Debate

Calling the glass half full: a response to
Berger’s ‘Towards an analysis of the South
African media and transformation, 1994-
1999’

Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

Introduction

In issue 38 of Transformation, Guy Berger (1999) raises many interesting
issues regarding transformation of the South African media from 1994 to
1999, highlighting numerous key developments in the field since the first
fully-democratic elections. The article comes at a time when the South
African media industry is changing at a rapid pace, and is therefore a
helpful reference for current media studies. Berger examines various facets
of South African media which show signs of transformation, from legalities
to reception analysis, the last of which ties in with audience related issues.
Throughout this exercise, he identifies many significant changes within
post-apartheid media; however, we believe Berger’s article misses the
mark on several key points. By engaging his work on these points, we also
hope to ‘stimulate debate as well as further research’, as Berger (1999:114)
himself advocates.

Berger’s article is essentially three articles in one, each of which
deserves attention. The firstis anattempt to outline the dominant perspectives
— both theoretical and political — used by analysts to determine if and to
what extent the South African media has transformed itself since 1994, The
middle section is a lengthy and detailed description of recent developments
inmedia, which informs more than it clarifies. Finally, Berger’s conclusion
turns to a surprising and unsubstantiated attack on ‘left-wing commentators’
who ‘have taken a dismissive view of media transformation’ (1999:112).

TRANSFORMATION 43 (2000) ISSN 0258-7696



Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

Berger moves through specific issue areas which he names as essential
to a thorough analysis of transformation or lack thereof in post-apartheid
South African media — the legal environment, media ownership,
representativity, content and conceptions of media role, and audiences.
Apart from being critical issues of the media generally, these were also
issues of concern prior to South Africa’s democratic era. During apartheid,
South African media were indeed largely concentrated in a few white hands
who used it to represent their interests and aspirations. Even the legal
framework within which the media operated was based on the pursuit of
these interests. Media content was drawn along racial lines as evidenced by
ethnically-oriented radio stations and television channels which consolidated
this division. It is important to note, however, that these issues are all
interlinked. From ownership to content, members of the black majority
were essentially not represented. They were perceived as the ‘other’ upon
whom decisions were made. The demise of apartheid in 1994 provided
opportunities for black South Africans no longer to appear as just an
audience, but as media owners as well. This is what Berger refers to as
transformation.

Und,erstandingtransformation
As much as we appreciate these important changes, we take issue with
Berger’s simplistic understanding of transformation. To us, transformation
is not only about replacement of colours in mass media (although these
matter), which seems to be Berger’s focus and therefore his rallying point.
This is perhaps the most important point to stimulate debate surrounding
transformation in the South African media and within South Africa as a
whole: each commentator comes to the issue with his or her own, often
unspoken, idea about exactly what transformation would or should look
like. It should come as little surprise, then, that the resulting analyses are
often far apart in their conclusions. For the record, then, we define the
successful transformation of South African media as being achieved when
it reflects, in its ownership, staffing, and product, the society within which
it operates, not only in terms of race, but also socio-economic status,
gender, religion, sexual orientation, region, language, etc. This is only
possible if access is opened — again in ownership, staffing, and product -
not only to the emerging black elite, but also to grassroots communities of
all colours.

Berger attempts to deal with these varying definitions of transformation
in at least two ways: first, he examines several crucial issues (eg, policy,




Calling the glass half full

ownership, representativity, etc) rather than exclusively focusing on just
one. Second, his introduction attempts to provide the theoretical framework
through which to understand the following analysis. Unfortunately, the
four political perspectives he identifies in this introduction resemble
strawmen created for destruction more than any actual stance taken in the
ongoing debates around transformation. This is complicated by the fact
that the perspectives he identifies are-a mix of normative and analytical
positions, which causes him to identify them by their conclusions regarding
transformation rather than by the presuppositions which lead to those
conclusions.

This approach makes rough going for any analytic framework, particularly
in this case when Berger emphasises the question of historical continuity
in his conclusion. Because a commentator identifies historical continuity
of political and/or economic interests within mass media ownership in
South Africa does not mean that commentator views such continuity as the
inevitable determinant in transformation or its absence, Likewise,
recognising historical watersheds in mass media should not mean previous
history disappears from the picture. A sophisticated analysis of mass media

 therefore needs to rely on more fundamental assumptions to identify the
different perspectives most common in analysing transformation of the
media, rather than on the final verdict they yield.

After setting up these strawmen political perspectives, Berger claims to
approach the specific issues in the middle section of his paper as they
‘emerge froma paradigm counterposed to the general perspectives discussed
above’ (1999: 89). Here the analysis falters because Berger never identifies
this counterposed paradigm, but instead takes it as a given that it will arise
from his detailed descriptions. The result is a paradigm which remains
unnamed, yet filters Berger’s analysis of each of the areas he examines,
thus taking on the cloak of objectivity through its invisibility.

We see in this article a liberal perspective which we presume to have
been gained at least in part from the recent collaboration between Berger’s
department at Rhodes University and Independent Newspapers. This
conforms to Jacques Lacan’s (1977) claim that all of us write with certain
preconceptions influenced by our history as part of our experience.
Unfortunately or not, this experience does not disappear completely as it
keeps returning to us ih unconscious forms through writing, dreams,
laughter and so forth. This experience is carried along to our various work
places. For example, the ongoing conflict between black and white

77




Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

journalists in the newsroom, which according to Berger is more fierce than
ever before, is part and parcel of this experience which has not changed, but
instead been carried along to the workplace. Berger’s liberalism is visible
in his acceptance of the industry’s claims of transformation at face value
and his accompanying focus on anecdotal and impressionistic evidence of
change. This is a distortion of the highest degree, for it fails to provide a
deeper analysis of what transformation could and should look like.

Is the glass half-full or half-empty?

The question of transformation in all sectors of South African society,
including the media, remains to some extent one of the age-old adage of the
half-full glass. Partial, uneven, and at times contradictory is the only
possible result of any reasonable analysis of transformation since 1994 in
South Africa, and an analysis of the media is no exception. On this point we
agree with Berger, who uses this same metaphor referring to post-apartheid
media ownership (1999:102).

Indeed, the firsttwo sections of Berger’s article explore the contradictions
and inconsistencies in media transformation with some success, correctly
emphasising that ‘the media’ is far from a singular homogenous entity.
Throughout his analysis, he points to issues where some media have
actually lost ground since 1994, and it is this detail which makes his article
such a valuable resource. However, this attention to detail makes his attack
on those who dare to question the completeness of the transformation all
the more disturbing. This attack exposes his bottom-line aim of valorising
the changes that have taken place within South African media while
minimising the failures and setbacks on the road to transformation.

The metaphor of the half-full glass runs the risk of trivialising the issues
at stake by portraying them as mere semantics. More importantly, the
metaphor hides the very real issue of context, complicated by the issue of
temporality in the South African case. In other words, whether
transformation is viewed as half-successful or half-unsuccessful depends
heavily on the context in which the analyst operates and the time frame to
which the current state of media is being compared.

Berger (1999:88-89) takes as a given that ‘there are limits to democratisa-
tion and socio-economic transformation in post-1994 South Africa as a
negotiated polity with a capitalist economy located in a global network of
relations after the Cold War’, which is a reasonable assessment of the
current context of South African media. Nonetheless, recognising this

78




Calling the glass half full

context and accepting it as a concrete, unchangeable circumstance which
thereby lowers our expectations of what transformation should look like
are two very different things; while we recognise the former, we do not
accept the latter. The issue recalls the dilemmas of living under apartheid,
and the extent to which one accepted the apartheid context in order to
function within it, versus questioning the fundamental assumptions of the
context itself.

Likewise, the time frame which Berger has chosen heavily informs his
conclusions. Againregarding media ownership, Berger tells us that whether
half-full or half-empty, the glass ‘indisputably contains a lot more liquid
than it did before 1994’ (1999:102). We are unaware of any serious scholar
who claims that changes, mostly for the better, have not taken place in
South African media since 1994, The question is not whether changes have
taken place, but rather to what extent they have taken place and whether
they thereby qualify as ‘transformation’. In other words, we should certainly
hope that South African media has improved since the end of apartheid; the
question is to what degree media has made substantive — transformative —
changes, rather than superficial changes geared toward maintaining privilege
among an elite instead of redistributing privilege.

These differences lead us to draw different conclusions regarding
transformation of South African media than those drawn by Berger
(1999:89):

Thus while media in such a society [as contemporary South Africa) is
unlikely really to provide the access or appropriate information
resources for grassroots participation in governance, it could play a
range of other democratic functions. One of these was the potential to
contribute to representative (if not participative) democracy by
enhancing the informed choices of citizens at least at voting times.
Another was the possibility of acting as a greater or lesser pluralistic
forum (at least for elites), and as a relatively-independent watchdog
(or, rather, as a guard-dog of various interests) that scrutinises
government, promoted [sic] transparency and enhanced [sic]
accountability.
Whereas Berger describes the above as ‘transformative roles’ (1999:89)
for the media in the name of a practical acceptance of the liberal-capitalist
context of 1999 South Africa, we view the qualifications (‘if not
participative...at least at voting times...at least for elites...of various
interests’) as fatal flaws which expose most of the changes within the
industry as necessary but grossly insufficient for authentic transformation.

79




o

Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

Berger’s analysis
We find Berger’s overemphasis on superficial indicators of change most
evident in his discussion of media ownership. For him, the appearance of
integration provides the baseline for transformation. He writes (1999:98):
From the vantage point of pluralism as a factor in democracy, these
changes can be heralded for further promoting competition and for
bringing new and previously excluded players into the media business.
Not only black ownership of media came into play, but owner stakes
by unions, women’s groups and even a development trust entered the

picture.

While it may indeed be true that media ownership has partially changed
colour, have we considered the underlying problems relating to these
changes which are an integral part of transformation? Failure to bring these
issues into the discussion makes our studies of transformation inaccurate.
While Berger acknowledges that many of these new owners were highly
geared to the financial institutions, he still considers this a profound change
that can be heralded as transformation. His claim ‘that they now have
formal title is still significant when compared to the racist and purely
corporate concentration pre-1994° (1999: 98) reverts back to transformation
in terms of racial tokenism rather than a true transformation of media
power.

Let’s take Johnnic as an example. Its debt arising from the loans it
incurred was far beyond its ability to sustain. At one stage, the lending
institutions intended to repossess the company from black ownership as
Johnnic failed to pay them back. Only with the arrival of Paul Edwards in
mid-1999 did these institutions extend their loan period. Whereas the
company belonged to black South Africans on paper, it did not in real
terms. Hence they are given the formal titles which Berger accepts at face
value as transformation. Berger gives only passing mention to the fact that .
Dynamo Investment sold back its City Press shares to Naspers, and fails to
mention that Perskor went on to merge with Caxton despite Kagiso’s
disapproval. Important questions arise: what conclusion should be drawn,
knowing that Kagiso was supposedly a joint controller? These incidents are
only a few among many which call into question the authenticity of the
deals called transformation among great fanfare.

The trade union-linked Midi consortium is also treated with simplicity
in Berger’s article as union-owned and therefore evidence of transformation.
Only a few months after the consortium was given its licence, the station

80




Calling the gtass half fuil

was facing extreme financial constraints due to the minority shareholders’
inability to pay for their shares. The 15 million rand monthly expenditure
could notbe met by the seven million rand generated from advertising. This
situation exposes the shortcomings of trade unions’ involvement in big
business, a point which Berger ignores. Over the years, escalating
unemployment has affected the trade unions’ membership immensely,
causing a shortage of cash flow to which the failure of trade unions to
sustain their investments can be attributed. If profit is not immediately
generated, as in the case of Johnnic and Midi, it becomes extraordinarily
difficult for the trade unions to maintain their position.

Moreover, Berger provides no evidence that trade union money invested
in these media companies has had any impact on either the financial or the
production directions taken by those companies. Without going into detail
here, it is worth noting that Keyan Tomaselli’s (1997) article on changing
ownership within post-apartheid print media — the very article which
comes under attack in Berger’s conclusion — convincingly addresses the
contradictions implied in union investments in large-scale media
corporations. These contradictions present a serious challenge to Berger’s
argument, as his article claims a movement away from ‘purely corporate
concentration’ of media capital toward unions, women's groups, etc. Yet
Berger fails to show that the fundamental nature of the media corporations
— and they certainly do remain corporations — is in any way transformed,
particularly given the often limited access the unions and others have to
what Tomaselli (1997) describes as allocative and/or operational control.

The extent to which these corporations have failed to reflect their new-
found union financing is made painfully apparent by Cosatu’s current
attempts to ‘reign in’ their own investment companies (Sunday Independent
February 13, 2000). According to Cosatu’s general secretary, Zwelinzima
Vavi, the union-affiliated investors have ‘become a law unto themselves’
and ‘are pursuing profit and forgetting they are supposed to be making an
impact on job creation’ (Sunday Independent February 13, 2000). With
such a strong critique from the central leadership of the unions, how can the
partial financing of media companies by unions be accurately described as
transformation?

The exceptions to this critique are the many small-scale developments
which have taken place in the post-apartheid media. Berger rightly sees
these developments, such as the Phutuma scheme initiated by M-Net to
release 20 per cent of its shares to small-scale black investors, the emphasis

81



o

Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

placed on community radio stations by the Independent Broadcasting
Authority (IBA), and the creation of new NGO web publishers like
WomensNet, as hopeful movements in the right direction. Yet Berger
avoids naming the immense constraints and minuscule scale within which
these projects continue to operate.

The Phutuma plan is able to boast ‘more direct black shareholders than
any other “empowerment” exercise’ (Berger 1999:99) only because these
shareholders are so widely dispersed as to carry very little power as a bloc
when it comes to allocative and operational control of M-Net. Likewise,
Berger (1999:108) blames community radio stations for their lack of skill
in journalism and their reliance on music and talk shows, without recognising
such issues as reflecting part of the larger problems confronting all black
businesses with limited capital. Most of the staff at these radio stations are
students in the community, who even bring their own CDs and tapes to the
station. Employing experienced staff is far beyond the financial capacity of
these stations, keeping them by definition small-scale with a very limited
market share.

We also take issue with Berger’s approach to cross-ownership and
international purchasing of South African media. As much as these changes
may have increased economies of scale and guaranteed survival for some '
new media owners, as he claims, we do not celebrate it for it creates the
same conglomerates and moguls that we destroyed a few years ago, most
notably Argus. Likewise, Johnnic is today one of the largest companies in
market capitalisation country-wide. Berger explains these as positive
developments in terms of competition, with only a brief addendum that this
result ‘was only at the higher end of the market’ (1999:97).

Finally, we question the positive conclusions Berger draws from anecdotal

and impressionistic evidence regarding both staffing and content of post-
apartheid South African media. Berger claims that ‘The period under
review saw significant transformation inrace as regards staffing’ (1999:102).
Yet the evidence he presents of this transformation is a list of highly placed
black journalists, editors and managers (largely cherry-picked from the
alternative media of the 1980s) and the observation that ‘community radio
stations based in the townships were staffed largely by black youth and the
newly privatised or licenced commercial stations also saw significant black
staffing’ (1999:103).

The naming of a handful of black editors and managers belies the
evidence of the UNESCO-funded research on affirmative action in the

82



Calling the glass half full

media conductzd by Farhana Goga (2000) of the University of Natal which
shows thatboth black and female South Africans are still under-represented,
particularly in the top levels of the media industry. For instance, Goga
found that white men still hold 76 per cent of the top and senior management
positions and 49 per cent of middle management positions in the media
industry, with only 22 and 24 per cent of these positions (respectively) held
by people of colour. Furthermore, where black and female managers are
present, they receive two to 12 per cent less compensation for their work
than do their white male counterparts. The only significant category in
which the salary results are reversed, for both race and gender, are in the
junior management position created to meet affirmative action goals; yet
white men (holding 44 per cent of junior management positions — almost
a fifth more than any other category) are disproportionately represented
even in this category (Goga 2000).

These results lead Goga to conclude that while improvements since 1994
indicate the partial success of affirmative action policies, the industry as a
whole remains a long distance from both proportional representation and
pay equity, particularly in positions of power (Goga 2000). The amateur
staffing of the by-definition small-scale community radio sector by black
South Africans cannot be held in the same light as these major commercial
or public media institutions. In spite of these inequities, Berger (1999:104)
accuses former President Mandela and the ANC of playing ‘the race card
... despite the political equality for all races’. Yet the results of Goga’s
study clearly indicate that political equality does not automatically translate
into other forms of equality.

In addition, formal positions do not necessarily represent transformation;
one must also examine relationships and the kinds of informal power
distribution within media organisations. Although such relationships are
difficult to quantify, the recent split between black and white editors over
the Human Rights Commission inquiry into racism in the media indicates,
at the very least, that even those who have benefited most from the formal
changes regarding race are dissatisfied with the media’s progress on deeper
issues surrounding transformation (see, for example, Saturday Argus
March 11-12, 2000).

Berger’s evidence of changes in media content is equally shaky,
particularly his description of the famous photo of the dead AWB vigilan.tes
in Bophuthatswana as ‘the most visible turning point’ in transforming
content of print media. Why he decided to single out the AWB vigilantes

83



Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

as a change in print journalism remains a mystery to us. It is surprising that
of all the pre-elections incidents covered by the media, this alone deserved
mention. For example, what about the confrontation between the ANC and
IFP supporters at Shell House in Johannesburg, which left many black
South Africans dead?' To use the AWB picture as an example and claim
that it signals the dead end of white South Africans’ period as newsmakers
is outrageous and completely unsupported by the evidence. Even brief,
informal studies of content show — though perhaps less extreme than five
years ago — a continuation of disproportionate representation of white
South Africans in mass media (see, for example, Mail and Guardian
January 18, 2000).

Berger’s attack on critiques of transformation

Lastly, we turn to Berger’s attack on left-wing critiques of transformation
as incarnated by Tomaselli (1997) and Sandile Memele (1999). We find it
problematic that, after claiming to seek a more nuanced and detailed
account of transformation in South Africa media, Berger (1999:113) rather
unexpectedly decides to spend the last two pages of a thirty-two page
article unfairly caricaturing an analysis of class as a ‘methodological
straitjacket’. While we agree with Berger (1999:113) that varied ownership
forms deserve to have ‘their potential assessed rather than rejected as
nothing more than racial substitution or class continuity’, we strongly
disagree that such an analysis is absent in left-wing critiques of media
(including the Tomaselli article which he criticises), or that Berger’s article
presents substantial evidence to support his claims that these changes in
ownership represent meaningful change for anyone besides those directly
enriched by the financial transactions themselves.

Putting the Tomaselli and the Memele articles in the same melting pot
is analytically inaccurate. Memele is hurled into the argument simply
because of his view of the current transformation as a device by the
bourgeoisie to ensure and continue exploitation. First, Memele’s views
should be considered in their proper context by trying to understand the
questions with which he is dealing. We understand Memele as trying to
answer a very simple question which many people in South Africa evade,
namely, what does transformation mean to ordinary men and women in the
street. Taking as an example all the references of transformation that
Berger alluded to in this article, do they mean anything to the unemployed
and underemployed in the country? In other words, at a time when
unemploymentis frighteningly high and rising, does shareholding, changing

84




Calling the glass half full

the faces of editors and media managers, and similar changes mean
anything to the vast majority of South Africans? These changes are all
taking place above the heads of the people with whom Memele is concerned.,
Take black economic empowerment as a presumed sign of transformation:
who does it benefit except people who were already better off than much
of the community during apartheid? Memele’s argument gains power from
a recent study which shows that, while the richest ten per cent of black
South Africans increased their annual income by 17 per cent between 1991
and 1996 (the latest year for which comprehensive statistics are available),
the poorest 40 per cent of black South African households lost 21 per cent
of their income (Mail and Guardian January 28, 2000).

Tomaselli is also being read- out of context. His statement on
Africanisation,” for which Berger (1999:112) takes him to task, is in fact a
quotation from the Council of African Thought which Tomaselli also
questions as essentialist, thereby implying that Berger’s criticism is directed
at the wrong target. Likewise, Tomaselli’s article should be understood in
the context of the fanfare the various media deals and so-called black
empowerment schemes received as changing the face of South African
media.

When NAIL bought the Sowetan from Argus, the step was claimed to
show the changing face of South African media ownership. When Cyril
Ramaphosa left parliament to join NAIL, the move was commended by
political and business sectors alike. Cosatu, for instance, viewed this as a
step towards real black economic empowerment, and not the tokenism
which had been happening with many white conglomerates (Sowetan
Business 1996:11). The Sowetan (1996:11) further commented that
Ramaphosa’s entry into NAIL was a historic move and a sensational coup
for black empowerment. From these comments, one sees a hope for a kind
of interconnection between business and society and economic and political
power. In other words, it is believed that since Ramaphosa has been
actively involved in the struggle against poverty caused by apartheid he
will be able to influence and direct business towards serving the black
majority. The Northern Sotho proverb Mmetla shapo la tlala o betla a
lebisitse gagabo, translated as *he who goes out to hunt always thinks about
his family back home’, also captures the hope that black ownership would
translate into business that would practice communalism, which deals with
the equal distribution of resources to the larger population. Unfortunately,
the marketrealities dictated terms to Ramaphosa and the other beneficiaries
of black empowerment schemes, hence many of them were forced to

85



Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill

restructure continuously in an attempt to be in line with the market, rather
than pursue a more equitable society.

It is within this context that Tomaselli’s statements have to be placed.
Berger (1999:112) denounces Tomaselli for declaring that ‘racial
substitution in the media will not automatically provide increased popular
access of opinion in the media’ and then concluding that the result may well
‘replicate the current class structure, albeit in a more inclusive way’
(Tomaselli 1997:66). Yet Tomaselli’s position is well-argued throughout
the article, and at no point does he assume that replication of class
structures as inevitable, but rather provides evidence for its empirical
likelihood. Ironically, Berger and Tomaselli agree that racial substitution
does not guarantee changes in the media (Berger 1999:112; Tomaselli
1997:66); the difference in their positions is that Berger sees such substitution
as evidence of transformation in and of itself, whereas Tomaselli questions
the transformative impact of such changes.

Berger (1999:112) criticises both Tomaselli and Memele for
‘concentrating on class in a rather rigid way’. Both Memele and Tomaselli
do address the issue of class — provoked by things like the Economic
Empowerment Initiative, which continues to create a new class of capitalists
— from a Marxist perspective. But is there anything rigid in either of their
arguments? This approach is only rigid if one sees Marxism’s concept of
class through concave lenses which refuse to recognise class issues through
a solitary emphasis on race. Berger’s attack thereby implies that any
analysis of class is misguided and inappropriate.

Even as Berger (1999:113) admits that Tomaselli’s analysis is ‘far more
sophisticated’ than his four strawmen, he still claims it ‘remains in the end
as politically-driven as they do’. Berger’s own political drives remain
unnamed and thereby concealed in a disingenuous admission that ‘apolitical
analysis (especially of the media)’ is not possible. Yet the politics of
Berger’s article become clear in his dismissal of critiques which point out
the limits of the changes which have taken place. His claim that
transformation has been significant even as he recognises ‘there was,
however, little if anything in the way of thorough-going socio-economic
tr.ansfoxmation asregards local economic empowerment’ (1999:97) exposes
his political predisposition to look away from the grassroots of South
African media in his analysis. Berger (1999:99) also heralds the financial
transactions as ‘breaking the white capitalist stranglehold on the print
media’. Perhaps the stranglehold has been broken, but South African print




Calling the glass haif full

media remain largely in the hands of white capitalists. Is this transformation?
We can only conclude that it is Berger who, in trying to fit thoughtful left-
wing critiques into his analytic framework, is politically driven to reduce
them into simplistic claims of historical continuity and methodological and
theoretical rigidity.

Conclusion

Berger’s (1999:113) claim that ‘There has been mammoth change in South
African media in the first five years of the country’s democracy; in legal
context, ownership and staffing, in race, and even gender and class’
depends more on the deplorable state of media under apartheid than the
current state of true transformation. As we have argued above, we view
transformation as a more intensive process than that which Berger describes
in his article. This process requires greater integration, not just of race, but
of a variety of both people and issues that move beyond the bits and pieces
shown in Berger’s discussion. For this process to be complete, all the facets
need attention; while Berger successfully identifies a wide variety of issues
which need to be examined to determine the extent of transformation, he
treats each with a superficial analysis which is too eager tc accept face
value changes in title and name, without delving into whether actual
practice or media products have been transformed.

Let us not ignore the fact that the changes in the media industry were not
spontaneous, but were largely enforced by the government through
affirmative action, the employment equity act and black economic
empowerment policy. Government intervention impacted heavily on the
nature of the changes that took place, which calls into question the depth
to which such changes have taken root irf the industry itself (see, for
example, Mail and Guardian December 2, 1998). Hence we do not think
it is appropriate to call these changes transformation; rather the changes
have been an exercise in changing faces. Many companies, because of their
unwillingness to transform, may have changed these faces only to impress
the government with no commitment to honest or substantive
transformation.?

Shareholding, which has been a central focus in Berger’s discussion of
these changing faces, continues to take place beyond most people’s reach.
How does one expect newspaper circulation to rise when the potential
readership still cannot access it due to poverty and illiteracy? How does one
expect M-Net subscriptions to increase when people are without the money
to pay for it? These issues contributed to the media market crash in 1998.

87




Gibson Mashilo Boloka and Ron Krabill )

The fact that many families were unable to afford their children’s school
fees due to unemployment put more burden on the government, which then )
had to cut its educational materials expenditure, crippling Kagiso and
leading to retrenchments.* The shareholding transactions that are discussed
in Berger’s article will not be enough to achieve transformation as long as
they do not address the unemployment issue or the daily experiences of the
majority of the population.
The media cannot be understood in isolation of these trends, for it is but
one part within complex societal networks. By singling it out without
investigating how other networks impact on it and how it also impacts on
them is inappropriate; even worse is the attempt to understand changes in
the higher end of the market without understanding the impact of those
changes on the lower end of the market and on those excluded from the
market altogether. Unless we see transformation in its entirety by bringing
in these issues, we will remain off target. A truly nuanced and sophisticated ,
analysis of the South African media would look for substantive, not just
formal, transformation, not only in the different issues raised by Berger,
but also regarding all aspects of South African society, including the inter-
related nature of both race and class with other forms of oppression.

Acknowledgement

The authors would like to thank the students and staff of the Graduate Programme in
Cultural and Media Studies at the University of Natal for their insights into this article
and the topic with which it deals.

Notes

1. Formany South African newspapers, this was adepiction of cruelty irrespective
of the dead bodies that the AWBs left behind. We consider this a general
problem of media, whereby the death of a hundred black South Africans is
another normal event defined by apartheid media as black on black violence,
but when a handful of white South Africans are killed it becomes a seminal
event in media history.

2. The statement refers to the ways in which African values and traditions will be )
mobilised and channelled to bear on public life, and become influential in
moulding and changing mass behaviour and thinking.

3. Like most other industries, media companies’ operations are regulated by the
government, hence they have to have their licences renewed. Failure to comply
with the government rules may result in their business licence being withdrawn.

4. The government’s cut of educational materials impacted heavily on Kagiso
publishers, a cut which resulted in rationalisation.




Calling the glass half full

References

Berger, G (1999) ‘Towards an analysis of the South African media and
transformation, 1994-1999°, Transformation 38.

Goga, F (2000) Towards Affirmative Action: issues of race and gender in the South
African media. Durban: University of Natal.

Lacan, J (1977) Ecrits: a selection. New York: Norton.

Memele, S (1999) ‘The naked truth about transformation’, Rhodes Journalism
Review 17.

Tomaselli, K (1997) ‘Ownership and control in the South African print media:
black empowerment after apartheid, 1990-1997°, Equid Novi 18(1).

89



