Africa Media Review Vol. 2 No. 1. 1987
@ African Council on Communication Education

Foreign Media Coverage of African
Liberation Struggles: A Content
Analytical Case Study of the
Angolan Crisis

by Ikechukwu E. Nwosu*

Abstract

The central thesis of this paper is that media reports contribute
significantly to the starting, continuation, and termination of
wars. It critically assesses the involvement of the American and
British press in the Angolan crisis. In particular, it analyses the
coverage of that crisis by six papers, namely, the New York Times,
the Washington Post, the Christian Science Monitor of the United
States and the London Times, the Guardian, and the Daily
Express of Britain. The author observes that the weaknesses found
in these papers' coverage of the Angolan crisis may be attributable
to the nature of journalism as a profession.

Résumé

La these centrale de cet article est que les couvertures médiatiques
contribuent de maniere significative au commencement, 2 la
poursuite et a la fin guerres. L'article procéde & une évaluation
critique de I'implication de la presse Américaine et Britannique
dans la crise Angolaise. Plus spécifiquement, il analyse la
couverture de cette crise par six journaux, a savoir, le New York
Times, le Washington Post, le Christian Science Monitordes Etats-
Unis et le London Times, le Guardian et le Daily Express de
Grande-Bretagne. L'auteur fait remarquer que les faiblesses dans
la couverture de la crise Angolaise par ces journaux peuvent &tre
dues a la nature du journalisme en tant que profession.

°*Dr. lkechukwu Nwosu is a Senior Lecturer at the Department of Marketing
University of Nigeria, Enugu Campus, Enugu, Nigeria.

76



Introduction and Problem Statement

The declaration of 1986 by the United Nations Organisations as
the International Year of Peace (IYP) and other similar efforts aimed
at promoting world peace would be ineffective as long as the so-
called limited wars, such as the Falkland, Greneda and African
liberation wars, keep occurring. The dangers these wars pose to
peace and mankind are enormous.

According to a 1985 United Nations report, between 33,000 and
41,000 soldiers and civilians die every month as a result of these
limited wars. This is in addition to the hunger, disease, refugee and
other problems which these wars bring about. The report went on
to point out that most of these war casualties occur in the
developing countries of Africa, Asia and Latin America, and that
“some old conflicts have dragged on even for decades while others
have flared up repeatedly.”1 The liberation and civil crisis in Angola
is one of such recurring conflicts that has remained a threat to
peace and equilibrium in Southern Africa and the rest of the
continent.

The continued dangers which these limited wars pose for
humanity dictate that all institutions or organisations that have
anything to do with them, should handle with absolute care. The
mass media constitute one of such institutions. It has been amply
established in the research literature that the mass media play a
major role in the starting, continuation and termination of any
war.2 This is why we have to continually assess the performance of
the mass media in reporting wars and other crises. Such
assessments become even more important when the media are
handling a war taking place in a foreign country and in which their
home governments are directly or indirectly involved or interested.

In such situations, as Manny Paraschos and Bill Rutherford
rightly pointed out, the mass media are often accused of
“presenting a biased and inaccurate picture of a war, costly to
civilians and combatants alike."3 As Roger Morris also observed,
the mass media are further accused of “omission, distortion, or
worse . .. truth often became a casualty, "4 just as reported in Philip
Kightly's The First Casualty.5 And as a Garth-Furst International
study further suggests, the mass media may “unwittingly or
unconsciously” be contributing “to some distortion and lack of
objective perspective in their coverage"6 of limited wars in foreign
lands.

77



This study systematically assesses the Angolan crisis in which
America was directly involved through military, financial and
diplomatic support, and Britain was involved indirectly as
America's close ally in most African and other foreign policy
matters. It is an attempt to offer an indepth description and
analysis of how selected American and British newspapers
performed in reporting a crucial segment of the Angolan crisis,
between 1974 to 1976.

The six selected newspapers to be analysed are the New York
times, the Washington Post and the Christian Science Monitor of
the United States and the London Times, Guardian and Daily
Express of Britain.

The Angolan crisis started in 1961 in form of liberation struggles
against colonial Portugal and has continued till this day, even
though Portugal has since been pushed out since November 11,
1975 when Angola had her independence following the signing of
the Alvor Accord in January 15, 1975. It is now a war between the
liberation groups that fought for independence, who are now
supported by the foreign allies from the West and the East. On one
side is the ruling Popular Movement for the Liberation of Angola
(MPLA) which is Communist-oriented, Cuban and African
supported; and on the other side is the supposedly rebelling
alliance of the National Union for the Total Liberation of Angola
(UNITA) and the National Front for the Liberation of Angola (FNLA)
which is openly supported by the American-led Western bloc.

Literature Review

Even though the Angolan crisis has lasted very long and has
attracted much media coverage and involvement by many actors in
the international system, there are only a few quantitative studies
of media coverage of this war. The available literature shows,
however, that the major theme that dominated media coverage of
this war at the international level was ideology. Two major
ideological poles, Soviet/Cuban Communism and Western
Democratic capitalism, were in conflict in this crisis.

The literature also suggests that the African, European and
American media may have considerable coverage to the war in
terms of volume, but did not appear to have done a good job at

78



interpretation. The media in African countries seem to be the most
guilty on this charge of inadequate interpretation, tended to
depend mainly on the stories they got from the wire services and
failed to supply necessary backgrounds to these stories by sending
their own correspondents to Angola.

For instance, Onuora Nwuneli and Olatunji Dare studied the
coverage of the Angolan crisis by five influential Nigerian
newspapers and found most of the above charges to be true. They
found support for their hypotheses, that these newspapers would
be overly dependent on international news services for news on the
crisis, that they would devote less space for the interpretation of
news about the war, and that most of the war would receive little
attention in the front pages of the newspapers.7 The fact that
Nigeria has been playing a leadership role in Africa's media
development and that Daily Times, one of the newspapers they
studied, has been described as having no equivalent in Africa, seem
to be indicative of the generally poor performance of the African
media in covering the war.

The research literature also suggests specifically that the
Western press did an inadequate job at interpretation in their
coverage of the Angolan crisis. Comparatively and understandably,
however, they appear to have performed better than most African
press in this and other respects. But their emphasis on the
ideological differences of the two warring factions in Angola was
reported to be higher than was the case in the African press.

An interesting suggestion of the Angolan war coverage literature
is that the African press probably reported the war in line with
their home government's foreign policy positions in the war more
than Western newspapers did. For example, the Nigerian press
coverage of the war was found to be in line with the pro-
government-reporting-tendency hypothesis.8

On the other hand, another researcher, Osagis Ayanru,
examined the coverage of the Angolan war by two influential
American news Magazines (Newsweek and Times), and found
“there was no evidence available from our data to show any form
of bias for or against either faction. The opinion, inference and
judgement sentences were backed by a considerable amount of
factual sentence”9 This means that contrary to the pro-
government-reporting-tendency hypothesis, these American news
magazines did not report the war in favour of the FNLA-UNITA
faction which their home government openly supported.

But another research report by Mohamed El-Khawas suggests
that Ayanru’s findings may or may not hold true for other Western
mass media. He reported that “Angola’s entanglement in the

79



ideological conflict between the East and the West led to
emotional subjective media coverage of the warand that heavily
one-sided reporting obscured the actual sequence of events in the
crisis".10 Furthermore, Ernest Harsch and Tony Thomas in their
book-length study of the Angolan war reported that there was an
unholy marriage between the American press and their
government's Central Intelligence Agency (C.LA.) - 11 a situation
that can bring about pro-government reporting,.

Even the American Federal Bureau of Investigation (FBI) has
been shown to be using American journalists for its operations. Its
director once admitted publicly but said that only “six members of
the news media have acted as confidential informants for the
Bureau,”12 A New York Times editorial has also confirmed this
complicity between the U.S. press and their government's secret
services and warned about its implications.13 John Stockwell
maintains, however, that such warnings were not heeded in the
U.S. media coverage of the Angolan crisis.14

One key research question in this study then is, will the six
newspapers examined in this study exhibit this pro-government-
reporting-tendency or not? The other key question is, how did the
six newspapers perform in terms of volume of coverage, story
types, story placement, subject categories, source dependence or
usages, dateline emphasis, and directionality? These factors
constitute the key variables in this study.

Research Design

Based on the above review and other reasons that include the
fact that America's foreign policy position in the war has been pro-
FNLA/UNITA faction and that the British foreign policy positions
on most issues and events tend to follow closely the American
foreign policy positions, the following descriptive assumptions
were made:

1. That because of America's greater involvement in the Angolan
war, the U.S. newspapers will give greater volume and
frequency of reportage to the war than the British
newspapers.

2. That for the same reason, the American newspapers will also
give greater interpretation to the war than the British
newspapers.

3. That the American and British newspapers will, however,
register markedly overall low interpretation scores in
reporting the war.

80



4. That the Front-page (strategies) story placement scores of
both the American and British newspapers examined will be
low.

5. That both the British and American newspapers will give
greater coverage to actual battles, ideological and economic
aspects of the war than to humanitarian settlement and
socio-cultural issues involved in the war.

6. That the American and British newspapers will depend more
on their special correspondents than on local bylines or wire
services.

7. That the American and British newspapers will report more
stories from the FNLA/UNITA datelines than from the MPLA
dateline.

8. That the British and American newspapers will publish more
favourable stories about the FNLA/UNITA faction and more
unfavourable stories about the MPLA faction.

No cause-effect. proof was intended in making any of these
descriptive assumptions. The major goal of the study was the
critical evaluation, quantitative, descriptive and comparative
analysis of the reportage given to the Angolan crisis by the six
British and American newspapers studied, and to report
observable regulations that may emerge. According to Daniel
Lerner, “The perception of regularities may in this sense, be the
main gift of social research to social policy.15

Methodology

The primary research technique used was content analysis.
But in addition to this quantification method, the documentary or
library research approach was also used for background
information and for media interpretation and analysis.

News and opinion items about the Angolan crisis within the
study period (1974 - 1976) in the six newspapers under study were
read, measured, categorised and coded for purposes of description,
comparison and analysis in a manner similar to the ones used by
Budd16 and Hart.17 The favourability and unfavourability score of
each item was determined using well-defined directionality criteria
or matrix. The total available space in each newspaper was also
measured.

The conventional column inch or word count system or
measurement not used because of the differences in column
inches and newspaper sizes and because of the growing
international trend toward metrication or use of the metric system

81



of measurement. The system of measurement used was the square
column centimetre unit of measurement.

A total of 164 news and opinion items on the crisis were analyzed,
initially using standardized story coding sheets. Next, the scores on
the coded sheets were computer-analyzed using the Social Science
package (SPSS). Finally, the computer data collected were
described, interpreted and comparatively analyzed accross
countries and accross papers.

The nine major variables identified and operationally defined for

coding purposes were:

1. The name of the newspaper being examined.

2. The frequency: Defined as number of items.

3. Space use, measurement: Defined as volume of relevant news
and opinion items.

4, Story Types: Defined as (A) Straight news, (B)

Interpretative/feature items (C) Editorial and columns and
(D) Others. :

5. Journalistic Source categories: Delined as (A) Local Bylines
(B)Special Correspondents, (C) Wire Services (D) Other.

6. Dateline or Geographic Sources: Defined as (A) Faction ‘A’
(MPLA) and its agencies, (B) Faction ‘B’ (FNLA/UNITA) and its
agencies, (C) American Government and its agencies (D)
British Government and its agencies, (E) Other foreign
countries, (F) International Organizations, and (G) Others.

7. Story Placement or Positioning: Defined as (A) Front Page
Main lead story, (B) Front-page sub-story (C) Back-page story
and (D) Inside-page Story.

8. Subject Categories: Defined as (A) Actual Battles, (B) Arms
Supply (C) Ideological/Political consideration, (D) Economic
Aspects, (E) International involvement, (F) Humanitarian
Considerations, (G) Peace Talks, (H) International
Organizations, (1) Socio-Cultural Issues, (J) Pictorial matters,
(K) Miscellaneous.

9. Directionality: Defined as (A) Favourable, (B) Unfavourable (C)
Neutral.

A relatively high inter-coder agreement of 82% between two
independent coders (this researcher and a colleague) was achieved
after a number of adjustments in the coding scheme had been
made following two coding exercises using two sets of- 50 items
from the crisis. The inter-coder agreement was calculated using a
combination of the sample percentage procedure and the folowing
formula:18

82



Po-Po
A=
100-Po

Where Po is the observed percentage of agreement and Pe is the
expected agreement by chance, and A is the inter-coder agreement.

Sample Selection

The units of analysis and units of observation for this study were
the six United States and British newspapers listed earlier. The
coding unit was the “story”.19 One hundred and twenty issues of
the selected newspapers were studied for the duration of the
Angolan crisis covered by the study, September 1, 1974 to March
30, 1976 - a period of about one and a half years or 76 weeks which
saw the greatest and most prolonged military clashes among the
Angolan warring factions.

The six newspapers selected represent a purposive sample of 20
the entire universe or population of newspapers in Britain and the
U.SA. They were purposively chosen by considering such criteria
as high circulation, geographical distribution and prestige based
on reputation as superior leading newspapers of the two countries
concerned.

The final step in the sample selection process involved the
selection of a stratified sample of 20 issues from each of the six
newspapers studied and for the above stated duration of the war.
These specific issues or editions selection was carried out by strict
random sampling procedure using the random number table.

FINDINGS (ANALYSIS AND INTERPRETATION AND
DISCUSSION)

Frequency and Volume of Coverage

The data analysis revealed that the six British and American
newspapers coverage of the Angolan crisis was generally low or
inadequate in terms of frequency and volume. The data presented
below in Tables 1 and 2 describe this situation. From Table 2, for
example, we can see that the six newspapers together used only a
total of 164 items in reporting the crisis in one and a halif years.

Table 2 gives more comparative details about the low volume and
frequency of coverage given to the crisis. It shows that the three
American newspapers each used 28 items or 17.1% of their total
number of items for the coverage. It also shows, however, that by

83



space use, the three U.S. newspapers vary in their volumes of
coverage. The New York Times took the lead among the American
and British newspapers in terms of volume or space use by taking
up to 26.5% of the total news space of 314, 545 sq.cm. used by the
six newspapers. The Washington Post had only 16.8% and the
Christian Science Monitor had only 11.9% of this total news space.

On the British side, the Daily Express took the lead by both
frequency or number of items used and by volume or space use. It
used a total of 30 news items or 18.3% of the total number of 164
items used by the six newspapers. By space, it claimed 17.8% of the
total news space used by the six newspapers. The Guardian
followed the Express on the British side with 26 news items or
15.9% of the total number of items and 16.5% of the total news
space used by the six newspapers. The London Times surprisingly
came a close third, in terms of volume, among the British
newspapers but a distant last among the six American and British
newspapers. It has only 24 news/opinion items or 14.6% of the total
number of items, and 16.5% of the total news space used by the six
newspapers (see Table 2).

A comparison of both countries’ coverage of the Angolan war by
volume and frequency shows that the American newspapers did
better than the British newspapers. From Table 1, it can be
deduced that the aggregate space used by the three American
newspapers is 174, 211 sq. cm. while the total amount of space
used by the British newspapers was only 140, 334 sq. cm. This
higher volume is also upheld when the comparative analysis is
done by frequency or number of items - the American newspapers
used a total of 84 items while the British newspapers used 80 items
in reporting the crisis. What these findings mean is that our
assumption number one, which expected the American
newspapers to do better than the British in terms of volume and
frequency of coverage because of America's greater involvement in
the crisis, is a reasonable assumption since the available data give
it some support.

A further attempt to illustrate the observed generally low volume
of coverage given to the crisis by the six newspapers was to
compare the total amount of space by each of the newspapers with
the approximate total of news space available to each of the
newspapers in the total sample studied. Table 1 presents the
figures for each of the newspapers and the contrast observable in
each newspaper's figures is very obvious. For example, the New
York Times, which gave the greatest volume of coverage to the
Angolan crisis, spent only a total of 83, 619 sq. cm. for the crisis
when it had a total approximate available news space of

84



12,093,000,000,000 sq. cm. But this low volume of coverage should
not be surprising considering the fact that the Angolan war is but
one event in one foreign country and because past studies of global
newsflow (see literature review) have amply demonstrated that
even when more foreign events and more countries are included in
the research design, the volume of reportage for foreign news
events usually remains low for many obvious reasons.21

Table 1. Comparative Quantity of Angola Crisis News and
Opinion in Six American and British Newspapers
According to Approximate Total Available News Space
and Total Space Actually Devoted to the Crisis

Approximate Total Total Space Devoted
Newspaper Available News Space to the Crisis
(square centimeters) (square centimetres)
New York Times 12,093.000,000,000 83619
Washington Post 5,374.800,000,000 52,960
Christian Science 2,086,600,000,000 37,632
London Times 4.,380.500.000,000 32,251
Guardian 3,732.,500,000,000 51,970
Daily Express 3,680,800,000,000 56,113
Total 31.348,200,000,000 314,545

Includes all matters or conlent except advertisements.



Table 2. Comparative Quantity of News and Opinion Matteron the Angolan Crisis in Six American
and British Newspapers by Number of Items and Approximate Proportion of News Hole in
Square Centimetres

Newspapers

New York Washington Christian London Daily

Times Post Science Times Cuardian Express TOTALS
Number of news and
opinion items (absolute frequency) 28 28 28 24 26 30 164
Percent of total number of news
and opinion items (relative
frequency) (n - 164) 17.1% 17.1% 17.1% 14.6% 15.9% 18.3% 100.0%
Approximate volumes of news and
opinion items In square
centimetres (absolute frequency) 83619 52,960 37.632 32,251 51,970 56,113 314,545
Percent of total volume of news
and opinion items (relative
frequency) (N - 314.545) 26.5% 16.8% 11.9% 10.3% 16.5% 17.8% 100.0%

Approximate volume of news used by each of the six newspapers in t he coverage of
the Angolan crisis.



Types of Stories Reported

It is important to remind ourselves at this point that volume and
frequency of coverage only constitute one aspect of the reporting
process. A high volume of reportage that is of poor quality could be
considered worse than a low volume coverage that is generally of
high quality. So, we also sought to find out whether the generally
low coverage given to the Angolan crisis was generally of high
quality or low quality. We did this via the popularly accepted
method of analysing the types of news and opinions about the
crisis which the newspaper emphasized. The assumption behind
this method is that interpreted stories are of higher quality than
uninterpreted ones and that regular public feedback through
letters to the editor is a mark of quality. (See the four categories
defined ealier for this purpose.)

Table 3 presents the data on how the six newspapers interpreted
the Angolan crisis. From that table it can be seen that both by total
number of items used and by total space used, the six American
and British newspapers reported more Type A stories (straight
news) than any other type of study. Type B stories which refer to
interpretative and feature items come next in terms of attention.
This is distantly followed by Type C stories or editorials and
columns. The six newspapers were silent on Type D stories (letters
to the editor).

A comparison of the individual newspapers’ performances from
Table 3 shows that the Guardian did the poorest job in terms of
balanced and interpreted reporting. It used as much as 92.3% of its
total number of items or 69.9% of its total news space for reporting
straight uninterpreted news items. The New York Times seems to
have done the best job in comparison to the other five American
and British newspapers in news interpretation. Up to 44.3% of its
stories were Types B and C stories which are interpreted items.
55.7% of its news items (as opposed to Guardian's 92.3%) are
straight news or Type A stories. But if this comparative analysis is
done by space use instead of number of items, it will be found, as
shown also in Table 3, that the Christian Science Monitor, not the
New York Times, did the best job in interpretation. This paper has
only 50% of its stories as Type A (straight news) items 37.9% as
Type B stories and 11.9% as Type C stories (interpreted items).

From the above analysis it can be seen that the American
newspapers did a better job than the British newspapers in terms
of interpreting and analysing the stories they published on the
crisis or placing them in greater perspective (see Table 3). These
data also lend some support to our assumption Number 2 which

87



held that the American newspapers would give greater
interpretation to the crisis than the British newspapers for
reasons given earlier. The findings reported on Table 3 also
support our assumption Number 3 which stated that both the
American and British newspapers will tend to generally give
inadequate interpretation to the Angolan crisis stories when these
papers are viewed collectively. This is in spite of the fact that, as
reported above, the American newspapers comparatively
interpreted the crisis better than the British newspapers.

The complete silence of the six newspapers on Type D stories
(Letters to the Editor) suggests that throughout the duration of the
Angolan crisis, there was little or no feedback between the
newspapers and their readers. Such a feedback process is not only
useful to the news process, but is also vital to the formation of the
right opinions and policies on the event concerned in the two
countries cevered by this study - British and the U.S.A.

Story Placement or Attention Score

Because the position in which a newspaper places a story is an
indication of the kind of emphasis it gives to it, the kind of
importance it attaches to it, a determinant of its chances of being
read or not being read, and a good measure of the attention score of
the story, the newspapers’ story placement patterns were analysed.

Table 4 (below) presents the frequency distribution of the six
newspapers’ manipulation of this reportorial element of story
placement, both in terms of space use and in terms of number of
items used. A quick look at the table shows that all the six British
and American newspapers placed a disproportionately high
amount of their stories, both by space and number of items, in their
inside pages (category D). None of the newspapers published any
story on the Angolan crisis on its back page. The table also shows
that only a small amount of their coverage by space and number of
items were placed in the front-page lead story position (A) and the
front-page sub-story position (B).

A comparison of all the six newspapers shows that, both by space
use and number of items, the Daily Express of Britain made the
worst use of this element of reporting. It placed up to 96.7% of its
total number of items on the inside pages (D) or used a total of
95.5% of its entire news space on the Angolan crisis for stories that
were buried on its inside pages. The Express has no story on
either the back-page or the front-page sub-story position and has
only 3.3% (by number of items) or 4.5% (by space use) under
category A or front-page main lead story position. The New York

88



Table 3. proportion of Angola Crisis News and Opinion in Six American and British Newspapers
According to Story Types

New York Times Washington Post Christian Science London Times Guardian Daily Express
News/ News/ News/ News/ News/ News/
Story Opinion % of Opinion % of Opinion % of Opinion % of News Opinion % of news Opinion % of News
items  News Hole items News Hole Items News Hole Items Hole Items Hole Items -~ Hole

(n-28) (n-83619) (n-28) (n-52950)

(n-28) (n-37632) (n-24) (n-32251)(n - 26) (n-51970)(n - 30) (n - 56113)

A 71.4%
3.6%
D e

55.7% 71.4% 81.0%
42.0% 28.6% 20.1%
2.3% —_— —

57.1% 50.1% 87.5% 899% 923% 699% 76.7% 85
32.1% 37.9% 8.3% 17.7% 77% 305% 200% 14.
10.7% 11.9% 4.2% 4.5% —_— — 3.3% 0.

RN

0 2]
@ Total 100.0%

100.0% 100.0% 100.0%

100.0% 1000% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0%

In square centimetres

Story Types:

A - Straight news

B - Interpretative/feature items

C - Editorial and columns

D - Letters

*Totals may not all add up to exactly 100 due to rounding error



Times probably did the best job here. Table 4 for instance, shows
that by space use this newspaper has only 23.3% of its stories
under category D or inside page stories, 71.4% as front-page sub-
storles and 3.3% as front-page main lead stories. But the brilliant
performance in story placement is somewhat weakened by the fact
that when the analysis is done by number of items used the New
York Times has up to 75% of its 28 stories as inside page stories, or
17.9% as front-page sub-stories and only 7.1% as front-page main
lead stories.

A cross-country comparative analysis of the newspapers studied
shows that there are really no sharp differences noticeable in their
manipulations or use of the placement variable. The figures in
most of the cells or columns in Table 4 are very much alike. As the
table shows, the Daily Express' poor performance is cancelled out
by the almost equally poor placement scores of the Washington
Post on the American side. The New York Times' somewhat good
use of the placement categories is also counter-balanced on the
British side by the Guardian's also somewhat good use of this
variable, as Table 4 shows.

Nevertheless, the dominant item placement pattern of the six
newspapers indicates that the Angolan crisis was not given the
importance and attention that would have been expected of a crisis
that has caused much death, posed a continual threat of an East-
Wesl conirontation in Africa and continued to stand on the way of
total liberation of Africa from colonialism and neo-colonialism. It
also leads support to our fourth assumption in this study that the
front-page (strategic position) placement scores of all the six
American and British newspapers studied would be generally low.

Subject Categories Reported

Table 5 (below) presents the eleven subject categories identified
and applied in this study and the data on how the six American and
British newspapers performed in their subject-matter reporting of
the Angolan crisis. We had assumed or expected (Assumption
Number 5) that all the six American and British newspapers would
publish more stories about actual battles, ideological and
economic aspects of the crisis (categories A, C, D) than about the
humanitarian. peace or settlement and socio-cultural aspects of
the war (Categories F, G, 1). The data generated give support to this
assumption or expectation. A look at Table 5 shows that the sum of
the percentage scores for categories A, C and D are much higher
than the sum of the percentage scores of categories F. G, and I, both
by number of items used and by total space used by each of the

90



Table 4. Proportion of Angola Crisis News and Opinion in Six
American and British Newspapers According to Placement Categories

New York Times Washington Post Christian Science London Times Guardian Daily Express
A News/ % of News/ %ol News/ %of News/ % of News/ % of News/ % of
B Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News
C ltems Hole Items  Hole Items  Hole Items Hole items Hole Items Hole
D (n-28) (n-83619) (n-28) (n-52960) (n-28) (n-37632)(n-24) (n-32251)(n-26) (n-51970) (n - 30) (n-56113
7.1% 3.3% 17.9% 27.3% 4.2% 9.0% 231% 22.7% 3.3% 4.5%
17.9% 71.4% 14.3% 19.4% 3.6% 5.1% 8.3% 12.4% 3.8% 1.0% —— e
75.0% 25.3% 85.7% 80.6% 78.6% 67.5% 87.5% 909% 731% 762% 96.7% 955%
© Total 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 1000% 100.0% 1000% 100.0% 100.0% 1000% 100.0%
et

In square centimetres
Placement Categories

A - Front-page main lead story
B - Front-page story
C - Back-page story

D - Inside-page story

*Totals may not all add up to exactly 100 due to rounding error



newspapers. This observation is correct in spite of the fact that the
three British newspapers recorded zero scores for Category D that
houses news and opinion material on the economic aspects of the
war.

What the support to the above expectation means is that hard
news which had earlier been shown to be largely uninterpreted
dominated the coverage given to the crisis by the six newspapers. It
also means that they neglected generally soft and constructive
news-opinion items on the war dealing with humanitarian aspects
of the war, the Socio-cultural issue involved and moves to secure
peaceful or negotiated settlement of the Angolan crisis. For
suffering humanity and in the interest of African liberation and
world peace, it seems logical to say that these newspapers should
have focused more of their readers’ attention on these constructive,
human, and peaceful settlement aspects of the war, than on
sensationalised reports of battles and political-ideological
concerns of the super power nations or their home government.

Table 5 also indicates that the ideological and pictorial reporting
categories (C and J) had the higher scores among the individual
newspapers, For example, the Christian Science devoted as much
as 52.9% of its total news space to ideological category C, while the
Daily Express used as much as 49.2% of its entire news space for
the publication of photographic and other art materials on the war
(category J). This means that the crisis reportage was well-
illustrated with maps and other pictures, but the stories were too
concerned with the ideological conflict between the East (on the
side of the MPLA) and the West (on the side of FNLA/UNITA) in the
Angolan crisis.

Other interesting, but unfortunate findings on subject category
reportage is the fact that as Table 5 shows none of the six
newspapers published even one story about the 1 sub-category that
houses socio-cultural issues involved in the crisis; only two
newspapers published any story on Category F which houses
humanitarian considerations and only two newspapers again
published any materials that belong to category G which houses
peace talks. (See Table 5.)

Journalistic Source Categories

The term journalistic source category, as used here, refers to the
journalistic authority, personnnel or organisation that ultimately
makes the stories available to newspapers. These should not be
confused with the "news sources” which refer to the usually non-
Jjournalistic persons or organisations that occasionally provide the

92



Table 5. Proportion of Angola Crisis News and Opinion in Six American and British Newspapers
According to Subject Categories

£6

New York Times Washington Post Christian Science London Times Guardian Daily Express
News/ %of News/ % of News/ % of News/ % of News/ % of News/ % of
Subject  Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News
Categories Items Hole Items Hole Items Hole Items  Hole Items Hole Items Hole
(n-28) (n-83619) (n-28) (n-52960) (n-28).n-37632)(n-24) (n-32251) (n-26) (n-51970) (n-30) (n-56113) -
A 14.3% 29 214  345% 7.1% s2% .. lasx . 107%. 2N 3naA% - I60% - CGD%
B 7.1% 11.8% 8.3% 13.8% 7.7% 3.7% 23.3% 11.8%
e 179%  428%  14.3% 7.9% 39.3% 52.9% 12.5% 68% 269% 328% 33.3% 324
D 3.6% 0.4% 7.1% 4.4% 7.1% 5.3% -
E 107%  330% S e 17.9% 21.5% 208% 174% 77%  36% — —
F = e 3.6% 10.9% BESSCS — 8.3%. 7.1%
G 7.1% 10.8% 10.7% 19.4% NS - 7.7% DA% s e
H 3.6% 0.1% e eiaces 3.6% 1.3% 12.5% I859%  HEE Bl s e
1
J 39.3% 17.9% 28.6% 7.9% 25.0% 15.8% 8.3% 10.7% 11.5% 28% 233% 492%
K 3.6% 2.3% 7.1% 3.2% 167% 269% 38% 44% 33% 0.1%
Total 1000% 1000%  1000%  1000%  1000%  1000%  1000% 1000% 1000% 1000% 1000% 100.0%

In square centimetres

Subject Categories:
A - Actual battles E - International involvement J - Pictoral matters
B - Arms supply F - Humanitarian considerations K - Miscellaneous
C - Ideological/political considerations G - Peace talks *Totals may not all'-add up to exactly
D - Economic aspects H - International organizations

100 due to rounding error
1 - Socio-cultural issues ng



facts to the journalistic authority who puts these facts together in
the form of stories.

Our sixth working assumption or expectation stated contrary to
what the literature in this area suggests and because of the nature
of the event being reported (crisis), that the six American and
British newspapers would tend to depend more on their special
correspondents than on local bylines or wire services. The data
available to us gave some support to this expectation.

Table 6 (below) shows that generally, all the newspapers have
their highest scores under Category B row which houses special
correspondents. The only newspaper that appears to be deviant is
the New York Times which has 25% of its total number of items
under Category A (local bylines) and 21.4% under category B
(special correspondents), It also used as much as 65.2% of its entire
news space for Category A items and only 26.4% for Category B
items. Furthermore, up to 39.3% of the New York Times total
number of items were wire service items belonging to Category C.

But in contrast with the New York Times', the Guardian, used as
much as 90.3% of its total news space or 65.4% of its total number of
items for stories supplied to it by its foreign or special
correspondents (category B stories). Only 0.8% of its total number
of items were local byline stories (category A), 7.2% were wire service
stories and 1.7% were from unidentified sources. (See Table 6.)

The importance of the above findings lies in the fact that they
seem (0o run counter to the suggestion of some critics that the
Western mass media tend to be overly dependent on the wire
services in their coverage of Third World or African news events. In
fact, some of the critics would blame this alleged dependence on
wire services as the major cause of the shallow or uninterpreted
treatment which stories from Africa and other parts of the Third
World receive in the Western mass media.22 The present study
seem to show that the reason for this uninterpreted or shallow
reportage may lie elsewhere, not on the dependence or non-
dependence on wire services. The data generated in this study also
suggests that even when most of the newspapers depend more on
their own correspondents than on the wire services, the stories still
remain largely uninterpreted.

Dateline Categories

An assessment of the dateline emphasis in a newspaper's
coverage is useful for two main reasons: It not only identifies the
geographical origin of the stories published, but could also aid in
the determination or suggestion of the leaning or bias of the

94



Table 6. Proportion of Angola Crisis News and Opinion in Six American and British Newspapers
According to Source Categories

New York Times Washington Post Christian Science London Times Guardian Daily Express
News/ % of News/ % of News/ % of News/ %ol News/ % of News/ % of

Source Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News Opinion News
Categorles Items  Hole Items Hole Items  Hole Items Hole Items Hole Items Hole

(n-28) (n-83619) (n-28) (n-52960) (n-28) (n-37632) (n-24) (n-32251)(n-26) (n-51970)(n-30) (n-56113)

25.0% 65.2% 28.6% 13.5% 21.4% 20.3% 4.2% 4.7% 3.8% 0.8% 10.0% 3.4%
21.4% 26.4% 39.3% 63.3% 53.6% 72.1% 58.3% 73.5% 65.4% 903% 500% 46.2%
39.3% 7.4% 25.0% 22.9% 10.7% 7.3% 25.0% 13.5% 26.9% 7.2% 6.7% 0.7%
14.3% 1.0% 7.1% 0.5% 14.3% 0.3% 12.5% 19.5% 3.8% 1.7% 300% 46.6%

S6
oowmp

*Total 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% .100.0%

In square centimetres:
Source Categories:
A - Local bylines
B - Special correspondents
C - Wire services
D - Other

*Totals may not all add up to exactly 100 due to rounding error



newspaper's stories. This is especially true in a study of a war or
crisis situation because there are usually two clearly identifiable
sides or factions in any war. It seems reasonable to expect a
newspaper to publish more stories originating from the side of the
conflict it favours, as well as from its agencies.

This is why our seventh assumption or expectation stated that in
the Angolan crisis coverage the six American and British
newspapers will report more stories from the UNITA/FNLA or
Category B datelines (supported by the West) than from the MPLA
or Category A dateline (supported by the East).

The data presented on Table 7 below show clearly that this
seventh assumption got no support at all. The table shows that
both the American and British newspapers published more stories
originating from the MPLA faction (Category A) than those
originating from the UNITA/FNLA faction (Category B). Only one
American newspaper, the New York Times, and one British
newspaper, the London Times, published any material at all
originating from category B or the UNITA/FNLA faction - and the
figures they recorded were really low. Table 7 shows that the New
York Times devoted 1.2% of its total news space or 3.6% of its total
number of items to Category B and 25% (by number of items) or
17.9% (by total space) to Category A (the MPLA and its agencies).
Also, it is only 12.5% (by number of items) or 15.8% (by total space
used) of the London Times'stories that originated from Category B
(the FNLA/UNITA and its agencies). On the other hand,up to 16.7%
of the London Times’ total number of items on the Angolan war
were from Category A or the MPLA and its agencies. The rest of the
newspapers studied recorded zero scores for Category B and at
least some positive scores or figures for Category A.

The only plausible explanation that could be given for the non-
supprt of this seventh assumption or for the pattern of the data
that emerged seems to be that the UNITA/FNLA faction never really
controlled any considerable amount of geographical area during
the Angolan war - at least not long enough to generate enough
original news items. In fact, this researcher found in analyzing the
newspapers that most of the stories that originated inside Angola
were datelined Luanda (the capital city); and for most, if not all of
the entire time covered by this study, this capital city was in the
hands of the MPLA faction. The foreign correspondents, who have
been shown earlier to have provided most of the Angolan crisis
stories, also did not have direct access to the UNITA-FNLA men that
were in the remote areas of Angola, several miles away from the
capital city. They, therefore, had to depend mostly on materials
originating from the MPLA faction which controlled Luanda and

96



L6

Table 7. Proportion of Angola Crisis News and Opinion in Six American and British Newspapers
According to Dateline Categories

14.3% 12.5% 214%  234% 25.0% 31.6% 58.3% 63.1% 423% 426% 13.3% 85%

New York Times  Washington Post  Christian Science London Times Guardian Daily Express

Dateline News/ % of News % of News/ % of News/ %of News/ % of News/ % of
Categories Opinion News Opinion News Opinion News/ Opinion News Opinion News Opinion News

1BOTIES lems  Hole items  Hole items  Hole items  Hole items Hole items  Hole

(n-28) (n-83619)(n-28) (n-52960) (n-28) (n-37632) (n-24) (n-32251)(n-26) (n-51970)(n - 30) (n-56113)

A 25.0% 17.9% 28.6% 41.9% 14.3% 8.4% 16.7% 86% 38.5% 23.7% 10.0% 4.7%

B 3.6% 1.2% 12.5% 15.8%

C 28.6% 65.9% 28.6% 13.5% 28.6% ~28.5% 4.2% 9.0% 11.5% 13.4% 26.7% 15.5%

D 4.2% 4.7% 3.8% 0.8% 10.0% 3.2%

E

F

G

28.6% 2.4% 21.4% 11.3% 32.1% 30.5% 4.2% 11.2% 38% 196% 40.0% 68.1%

*Total 100.0° 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0% 100.0%

In square centimetres

Dateline Categories:
A - MPLA and its agencies E - Other foreign countries
B - FNLA/UNITA and its agencies F - International Organizations
C - American government and its agencies G - Other

D - British government and its agencies

*Totals may not all add up to exactly 100 due to rounding error



most of Angola.

There is also the noticeable tendency for the British newspapers
to publish materials on the Angolan crisis originating from the U.S.
while the U.S. newspapers published no materials originating from
Britain. Table 7 shows that all the British newspapers published
materials from Category C (the U.S. and its agencies), while the U.S.
newspapers were totally blank on materials originating from
category D (Britain and its agencies).

Direction of Coverage

Applying the favourability-neutrality-unfavourability matrix is
generally accepted as an effective way of determing the leaning or
bias of the coverage given to an event by any newspaper. This was
adopted and applied in this study.

Our eighth assumption or expectation was that the American
and British newspapers would publish more favourable stories
about the UNITA/FNLA faction and more unfavourable stories
about the MPLA faction, because of reasons given earlier. A look at
Table B below which presents the findings on directionality shows
that this assumption is generally not supported by the available
data.

Only two American newspapers, the Washington Post and the
Christian Science tended weekly to report in line with assumption
or expectation and in line with the U.S. foreign policy position - (i.e.
anti-MPLA and pro-FNLA/UNITA). The other four American and
British newspapers deviated from this assumption by reporting
more favourable stories about the MPLA and more unfavourable
stories about the FNLA-UNITA.

As Table 8 shows, 21.7% of the New York Times’ stories were
favourable to the MPLA faction and only 19% were favourable to the
FNLA-UNITA faction which its home government supported. But
the effect of this paper deviation is somewhat reduced by the fact
that it also has more unfavourable stories about the MPLA than
about FNLA/UNITA - 7.1% of its unfavourable stories were about
the MPLA while 4.8% of it were about the FNLA/UNITA. Most of its
stories (69.9%) were. however. neutral.

On the British side, the pro-MPLA and anti-FNLA/UNITA pattern
of directionality is even more pronounced. The three British
Newspapers generally carried more favourable and less
unfavourable material about the MPLA, or more unfavourable and
less favourable about the FNLA-UNITA faction.

Table 8 shows, for instance, that 43.8% of the London Times
stories were favourable to the MPLA faction, while only 33.3% were

98



favourable to the FNLA/UNITA faction. That paper also published
12.5% of its total news stories as unfavourable to the MPLA and as
much as 20% unfavourable to the FNLA/UNITA. This trend is
repeated in the other two British newspapers.

When we take the above non-pro-government reporting findings
along with the earlier reported non-bias finding in our dateline
analysis, we can safely say that there is no strong evidence available
from our data to show any form of bias against the MPLA as we
expected and as some studies reviewed earlier would suggest. This
can then be interpreted to mean that professional considerations
may have guided the American and British coverages here more
than the positions of their home governments in the war. But more
studies may have to be carried out using other American media
before we can draw a strong conclusion here.

The earlier-reported study by Ayanru23, for example, also came
up with a no-bias verdict after studying the American Time and
Newsweek's coverage of the Angolan crisis. May be future studies
should concentrate on the electronic media coverage of the
Angolan war in Britain and the U.S.

Summary and Conclusion

In this study, we have assessed systematically and quantitatively
how six American and British newspapers performed in reporting
the Angolan crisis. Nine key variables and eight assumptions were
employed in doing this descriptive content analytical assessment.

Five out of the expectations or assumptions were proved
plausible while the three on journalistic source, dateline and
direction were not. In other words, the data generally seem to
confirm our fear that the six American and British newspapers
under-reported the Angolan crisis,(volume or quantity of coverage)
published mostly uninterpreted or shallow reports about the war
that were buried in their inside pages, and concentrated more on
actual battles, ideological and economic aspects of the crisis,
neglecting the humanitarian, peace or settlement and socio-
cultural aspects of the crisis. But the available data also showed
that the expected fear of biased reporting arising from subjective
utilization of the stories taken mainly from wire services and
mainly from UNITA/FNLA datelines, as well as reporting mostly
stories that are favourable to the UNITA/FNLA faction in the crisis,
was not founded.

Different expectations can be given for the observed poor
performance of the six British and American newspapers in the
area of interpretation, volume or quantity, placement of story or

99



categories. In classical New World Information Order style one
could say that those newspapers performed the way they did
because they were sensational and supposedly unfair Western
media all out to distort the African or Angolan reality, negatively
influence events in Africa and Angola, cause trouble, paint negative
and subjective pictures of Africa and Africans and misinform or
even disinform the world about Africa and African events like the
Angolan crisis.

But it may not be fair or realistic to draw this conclusion or give
this typical NWIO explanation partly because of these papers’ good
performance on the journalistic source, dateline and directional
elements of reporting, and partly because most current research
literature shows that in reporting African wars and other events,
many African mass media have also performed similarly.24 The
Western mass media have also been shown to be reporting
according to professional type - ie. in line with the general
journalistic practices in any part of the world.25

It seems to be now widely accepted that journalism and the mass
media everywhere seem to be usually biased in favour of the
immediate location quantitatively and qualitatively, not
necessarily out of political or ideological malice (even though this
can sometimes be part of it), but mainly due to the nature of
journalism as a profession. As Gultung and Ruge put it, the mass
media often “pay particular attention to familiar and culturally
similar events,” while distant events are usually under-reported.26
Robert Stevenson and Donald Shaw put it even more emphatically
when they wrote that “news flow are less problems of Western flow
dominance than problems of journalism. The criticisms of the West
can be applied to foreign coverage of every national system ... 27
John Merril concurred by saying that much of global coverage
contains bias, distortions and stereotypes, not only of their home
countries but of other nations as well."28 William Hachten and
Brian Beil must have also had a similar conclusion in mind when
they condemned strongly what they called "the charges of
Masmoudi and other proponents of a new order . .. "29

But the partinent question we must ask at this point is: Can we
not do anything to change the journalism profession as it presently
is: are our hands tied? Should this negative contribution of
journalism to world politics and world peace not be changed?

Shifting the blame from the nations or regions of the world and
exonerating them completely of any negative influences or
intentions as some of us seem to be now doing, and blaming it allon
journalism, does not seem to be a wonderful new cure for the
problems ol global news flow and news reporting which the on-

100



going controversy has pointed out very well. We have to do much
more than shifting blames and exonerating nations or regions and
help to find solutions to the poor performance of journalism in
global and even national politics. Otherwise the profession will
remain stagnant and largely dysfunctional.

In these years when international peace seems to be on the lips of
all and sundry, we cannot afford to all fold our hands and say “Oh,
that's the way it is and that's the way it will continue tobe.” We can
start from the known to the unknown in seeking a solution to this
problem. For one thing, even the most vitriolic and vociferous
critics of the UNESCO and Third World standard views on the
global news flow controversy agree that there is some disparity,
some distortion and some bias in global information flow and news
reporting. We have to regard these as real problems, especially in
sensitive issues like the Angolan crisis, before we can take positive
steps to improve global journalism in the interest of world peace
and understanding.

NOTES

See UN Report, "Armed Conflicts Claim 21 million Lives”, in Concord
(Nigeria), February 18, 1985.

2. See UNESCO “Declaration of Fundamental Principles Concerning the
Contribution of the Mass Media to Strengthening Peace and International
Understanding to the Promotion of Human Rights and to Countering
Raclalism, Apartheid and Incitement to War," November 22, 1978. See also
Laurie Wisberg, “Christian Churches and the Nigerian Civil War" Journal of
African Studies, Vol. 2, No. 3, Fall 1975, p. 331.

3.  Manny Paraschos and Bill Rutherford Network News Coverage of Invasion of
Lebanon by Israeli in 1982", Journalism Quarterly, Vol. 62, No. 3, Autumn
1985, p. 457.

4. Roger Morris, “Beirut - and the Press-Under Siege,” Columbia Journalism
Review, November-December, 1982, p. 23.

5.  Philip Knightly, The First Casualty, Minneapolis: University of Minnesota
Press, 1957.

6. Garth-Furst International “Television Network Coverage of the Israeli
Invasion of Lebanon”, (Unpublished), June-September, 1982.

7.  Onuora Nwuneli and Olatunji Dare, “The Coverage of Angolan Crisis in the
Nigerian Press”, UNILAG Communication Review, January-March, 1977,
Pp- 20-23.

8. Ibid

101



10.

11.

12.

13.

14.

16.

17.

18.

19,

21.

Osagle Ayanru, “A Content Analysis of the Coverage of the Angolan Civil War
by Newsweek and Time Magazines,” Unpublished M.S. Thesis, West Virginia
State University, 1978.

Mohamed El-Khawas, “Power Struggle in Angola: Whose Struggle, Whose
Power?" Journal of Southern African Affairs, Vol. 1 (special issue), October
1976, p. 57.

Emest Harsch and Tony Thomas. Angola: The Hidden History of
Washington's War, New York: Pathfinder Press, 1977.

As quoted in Christlan Science Monitor, March 30, 1976.

As reported in Twin Cities Reader, Vol. 5, No. 21, May 28 - June 4, 1980. See
the piece entitled "The FBI and the Press".

John Stuckwell, “Media Manipulation in Angola”, in Ellan Ray et. al. (ed.),
Dirty Woric: The CIA in Ajrica, London: Zed Press, 1982, pp. 98-109.

Daniel Lerner, The Passing of Traditional Society, Glencoe, Illinois: The Free
Press, 1958, p. 398.

Richard W. Budd, "U.S. News in the Press Down Under", Public Opinion
@uarterly, Number 28, Spring 1964, pp. 39-56.

Jim Hart, “The Flow of International News into Ohio” Journalism Quarterly,
No. 38, Autumn 1961, pp. 541-543.

This is a slightly modified form of the formula suggested by William Scott,
“Reliability of Content Analysis: The Case of Nominal Scale Coding”, Public
Opinton Quarterly, Vol. 19, Fall 1955, pp. 321-325. See also Wayne
Opinion Quarterly, Vol. 19, Fall 1955, pp. 321-325. See also Wayne Danialson,
"Content Analysis in Communication Research”, Mass Communication
Research, Louisiana: Louisiana State University Press, 1958, pp. 180-206.

Story coding has been found to be the most rapid and one of the most effective
coding methods. See A. Geller, D. Kaplan, and Harold Laswell, “An
Experimental Comparison of Four Ways of Coding Editorial/Content,”
Jourmnalism Quarterly, Vol. 19, No. 3, 1942,

A purposive sample for the present study is reasonable and necessary
because the relatively small amount of foreign news content (and hence news
on wars In Alrica) of most small-sized American and British newspapers
make it difficult to expect that random sampling would be representative of
the entire universe.

See Johan Galtung and Mari Ruge, “The Structure of Foreign News", Journal
of Peace Research. Vol. 2, Summer, 1965, pp. 29-30. See also Frank Kaplan,
“The Plight of Foreign news in the U.S. Mass Media: An Assessment”, Gazette,
Vol. 25, No. 4, 1978; and Al Hester, “Five Press Service: News for and about the
Third World", Studles in Third World Socleties, Number 9, September 1979,
pp- 83-101.

Osagie Ayanru, op. cit
102



8

B

Ibid.

See Onuora E. Nwuneli and Effiong Udoh, "International News Coverage in
Nigerian Newspapers”, Gazette, Vol. 29, 1982, pp. 31-40; Bababunmi Pratt,
“Foreign News in Nigerian Dailies: A Comparative Analysis”, Unpublished
Thesis, University of Lagos, 1977; Muraino Oso, "International News Flow:
How Nigerlan Press Reports the World, Unpublished Thesis, University of
Lagos, 1978; and Annabelle Sremberry-Mohammadi, “The World of the News'
Study” Journal of Communication, Vol. 34, pp. 121-134.

Johan Galtung and Mari Ruge, op. cit.
Ibid.

Robert L. Stevenson and Donald Lewis Shaw (eds.) Foreign News and the
New World Information Oder, lowa: lowa State University Press, 1984, p. 2.

John Merrill (ed.), Global Journalism, New York: Longman Publishers, 1983,
p-7

William A. Hachten and Brian Beil, “Bad News or No News? Covering Africa”,
Journalism Quarterly, Vol. 62, No. 3, Autumn 1985 pp. 626-630.

103



