
REVIEW ARTICLE

Press Time: Black Publishing Then and Now South Africa's Alternative Press.
Voices of Protest and Resistance 1880-1960, L Switzer (ed), Cambridge:
Cambridge University Press.

Guy Berger

Thami Mazwai is not usually at a loss for words. But this articulate advocate
of Africanism, a prominent black journalist who has now turned publisher, was
left deflated by Nelson Mandela at an editors' meeting in 1997. At the time,
Mazwai was chairperson of the fledgling South African National Editors Forum
(he was later to resign in a blaze of publicity, citing unyielding conservative white
colleagues as the reason). In this capacity, he kicked off the second meeting
between the Sanef council and the state president by remarking:

'Reports of what you, Mr President, said in Harare have concerned
us. You were reported to have said that the media is controlled by
conservative whites, and that black journalists are told what to do.
We felt this was unfortunate because we had raised it before.
Control of the media is changing: a number of companies have
made strides in black ownership. Not far enough, but there are
some strides, at TML for instance. This does not mean a change
in operations, but this will come as the new owners implement
their programme of transformation and affirmative action. There
is also the example of Perskor and Kagiso Trust. A lot of other
blacks want in, but we feel there should be some recognition of
progress that has been made' (Mandela, 1997).

To which observation, the South African state president replied:

'There is no point in beating about the bush with problems.
Whatever measures have been taken, the truth is that the media is
still in the control of whites, and in many cases, conservative
whites, who are unable to reflect the aspirations of the majority.
This is not to reflect on their integrity, but on their background. I
accept that some steps have been taken to deal with this. But let
us be accurate: black companies that are supposed to be in charge
of enormous assets are a hollow claim at present. Because they are
heavily indebted to white companies. Black companies are

TRANSFORMATION 36 (1998) 93



BERGER REVIEW ARTICLE

virtually bankrupt because they don't own their assets. The
process has started, but it will take a very long time before blacks,
that is Africans, Coloureds, and Indians, can say "Now, blacks
control their own press". ... We do not have black journalists
saying what they would like to say. They have to work on papers,
they want to earn a living. While there are a few exceptional
journalists, many like to please their white editors' (Mandela,
1997).

Reading Les Switzer's book on the history of the alternative press in South
Africa leads one to ask what has changed. In one of the finer chapters of the
publication, Switzer recounts the history of two leading black papers at the turn
of the century: Imvo Zabantsundu and Izwi Labantu. The former was set up in
18 84 and was subsidised by white Eastern Cape English-speaking settlers. When
they, and editor JT Jabavu, turned against Cecil Rhodes, the rival Izwi -
bankrolled by Rhodes and supporters - was set up in 1897. When the South
African war broke out, Imvo urged the British to reconcile with the Afrikaners;
Izwi slammed the Afrikaner insurgents. In the end, it was also whites who
determined the fate of the both papers. Izwi editor Alan Kirkland Soga developed
an anti-capitalist tone to the paper, as a result of which his backers fell away and
the paper collapsed in 1909. Jabavu and later his son ran Imvo as a personal
political mouthpiece with an ever-falling circulation (just 2000 in the 1920s ).
The decline culminated eventually in a full-scale sellout to Afrikaner capital in
the form of Perskor. But today Imvo through Perskor has become part of black
empowerment group Kagiso Media headed by Eric Molobi.

Perskor's interests of course have been in retaining some of its lucrative
contracts for state printing. Early-1998 saw a merger on the cards between
Kagiso/Perskor and former Information Scandal-linked company Caxton which
holds the telephone directory contract. After 100 years, who makes the money
may finally be changing. It is a nice irony in recent years that blacks can start
making money out of white consumers, as the ownership of white oriented media
like the Citizen or Radio Algoa has passed to consortia with strong black
shareholdings. What concerns Mandela most, it seems, is less the effective
ownership and financial returns, however, than the fact that this has not yet meant
a change in who calls the editorial shots, and thence in the content and stance of
these media.

Black Press Barons
Switzer's book shows how difficult it has been to have effective black

ownership and editorial control in South Africa. Sol Plaatje helped build up the

94 TRANSFORMATION 36 (1998)



REVIEW ARTICLE BERGER

Koranta ea Becoana, founded in 1901 by the white editor of the Mafeking Mail
by, for example, setting up news exchanges with 61 publications across the
world. But when the boss went bankrupt in 1907, the paper staggered on for two
years before dying. Plaatje launched a new paper in 1910, saw it collapse in 1912,
and then raised donations from the African community to buy a press for 400
pounds. But his new Tsalo ea Becoana folded in 1915 underpressure of wartime
shortages.

The Bantu World was founded by a white man, Bertram Paver, in 1932, and
though he rallied more than half the shareholders from the African community,
after 14 months the paper was bought up by the Argus company. Editor RV
Selope Thema claimed to be free of overt influence of white management. But
as Switzer comments:

Social control in the newsroom did not have to be communicated
officially, because Thema, like other editors of Bantu Press
publications, conformed to the policies of the newspaper
proprietors (1997:191).

A partial exception to this pattern was Natal newspaper Inkundla ya Bantu,
founded in 1938 by African entrepreneurs Paul Knox Bonga and Phillip Goduka
Katamzi, owners of the Verulam Press. The paper had Govan Mbeki as its
effective editor in the early years, and was run by the (then) outspoken Jordan K
Ngubane between 1944-51. Even though it too succumbed, this was at least one
case of a black financed, owned and edited paper that survived - for 13 years in
fact.

It is almost a truism that the decline of the independent black press in South
Africa was rooted in the smashing of the black middle class which could have
provided a sufficient middle class base for its survival and success. When the
class went, so did its press. It has only been in the 1990s, that representatives of
incipient black capital have re-appeared on the media scene - in the form of
Nthatho Motlana (chairperson of New Africa Publishing Ltd), Cyril Ramaphosa
(chairperson of TML) and Eric Molobi (chairperson of Kagiso Media). They
have, as Mandela argues, borrowed substantially to get where they are, but they
have also mobilised extensive black savings, not least in the insurance industry
and in union-controlled pension funds, to acquire the newspapers now under their
control.

Using charts by analyst Robin McGregor, Tomaselli (1997) has recorded the
ownership patterns of the new acquisitions. However, while Tomaselli claims
that the result will be substituting the 'semiotics of apartheid' with the 'semiotics
of class' (1997:66), the question of the impact of 'Africanisation' on these papers
is more complex than this. Data is needed about the new profiles of staffing,

TRANSFORMATION 36 (1998) 95



BERGER REVIEW ARTICLE

contemporary race- and class-bound content and declining/emerging markets for
those newspapers now with black owners, plus the managerial impact of these
owners as well. Without such, one cannot meaningfully pursue the matter. To
date, at least, it would seem that these new 'barons' of the press have not directly
intervened in 'their' publications (Berger, 1995). With most publications, and
especially in the case of the biggest circulating paper in the country, the Sowetan
(which has a charter of editorial independence), such interference would be likely
to encounter strong resistance from the reporters affected.

The Modern Alternative Press: 1980s-90s
Superficially, the rise and fall of papers like Izyvi and Inkundla resonate with

the past decade which saw the emergence and collapse of the contemporary
alternative press - New Nation, South, Vrye Weekblad, New African, Nemato
Voice and others. But this modern generation was more like the subsidised Izwi
than the entrepreneurial Inkundla in model, dependent as it was on external
funding. By the 1980s, capital formation in the African community was even less
likely to take place in media than had been the case half-a-century earlier.
Investing scarce capital in a publication at any time after the 1950s was a risky
endeavour that could have left African backers to carry the losses of a banned
publication - or worse the loss of their personal freedom to a banning order or
imprisonment. That the only alternative publications that existed in the 1980s
and early-1990s drew on foreign funding was an indication of the way that
historical obstacles to black-owned publishing had mounted through the century.

Given this context, the modern generation of alternative publications were
never commercially viable - so much so that even the black-owned New African
Investments Limited decided to close the stalwart surviving alternative weekly
New Nation during 1997. The 1980s-90s alternative press played a political part
in a particular period, and when the political rationale for their funding fell away,
they could not continue in the marketplace.

Switzer's book does not extend to this generation, but their character is
highlighted by another strand of the press that is covered in the book. This is the
politically-aligned black press. Gandhi's Indian Opinion, formed in 1903, was
so politically over-determined that it banned all advertisements in 1912 and relied
only on donations from India and subscription revenue after that. The Workers
Herald (established in 1923) was the organ of the Industrial and Commercial
Workers Union, and while it carried adverts for black tailors, printers, carpenters,
etc, it was never intended to be a profitable publication. When its editor Henry
Tyamzashe was fired for insubordination in 1929, the paper ceased appearing.
Inkululeko was the organ of the Communist Party of South Africa, and was run

96 TRANSFORMATION 36 (1998)



REVIEW ARTICLE BERGER

by activists and editor Edwin Thabo Mafutsanyana (followed by Michael
Dipuko) from 1939-50 when the party was banned. The most successful
oppositional newspaper was the Guardian, launched in 1937 and published
under various titles until 1952. With writers like Govan Mbeki and Ruth First,
and half its income donated by readers, it was an integral part of the resistance
movement, and only went under due to political repression. Likewise, the
alternative press of the 1980s-90s existed for political reasons and their fortunes
rose and fell in relation to the political movements to which they were tied.

Petty Bourgeois Publishing
Switzer's book includes several content analyses of many of the predecessors

of the modern alternative press. As may be expected, the political papers had far
greater political news than other black publications, even if the Guardian boasted
'the best tipster in Cape Town'. It was the World that covered sports and
introduced women's sections. Predictably (and here one must question whether
Switzer's content analysis is worthwhile inasmuch as it confirms the obvious),
Imvo had a moderate discourse and content, while the Workers Herald was more
militant. While the Herald had over 40 per cent political news, Imvo had less
than 17 per cent (1997:156). Inkundla had very little sports, crime or accidents
(1997:231). In contrast, the World had just over 10 per cent of its coverage
devoted to politics and trade unions (1997:205). llanga, founded in 1903 by John
Langalibalele Dube, reflected in its content the politics of accommodation and
conciliation. (Unfortunately, the chapter on llanga by R Hunt Davis Jnr provides
no useful information on the finances, production or circulation of the
publication).

What is more interesting than the extent and tone of political news is Switzer's
finding that so much of the press content represented the interests of the urban
petty bourgeoisie, and that there was the corresponding absence of rural or
working class concerns. Even the Workers Herald, it seems, was guilty of this.
According to Switzer, both Imvo and the Herald attacked white domination - but
were silent about African miners and farm workers (1997:176). Even the Drum
generation, according to chapter author R Neville Choonoo, shared the middle
class values and aspirations of the very white liberals they criticised. There were
the farm and prison exposes of Henry Nxumalo, but there was 'virtual silence'
about the turbulent 1950s (1997:263). IndianjOpinion, at least in its early days,
was 'written by an elite for an elite, which was mainly the Gujerati commercial
class', comments chapter contributor Uma Shashikant Mesthrie. A chapter on
the African Political Organisation's newspaper (1909-1923) by Mohamed
Adhikari notes:

TRANSFORMATION 36 (1998) 97



BERGER REVIEW ARTICLE

Despite some rhetoric about the need to cultivate Coloured race
pride, the aspirations of this social group were almost entirely
assimilationist (1997:128).

The same elitism, of course, cannot be laid at the door of Inkululeko or the
Guardian. Although the CPSA leadership was largely white, most of the bylines
in Inkululeko were African, says Elizabeth Ceirog Jones, author of the respective
chapter in the book. As regards the Guardian, Ruth First stands out for having
conducted powerful investigative journalism that reflected the exploitation of
farm workers over a 12-year period starting in 1947. (Her uniqueness is well
analysed by chapter writer Don Pinnock).

In some ways, the widespread lack of concern with the masses in much of the
historical 'alternative' press reflects what Switzer claims to find from his content
analyses - that there is a shift in discourse from protest to resistance between the
1920s and the 1950s. Although the evidence marshalled in his book is not quite
that clear, it is plausible to discern the gradual construction of a multi-class
African nationalism through the past century as it took shape in the black media.
The earliest publications were engaged largely in a project to protect the interests
of an African middle class across tribal lines. Dube, for instance, campaigned
against the 1913 Land Act, advocating an African (middle-class) rather than Zulu
(peasant) identity in llanga. Inkundla carried articles in English, Zulu and Sotho.
Mirroring this, Indian Opinion strove to publish in Gujerati, Tamil and English.

In this way, one begins to see in Switzer's book the constitution of racial
communities by their media, and for their media. And content of the papers
reveals how the communities concerned became less exclusively middle-class
dominated over time as each racial petty bourgeoisie was compelled to reach
downwards to cultivate the fertile soil of support from the lower classes - often
using the media to do so. Switzer himself periodises the 'alternative press' as the
mission press (1830s-1880s); protest press (1880s-1930s); early resistance
(1930s-1960); and the later resistance (1970s-80s). The turning point, he credibly
argues, is in the 1940s, when petty bourgeois politics fade in a crusade for the
rights of all (1997:35).

This kind of analysis is a valuable insight into the history, but it also has
relevance for today. Thus, it may be argued that current clamour for the
white-dominated media to become more racially representative is a resurgence
of these petty bourgeois politics, freed of the need (if not the ideology) to ally
with the masses. This is not to suggest that black petty bourgeois interests are
somehow illegitimate, and that nothing less than the interests of the subordinate
black classes dominating the media will do. However, it is to draw attention to
a deeper question than the colour of the owners or scribes in the press as critiqued

98 TRANSFORMATION 36 (1998)



REVIEW ARTICLE BERGER

by Mandela. Journalism, generally, would do well to focus less on white
community news; but it would do even better service to society (including the
middle class) if it went beyond black middle class concerns. That requires a
change in the paradigm of journalism, which despite the limits imposed by the
economics of the media and the general need for middle class audiences, is not
altogether impossible. A change like this is not automatically the consequence
of changing the colour composition of the media. What irks Nelson Mandela,
ironically, is perhaps precisely this: that black middle class journalists have
accepted the paradigm of a watchdog role for the media. In my view, a new
paradigm ought to retain this particular feature, and even strengthen it where
possible. The point is, however, that much else needs to change - especially if
the media is to do more than pander to a racially-mixed middle class. Switzer's
book, by highlighting the petty bourgeois in the press over 100 years of history
helps to highlight the limits and the possibilities of transforming the media in the
current period.

Academic Merits
The book had a scathing review in the Mail and Guardian in 1997 by former

Rand Daily Mail editor Benjamin Pogrund. He erroneously accused Switzer of
tarnishing all white-owned media as conservative, and went on to trash the
university where Switzer had done some of his research: it was because Switzer
had been at Rhodes in Grahamstown - claimed Pogrund - that he had become so
out of touch. I wrote a letter to the M&G at the time, querying why Pogrund was
so anti-Grahamstown when after all he applied to head the journalism school
here in 1994. (I got the job, not him). Don Pinnock, who was also hammered in
the review, also wrote a letter to the paper. So too did Switzer himself. In the
end, the Mail and Guardian published just one response - from former Guardian
editor Brian Bunting, who took issue with the way that Pogrund had picked on
information he had given for the book.

One deduces that a newspaper is not the vehicle for a serious review, let alone
a serious debate, when it comes to a serious academic book, and Benjamin
Pogrund is not the kind of reviewer to rise to any such challenge. However, this
review in Transformation would not be complete without some comments on
the quality of the work. Switzer has done a fine job of collecting a series of articles
and stitching them together with his own work in a meaningful way. There are
weaknesses; one is certainly the R Hunt Davis Jnr chapter. Another is that Switzer
would have done well to acknowledge that the compilation falls short of being
a comprehensive survey. There are omissions like the ANC's Abantu Batho. And

TRANSFORMATION 36 (1998) 99



BERGER REVIEW ARTICLE

if a non-alternative paper like Bantu World is featured, why not the Chamber of
Mines' Umteteli wa Bantu? Surely all were alternative to the white press?

Part of the problem is not merely a probable lack of material. It is in Switzer's
loose use of the term 'alternative' as a coverall label for all the publications
featured (excepting Bantu World, which is described emotionally as the 'captive
black press'). The result is sentences like:

Imvo was essentially a community newspaper specialising in news
of general interest to the mission-educated community in the
eastern Cape. The Workers Herald, on the other hand, was
competing with Umteteli (and possibly Abantu-Batho) as a
national newspaper.

To what extent were Imvo and the Herald an alternative, and in what way?
Switzer is silent here. If 'alternative' means black and oppositional, what exactly
was the role of editors like Ruth First, Brian Bunting and Drum's Anthony
Sampson?

It may be that Switzer means 'alternative' not so much in a racial sense, as in
the sense of a different option for readers. As with the self-image of the 1980s
press, this would cast 'alternative' to mean a press that was 'the alternative' as
opposed to 'an alternative' - an incipient mainstream in other words. If so, in
what way was there actually competition as Switzer claims, bearing in mind a
context when ambitions were confined (the Workers Herald still spoke of White
leadership - 1997:177), circulations were small and infrequent, and, one
speculates, there would have been a hunger for all relevant reading matter
amongst the black middle classes?

Switzer acknowledges that the book assumes 'a certain stability of language
and specified frames of reference that endure in time and place' (1997:13). This
assumption looks rather flimsy in the light of excuse retrospective framing about
competition on his part, or claims like the Indian Opinion 'made for rather dull
reading' by Mesthrie (1997:104). It is the same flawed assumption at work in
contentious claims such as those by Pinnock that Ruth First's journalism 'helped
to build a new self-image for African women' (1997:321), or that she 'left behind
a style of political journalism that was the bedrock from which a left-wing press
was to re-emerge in the 1980s' (1997:328). This is to assume social effects of
this journalism in a teleology that is highly questionable.

And in one apparent lapse of rigour, Switzer seems to assume that the
circulation of the Workers Herald can be read off the membership figures of the
organisation (1997:155, 228). This would really seem to be a retrospective
reading into a situation, and it represents a claim about which one can only have
grave doubts.

100 TRANSFORMATION 36 (1998)



REVIEW ARTICLE BERGER

Still, what the book leaves behind is a record of a publishing history that has
remained hidden for a long time. While Switzer has written as a pioneer on the
topic for more than a decade, this is the first time a coherent theoretical
framework has informed his work. He has, to an extent, succeeded in his
professed aim of demonstrating that traditional content analysis (even if not
especially valuable) is not incompatible with more modern focus on discourse
and class. More importantly, the final product casts additional light on the
present. It may also, I hope, inspire further research in this field in the future.

REFERENCES
Berger, G (1995) 'New Barons of the Press', Index on Censorship, (3) 125-132.
Mandela, N (1997) "Tough talk from the President', Rhodes Journalism Review, 15:34,

Grahamstown: Rhodes University, Department of Journalism and Media Studies.
Switzer, L and D Switzer (1979) The Black Press in South Africa and Lesotho: A Descriptive

Bibliographic Guide to African, Coloured, and Indian Newspapers, Newsletters, and
Magazines, 1836-1976, Boston: Hall.

Tomaselli, KG (1997) 'Ownership in the South African print media: black empowerment after
apartheid', 1990-1997 and control, Ecquid Novi: 18(1): 21-68.

TRANSFORMATION 36 (1998) 101


