country.
They wanted an impression of reality outside that provided by the South
Africans.

The Voice of Namibia fell under SWAPO's Department of Information
and Publicity, which was also responsible for a range of printed media.
The printed publications were regularly banned in Namibia and had
to be brought in and distributed clandestinely, particularly by SWAPO
combatants. Penalties for being caught with SWAPO literature were
high and their distribution inside Namibia was not a success.*® The
tight control South Africa exercised over Namibia, however, was all
the more reason to make a success of the Voice of Namibia as a
channel of communication. At a non-aligned Heads of State conference
in New Delhi in 1983, SWAPO told delegates that widespread political
resistance “had been fostered and strengthened through sustained
underground political work by SWAPO militants inside Namibia as
well as through concentrated political education beamed daily over
the air through the VON radio prograrame.™é

Although the vast majority of its listeners were black, the Voice of
Namibia, like the Voice of Zimbabwe, did occasionally address itself to
white Namibians. Broadcasts from Lusaka in 1974, forexample, “warned
Namibia’s whites to rethink their position in the face of mounting
resistance to the South African occupation”.?’

Specifically, the Voice of Namibia served a strong counter-
propaganda role, often disputing information broadcast by the South
West African Broadcasting Corporation (SWABC), the South African
controlled station inside Namibia. SWAPQO publications regulariy
attacked the SWABC calling it, in one instance, “nothing more than a
mere local extension of the SABC" and in another, a “racist
broadcasting setvice”.?® Mwase goes so far as to describe SWABC's
role as “essentially geared at boosting the sagging morale of the white
settlers”.® There can be little doubt that the SWABC, and in the north
Radio Owambo in particular, were distrusted by the population:

The most popular stations were the South African stations because they
were easy to tune in to and there was lots of music and the FM was used
as a form of telephone. When someone died in a rural area the easiest
thing the bereaved family could do was to broadcast it. People also
listened to the news, but to us in SWAPO it was propaganda. When the
news opened people used to stand up and walk away. When it was music
people sat and listened. When the news came they would say ‘Ah, stop
that Radio Puppet’. We used to call it that.?!

As in Rhodesia, attacks by the SWABC on SWAPO often had the
effect of robbing the local station of all credibility. SWABC's declared

10



policy of “not creating a climate for communism” 3? meant the SWABC
did not allow SWAPO any access to its stations and SWAPO
spokespersons were never heard on the SWABC. One effect of this,
however, was that the people developed a distrust of the station. At
the height of the war, for example, people in the north of Namibia had
a saying to describe a liar; “You're talking FM"-a clear reference to the
SWABC FM stations.*

Unlike the Radio Freedom experience, the Voice of Namibia was
able to stay in close contact with the situation inside Namibia. The
South Africans were unable to stop direct telephone calls out of the
country and it was an easy matter for SWAPO sympathisers to call the
organisation's offices in London. But by the late 1980s the Voice of
Namibia had a network of freelance correspondents (teachers,
community leaders, nurses) throughout the country.

Almost in every region we had someone, as well as a lot of stringers.
People gave information voluntarily, no one was paid. Some telephoned or
faxed our London office, some used the telex and some our military
communications networks. Some of the information was carried from
Windhoek to the north where it would be driven to the border and taken
across into Angola by courier.*

Turn-around time could be surprisingly quick. Information faxed
to London from Windhoek was sent unaltered to Luanda “within the
hour” where it was given political clearance by SWAPQ's press agency
NAMPA, established in 1987. Despatches were then telexed to all the
Voice of Namibia stations as well as the Pan African News Agency
regional pool office in Lusaka, which in turn transmitted the information
to Dakar for translation into French.

The Voice of Zimbabwe and the Voice of the Revolution

As it did with SWAPO, the Nasser regime in Egypt granted limited
airtime to Zimbabwe nationalists over its external service as early as
1958. Radio Tanzania granted airtime to both the Voice of Zimbabwe
and the Voice of the Revolution from as early as 1963, three years
before UDL3® Kwame Nkrumah extended use of the new Ghana
Broadcasting shortwave transmitter to ZANU until his fall in 1966. By
1967, both groups were also broadcasting from Zambia, in Shona and
Ndebele, as well as to other language groups, for a few hours per
week.*® Following Mozambique independence in 1975, and after a
bloody battle for leadership within ZANU in Lusaka resulting in the
emergence of Robert Mugabe,? President Kaunda ordered Zimbabwe
broadcasts halted.

11



From March 1976, with the help of the Frelimo government, Maputo
became the main centre of ZANU broadcasts. Radio Mozambique
gave VOZ 30 minutes per day, between 8.00 and 8.30pm on six
shortwave bands and on medium wave. As the struggle progressed
airtime was increased to one hour. In the words of one of its directors,
Grey Tichatonga:

We aired mostly news related to the strugle for independence and we
tried to add stories of the worldwide struggle for independence and social
justice...,We wanted to show our people that the struggle was wider than
just Zimbabwe.?®

The VOZ was launched “for the purpose of explaining the plight and
suffering of the Zimbabwe masses under the yoke of colonialism and
racialism, to mobilise public opinion and support for our cause from
friendly countries, organisations and individuals".*® With the
assistance of the OAU Liberation Committee and the Front Line States,
VOZ relayed news bulletins on the struggle, war communiques,
speeches by nationalist leaders, and revolutionary songs to “mobilise
the people of Zimbabwe to join hands with the National Liberation
Movement in order to defeat the colonial regime and its state
apparatus”.*® There was a strong sense that South African and western
media reporting during the liberation struggle was negative and
damaging, portraying the parties as “misguided and communist-
inspired”.*! Broadcasters received training and assistance from friendly
socialist and non-aligned countries. The BBC sometimes monitored
VOZ broadcasts (as it did Radio Freedom and Voice of Namibia) for
retransmission on its Africa Service.*?

ZANLA forces provided continuous reception reports and, like the
Voice of Namibia, VOZ sent correspondents into the war zones, for
interviews with fighters.*® Charles Ndhlovu, Eddison Zvogbo, and
Richard Hove, along with Tichatonga, were the main VOZ staff. Zvogbo
believes that VOZ was aimed more at the fighters than as a serious
attempt at general audience broadcasting.

VOZ was the only common thing every combatant could listen to. It
was often used to convey battle objectives and military orders...[in a way]
understood only by the officers. Each guerrilla unit was required to have
aradio. Of particular significance was the frequent use of VOZ for speeches
by comrade Mugabe.. .on any subjects we felt the people had to be briefed
on. General Togongara often used VOZ to pass instructions.**

ZAPU also intermittently broadcast over Radio Moscow transmitters,
beginning in 1968, and from Luanda after 1977, while ZANU was

12



granted access to external services in Addis Ababa and Tananarive
from 1978.%%

After formation of the Popular Front (ZANU-ZAPU) in 1978, an
attempt was made to consolidate all broadcasts but this failed, except
in Tanzania where the Nyerere government would allow only PF
broadcasts, no separate transmissions. Inthat year, Willie Masarurwa
and Eddison Zvogbo, respective publicity chiefs for ZAPU and ZANU,
met at Dar es Salaam to discuss means of coordinating their external
services. It was agreed that two broadcasters from each section of the
PF would work from Radio Tanzania. This was done effectively from
1978 until independence in 1980, when all Radio Tanzania
transmissions to Zimbabwe ceased. In other locations, the attempt at
dual broadcasting failed. One of the points of disagreement was over
the use of slogans:

ZANU wanted to keep using its own, referring to the struggle as
“Chimurenga” [while] we (ZAPU) wanted to project the PF as the dominant
organisation, neither influenced by ZANU or ZAPU.*¢

Divisions persisted because, in the words of the ZAPU Publicity
Chief, Willie Masarurwa, “ZANU still wanted to project itself, thereby
weakening PF broadcasting”. Both Lusaka and Maputo (VOZ) stressed
positive propaganda and generally did not attack each other via radio
broadcasts.

The main ZAPU broadcast center remained Lusaka. Transmissions
were for 30 minutes each momning, in English, Shona, and Ndebele.
ZAPU transmissions from Moscow continued for a while after
independence in April 1980, attacking the election results. The Mugabe
government formally protested and the transmissions ceased. The
call signal was a lion’s roar followed by gunfire and then a ZIPRA song,
“ZIPRA is Invincible”. Content consisted of news, commentary, letters
and revolutionary song requests. Lusaka transmissions were intended
to provide reliable information on the military aspects of the struggle
to “combat the misinformation of the Smith regime”, and to “project
the role of ZAPU as the leading and first party in the struggle, via its
leadership in the fighting".*” Broadcasts were also used to recruit
fighters and supporters.

We wanted to get people to rally behind the war [and] form a link with
the fighters, so that whatever they did was played back in a 2-way flow of
information: those inside Zimbabwe could get news of the outside and
those outside got news of the movement.*®

13



South African and Rhodesian Countermeasures

The South African authorities joined the war on two fronts. Firstly,
they had broadcast to Africa on an experimental basis since 1950 and
in 1965 commissioned the external service of the SABC.49 Secondly,
they introduced a network of ethnically distinct radio stations in
South Africa and Namibia using the technically advanced short-range
FM system. While a report at the time described the external service
as “South Africa’s answer to Radio Peking”, the Minister of Posts and
Telegraphs, Dr. Albert Hertzog, thought differently stating that the
government believed the South African cause was quite good enough
“and did not need a propaganda service.”®™ Despite this, the
newspaper said the transmitters had been brought into action to
counter

the propaganda war being waged in Africa by Communist China and
Egypt. Radio Cairo, at the one end of the continent, is already catching
the ears of Africans. And from China, for the past two years, Radio
Peking-probably the world’s most powerful transmitter—has been beaming
broadcasts to eastern and southern parts of Africa....Now at the end of the
continent, South Africa intends getting into the picture.5!

The following day the newspaper noted that Prime Minister Dr.
Hendrik Verwoerd had called the “Voice of South Africa™ an “adventure
in which we are trying to open a path to truth”. Quoting examples of
propaganda broadcast against South Africa, Dr Verwoerd said:

We can speak with feeling about the misuse made of broadcasting
services projected at this continent. If there is one country against
which they have sinned, this is the one. Therefore we are justified in
wanting our voice to be heard far and wide.*

With regard to the FM system, while it was undoubtedly the correct
technical choice, it also had the added advantage of answering Hertzog's
doubts about the British Saucepan Special. Motivating the introduction
of the system in Parliament, Hertzog said:

The problem is that the moment we give the native a radio and encourage
him to listen, we place in his hands a weapon that may harm the native
himself. He may not use his radio to listen to what is good for him, but
listen to all the propaganda coming from abroad....The problem is to
provide this radio service to the native in such a way that he will derive
what is good from it, but will not be exposed to these evils. The question is
how? There are certain solutions and the obvious solution is to use not the
normal shortwave transmission, but the ultra-shortwave transmission

14



(FM) because the ultra-shortwaves have a certain peculiarity, namely that
they move in straight lines. If we use these wavelengths which move in
straight lines, and we give the natives sets which are adjusted to receive
those wavelengths, we shall obviously eliminate the possibility of their
being influenced from overseas.5?

The FM strategy was a success in South Africa, less so in Namibia
and Rhodesia. A 1989 BBC survey of South Africa noted that although
an estimated 53 per cent of urban blacks owned radios with shortwave
bands only 11 per cent had heard a foreign radio station the year
before. The most popular foreign station was Radio Botswana with a
regular black listenership in English of one per cent. Radio Freedom
had a regular listenership of 0.3 per cent. “It has been the policy of the
SABC, encouraged by the government, to promote the use of FM for its
services, making the radio audience less ‘attuned’ to shortwave as a
medium and thus to overseas broadcasters,” the survey noted in
explanation* In effect, the strategy tended to “white-out” the ANC's
and SWAPO's shortwave initiatives through Radio Freedom and the
Voice of Namibia. Thus, both the ANC and SWAPO found themselves
broadcasting on shortwave to target audiences who listened to music
and entertainment shows on local SABC ethnic, and undeniably
popular, FM stations.

The popularity of the local FM stations was recognised by the ANC.
The limited impact of Radio Freedom was openly acknowledged by
those who worked for it:

I think there were successes and there were failures. 1 would say we did
not, for example, have as much impact as we would have liked to have in
the country. We were on shortwave and we were kind of far and also did
not have the resources. When South Africa was using 500 kilowatts to
beam to the whole world we were using 50 kilowatts. There was nothing
we could do about it. But we had our successes also. We gained in
experience, we trained people and you do find people today who say they
were introduced to politics by Radio Freedom. Even now there are many
asking ‘Where is Radio Freedom? That gives one a sense of achievement.
It may have been bigger, it may have been more, but one has to be
content, one must not feel that all the effort was in vain.5®

While the aims of the the Voice of Namibia were similar to those of
Radio Freedom, the former was arguably more successful in gaining a
wider listenership. There are a number of reasons for believing this.
The lack of an effective domestic broadcasting network inside Namibia
before the late 1960s had encouraged people to buy shortwave sets.
As the member of parliament for Etosha (a constituency in northem
Namibia), Mr. A. Webster, noted in parliament in 1962:

15



More and more natives there today possess shortwave sets. They are
using those sets to listen to the broadcasting services from elsewhere
because the broadcasting service to South West Africa is so poor. The
natives mainly tune in to transmissions from the African states, America
and Moscow.%®

Thus, even when South Africa did establish a short-range FM
service in Namibia (Radio Owambo opened in 1969) many of the local
people had already developed shortwave listening habits.

This willingness to listen to foreign stations was noted by two
researchers, Totemeyer”” and Schuring® in separate studies.
Totemeyer noted that the modernising elite in the north of the country
were “keen listeners to radio stations abroad. Radio Tanzania and
Radio Zambia, as the ‘Voice of Namibia'... are very popular.”™®
Schuring'’s study also states that “as many as 32 per cent” of Owambo
teachers (Totemeyer's modernising elite) listened to various world
stations, especially the BBC but also Radio Zambia.%®

Listening habits in Namibia were, therefore, clearly different from
those in South Africa. There are a number of reasons for this use of
foreign stations in addition to the shortwave habit encouraged by
South Africa’s slow introduction of FM to Namibia. The Namibians
were a nation under foreign occupation, directly involved in a bitter
war and subject to strict censorship. It is a widely observed
phenomenon that under such conditions people who, as Nicolson put
it, “live in the monotone of doctrinal uniformity” feel a strong urge to
listen to outside messages.® In addition, SWAPO (unlike the ANC in
South Africa) was not banned in Namibia and its internal leadership
often made use of political rallies to encourage people to listen to the
Voice of Namibia. For example, when the SWAPO Youth League held
its first official appearance in the south of Namibia in 1973, chairman
Jerry Ekanjo called for a boycott of “South African radio” and urged
people to listen to SWAPO broadcasts from Zambia.®?

The Rhodesian authorities also approached the threat of liberation
radio in a systematic way. Measures included periodic jarnming of
nationalist shortwave frequencies, prohibition of all but FM receivers
in rural areas, regulation of battery sales, and prohibition of listening
to any station but RBC in rural settlement hamlets, or “keeps”, where
an estimated 750,000 Africans had been moved.

The Ian Smith regime employed a divide-and-rule strategy in its
broadcasting policies. Ethnic animosities between Shona and Ndebele-
speaking listeners were fuelled by RBC reports of tribal rivalries and
leadership feuds within the liberation movements. The regime also
set up an Ndebele radio station, Radio Mthwakazi, near Bulawayo in
1975, using the powerful “big Bertha" transmitter which had earlier

16



been used to jam the BBC transmissions from Francistown. Reports
of bloody clashes between ZANLA (ZANU) and ZIPRA (ZAPU) units
filled its news headlines, in an unsuccessful effort to create the
impression of a hopelessly divided military challenge to the Rhodesian
state and to fuel actual ethnic violence.

Evidence suggests that such efforts became increasingly
unsuccessful as the armed struggle became increasingly intensified.
As an internal settlement loomed, more and more Zimbabweans,
including many whites in the cities, listened to one or more of the
proliferating nationalist services, along with the BBC, in an attempt to
find out what was really going on. By 1973, it was estimated that daily
RBC listenership had dropped by half, from a decade previous. Some
whites remained loyal to RBC for news of the war and the political
negotiations right up to the bitter end. Ultimately, there were three
competing broadcasting operations serving a racially and ethnically
polarised national listenership.

Instead of helping the Rhodesian Front regime to shout out or
deflect opposing points of view and upsetting political information,
RBC policies may actually have reinforced or increased doubts in
listeners’ minds about regime policies and claims of success in “the
war against the terrorists”. As RBC news and current affairs
programmes began to more blatantly contradict experienced political
and security realities, heightened political awareness among formerly
passive audiences resulted, surely an unintended consequence of
Rhodesian Front RBC information manipulation. African awareness
of RBC distortions rapidly resulted in a listener boycott. As happened
in Namibia with the SWABC, RBC and the regime which spoke through
it seem to have hastened their own demise over the airwaves,
strengthening nationalist radio’s own raison d’efre immeasurably in the
process. Ultimately, RBC unwittingly proved the best advertising VOZ
could have had.

But overall, the impact of external broadcasts inside Zimbabwe, as
with the Voice of Namibia and Radio Freedom, remains difficult to
assess. There were few radios in many rural areas, home to 80
percent of the population. There was limited information on
programming available to rural listeners even if they had radios. Finding
the frequency was a problem, along with the weak and fading signal,
versus the much stronger RBC signal.®® ZANU was generally more
successful than ZAPU in sustaining an effective external radio service
to its followers and the Shona-speaking majority, primarily due to its
stronger, harder to effectively jam signal and the fact that it was able
to broadcast from Maputo on medium wave (AM) frequencies. VOZ
Maputo also had an English language transmission aimed at white

17



Rhodesians, with Ian Christie.
Post-Independence Broadcasting

In both Namibia and Zimbabwe many returning nationalist
broadcasters were absorbed into the state radio structures, although
in different ways. In Namibia, one of Africa’s first “New World Order”
multi-party democracies, the Namibian Broadcasting Corporation (as
the SWABC was renamed) was set up as an objective national
broadcaster constitutionally allowed under Article 21 of the Namibian
Constitution, to operate independently of the ruling party (SWAPO).
This allowed the Namibian Ministry of Information to claim the NBC
had acquired with independence a “freedom to debate facts and events
without fear of reprisals”.®® The new director of the NBC, Nahum
Gorelick, noted that:

The relationship is very sound between us and the minister [of
Information and Broadcasting]. There is no proscription whatsoever as to
what should be said and how it should be said. And policy—they have
stayed out of that completely.65

In Zimbabwe, however, the ZBC after Mugabe's victory was quickly
brought under ZANU control. Even before independence in April
1980, top VOZ broadcast managers from the Maputo operation, main
centre of ZANU external broadcasting during the key years of struggle
and political negotiations from 1976-1980, were in place at ZBC.%¢
The newly-appointed Deputy Director-General outlined the ZANU (PF)
government's motives for this action:

At independence, the ZBC found itself in a hostile media environment,
surrounded by institutions with long colonial experience. We had to
penetrate and transform RBC/RTV to serve the people of Zimbabwe as a
whole. Comrades were attached to RBC, to assist in preparations for our
independence celebrations. After independence they became regular
employees. Along with this physical penetration there was also the political
and ideological penetration.5”

In the words of the new Minister of Information, Dr. Nathan
Shamuyarira, “the comrades we've brought in from Maputo, who were
running the VOZ, were put into key posts at ZBC, so they are in a
position where they can direct policy”.%®

In Zimbabwe most RBC staffers resigned and were replaced by
largely ZANU members. ZAPU media specialists and followers were
systematically excluded from key posts at ZBC.*® Some who were hired

18



privately complained of continuous scrutiny and harassment by ZBC
managers, all ex-VOZ or ZANU members. Ex-combatants from ZANLA
(ZANU) were favoured over others for lower positions in broadcasting
because of their ideological and political reliability, often being hired
over highly qualified and experienced ZAPU media workers or
Zimbabwean students returning from overseas training.”

The key ex-VOZ appointment to ZBC by Minister Shamuyarira was
“Comrade Charles Ndhlovu”, as Director of Programming. Prior to
service for ZANU he had been employed by the RBC Africa Service,
where he had been a target of death threats for his “collaboration with
the Smith Regime™.” He joined the party in 1973, after allegedly being
kidnapped, surfacing in Lusaka. By 1976, when VOZ shifted its
operations to Mozambique he was one of its directors. He was brought
into ZBC management in March 1980.72 One colleague said he viewed
his work at ZBC as identical with his duties at Maputo.”? Ndhlovu
served as the “eyes and ears” of the government at ZBC during his
tenure which was followed by a brief political career until becoming a
major casualty of the Willowgate scandal in the late 1980s.

In the end, ZBC content, management, and the uses it was put to
by the Mugabe regime came to resemble those of its Rhodesian
predecessor in certain basic respects. State control of radio and
television to serve the legitimization needs of the regime and its policies
became the hallmark of the new ZBC, as the revolutionary infusion
was diluted by the stresses and temptations of politics and corruption.

In Namibia the NBC's Board of Directors and management were
restaffed but pre-independence negotiations guaranteed civil servants
(including most radio joumalists) their jobs. Unlike Zimbabwe, few of
those who had worked for the SWABC resigned, most electing to stay
on and work in post-independent Namibia. The immediate result at
the Namibian Broadcasting Corporation was overstaffing as additional
positions had to be created for returning Voice of Namibia broadcasters.
This policy, which resulted in a volatile mix of SWAPO journalists
trained in partisan reporting working side-by-side with non-SWAPO
journalists (for a national broadcaster supposedly committed to
balanced reporting in a multi-party democracy), led to predictable
problems:

Before independence they appointed some people, mainly ideologues
that they brought into the political department to supposedly give the
political people perspective on what was happening. But one landed in a
situation where those people were so ideologically inclined to the SWAPO
doctrine—they would talk about the ‘Glorious Party, and this that and the
other'—that it was very difficult. We were complaining about a bias on the
one side and these guys were coming in with a bias on the other side....In

19



terms of the integration of the Voice of Namibia people it is
problematic....One questions whether it has been the right decision or not
but in terms of affirmative action, in terms of putting a message across
that things have changed we have to make allowances....Our standard
has not dropped because of it. What has happened is that we have put a
lot of burden on reporters trying to do the job that now have to assist their
colleagues.™

The burden has been a difficult one so far and in 1992 the NBC was
still wracked by strained staff relationships, dissatisfaction with the
numbers of foreigners and whites (many South Africans) holding senior
positions in the organisation and frequent allegations of racism and
nepotism.” Staff have also demanded the retrenchment of some
journalists who worked for the SWABC on political grounds, reasoning
that ex-SWABC stafl “still live in the previous order and therefore
cannot make any contribution to the new order”.”® Recent attempts
(by a neutral British consultant) to restructure the NBC and retrench
journalists have met with stiff resistance by all staff in the form of
strikes,

The experiences of Zimbabwe and Namibia provide two scenarios
for the future of broadcasting in South Africa. The South African
Broadcasting Corporation (SABC), like the ZBC and NBC on
independence, is state-owned. There is very limited private broadcasting
in South Africa at the moment (although there is talk that 40 private
stations may open in 1994) and, as such, the status of the SABC has
been the subject of intense negotiations between the South African
government and the ANC.

Thami Nteteni makes it quite clear that the Radio Freedom
journalists expect a deal similar to that which occurred in Namibia—
We are going to participate in public broadcasting as well as community
broadcasting,” he notes.”” To date, however, more than two years
after the return of ANC exiles, no Radio Freedom broadcasters have
yet secured a post with the SABC, although three do work on an
independent station, Capital Radio, and a fourth has a job with a
magazine.

The Nationalist government has accepted the idea of an Independent
Broadcasting Authority along the lines of the British model for the
SABC and, in the interim, a new SABC Board of Control was elected in
mid-1993 by a panel of eminent South Africans in open proceedings.

Political predictions are inherently dangerous, but it is extremely
unlikely the future of the SABC will be left undecided before a hand-
over of power. Such an agreement will probably guarantee the jobs of
those already working for the SABC as well as make provision for
affirmative action placements, probably including some joumalists

20



from Radio Freedom. In the immediate future the organisation is
therefore likely to undergo similar stresses to those experienced by the
NBC as journalists of differing political persuasion and with differing
professional philosophies on the relationship between the state and
broadcasting learn to work together. In the case of the SABC, however,
with its approximately 5,000 employees and 25 radio stations, the
effect of the placement of a few dozen Radio Freedom journalists on
the structure is hard to predict but is likely to be muted. There is also
the possibility that newspaper journalists from South Africa’s opposition
press will be retrained and given posts in the SABC.

Nevertheless, the negotiated Namibian model, and not the party
takeover experience of RBC, seems the most likely outcome for
broadcasting in South Africa.

Notes
1. See Julian Hale. (1975). Radio Power, Philadelphia: Temple University
Press; David Abshire. (1976). International Broadcasting: A New
Dimension of Western Diplomacy, Beverley Hills, Sage Publications.
2. See J. D. Lardner-Burke, “Report on German Activities in South West
Africa”, Political Investigation Section: Administrator’'s Office Windhoek
1942-1943.
Peter Lessing. (1962). Africa’s Red Harvest, London, Michael Joseph.
See J. Grenfell Williams. (1952). “Broadcasting in Africa”, Corona March
1952, pp.92-95.
Hansard, Senate Debates, May 19, 1952: cols. 2922-2923,
The Cape Times, September 20, 1957.
Hansard, House of Assembly Debates, August 18, 1958, col.2401.
William Hachten. (1971). Muffled Drums. Ames, lowa: lowa State
University Press, pp. 117-118.
Hansard, House of Assembly Debates, May 25, col.6592.
0. Rosalynde Ainslie. (1966). The Press in Africa. London, Victor Gollancz,
p.152.
11. R. Hopkins and R. Mansbach. (1973). Structure and Process in
International Relations. New York: Harper and Row, p. 193.
12 P. Orlik. (1968). “The SABC: An Historical Survey and Contemporary
Analysis”, Unpublished Ph.D thesis, Wayne State University, p. 166.
13. David Wakati. (1986). “Radio Tanzania Dar Es Salaam”, in George
Wedell (ed), Making Broadcasting Useful: The African Experience.
Manchester: Manchester University Press, pp.213.
14. Quoted in Hale, (op.cit.), p.85.
15. Wakati, (op.cit.), p.222.
16. Author interview with Mr. Thami Nteteni, Former Director of Radio
Freedom, (Johannesburg, March 1992).
17. Author interview with Themba Ntshangase, Former Radio Freedom
Broadcaster (Johannesburg, March 1992).
18. Author interview with Thami Nteteni.

PNPO A

P

21



19.

20.

21.

22,
23.

24,
25.
26.
27.
28.
29,
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.

38.

39.

40.

41.

42,

43.

Author interview with Everest Siyeka, Former Radio Freedom Broadcaster
(Johannesburg, March 1992).

Author interview with Justice Maluleka, Former Head of Radio Freedom
in Madagascar (Johannesburg, March, 1992).

D. Herbstein and J. Evenson. (1989). The Devils Are Among Us. London:
Zed Books, p 22.

SWAPO Information Bulletin, September 1984, p.22.

Author interview with Vinnia Ndadi, Former Director of the Voice of
Namibia (Oshakhati, Northern Namibia, September 1991).

Author interview with Mvula Nongolo, Former Voice of Namibia
Broadcaster, (Windhoek, September 1991).

Charles Riddle. (1989). “A Profiie of Namibian Media: The Censored
Debaten, Gazene, Vol.44: 45-55.

SWAPO Information Bulletin, March 1983, p.17.

Kalahari Sun, August/October 1974, p. 10.

SWAPO Information Bulletin, June 1985, p.24.

The Combatant, vol.5, No.7, p.25.

Ngila Mwase, “Namibia's Liberation Struggle and the Mass Media”,
Southern Africa Political and Economic Monthly, March 1989, pp. 16-17.
Author interview with William Heuva, Former SWAPO Branch Secretary,
Otjiworongo, (Grahamstown, October 1991).

Die Suidwester, (Windhoek), 17.12.87.

Frederikse, (op. cit.) p.362.

Author interview with Mocks Shivute, Director of the Namibian Press
Agency (NAMPA), (Windhoek, September 1991).

Head, (op. cit.) p.66.

Author interview with Willie Musarurwa, Former ZAPU Publicity Secretary
(1964-80) and Director of Voice of the Revolution (Cairo, 1965-1970,
and Lusaka, 1970-1989).

See Terrance Ranger, “The Changing of the Old Guard: Robert Mugabe
and the Revival of ZANU", Journal of Southern African Studies, Vol.7, No.
1, (October 1980), pp.71-89.

Author interview with Grey Tichatonga, Former VOZ Maputo Director
and ZBC Director of News (Harare, 1983).

Tirivafi Kangai and Charles Ndhlovu, (1986). “Zimbabwe Broadcasting
Corporation, Voice of Zimbabwe". In George Wedell, ed., Making
Broadcasting Useful: The Development of Radio and Television in Africa in
the 1980’s. Manchester: European Institute for the Media,. pp.242-43.
Author interview with Tirivafi Kangai, Former Director-General of the
ZBC, (Harare: July 1983).

See Justin Nyoka. (1983). “Western Media Coverage of Zimbabwe
During the Liberation Struggle and After Independence”. Seminar Paper,
Gabarone, April 29,1983, esp. pp.1, 23.

Author interview with Dr. Graham Mytton, Director, International
Broadcasting and Audience Research, BBC (London, March 1989).

For a sampling of VOZ content and comments from listeners see Julie
Frederikse. (1982). None But Ourselves: Masses Versus Media in the

22



44,
45.
486.
47.
48.
49,

50.
51.

53.

55.

57.

59,
. Schuring, (op. cit.), p.8.
61.
62.

63.

65.

67.

69.

70.
. Author interview with John Burns, Public Affairs Officer, US Information

72.

Making of Zimbabwe. Johannesburg: Raven Press, pp.99-105.
Tichatonga interview, July 1983.
Musarurwa interview, 1983.

See Gideon Roos, “Broadcasting in South Africa”, Finance and Trade
Review, Vol.1, No.5, (July 1954), pp.38-48 and SABC Annual Report,
1966.

The Rand Daily Mail, (Johannesburg), October 27, 1965,

The Rand Daily Mail, (op. cit.).

The Rand Daily Mail, October 28, 1965,

Hansard, 1959: col.7221.

See Survey in the Republic of South Africa. (1989) London: International
Broadcasting and Audience Research, p.9.

Author interview with Nteteni, March 1992.

Hansard, June 7, 1962: Col.73586.

Gerhard Totemeyer. (1978). Namibia Old and New. London: C. Hurst,
pp.-182-185.

. G K Schuring. (1978). Taalgebruik in SWA: Luister en Leesgewoontes

van die Owambo en Kavanao. Pretoria: Human Sciences Research
Council.
Totemeyer, (op. cit.), p.184.

See Harold Nicolson, “The Political Use of Broadcasting (External)”, BBC
Quarterly, Vol.3, (April 1948), pp.1 4-23.

See The SWAPQ publication, To Be Born A Nation. London: Zed Books,
1981, p.278.

Author interview with Ian Mills, BBC Southern Africa Correspondent,
(Harare, 1983).

Namibia's Information Policy, Windhoek, Ministry of Information and
Broadcasting, 1990, p.22.

Author interview with Nahum Gorelick, Director of the Namibian
Broadcasting Corporation, (Windhoek, September, 1990).

Author interview with Tonic Sakaika, former Rhodesian Herald Reporter,
(Harare, July 1983).

Tirivafi Kangai, “The Voice of Zimbabwe During and After the War of
National Liberation”, (Lusaka: October 1980).

. Nathan Shamuyarira, inteview with Mozambique News Agency (AIM),

(Maputo: September 1981), (mimeo), pp.8-9.

Author interview with Mrs Sekai Holland, (ZIMCO Research Coordinator),
(Harare, July 1983).

Conlfidential interviews with three ZBC Workers, (Harare, July 1983).

Service, (Harare, June 1983).

Author interview with Charles Ndhlovu, ZBC Director of News and
Current Affairs, (Harare, July 1983).

23



73. Author interview with Grey Tichatonga, ZBC Director of Programming,
(Harare, July 1983).

74 Author Interview with Nahum Gorelick, Director of the Namibian
Broadcasting Corporation, (Windhoek, September 1 990).

75. See “Rook Draai by NBC", Die Republikein, (Windhoek) February 7, 1992.

76. See “Geld Knyp by NBC", Die Republikein. (Windhoek) April 9, 1992.

77. Author interview with Nteteni.

24



